Huolenaiheet ja turvallisuus

Cara

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marrasmammat 2017
Jouluäidit 2020
Ajattelin luoda oman ketjun muille turvallisuus- ja huolenaiheille kuin ruokaan liittyviin.

Itseäni on kovasti mietityttänyt tabletin käyttö. Kännykästähän sanotaan että sitä ei ole hyvä pitää kovin lähellä itseään esim. nukkuessa ja muutenkin. Minun tulee taas paljon pidettyä tablettia juuri vatsan päällä. Onkohan tutkittu tarkemmin miten puhelimen ja tabletin käyttö vaikuttaa vauvaan sen vielä ollessa kohdussa? Säteileekö tabletti ylipäätään yhtä paljon kuin puhelin, jos siinä ei ole SIM-korttia?
 
Kiva aihe, johon mä jopa osaan suht luotettavaa tietoa tuoda! Kännykkää ei saisi ladata naaman vieressä, koska akun vikaantuessa se saattaa kuumeta tai syttyä palamaan. Matkapuhelin ei siis varsinaisesti säteile - se on toki yhteydessä verkkoon ja säätelee itse yhteyssignaalin voimakkuutta riippuen kuinka hyvä yhteys sillä on verkkoon.

Wifi eli langaton verkkoyhteys taas puhelimissa sekä tietokoneissa ei ylläpidä varsinaista säteilyä, vaan ainoastaan tietoa siirtäessä. Siinäkin radiotaajuinen säteily on minimaalista ja sen määrä heikkenee nopeasti kun siirrytään reitittimestä etäämmälle. STUKin tutkimuksissa mitattiin sadasosa-arvoja suositusrajoihin nähden vain puolen metrin päästä laitteistosta. Auringosta tuleva säteily, siltä osin kuin se läpäisee maan magneettikentän ja pilvipeitteen, on jo itsessään isompi tekijä kuin isommatkaan reitittimet tai kiireiset wifit. Iso muuttuja on sitten myös maasta lähtevä säteily...

Wifin säteilyä on tutkinut esimerkiksi Säteilyturvakeskus.
Maahan saapuvasta säteilystä taas löytyy ihan hyvä artikkeli Wikipediassa.

Se taas miksi läppäriä ei suositella pidettäväksi sylissä, johtuu kuumenemisesta. Miehiä siitä varoitetaan etenkin, koska siittiöiden laatu heikkenee jatkuvasta kuumassa hautomisesta. Normaali lämmönsäätelyjuttu siis, ei hätää! :dance008 Helpottiko yhtään huolta? Voin laittaa vielä oikein nörttivaihteen päälle ja purkaa yksityiskohtia, nämä nyt tällain yleisellä tasolla helposti selitettynä, toiveena hälventää huolta aiheesta!
 
Kyllä helpotti! Kiitos, Cedju. :) En oikein tiennyt että mikä siinä kännykässä aiheuttaa "säteilyä" ja sekin on juuri se mikä huoletti myös tabletin käyttämisessä, kun loppuviimeksi nykyiset puhelimet ovat pieniä tietokoneita. Lähinnä vaan halusin varmistua että pikkuiselle ei tule mitään tietokoneen kanssa lähituntumassa olemisesta.
 
Sehän se on, sitä pelkää, mistä ei niin varmaksi tiedä. Onneksi on tällainen paikka, jossa voi kysyä kun meitä on täällä varmaan ainakin viideltäkymmeneltä eri alalta. :) Mä olen aika tyytyväinen, että ainakin terveydenhuollon ammattilaisia löytyy porukasta - mulla tulee kysymyksiä siltä puolelta aivan taatusti! Itse osaan vaan laittaa laastarin haavan päälle... Mutta kiinnostun heti keskusteluista, joissa spekuloidaan matkaa Marsiin tai ruoditaan operaatio Breakthrough Starshottia! Oon salaa pikkuisen nörtti.
 
Tänään kävi niin että esikoinen jotain häsäsi mun ympärillä kun makasin sohvalla, ja keksi sitten hypätä mun yli, sillä seurauksella että survaisikin jalallaan täysiä vatsaan :sad001 Mitä nyt asiaa tutkailin niin ei kai kovin vakavaa, mutta ei silti kovin kiva fiilis ole.
 
Onneksi vauvat on hyvässä turvassa kohdussa ja yleensä ulkopuoliset töytäisyt ei ole vaarallasia ellei jonnekkin rajuun kolariin (esimerkiksi) joudu. Mutta ei varmasti ole yhtään kivaa silti ja huoli tulee helposti :sad001
 
Joo-o, kiljaisin sen verran kovaa että lapsikin pelästyi aikalailla.
 
Onko kukaan muu huolestunu kosmetiikasta? Mä oon ruvennut ihan vainoharhaseksi kaikesta mitä iholle laitan, meikkaa en muutenkaan juuri ollenkaan tästä syystä mutta dödöäkää en oo nyt halunnu laittaa. Shampoon ja hoitoaineen vaihdoin apteekin versioihin missä oo mitää ylimääräistä. Kosteusvoidetta on vähä pakko käyttää ja seki epäilyttää. Hiukset näyttää ihan karmeelta ku pitäisi värjätä mutta siitäkin on niin paljo ristiriitaisia artikkeleita ettei tiedä uskaltaako... :shifty:
 
Gadian, kokeile kosteusvoiteen sijasta kookosöljyä tai sheavoita, jos et halua mitään ylimääräisiä kemikaaleja. Itse vaihdoin kaikki kosmetiikat ym. ekaa lasta odottaessani luonnonkosmetiikkaan (eteerisiä öljyjä pitää niissäkin välttää), hiukset värjään Khadilla ja tukan pesen Elokuun lk-shampoolla. Olen sitä mieltä, että koska me ihmiset saadaan niin paljon kemikaaleja ympäristöstä (ilmasta, ruuasta ym.), niin parempi mitä tietoisemmin kemikaaleja käyttää kosmetiikassa. Sitä kun ei ole vielä laajasti tutkittu, että kuinka laajat yhteisvaikutukset näillä aineilla ihmisiin on.
Jokainen tietysti tyylillään :)
 
Niin, ja alumiinittomia dödöjä on tosi hyviäkin. Esim. Schmidt's.
 
Mä tykkään käyttää välillä kuivashampoota kiireessä, mutta nyt en ole uskaltanut laittaa sitä enää. En tiedä onko hätävarjelun liioittelua, mutta vertaisin sitä itsekseni kanssa juuri tuohon värjäysasiaan ja olen ymmärtänyt että sitä ei kai suositella? Olen sitten jättänyt kuivashampoon pois ja samaten hiuksiin jätettävän hoitoaineen. Ajattelin, että sitten taas nuo tavalliset pois pestävät shampoot ja hoitoaineet eivät ole niin pahoja, mutta olen kyllä nyt jo jonkin aikaa käyttänyt Hieno Suomalainen-tuotemerkin tuotteita, kun niissä näyttäisi olevan vähän vähemmän erilaisia ainesosia.

Meikkejä en kyllä ole miettinyt, mutta en toisaalta käytäkään paljoa erilaisia tuotteita. Iholle olen kyllä laittanut peitepuikkoa ja jotain Rimmelin puuterijuttua.. ja ripsiväriä käytän. Kosteusvoiteena mulla on myös apteekin tuote ja dödöä käytän kyllä. Nuo kaksi viimeistä on kyllä sellaisia että en voisi olla ilman. Meikeistä voin luopua jos pakko, mutta arvelisin kyllä että ei ole. :) Käyttäähän jotkut tosi voimakastakin meikkiä raskauden aikana. Eikös muuten Body Shopilla ole myös jotain luomu-tuotteita?
 
Kuivashamppoo sisältää mikromuoveja, mutta siihen en osaa ottaa kantaa onko sitä raskauden aikana kannattavaa käyttää. Luulen, että ei sen kummempaa kuin joitain hammastahnoja, joissa on muovia. Kuivashamppoon virkaa itselläni hoitaa ihan tavan maissitärkkelys :D

CosmEthics-appi on ihan hyvä jos haluaa tietää mitä pahiksia siinä käyttämässään kosmetiikassa on, vai onko mitään.

Esimerkiksi Ruohonjuuresta ja Greendealin nettikaupasta löytyy puhdasta luonnonkosmetiikkaa, jos nyt joku on asiasta kiinnostunut :)
Bodyshopin tuotteissa ei oman käsityksen mukaan ole sertifikaatteja. Voihan siellä tietysti joitain hyviä tuotteita olla, mutta incien kanssa kannattaa olla tarkkana. Mutta eettisyyden kanssa niillä on minun silmissä vielä paljon parannettavaa.

Itse käytän esim. Avrilin meikkejä päivittäin.

Anteeksi kun tästä paasaan täällä. Ei ole tarkoitus ahdistaa ihmisiä tällä. Olen muutama vuosi sitten alkanut lukea/tutkia aihetta, ja tämä on lähellä omaa sydäntä. Jos pystyn olla avuksi niin mielelläni olen :)
 
Eikä mitä, Kattinka, hyvähän se on kun jakaa tietoa. Ei minusta ollenkaan paasausta. :)

Ja siis maissitärkkelys toimii samoin kuin kuivashamppoo? Enpäs ole tiennyt! Sekoitetaanko sitä veteen vai sellaisenaan laitetaan hiuksiin? Tarvinnee kyllä testata ensin kaikessa rauhassa, ettei vahingossa laita liikaa silloin kun on tosi kyseessä. Nimim. joskus täräyttänyt kuivashamppota niin paljon että hiukset jäivät osittain valkoisiksi. :grin
 
Raskausaikana en värjää hiuksia. Muuten käytän ihan kaupan normi shampoita ja meikkejä, tosin harvoin meikkaan :p
 
Mulla käytössä ihan normaalisti shampoot ja perusvoiteet sekä meikkiä sen ripsarin verran mitä nyt käytän. En koe näitä ongelmaksi, sen verran pientä on kuitenkin tuo käyttö.
Mut tuo hiustenvärjäys tosiaan ahdistaa, ongelmana siis se että tukka on värjätty kuparin väriseksi ja juurikasvu alkaa pikkuhiljaa pahasti paistaa... En tiedä miten tämän ongelman ratkaisisin kun on sen verran poikkeava tämä kupari tuosta omasta väristä, et en voi vaan antaa kasvaa :eek:
Miten en tajunnut ajatella tätä ennen raskautta?? :mad:
 
Itse hommasin oman hiusväri takaisin, ennen kuin alettiin edes yrittämään raskautta. Onhan tämä väri aivan karmaiseva, mutta yksi asia vähemmän hoidettavaa/stressattavaa raskaana. Meikin käytöstä oon nyt kokonaan luopunut. Tosin mun iho ei kyllä meinaa muutenkaan kestää mitään meikkejä. :oops:
Hoitoaineen käytön lopetin myös, shampoota käytän mitä sattuu olemaan. En siitä ota mitään kemikaalistressiä nyt, kun nuo kaikki muut kauneushärpäkkeet on niin minimissään.
Dödö on vähän jännä juttu nyt, kun KAIKKI tuoksut tekee mulle tosi etovan olon. Ei olis ainakaan tarkoituksena lopettaa.
 
Tietääkö kukaan täällä tarkemmin siitä, et äidin veriryhmä on negatiivinen ja jos lapsen on positiivinen nii sitä sit seurattais tarkemmin koska äidin keho voi alkaa jotain vasta-aineita muodostamaan ? Ite muuten vaan netissä selasin et miten se meni et mikä veriryhmä voi luovuttaa ja ottaa vastaa ja sit ajauduin sivulle missä just kerrottii tästä. Kun sen tiiän et itelläni on negatiivinen veriryhmä, mut en tiiä mikä veriryhmä miehellä on.. Onneks tää asia katotaan heti ensimmäisessa neuvolakäynnissä, mut kyllä se heti pisti mietityttämään et mitä se tarkallee tarkottaa ja et onko oikeesti miten vaarallista.. [emoji53]
 
Vaahtosammutin, jos oot rh negatiivinen, niin sulta otetaan ylimääräinen verinäyte about rv 25 ja silloin katsotaan mikä on sikiön veriryhmä. Jos sikiöllä on positiivinen, niin saat anti-d infektion rv 28 jälkeen ja tämä estää sen mahdollisen hylkimisreaktion. Sit vielä loppuraskaudesta otetaan yks näyte jossa tsekataan että tuo injektio on saanut halutun reaktion aikaiseksi.
Eli ei hätää :-)
 
Takaisin
Top