Huhtikuun huminat

Meillä saa valita meneekö ensisijaisesti Tampereelle vai Hämeenlinnaan ja paperit toimitetaan sinne edeltä. Mutta tosiaan voi olla että soittaessa tulee komento sinne toiseen paikkaan ja sitten on hyvä olla ne synnytystoiveet mukana ihan paperillakin. Viimeksi pukkas Taysia aika täyteen kun siellä oltiin, en tiedä menikö silloin sulkikin.
 
Mielenkiinnolla kyselen että miten siellä pk seudulla menee etukäteistiedot synnytyssairaalaan. Missä siis toiveet synnytystä ajatellen, mahdolliset hätäkastenimet jne. Vai onko ne nykyään sähköisesti kaikkien alueen synnytyssairaaloiden nähtävillä? Täällä kun on vaan yks ja ainoa sairaala minne mennä.
 
Täällä sairaaloissa allekirjoitetaan potilastietolomake, että potilastiedot näkyvät eri tahojen välillä HUSin alueella ja sillä lomakkeella annetaan lupa siihen että niitä tietoja saa luovuttaa eri laitosten esim. Terveyskeskus, synnytyssairaala, neuvola yms välillä :)
Synnytystoiveista en kyllä toedä kirjataanko niitä etukäteen ylös?
 
Eikös nuo sähköiset potilastiedot ole käytössä koko sairaanhoitopiirissä? Ja luvan kanssa voidaan hakea myös muualla. Näin minä olen ymmärtänyt. Meillä sähköiseen esitietolomakkeeseen kirjoitetaan myös toiveet, joten olettaisin niiden löytyvän myös muuallakin. Itsellä tosin ei ole muita vaihtoehtoja kuin TAYS synnytykseen..
 
Hyvin mahdollisesti on muuallakin käytössä kun potilastiedot nykyisin ovat pääosin sähköisenä.
 
En tarkoittanut normaaleja potilastietoja koska kyllä ne luulis liikkuvan ihan sähköisesti kaikkien sairaaloiden välillä. Täällä on ainakin aina kirjoitettu erillinen paperi synnäriä varten. Kaks ensimmäistä kun oon odottanut ne ollut ihan paperiversioita mutta 2015 se muistaakseni täytettiin netissä, mikä olisi nykyaikanakin loogista.
Itselläni esim. sairaus/vamma, mitä pitää mahdollisesti ottaa huomioon synnytyksessä. Ja itse diagnoosin nimi ei varmasti sano kenellekään mitään, kun kaikki ei sitä edes vielä tunne. Itselleni tärkeää että tietyt tiedot ovat hoitohenkilökunnalla jo valmiiksi nähtävillä ettei siinä tarvitse alkaa selittämään kaikkea mahdollista. 2015 tuota stressasin ennen synnytystä mutta kaikki meni sen osalta hyvin. Mulla on esim. ihotunto herkistynyt vasemmasta yläraajasta niin tietty kosketus voi käydä jo kipeää, saati piikit. Viime raskaus meni sektioon. Aluksi verenpainetta yritettiin sektion aikana siitä mitata mutta ei onnistunut kun oli niin tuskaa.
 
Olettaisin noiden synnytyksen esitietojen menevän ihan sinne samaan järjestelmään kuin potilastiedot muutenkin menevät. Varmista neuvolasta, ettei turhaan tarvitse murehtia asiaa etukäteen! :)
 
Siis ei mulla oma kohtaisesti ole mitään ongelmaa. Mielenkiinnosta vaan kyselin miten ne pk seudulla menee kun on useampi sairaala missä mahdollisuus synnyttää. Vaikka yhden valinnut niin lopulta sinne ei välttämättä pääsekään.
Muoks. Ja siis nimenomaan synnytystoiveet, ei perustiedot
 
Muokattu viimeksi:
Joo kaikki menee kyllä sähköisesti, mutta yleinen suositus täällä on ollut myös että varuiksi kannattaa synnytystoiveet kirjoittaa myös ihan paperille ylös ja pakata mukaan sairaala kassiin, niin on sitten se mukana :)

Hätäkastenimiä ei ole ikinä etukäteen kysytty.
Hyvä ystäväni synnytti pikkukeskosen rv 26 niin silloinkin hätäkastenimi kysyttiin vasta syntymän jälkeen, muutaman päivän ikäisenä ennen yhtä pientä leikkausta.
 
Joo vastaus olikin siihen kysymykseen että ilmoitetaanko niitä etukäteen, niinkuin kysyit.
Ei ole ilmoitettu, eikä myöskään kyselty.
 
Haha miksi sitten kysellä jos menee noin tunteisiin eikä halua vastauksia
 
Meillä hätäkastenimet saa kirjoittaa samaan sähköiseen esitietolomakkeeseen, johon tulee kaikki muutkin tiedot. Lisäksi siinä on oma kohta synnytystoiveille. En tiedä, millaisia muualla on käytössä, mutta TAYSilla on kätevästi kaikki samassa ja menevät näin nippuna eteenpäin. :)

Ei näistä nyt elämää suurempaa kriisiä kannata kenenkään tehdä. Hormoneissa voi ymmärtää jotain väärin, vaikka hyvällä kaikki ovat kirjoituksensa varmasti tarkoittaneet..
 
Mä oon kahdessa aiemmassa täytelly Ipana esitietolomakkeen synnärille ja voin sanoa että kummassakaan ne ei lukenu sitä. Siinä oli myös hätäkastenimille paikka.
 
Täytyykin selvitellä miten mun tapauksessa menee jos joudun eri sairaanhoitopiirien välillä pomppimaan :s toive siis synnyttää Lohjalla mutta jos siellä on sulku päällä niin sitten pakko lähteä Turkuun.
Vai olisko jollain tietoa tämmösistä tapauksista? :) Lohjalla olen aiemmat synnyttänyt ja nyt asun Tyksin piirissä eli näkeehän ne tietty neuvolajutut ainakin siellä ettei ole sokereissa mitään jne.
 
Kyllä mä sanoisin että varmin tapa on itse kirjata paperille ylös, jos on jotain toiveita synnytykseen yms liittyen. :) ottaa sen mukaan ja jos on jo vaikka tosi kipeä tai muuten heikkona synnytykseen mentäessä, niin voi sitten antaa itse kirjatun lapun kätilölle tai tukihenkilölle joka voi sitten pyytää asioita synnyttäjän puolesta :)
 
Mä vähän tälleen jälkijunassa (taas) kommentoin, mutta niin mihin te olette esim. vauvan sairaalanimen/-nimet kirjoittaneet? Jollekin irtopaperille, jota kukaan ei lue..? :wideyed: TYKSissä oli jo 2014 loppuvuodesta käytössä Ipana, jota kautta kirjattiin KAIKKI synnytykseen liittyvät tiedot - terveydentilan selvitykset, synnytystoiveet, kummallekin sukupuolelle nimi jne. Ja kaikki todellakin oli myös luettu, sillä sinne annettua nimeä käytettiin synnärillä joka ikisessä paperissa + synnytystoiveistakin puhuttiin ilman, että olin siitä kenellekään erikseen kertonut.
 
Takaisin
Top