Huolet ja murheet

Jotenkin sitä murehtii ja pelkää että voiko olla niin onnekas että tämä kolmaskin raskaus sujuisi hyvin ja saisimme syliinsä ihanan pienokaisen :Heartred Ei kai sitä muuta voi kuin uskoa ja toivoa parasta. Mutta kyllä pelottaa.
 
Sanokaa miulle et mie en saa keskenmenoa tän vatsataudin takia!? Hitto että pelottaa ihan hirveesti. 2 vuorokautta oksentanu kaiken nesteen ulos ja en oo syöny mitään maanantai-iltapäivän jälkeen. Ei kai kehitys voi loppua tähän!? Onhan miulla tota vararavintoa ni luulis et jotain jää pikkusellekin...
 
Huh, huomenna aamulla ultra. Ei mitään toivoa että saisin unta. Takana niin monta alkuraskauden keskenmenoa et aloin miettii et onkohan ne kaikki vaan tuulimunia, et onkohan tääkin. En pidä koko raskautta todellisena, mut en silti osaa valmistautuu pettymykseen tai rauhottuu vaan ja antaa tulla mitä tulee. Pelottaa, kun niin moni asia riippuu huomisen uutisista. :C

edit: vaan sielläpä olikin kaikki hyvin normaalisti, löytyi syke ja koko vastasi viikkoja (8+2). Tuli mieleen kiinalainen sananlasku: se joka murehtii etukäteen, murehtii kahteen kertaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin oli nannuska ekan raskauden alussa mahatauti.. Kyllä se pieni otttaa minkä tarttee! Älä huoli. :) jotkuthan on niin pahoinvoivia että mikään ei pysy hetkeen sisällä.
 
Kiitos teille :) Mie panikoin aina ihan turhasta :grin Olo alkanu onneks helpottaa, nyt vaan syömisen jälkeen jännään tuleeko takapakkia..Juominen on onneks pysyny sisällä.
 
Pelottaa.
Vaikka olenkin jo varovaisen onnellinen, niin keskenmeno ja vaikea esikoisen raskaus on takaraivossa.

Keskenmeno tuli lähes ilman kipuja, pari hassua veritippaa. Esikoista odottaessa verta tulikin ihan kunnolla ja tuolla se jätkä painaa pihalla ekaluokkalaisen vimmalla menemään.

Jotenkin se tieto, että todennäköisyys tulla raskaaksi on lähes nolla ja saada terve lapsi on jotain lottovoiton luokkaa...ja mulla on jo se yksi lottovoitto. Voiko salama muka osua kahdesti samaan paikkaan?
 
Voimia ja tsemppiä kaikille :Heartred

Itseäni kyllä myös tuo keskenmeno pelottaa ja huolettaa paljon, tällä viikolla taas semmosta menkkamaista juilintaa on tullut taas, mitä ei viime viikolla enää ollut. Vessaan menee aina vähän pelokkaana, että mitä jos ...

Toinen mikä mua huolettaa ainna välillä on se että syönkö tarpeeks kaikkee tärkeetä ja tarpeeks vähän kaikkee turhaa höttöö. Mulla kun yhtenä himona on perunalastut dipillä kuorrutettuna ja eilen taas sorruin kaupassa. Pitäs vaan olla ilman ja kiukutella se yks ilta, mutta kun ei, heikko luonto. Vaikka kuinka yritn syödä terveellisesti niin silti huolettaa se turhan suolan mättäminen. Ja ehkä nämä kaksi pelkoa vähän yhteydessä toisiinsa. Huonoa ravintoa = keskenmeno.

Painokin rassaa, pitäis päästä BMI:ssä vähän alemmas mitä oon ja nyt tietenkin tilanne ja tyyli vähän muuttui. Eikä siinä mitään, olen kuullut että liikunta+ruokavalio laihdutus toimii raskaanakin mutta jännittää silti miten menee. Neuvolasta aattelin asiaa tiedustella, menis varmasti sitte synnärilläkin paremmin kun olis muija paremmassa kunnossa ja tietty vaikuttaa lapseenkin positiivisesti. Ja koko raskauteen. Ylipainoa mulla jäljellä vielä semmonen 10kg.. :sorry:
 
Caddy, mulla on noi menkkamaiset juilinnat jatkuneet plussaamisesta asti (nyt rv 8+) varsinkin iltaisin. Ilmeisesti niin kauan, kun ne eivät ole ympärivuorokautisia, ne voi kuitata pelkkinä kasvukipuina.

Varsinainen painon pudottaminenhan ei ole hyvä idea odottaessa, mutta komppaan, että hyvä kunto varmasti auttaa toipumaan nopeammin synnytyksestä (eli nopeammin on siinä kunnossa, että pystyy taas aktiivisesti painoa pudottamaan). Mulla on suunnilleen saman verran ylipainoa kuin sulla ja suunnitelmana yrittää pitää paino samoissa lukemissa mahdollisimman pitkään. (Ja tietysti terveellinen ruokavalio on pienelle hyväksi, vaikka varsinainen aktiivinen painon pudotus ei hyvää teekään.) Tsemppiä painonhallintaoperaatioon!
 
Oon oksentanut ja ripuloinut tässä pari päivää, ajattelin eka et oisko ruokamyrkytys... Vähän pelottaa pikkutyypin puolesta, kun itekin oon niin rikki et hädin tuskin jaksan kirjottaa tätä. En oo soitellu viel lääkäriin mut jos tää jatkuu, niin varmaan pakko.
 
mai voimia sinne, kannattaa kyllä soittaa neuvolaan, jos yhtään epäilee ruokamyrkytystä. Tsemppiä!

Mä oon oksentanut viimeiset 4-viikkoa ihan koko ajan. :sad001 Ja tämä on kyllä ollut raskasta vaikka myös ihanaa kun on raskausoireita.
 
Last edited by a moderator:
Heippa kaikille! Täällä Irismaria, rv9+2. Uskaltaudun hiljalleen mukaan. Kun yhdestä pelosta pääsee, tulee jo seuraava... Auttakaapa siis? Söin ihan hölmönä pääsiäisen aikaan graavikalaa. 98% varmuudella se oli itsevalmistettua, ei siis tyhjiöpakatusta kalasta suolattua. Samalla kertaa otin myös salaattia, missä oli auramurua. Noukin kyllä muruset pois, mutta silti... Viime viikonloppuna tilasin ravintolassa aurattoman dipin, mutta kas kummaa, eipä ollutkaan! Sitäkin siis meni n. 2 teelusikallista. Ja nyt on ihan hirveä paniikki listeriasta, koska on flunssan oireita Ei kuumetta. Onko teillä vastaavia kokemuksia?
 
Mulle ainakin neuvolatäti sanoi, että jos aurajuusto vaan on tehty pastöroidusta maidosta, sitä voi huoletta syödä. Ja sehän on! Ite ainakin aion vedellä sitä huoletta sit, kun taas maistumaan. Kalasta en kyllä mee sanoo juuta enkä jaata.
Mutta käsittääkseni flunssa ei ole listerian oireita...
 
Minulla testattiin listeria muiden labrojen yhteydessä, sillä olin ulkomaanreissun tuliaiseksi saanut yrjispaskispyörtylistaudin. Neuvolasta sit soitettiin helatorstain iltana, että yksi neljästä arvosta on moninkertainen normiarvoon. Neuvotäti ei osattua sanoa muuta kuin että selvitä itse, että mitä se tarkoittaa, heillä ei aiemmin ole ollut vastaavaa. Soittelin sitten sairaalaan, jossa ei myöskään ollut paikalla ketään, mutta konsultoivat Aurooran sairaalan infektiolääkäriä, joka lähetti mulle terveisiä, että tässä vaiheessa (rv 11) ei tehdä mitään. Elin muutaman viikon epätietoisena ja surullisenakin. Neuvolalääkäriltä sitten tivasin, että voisiko joku vihdoin kertoa, että mitä tarkoittaa kun listeria-arvot ovat koholla. Hän tokaisi vain, että ei sulla mitään listerioosia ole, siinä arvot olisivat moninsatakertaiset. Mikä helpotus! Samaan aikaan suututtaa, että ei heti ensimmäinen lääkäri voinut sanoa samaa, vaan jätti asian auki.
Tämä on viides raskauteni/lapseni ja olen aina ollut aika huoleton syömisieni kanssa. Nyt olen tuntenut pelon ja surun ja tasan taatusti olen niuho tämän viimeisen raskauteni loppuun saakka. Ehdin syödä graavikaloja sitten koko loppuelämäni.
 
Kiitos teille vastauksistanne ❤️❤️ ja olipa kokemus MamaXfive! Oma paniikki vain on kasvanut kun olen netissä surffaillut. Pyydän siis testit viimeistään perjantain ekassa neuvolassa. *hermona*
Raskaana ollessa juuri flunssan oireet voivat olla merkki listerioosista, oireilee siis eri tavalla kuin muilla. Ja kyllä, tämän jälkeen olen niuho minäkin. Kiitos vielä teille!
 
Huh, tuunpas tännekin kertomaan että se olikin "vaan" tavallista kiukkuisempi vatsatauti. Nyt mieskin oksentaa. Ittellä vieläkin pahoinvointia, muttei laatta enää lennä samalla tavalla. Kova huoli silti et mitenköhän pieni pärjää tän kaiken keskellä. :/
 
mai, eihän toi oksutauti aheuttanut mitään tavallisesta poikkeavaa kipua tai vuotoa? Monet odottajat kuitenkin oksentaa ihan railakkaasti pelkästään raskauden takia, ja pikkuiset selviää siitäkin. Toivottavasti teilläkin on siellä kaikki hyvin.
 
Mai, pieni on turvassa. Ei hätää ☺️ näin kätilö minulle vakuutti viime raskaudessa, kun olin todella hirveässä vatsataudissa.
 
Mulla on ollut siis useampia keskenmenoja aiemmin, niin ehkä syytäkin vähän pelätä... Nyt ollaan kuitenkin jo pidemmällä ku aiemmin! Ei oo aiheuttanut mitään muuta ku housuun kusemista kun tuli niin kovalla paineella oksennus. :D Tänään oon pystynyt jo syömään vähän. Muutenkin kyl tässä kipeenä kaikki kauhukuvat pyörineet päässä, alkaa nyt muuttuu ajatukset jo realistisemmiksi. Kiitti tuesta. :Heartred
 
Voi, ymmärrän huolesi niin hyvin kuin voin. Itekin olin kyllä silloin ihan itku kurkussa kun pelotti niin. Kätilö sai kuitenkin rauhoittumaan. Se oli tärkeä puhelu. Paljon tsemppiä Mai Yritetään parhaamme mukaan hillitä pelkokeskustamme aktivoitumasta liikaa , vaikka mitä sitä toisaalta biologiallekaan voi
 
Takaisin
Top