Huhtikuun hulinat

Täällä siis pieni tyttö näki päivänvalon 41+0 iltana 6.4! Tapahtui juuri arvaamani säikähdys yliaikaiskontrollia kohtaan :) Ihana tyttö emoticon
 
Suloinen pieni peikkotyttö näki päivänvalon 5.4. 22:07. emoticon Nii-in ihana!

Käynnistys siis onnistui ja alatie peppu edellä sujui myös. Tänään päästiin kotiin - myöhemmin lisää.

Onnittelut kaikille muille myös!
 
belly ja Katruskalainen; Suurensuuret onnittelut teille pikkuisista tytöistä emoticon
 
Meille syntyi pieni Viena-tyttönen 4.4. klo 00.55 emoticon . Synnytys ei ollut ihan helpoimmasta päästä ja päättyi lopulta kiireelliseen sektioon. Kirjoittelen jossakin vaiheessa synnytystarinoihin, mitä tapahtuikaan. Tytteli voi erinomaisesti ja kasvaa vauhdilla. Itellä vaatii vähän totuttelua elämään sektiohaavan kanssa, mutta voi kuinka onnelliseksi pieni ihmisen alku voikaan tehdä. emoticon

Kovasti onnea kaikille huhtivauvan pyöräyttäneille!
 
nonihh. täälä elämä sitte potkii oikein kunnolla päähän. 
ei riitä, että synnyttäny ihanan lapsen maailmaan vaan on sitte aivan pakko kärsiä kaiken maailman lisäseurauksista. 
tänään iltapäivällä vessassa käydessä paperiin kirjaimellisesti tippu järkyttävän kokonen hyytymä. huusin miehenki ihmettelemään asiaa, että voiko tosiaan olla totta .. noh, soitto synnärille ja näytille .. ja huomenna aamulla klo 09 takasi ja kaavintaan .. :/ 
kohtu ei siis oo tyhjentyny ja jälkivuotoki on kyllä sen mukasta. tänään kuitenki jo kymmenes päivä synnytyksestä.
että semmosta. harmittaa ihan pirusti tuo kaavinta. se on mulle jo kerran ennemminki tehty ja sen jälkeen kylkiäisenä tuli kohtutulehdus. sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa siitä säästytään . ja sama, että paraneminen alkais sit huomisesta .. 

perjantainahan sain antibioottikuurin revenneeseen epparihaavaan. että antibiootilla jo ollaan valmiiksi ... :'( 
 
Voi ei, lilleroinen. :( Todella ikävää, että vielä tuollaiseen joudut. Mutta parempihan se on tietysti hoitaa, että pääset sitten paranemaan. Toivotaan vaan nyt, ettei sitten seurauksena ole taas uusi hoidettava ongelma. Miullakin tuli yksi päivä vähän hyytymää, siitä on jo aikaa kyllä. Ei se mikään kauhean iso ollut, mutta kuitenkin sellainen, että vähän pisti mietityttämään. Komensin kyllä avokinkin sitä katsomaan ja mietittiin siinä yhdessä, mitä tehdä. Päätin sitten kuitenkin odottaa ja katsoa, tuleeko sitä lisää ja jos olisi tullut, olisin kyllä asiasta soittanut. Mutta ei sitä onneksi tullut enempää eikä vuotokaan yltynyt siitä, nythän tuo on välillä jo pitänyt taukoa vuodosta. Kovasti tsemppiä nyt teille! On se niin väärin, jos et saa terveenä poikaa hoitaa. :(

Shani: Mie en saanut mitään ohjeita mistään noiden tikkien suhteen. Joten mennään sitten vaan eteenpäin ja jos jokin rupeaa mietityttämään, niin sitten pitää kysellä. Vielä en ole uskaltanut K18-juttuja kokeilemaan avokin kanssa, mutta pitäisiköhän kohta uskaltautua, jos te muutkin jo kerta. :D Onhan tuolla neidillä nyt ikää jo 3 viikkoa ja 2 päivää. ;) Ja noista D-vitamiineista. Minuakin neuvolassa neuvottiin vielä syömään itsekin vitamiinilisää ja vauvalle ohjeistettiin antamaan se 5 tippaa d-vitamiinia päivittäin. Eli tuo oma vitamiinilisä ei ilmeisesti vaikuta mitenkään vauvalle annettavan d-vitamiinin määrään.

Ja onnea paljon kaikille uusille vauvautuneille! :)
 
lilleroinen: Toivotaan, ettet saa riesaksi kohtutulehdusta. Itse olin maanantaista torstaihin asti antibioottitipassa samaisen vaivan takia ja nyt syön suun kautta antibiootteja, jotta tulehdusarvot laskisivat

Ollaan annettu vauvalle rela-tippoja tuon mun antibioottikuurin takia, mutta aika löysällä tuntuu vauvan maha silti olevan. Tänään alkoi kunnon sinappiralli, vaikka onhan tuota tavaraa tullut syntymästä asti niin isoja määriä, että ajattelin kysyä neuvolatädiltä keskiviikkona, onko ihan normaalia kun vaipat täyttyy n. 6 kertaa päivän ja yön aikana.

Joka päivä on onneksi aina vähän terveempi olo, vaikka särkylääkkeet pitävät pientä pöhnäolotilaa päällä. emoticon
 
lilleroinen: tosi ikäviä uutisia kuuluu sinun kohdallasi, tsemppiä kaavintaan!
eiffe: paranemisia sinullekin!
toipumisesta... sehän on toki todella yksilöllistä ja tikkien kanssa malttia, kyllä ne yleensä sinne sulaa, mutta aikaa se vie. Itselläni kesti esikoisesta parantuminen kuukauden, vuoto oli runsasta ja istuakaan ei voinut saati vessassa käynti, huh huh... Huomasin tässä itsekin kun kävin koirien kanssa pienellä kävelyllä että nivuset tuli aroiksi vaikken kovin kummoista lenkkiä tehnyt. Malttakaa antaa itsellenne aikaa toipua ainakin se kuukausi ennen ihmeellisempiä suorituksia... tarkoitan myös noita k-18 hommia, siinäkin on kuitenkin riskinsä, haavojen osalta sun muuta, kuten esim. niitä tulehduksia voi tulla.
Itse olen toipunut huippu nopeesti, kun ei ole tikkejä eikä muitakaan vaivoja, älkivuotokin on tosi niukkaa onneksi. Tosin silti annan itselleni aikaa palautua kunnolla ennen mitään urheilu suorituksia ulkona saati makkarissa. Maltti on valttia, odotan suosiolla sinne jälkitarkastukseen. :)
 
Hei tulikin tällänen mieleen... saiko kaikki juurikin sitä sukupuolta olevan vauvan, kun toivoi, oli kerrottu ultrassa tai muuten vaan oli aavistus tulevasta?

Me saatiin se mitä oli toivottu ja minkä isännältä laitoin "tilaukseen" :D myös ultrassa näkyi että tyttö on tulossa, eli se tuli mikä pitikin :)
ps. mulla oli entuudestaan jo 2 pojan koltiaista :D

 
nonih. kaavinnasta selvitty ja toivottavasti nyt alkaa kunnolla toipuminen .. :) 
mentiin eilen aamulla sairaalaan koko perhe ja iltapäivällä sit pääsin toimenpiteeseen. onneksi se ei kovin kauaa kestä. olin osastolta pois reilu 30min ja imettääkin sain heti kun heräsin .. :) 

nyt ollaanki sitte seuraavat 10pvää antibioottikuurilla, eli yhteensä melkein kaks viikkoa. mutta se on pieni hinta siitä jos vaikka säästyisin tuledukselta. toivotaan .. :) ei ainakaa vielä oo vauvan vatta sen suuremmin kommentoinu antibioottiin. eilen kyllä sain suoneen suoraan, että sekin vaikuttaa.. 
olo on jo huomattavasti parempi ja eppparihaavakin alkaa parantua .. :) eli positiivisin mielin näin 12pvää synnytyksestä .. :D 

Nannasu; meillä "äidinvaisto" odotti koko ajan poikaa, ultra lupaili poikaa ja pieni poikahan sieltä sitten tuli .. <3 nyt kun ollaan paremmin herraseen tutustuttu niin vaikuttaa oikeinkin mammanpojalta . iltaisin nukahtaakin tissi suuhun .. :)) voiko ihanempaa ollakkaan ?! .. 

tänään alkoki sitte uus arki ku iskä meni takasi töihin .. alkaa uusien kuvioiden etsiminen .. vaikka eihän tuolla lapsella oo vielä mtn rytmiä. 
uskaltauduin laittamaan poikasen ulos nukkumaan ekaa kertaa .. tietysti se on tuossa ikkunan alla niin, että äitillä on koko ajan näköyhteys .. :D 
pitänee pian mennä nostamaan sisälle, ei heti makiaa mahan täydeltä. ;) 
 
Nannasu: Mulla oli itsellä ihan "tyttö-olo" koko raskauden ajan, jotain pikkuisia tyttöjen vaatteitakin ostin salassa mieheltä jo ekan ultran jälkeen :D
Kaikki veikkas meille loppuraskaudessa poikaa, kun mun maha oli kuulemma ihan sen mallinen jnejnejne. Lisäksi kaveripiiriin syntyi yhteensä 6 tyttöä parin kuukauden sisällä eikä lainkaan poikia, joten omakin olo alkoi horjua, että kyllä meille ihan jo tilastojen valossa olis tultava poika.. Mutta niin vaan se äidinvaisto piti paikkansa ja tyttöhän sieltä tuli meillekin :)
Ultrassa ei suostuttu meille sukupuolta paljastamaan, joten salassa pysyi loppuun asti. Ehkä enemmän jollain tasolla toivoin tyttöä, oon kasvanut äidin ja siskon kanssa ja serkut on kaikki tyttöjä, jotenkin se vaan tuntui "omemmalta", mut nyt kun jo hiljaa mielessäni mietiskelin, että josko joskus vuoden päästä pikkukakkosta alkais harkitsemaan, niin toiveissa olis kyllä sitten toiseksi lapseksi poika :)
 
Nannasu: Olin alkuun aika varma, että meille tulee poika ja mies taas oli vahvasti tytön kannalla. Rakenneultrassa olinkin sitten suu auki kun kätilö sanoi, että tyttöhän se siellä mahassa möllöttelee. Meille ei rakenneultran jälkeen suostuttu neuvolalääkärissä enää kommentoimaan sukupuoliasiaa, joten jännittihän se loppuun asti kumpi sieltä tulee. Varsinkin kun olin ostanut kaiken tyttöä ajatellen.

Omaa: Nyt on ollut pari vähän itkuisempaa päivää vauvalla (ja äitillä) ja luulen, että mun syömät antibiootit aiheuttaa mahakipuja. Tytöllä on todella lyhyt pinna ja tuntuu, että kaikki hereilläoloaika pitäisi olla rinnassa kiinni. Ollaan annettu tuttia heti kotiin pääsystä lähtien, sillä vauvan imemistarve on niin kova, että vartin korkeintaan pysyisi tyytyväisenä tissistä irtonaisena emoticon . Tuskinpa tutista on haittaa kun imetys sujuu.
 
heitämpä ilmoille .. 
äsken terkkarin käydessä kotona hän antoi ajan jälkitarkastukseen ja käski jo valmiiksi miettiä seuraavaa ehkäisyä.. 
meillä haaveissa kyllä toinen lapsi, mutta ehkä sitten myöhemmin vuoden kahden ehkä kolmen päästä. terkkari ehdotti kuparikierukkaa joka asennettais sitte jälkitarkastuksen yhteydessä. 

mitä te muut ootte miettiny !? .. tuo kuparikierukkahan on synnytyksen jälkeen ilmainen, eli sitä vois kyllä kokeilla. jos ei sovi niin sitte ei sovi .. hormonikierukastakin terkka mainitsi ja mainitsipa myös hinnan 160€.. 

pillereissä kun on se oma muistamisensa ... 
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! emoticon Ihania uutisia tullut monia tässä välissä kun viimeksi täällä kävin. :)

Oma arki pyörii nyt niin lasten ehdoilla ettei ole aikaa juuri  muuhun. Hyvin meillä menee, vaikka koko ajan joku meistä on kipeenä. Tylsää, mutta eipä mahda mittään... Vauvalla alkaa jo jonkinlaista rytmiä löytymään, mikä kyllä helpottaa arkea jonkin verran. Tyttö syö edelleen todella hyvin ja on muutenkin siis aivan ihana!! Esikkokin on niin superihana isosisko, että on tosi koskettavaa katsoa kun hän hoitaa tai suukottelee vauvaa. emoticon

Ootte puhelleet että tuliko sen sukupuolen vauva kuin oli fiilikset/ultraukset. Niin meille tuli. Mulla oli koko ajan tyttö-olo vaikka moni sanoi sitä ja tätä, ja ultrassakin vain varovaisesti sanoivat että tyttö. :)

Itse ajattelin ehkäisyksi ensin ne minipillerit ja sitten imetyksen jälkeen laitan luultavasti semmoisen ihon alle laitettavan kapselin. Sen kapselin vaikutus vissiin loppuu nopeammin kun sen sitten poistaa kun kolmatta lasta aletaan tilailemaan. emoticon Ja yhtä kapselia pidetään kolme vuotta ellei siis aikaisemmin sitä poista.

No mutta mukavia vauvahetkiä kaikille ja paranemisia niille joilla kipuja tai muita vaivoja. Kyllä ne siitä paranee vaikka tuntuvatkin inhottavilta! Kirjoittelen taas kun jos aikaa joskus ehkä mahdollisesti löytyy. emoticon

 
Meillä myös poju viihtyisi koko ajan tissillä.. Ja hereillä ollessa syödään 1-2 tunnin välein. Yölläkin imetän 2-3 kertaa ja kerran vaihdetaan vaippa. Ihan hyvin on mennyt, mut tosiaan masuvaivoja vauvalla on, hirmusti ilmaa masussa. Ja kun poju ei suostu oikein röyhtäisemään, niin kaikki ilma tulee paukkuina ulos tai kiertää masussa:/ Voi pientä:/

Ite oon toipunut suht hyvin siitä välilihanleikkauksesta, nyt viikon verran on ollut tosiaan parempi olo enkä oo käyttänyt särkylääkkeitä. Vaunulenkkeillessä vähän tuntuu, mut ei pahaa kipua. Vuotoa vielä on. Painoa tuli raskausaikana 20 kg, ja 14 kg on nyt lähtenyt ja 6 kiloa ois vielä jäljellä.. Hirmusti tullut herkuteltua koko ajan kun on vieraita käymässä ja niille laittaa tarjottavaa, niin kyllähän siinä itsekin tulee kaikenlaista popsittua.. Huh, sais kyllä aloittaa jonkin dieetin kohta..

Vauva kasvaa hirmuista tahtia. Ikää hänellä on vasta 3,5 viikkoa ja painoa on jo 5,5 kg ja pituuttakin 58,5 cm. Iso on:)

Me ei olla vielä keretty pohtimaan tuota ehkäisy-asiaa, mutta varmaan pitäisi vähän miettiä sitä ennen sitä jälkitarkastusta. Tarkoitus ois kuitenkin lähitulevaisuudessa koittaa toista vauvaa, jottei tulisi kovin isoa ikäeroa lapsille. Mut tosiaan, annetaan kropan eka vähän palautua tästä ekasta vaavista.

Aurinkoista pääsiäistä kaikille:)
 
Täällä aletaan toipua siitä vatsataudin jälkeisestä maidon vähäisestä herumisesta. Kyllä otti koville!

Arki sujunut meillä suht hyvin, kun iltaisin on käynyt perhetyöntekijä auttamassa iltapuuhissa. Torstaista eteenpäin saan alkaa sitten nostelemaan painavempia asioita ja esikoistakin. Hyvin olen malttanut ottaa rauhallisesti. Sitten voin alkaa pikkuhiljaa kuntoilemaankin. Jee! Oon kyllä odottanut, kun on ärsyttänyt kun ei ole kunnolla voinut toimia! emoticon Ja siihen sitten loppuu myös perhetyön apu, joten on pärjättävä ihan itse! Jännittää vähän, mutta toisaalta odotan että saan tehdä asiat juuri niin kuin meille sopii.

Joku oli miettinyt milloin voisi alkaa toista raskautta yrittämään. Sehän on niin , että jos sairaalassa ei sanottu mitään suositusta, niin silloin kuin itsestä siltä tuntuu. Kannattaa vaan tosiaan miettiä, että jaksaako uutta raskautta suht nopeesti kun on myös esikoinenkin mukana odotuksessa. Itellä oli välillä todella rankkaa ja raskauskin oli vaikeampi. Ja keho joutuu siinä melko koville, kun edellisestä raskaudesta toipuminen vielä tavallaan kesken. Mutta toisaalta en vaihtaisi tätä tilannetta mistään hinnasta myöhemmäksi eli näin sopii meille. emoticon

No nyt tämä mamma hyppää saunaan rentoutumaan ennen kuin aletaan tytön kanssa iltapesuille ja syömään.

Hyvää pääsiäistä kaikille! emoticon
 
Kiva, että saitte Shani apua vyöhyketerapiasta. Kyllähän se on ikävää kuunnella oman lapsen itkua, varsinkin, jos asialle ei oikein mitään voi. Tosi hyvä siis, että saitte apua vatsavaivoihin tuosta eikä hintakaan tosiaankaan paha ole.

Meillä ei ole kummempia vaivoja ollut neidillä. Helpolla sinänsä päästy. Mutta toisaalta ei tämä meidän kuukautinen neitimme kuitenkaan päivisin välillä liikoja nuku. Kovasti haluaa olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Neitihän aloitti hymyilyn viime viikon keskiviikkona ja kovasti hymyilee päivittäin. Hän yrittää myös tuottaa puhetta, siis tietysti sellaista vauvojen puhetta. Lauantaina kävimme jo pienen keskustelun neidin kanssa, hän sanoi "hää!", johon vastasin sitten samalla tavalla, niin vastauksesta riemastuneena typy sanoi vielä takaisin "hää!". :D Nyt on sanavarasto laajentunut myös "sanoilla" "höö" ja "ä". ;) Ei hän vielä kovin usein yritä jutustella, mutta välillä kuitenkin. Pitää vielä tuota äänteiden tuottamista harjoitella, mutta kovasti on jo yritystä.

Onneksi tyttö matkustaa hyvin, eilenkin nukkui koko matkan Jyväskylästä Joensuuhun. Ollaan nyt siis pääsiäisen vietossa äitini luona. Oikein hyvää pääsiäistä siis kaikille!

On muuten ollut hyvä se kantoreppu, joka on kaveriltani lainassa. Käytiin tytön kanssa toissapäivänä kaupungilla niin, että neiti oli kantorepussa. Nukkui tyytyväisenä koko ajan ja varsin kätevältä tuo tuntui muutenkin. Kotonakin saa tehtyä hommia hyvin neidin kanssa, kun hän välillä haluaa olla pystyasennossa paljonkin. :)
 
Shani: No huh huh, sinuna kyllä vähän avautuisin....tuli mullekin ekana mieleen että anoppis luulee suurinpiirtein olevan lapses äiti. Ja koska näin ei ole, niin nyt sitten peli selväks. Sun ei tarvi lastas antaa hoitoon yhtään kenellekään jos et halua, piste. Tulis nyt se muidenkin ymmärtää! Inhottavaa kun joudut tommosta stressaan, voimia nyt ja toivottavasti vähän rauhottuis...voiskohan miehes tosiaan vaikka vähän keskustella äiteensä kanssa jos et ite halua sanoa?

Meillä tytsy nyt kuukauden ja ollaan kyllä kovasti kyläilty. Anoppi on tosi innoissaan ja onnellisen näköinen, kun ollaan sielä poikkeiltu..meillä on sen verran hyvät välit, että oon ihan iteksenikin vauvan kanssa ajellut sielä päiväseltään aikani kuluks.

Hoitoon en oo jättänty vielä muutakun iskälle tietysti, sillävälin että oon käynyt kaupassa tai vaatekaupoilla tms. Ja sisko sattu oleen ihastelemassa vauvaa just vaalipäivänä, että päästiin miehen kanssa livistään yhdessä äänestään :D Siinä ne toistaseks.
 
Takaisin
Top