Huhtikuun hulinat

Millier

Sanavalmis juttuseppä
Kappas, sehän on huhtikuu jo melkein puolessa välissä :grin Mites menee äideillä ja vauvoilla? :)

Mulla tuli nyt tässä tämmönen mieleen kun toissapäivänä pomon kans juttelin enkä hoksannut puhelimessa kysyä..enkä viiti rahojen perässä uudestaan soitella :D Eli siis kun pidän nuo lomat ennen töihin paluuta, niin saanko lomarahoja? Loman ajalta saan kai palkkaa kuitenkin? Vai meneekö nää jotenkin tessin mukaan? Yritin kyllä sieltäkin katsoa, mutten löytänyt vastausta :confused:
 
Loma-ajan palkkaa saat aina kun olet lomalla. Ja se lomaraha on eri asia.
Lomaraha maksetaan myöskin aina huolimatta siitä pidätkö lomaasi vai et. Esim. minä pidän vanhoja lomia pois, joista on jo maksettu lomaraha vuosi sitten, mutta saan tietenkin loma-ajan palkan niiltä päiviltä.
Nyt äippälomalla ollessa on kertynyt uutta lomaa, josta maksetaan se lomaraha heinäkuussa vaikka en niitä kaikkia päiviä nyt pidäkään.
Se milloin lomarahan maksetaan on työpaikka kohtainen juttu.
 
Ok, eli minä saan sitten sen lomarahankin. Nämä on tosiaan niitä lomia mitkä on nyt äippäloman aikana kertyneet :) En sitten tiedä maksavatko etukäteen vai palkkakauden mukaan.. mutta pääasia, että rahaa saa jostain..
 
Jokos teille on muuten tullut veroehdotus? Tuliko mätkyjä vai palautuksia? Mulle ei oo tullu ja kauhulla ootan kun en yhtään tiedä mitä sieltä tulee.. :nailbiting::eek:
 
Mulle tuli just eilen: palautuksia tuli. Noin puolet vähemmän kun yleensä, mutta mulle tuleekin niitä normaalisti vähän liikaa....

Nyt mietim et pitääks tän vuoden verotuksessa ottaa jotain huomioon? Jos oon ollut nyt ensin vanhempainvapaalla ja sit jään loppu vuodeks hoitovapaalle. Sit on parit lomat ja mahdollisesti jotain tuntitöitä..oon niiiiin pihalla näistä verojutuista aina :/
 
Äh, pitäis muistaa hakee kotihoidon tukee. Mistähän senkin nyt tietää, mistä alkaen siihen on oikeutettu. Tai noh, tietysti sitten kun vanhempainrahakausi päättyy, mutta sen päättymispäivä pitäis sit jostain keksasta :rolleyes:
 
Onhan sulle tullut Gnome Kelan päätös siitä vanhempainvapaasta. Siinä lukee se päättymispäivä aina.
 
Ja jos et löydä sitä päätöstä enää ni kelan sivuilta löydät myös sen tiedon. Mites, pitääkö se kovasti etukäteen hakea muuten se kotihoidontuki?
 
Tytölle hoitopaikka hommattuna. Päästiin yksityiselle perhepäivähoitajalle, jolla sattui sopivasti olemaan kolme muuta lähes saman ikäistä lasta hoidossa. Ensi viikolla käydään tutustumassa paikkaan ja elokuussa sitten aloitetaan :)
 
2kk ennen alkamista pitää kertoa työnantajalle, mutta en muista miten Kelaan piti ilmotaa. Olisko ollut 1 kk ennen..?
 
Näin luki kelan sivuilla: "Voit hakea kotihoidon tuen jo ennen hoitovapaalle jäämistäsi. Tuen voi saada takautuvasti enintään 6 kuukaudelta. Voit hakea tuen määräajaksi. Jos et ilmoita hakemuksessa tuen päättymisaikaa, se myönnetään siihen asti, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta." Eli siinä ei ilmeisesti ole varsinaista aikarajaa? :)
 
Kaivelin arkistojani, ja mulla jopa oli toi Nitin mainitsema ilmotus tallella, ja laitoin vieläpä hakemuksen menemään. Olinpas ahkera! :hilarious: Mulla onkin toi vanhempainrahakausi jo näköjään päättyny pari päivää sitten, mutta onneks tota koithoidon tukea tosiaan saa myös takautuvasti.

Sellanen tuli mieleen, että jos on useempi lapsi kotihoidossa, niin maksetaanko tota tukee kaikista, vai pitääkö pärjätä samalla päätähuimaavalla summalla? Silmäilin Kelan sivua, mut ei nyt äkkiseltään osunu silmiin mitään yksiselkosta...
 
Mulle tuli päätös kotihoidontuesta niin että saan molemmista erikseen tukea mutta vanhemmasta vähemmän. Ja lokakuussa kun tyttö täyttää 3v summa vielä pienenee. Ja niin kauan sitä voi saada kun nuorin lapsi on alle 3v.
 
Mulle tuli viime vuodesta normaalia suuremmat palautukset, tosin, mä käsittelen numeroita ja talousjuttuja työkseni, niin oon aina laskenut veroprosenttini, niin et tulee noin satanen palautusta. Laskin myös tällä vuodelle uuden veroprosentin (verottajan sivuilla) kun päätettiin miten oon töissä ja kotona. En tykkää yhtään mätkyistä, oon mielummin hitusen palautuksella.
 
Eilen tuli sitten postia verotoimistolta. Pelotti avata sitä kirjettä, mutta ihan turhaan! Palautuksia tuli tuplaten mitä normaalisti :grin
 
Pitääkin tänne muuten raportoida, että Kela oli nopee toimissaan, ja nyt jo on myönnetty mulle toi kotihoidon tuki :)

Se on sit sinne asti kun tää toukka täyttää 3. Ellen erehdy töihin ennen sitä... Ei kyllä yhtään innosta.
 
Kyllä ne sen myöntääkin hyvissä ajoin :)
Mullaki ollu päätös jo toista kuukautta :D
 
niin sen hoitorahapäätöksen saa nopeasti eikä siihen pahemmin tarvii liitteitäkään, jollei hae hoitolisää. mulla myös ollut päätös varmaan pari kuukautta ja parin viikon ajan myös päätös joustavasta hoitorahasta, mikä taas alkaa juoksemaan elokuussa, kun palaan töihin :)
 
Hoitopaikka saati ja tulin siihen tulokseen että alotetaankin jo kesäkuussa. Mies tekee pitkää päivää toisella paikkakunnalla ja mun päivät alkaa olee aika pitkiä lapsen kans, mun hermo ei vaan riitä kun en saa yhtään omaa aikaa. Ja sit kun mies tulee joskus 6 aikaan illalla kotiin niin en mä voi aina alsta hellekään samantien tyrkätä. Nyt on vielä menossa joku ihme riippakivivaihe kun tyttö roikkuu kiinni lahkeessa koko ajan ja itkee ja huutaa perässä. Ja aina kun vähän kömmähtää niin tulee itku ja jos jostain kieltää tulee kaamee itku... itkua on ollu vähän liikaa.. Hoh hoijaa! No pari viikkoa vielä ja sit saan kaks päivää viikossa omaa aikaa käydä vaikka salilla. :shifty: On siis oikeesti olemassa lapsia mitkä vaan on ja sit on tää toinen ääripää mikä ravaa joka hereillä olo ajan täysillä ja keksii kyllä kaikki paikat missä sattuu ja mihin ei saa mennä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top