Huhtikuun vauvakuulumiset

Hmm... Nyt täytyy kyllä sanoa että oon pikkusen pihalla tästä viihdyttämisestä ja rauhoittamisesta :D

Meillä se menee silleen että Onni on esim lattialla jumppailemassa sen minkä aikaa viihtyy eli yleensä n. puoli tuntia ja sitten kun ääntely alkaa olla karjumista ja ärinää eli suuttumista lähellä niin otetaan syliin seurustelemaan. Seurusteluhetken jälkeen lämmitän yleensä maitopullon jonka syömisen jälkeen Onni menee omaan sänkyyn ja hetken siellä ihmeteltyään nukahtaa mobilea kuunnellen tai harsoa hiplaillen. Sit tietty jos on syönyt ennen sitä jumppailemaan menoa niin sitten sylitellään hetkonen ja vien pojan sänkyyn.

Että en kyllä silleen tietoisesti ainakaan rauhoittele poikaa mutta meillä on vaan muodostunut tavaksi tuollainen systeemi :)
 
Niin no en mäkään kyllä mitään rauhottele. Yleensä leikitään tai mitä nyt ikinä tehdäänkään ja sitte jossain kohtaa typy alkaa olee väsyneen olonen ja vien nukkumaan. Jos se on vielä sellanen riehulainen nii ei siitä nukkumisesta mitään tule, ku haluaa vaan leikkiä ja touhuta. Mä en kyllä mitää kelloja kattele, et onko tässä nyt tunti ns. viihdytetty. Kyllä sen näkee sitten kun tytsä alkaa olee väsyny :)
 
meillä se rauhoittuminen on lähinnä sitä, että jos lauleskellaan ja lorutellaan, niin ei aikaansa kauempaa ja sitten lopetetaan. Sen jälken poju saa olla esim sitterissä tai sängyllä pötkötellä.
 
Ja tämä siis sen vuoksi, että ite tälläsenä tätimonikana jaksaisin tanssia, laulaa ja hyppiä vaikka kuinka monta tuntia putkeen. Ja pojusta ei huomaa kun se väsyy. Mutta yhtäkkiä onkin sitten jo yliväsynyt. Tän vuoksi meillä "rauhoitus".
 
Joo meillä sama homma ku teillä cherry! Jos kauheasti touhutaan ja pompitaan koko ajan niin poika menee yliväsyneeksi eikä enää nukahda helposti. Ja meillä rauhottuminen on esim sängyllä pötköttelyä ja hiljentymistä, ja vaikka äitin käden ihmettelyä, johon viimeksi nukahtikin :p
 
Niin no joo meillä toi kuuluu osana nukuttamista, että kyllä meilläki sitte "rauhotellaan" :wink kun tosiaan pikkuneiti ei enää suostu nukkuu jos se sinne sänkyyn vaan laitetaan. Monesti meneeki vähän yliväsymykseks, mut yleensä siitä sit rauhotutaan nopeesti.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on kyllä aikalailla kellotettua aikataulua Nellin kanssa. Päivisin syödään n. 3-4 h välein ja hän nukkuu kahdet päikkärit. Ekat päikyt kl 11 ja tokat päikyt klo 14 soseiden syömisen jälkeen. Yöunille oon alkanut pitää neitiä vähän väkisin hereillä että nukahtais vasta 20 aikoihin.. Kun muutoin hän menis jo 18 yöunille ja heräis 4 aikaan. Öisin syödään 1-2 kertaa.

Päivisin annan tytön leikkiä ensin yksin leikkimatolla ja sitten kun alkaa hänellä olla yksinään tylsää lauleskelen tai jumppaan tms. touhuan hänen kanssaan. Itse en koko ajan halua touhuta Nellin kanssa jotain ettei käy niin kuin mun kaverille... Jonka poika siis ei ns. osannut/halunnut leikkiä vanhempana yksin kun oli pienempänä tottuut siihen että koko ajan on joku leikkimässä hänen kanssaan:D
 
  • Tykkään
Reaktiot: TMJ
Eikös se oo vaan hyvä jos pystyy pitää suht säännöllisen aikataulun päivän rutiineissa. Mä itte en jotenki vaan osaa sen kellon kanssa pelailla kovin tarkasti ja aina tuntuu, että tilanteet elää niin paljon ettei siihen oikeen ole edes mahollisuutta.

Tää nyt oli tää suuri kysymysmerkki tuolla jo aikasemmin niin ehkä mä sitte hössötän liikaa ja "viihdytän" liian paljon tyttöä. Oon vaan itse omassa päässäni järkeilly, että kun ei tuo pieni nyt vielä nii paljoa osaa itte tehdä nii tylsäähän siinä tulee, jos itsekseen kauheen paljon "joutuu" olemaan. Mä kyllä aika paljon vietän tytön kanssa yhdessä aikaa ja teen niitä muita juttuja silloin kun se nukkuu (jos vaan nukkuu tapeeks pitkään..heh). Ehkä se on sitäkin, ku hirvee kitinä alkaa aika nopsaa jos en oo leikissä mukana.
 
Joo no kyllä aina se muuttaa päivää jos täytyy jonnekkin lähteä tai olla jossain tiettyyn kellon aikaan.

Ja jokainen mielestäni hoitaa omaa lastaan itse parhaaksi näkemällään tavalla. Ja jokaisella lapsella on niin erilaiset tarpeetkin. Joku viihtyy yksin ja joku toinen ei, toinen tykkää mansikoista ja toinen kirsikoista.... :wink
 
Moneltako S_uski teillä herätään? Tuo nimittäin on aika samanlainen rytmi kuin mitä meillä oli ennen kuin nää päiväuniongelmat alko. Oon nyt miettiny että pitäis yrittää ehkä nähdä vaivaa että päästäis takas rytmiin kiinni. Silloin neiti oli nimittäin paljon paremmalla tuulella päivisin.
 
Oliskin ihanaa kun saisi meillekin jonkun rytmin päiväsaikaan ^_^ vinkkejä otetaan vastaan!
Yöt menee edelleen hyvin, tyttö nukkuu aika tarkalleen joka yö klo 20-08.

Tuntuu että toi päivän rytmittäminen on hankalaa kun on melkein joka päivä jossain liikenteessä ja meillä kun tyttö ei oikein osaa/malta nukkua vaunuissa…kotona päikkäreille meno on hieman helpompaa. Kiltisti mennään nukkumaan silloin jos äiti tajuaa heti ekasta silmien hierasusta tai komennuksesta ;DD Meillä siis oikeesti tyttö komentaa älähtämällä jos haluaa ruokaa tai nukkumaan, naamakin menee ihan mutrulle ja kulmat ruttuun…hauska tyyppi :)
 
Meillä herätään 7-7.30. Tai tonne saakka koitan yöunia venyttää ettei tyttö heräis jo 4 aikaan. Ja hyvin on tähän asti onnistunut. 8 aikaan syödään aamumaidot ja sitten n. 11 on sosetta ja maitoa. Sitten 1-2 h unet. Ja n. 14 sosetta ja maitoa ja sitten n. 1 h unet. 16-17 maitoa. 18 iltatoimet. 19 makuuhuoneeseen (missä on pimeämpää) rauhoittumaan ja sitten n. puolen tunnin sisällä maitovelliä. Yleensä viimeistään 20 täällä nukutaan :) Yöllä herätään vaihtelevasti 22-04 syömään kerran ja maksimissaan kaks pienempää syönti kertaa voi olla yöllä.

Tällä ollaan menty ja hyvin on sujunut. Yleensä vielä kl 11 syömisen jälkeen lähden vaunujen kanssa ulos niin tyttö saa nukkua niissä :)
 
Meijän typy tänään 4kk :Heartred
Ja tämä äippä lähtee ystävien kanssa viikonloppu reissulle :) isi on kotona pienokaisen kanssa :)

Me aloitetaan uinti pääsiäisen jälkeen, kivaa. Tänään kylvyssä Iina oli niin innoissaan, että uinti varmasti oikeaan kohtaan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: TMJ
Ja meillon tänään -kiukutaan äidille- päivä. Voihan ärrinmurrin sentään. Mini on väsy muttei millään rauhottuis nukkumaan. Alan kohta oikeesti epäillä että hammas on enemmän kuin lähellä jo kun kuolaa, jyrsii ja kiukkuaa tähän tahtiin kun normisti on niin hyväntuulinen. Pyh ja pah. Jospa huominen olis parempi päivä.

Mahtavaa reissua Mirkkulille! Kuulostaa hyvälle tuommonen reissu :)

Tääkin mamma pääsee jopa viikon päästä likkakaverin kans parantamaan maailmaa muutaman neuvoa antavan merkeissä. Jes. Kyllä tulee tarpeeseen, vaikka lapset ihania onkin.
 
Moikka! En ole tänne kirjoittelut ennemmin,lukenut toki. Onko muilla samaa ongelmaa että unet ovat katkonaiset.. Täällä nukuttu vaunuissa ennen 3h mukisematta,nykyään juuri ja juuri 40min ja sieltä herätään itkujen kera.. Yöt ovat myös katkonaiset ja levottomat.. Ikää on siis 3,5kk.
 
Moikka kyfi :)
Meillä ikää karvan verran yli 4kk Onnilla. Yöt nukkuu edelleen hyvin heräämättä mutta meilläkin on päikkärit ruvenneet menemään hulinaksi. Taistelee nukahtamista vastaan ja sit kun nukahtaa niin nukkuu vaan sen 30-45min kerrallaan. Kauhee ärinämurinakitinä kun herää. Mutta mä alan epäillä että meillä on hammas tulossa kohta. Koska kaiken pistää suuhun ja jäytää oikein tosi äkäisesti ikenillä. Sormet, harsot, tutit ja lelut saavat kyytiä.

Mahalleen käännytään meillä myös ja yritystä on myös takaisin selälleen joten sekin varmaan vaikuttaa uniin.

Onko teillä opittu uusia taitoja ihan vasta? Tai voisiko olla hampaita tulollaan? Eipä näistä vauvoista kertakaikkiaan tiedä aina että mistä mikäkin johtuu :D Voi vaan olla joku kausi meneillään että unet on katkonaisia.

Jaksamista arkeen! :)
 
Just meinasin tulla unia ihmettelemään mutta täällähän on muillakin samaa meininkiä, taas :) Tää on kyllä niin hyvä vertaistukifoorumi! Ei oo kyllä yks eikä kaks kertaa ku joko raskausaikana tai nyt vauvan kanssa on ihmetelly jotain ja sit huomannu, että samoihin aikoihin täälläkin useampi on siitä maininnut.. ja päätynyt sitten lopputulemaan että tais olla taas joku normaali vaihe.
Tyttö on ruvennu heräämään yöllä useemman kerran eikä nukahda kuin tissille.. illalla nukkuu kamalan levottomasti eikä meinaa saada unen päästä kiinni, häsää jotain ja pää vaan pyörii ja juttelee ja murisee.. (tuo murina on jonkin sortin kitisemistä, mutta aika huvittavaa..) ja päiväunet on ihan kadonnu! Nekin vähät.. tänään torkahti 2 kertaa ja kummallakin nukku alle 5min.. herää itkemään väsyneenä, mutta millään ei nukahda takaisin.. jotenkin just vastustaa nukahtamista, vaikka on tosi väsynyt. Kaikki konstit on koitettu.. ja mikään ei tepsi. Mahtaakohan tääkin vaihe taas kauan kestää..

Tuntuu olevan jonkinlaista eroahdistusta, haluais olla mun kanssa ihan koko ajan. Ja hampaat kanssa, aattelin jo että ne olis tullu jo mut vielä ei oo tullu läpi, ihan selvästi tuntuu ikenen alla.. välillä kaluaa kaikkia tosi innokkaasti, esim kylmää kurkunpalaa.. mutta ien on vissiin aika arka kun jonkun ajan päästä alkaa itkeä ja hämillään yrittää purra jotain mutta ei pystykään.. erityisesti illalla ne tuntuu vaivaavan, parina iltana oon antanu Panadolia kun selvästi itki ikeniä eikä saanu nukuttua ja se auttoikin.. mutta samaan aikaan taitaa olla jotain muutakin mylläkkää pienessä mielessä..
 
Muokattu viimeksi:
Jep täällä ollu kans ihan mahoton meininki, mut nytte alkanu helpottaa vihdoin. Varmaan joku ihme vaihe. Se pään kääntely vimmatusti puolelta toiselle on kyllä vielä päällä, melko huvittavaa. Sitten ne varpaat...huoh... ne on sitte kokoajan siellä suussa. Söpöä se on, mutta eihän sitä pysty nukkumaan varpaat suussa :D Pukluaki tulee tosi herkästi ku jumppaa ku mikäki aina makuullaan.

Onko kukaan kokeillu vielä rattaiden sitä toista osaa vauvalle? Ohjeissa lukee se 6kk, mutta en tajuu miksei niitä vois jo käyttää jos ei pidä ihan pystyasennossa? Tyttö tykkäis vaan kattella ympärilleen jo rattaissa välillä. Turvakaukalossa on nii paljon huonompi asento, että mielummin käyttäis sitä istumaosaa.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun mielestä voi kokeilla puoli-istuvaa asentoa rattaissa ainakin lyhkäsiä aikoja. Alkuun että tottuu.

Itse aijon ainakin koittaa varsinkin kun tässä ilmatkin toivottavasti lämpenee. Meillä ainakin sylissäkin jo ihan täysin istutaan, tuettuna tietty mutta Onni tosiaan kampeaa väkisin pystyyn jos yhtään yrittää ns. vauva-asennossa pitää :D

Meillä on alkanu tuleen autoilustakin hiukan hankalaa. Onni suorastaan vihaa turvakaukaloa ja vöissä olemista. Ihan kauhee huutokonsertti tulee varsiniin jos illemmalla ollaan liikeenteessä ja Onni on väsy. Ei ilmeisesti osaa tai pysty sitten rauhoitttumaan kaukaloon nukkumaan illasta kun toi nukkumatyyli pinniksessä on mallia X ollut jo melkoisen pitkään. No, jospa tääkin probleema kesää kohti helpottaa kun päästään eroon toppavaatteista.

Kyllähän tää vauva-arki on hupaisaa ja ahdistavaa yhtä aikaa. Luulis että meikäläinen olis jo jotain oppinut kun yks lapsi oli jo ennestään. Mutta ehei... Ihan yhtä hukassa sitä on näitten ihme vaiheiden kanssa taas :D
No, mutta vauvat kasvaa koko ajan ja aina saadaan eteemme taas uusi "kiva" vaihe. Ja aina siitä edellisestä on jotenkin selvitty :)
 
Nii no me kokeiltiin sitä toista osaa rattaisiin ja hyvinhän se pikkuneiti siinä viihty. Siis kokeiltiin ihan vaan kotona et miltä näyttää. Siinähän vauva istuu käytännössä samassa asennossa ku sitterissä (baby björn). Siinä kun on sellanen pehmuste vielä alle niin sitä käyttämällä näytti kyllä varsin mukavalta istuskelupaikalta turvalaukaloon verrattuna. Nykyään ku pieni aina herää kun auto pysähtyy ja alkaa kaukaloa siirtää autosta ratasosaan kiinni nii samallahan sen vois siirtää vähän mukavampaan istumapaikkaan. Ehkä sitä vois jonkun pienen kauppareissun kokeilla jo silleen :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top