Huhtikuun hulinat

sanko

Keskustelun kolmiottelija
Heinämammat 2014
Toukomammat 2017
Uusi kuu, uudet kujeet. Ja lapsoset vuoden vanhoja :)
 
Meillä herra aprillipila päässyt jo vuoden ikään. "Hurjat" kekkerit takana... Voi kun mun vauva ei oo enää niin vauva, siitä tulee hurjaa vauhtia jo iso poika...  Hetkittäin vetää tän äipän haikeeks.
Kävellään jo hurjaa vauhtia, kengätkään ei menoa haittaa. Ja osataan sanoa äiti, tosin sitä ei kohdisteta äitiin =D eli saattaa kulkea ympäriinsä ja toistella "äiti". Mutta ehkä vielä joskus...
 
Sanko: Onnittelut isolle pojalle!
Meidän neiti on kans kävellyt jo reilun kuukauden, tosi hienosti menee sisällä, ja ulkonakin pari kertaa on tepsutellut. Mitään sanoja ei meillä vielä tule. Mut mikäs kiire tässä. Synttäreihinkin vielä 3 vkoa :D
 
Onpas täällä tullut hiljaista...

Ehjät yöunet on taas historiaa, mut onneks yleensä on vain yksi hermääminen yössä. Ja aamusella heräilee ekan kerran klo 6, pitäis varmaan pimennysverhoo koittaa josko auttais... Kainalossa sit köllitään lähemmäs kasia :)
Joku ihmeen kestoyskä vaivaa, limanen tuntuu aina vaan olevan. Kurkussa siis kurlaa...

Osaisko joku selittää tän, vai onko vaan outo yhteensattuma. Jos annan illalla normi maitoo - yö on levoton. Jos annan korviketta - yö nukutaan hyvin. ? Ja muutoin käytössä tavallinen maito, ei tuota päivällä ongelmia. Paitsi että meillä on taas vaihteeks vatta superkovalla, mutta kun en viitteis mihinkään kaupallisiin pehmentäviin kajota...
 
Mulla on ollu kauhee kiire koko huhtikuun ja kaiken lisäksi hajos tietokone...... Meillä on flunssa koko perheellä, poitsulla vuotaa nenä, oikein paksua keltaista räkää. Pitänee käyttää lääkärissä jos ei ala helpottaa, ettei vaan menis korviin. Meillä kans nukutaan yhdellä heräämisellä (1-3maissa) ja sitten kuuden maissa jonka jälkeen nukkuu noin tunnin, ihanaa kun äippä varsinkin olis oikein aamu- uninen. Nukkumaan mennään 20-21. Voisiko toi korvike olla täyttävämpää tai sitten vääntäskö toi normi maito massua vähän joten yöstä tulee levoton. Itse olen huomannut että joskus kun olen tehnyt mannavelliä normimaitoon (edelleen muuten tiskillä) niin yö on levoton saattaa herätä 3-4 kertaa huutamaan.
 
Meillä meni yöt hulinaksi kanssa tossa 2kk sitten.  Hyssyteltiin, ei nukahtanut sitten millään, annettiin tissiä ja nukahti mut, ja sitten tuntia myöhemmin herättiin taas)...Sitten keksittiin antaa velliä yöllä, ja tyttö nukahti takas minuuteissa. Kaupan myslivelliä, neljänviljanvelliä tms. vetäisi 2 purkkia = 4dl velliä ja nukkui aamuun. 

Neuvolan täti ilmoitti ykskantaan ettei 10kk ikäinen tarvii ruokaa yöllä. Päivällä pitää syödä. Vaan kun ei syönyt. Kiljui ja sylki ruoan pois. Paino meni -17% käyrällä. Ja oppi 10kk iässä kävelemään, eikä sen jälkeen ole pysähtynyt. Et kai sillä oli oikeesti nälkä. Siispä jatkettiin vellilinjalla.

Nyt tyttö on saanut kilon lisää painoa 6 vkossa (nyt 8.3kg kotivaa'alla), nukkuu yöt hienosti, eikä enää heräile.
Siis neiti nukkuu yhteen soittoon klo 20-21 ->7-8. Äiti ja isi kiittävät.

Velliä saa edelleen tarpeen mukaan. Joskus 3 purkia päivässä, joskus ei ollenkaan. Käytännössä nukahtamisen apuna juodaan velliä jos ei nukahda tissille tai rattaisiin. En edes muista milloin meillä viimeksi herättiin yöllä. Onneksi muisti on lyhyt :D Kun vain 2kk sitten olin epätoivon partaalla noiden öiden kanssa.

Vellistä menee vaan neidin masu ihan löysälle. En sitten tiiä onko maito vai vilja, kun ei ole korviketta saanut missään vaiheessa kuin ihan satunnaisesti. Ei vaivaa pikkuista mitenkään, mut on aika äklöjä vaippoja vaihtaa ja 3-4 krt pvässä. 

Onko muilla ollut löysää mahaa vellistä? 
Ei kai 6dl velliä ole liikaa, eiks maitoa kuitenkin suositella tuo määrä? Mut siis jo 1 prk = 2dl riittää pistämään masun veteläksi.
 
Satuj: hyvä että vellistä löyty apu. Mielestäni tuo 3 prk villiä ei ole lainkaan iso määrä jos lapsi ei syö muuta. Liikkuva lapsiani tarvitsee paljon energiaa? Mä en aina oikein jaksa ymmärtää noita terkkareita........ Käytiin eilen lääkärissä ja tulehushan siellä korvissa oli, antibiootit tuli. Lääkäri tuumas et saattaa mennä itsestäänkin ohi mutta kun flunssa kestänyt jo kohta 2 vkoa ja aika sitkeää laatua liikkeellä niin laitetaan kuuri. Eilen illalla poika söi rahkaa illalla ja taas yöllä alku yöstä herätettiin kauheeseen huutoon, huutoa kesti melkein tunti. Sama juttu oli viimeksi kun söin maitoon tehtyyn mannapuuroa, joten ehkäpä pitää jättää maitotuotteet pois illasta, vai liekö sattumaa.
 
Satuj: Mites muut maitotuotteet, ootko huomannu niiden aiheuttavan löysää vatsaa tms? Tiiän yhden lapsen joka täyttää kesällä 2v ja hälle annetaan edelleen yöllä (herää siis joka yö) maitopullo. Tosin tässä tapauksessa voitais varmaan jo puhua pinttyneestä tavasta. Mutta todellakin teillä on ollut yöllä nälkä jos sitä noinkin paljon on mennyt, nyt ilmeisesti neidon nälkä tasoittunut :) 

Meillä tuntuu et maito on kovettanut vatsaa entisestään, luumu kuuluu päivittäiseen ruokavalioon. Tosin nyt on vatsa taas "normaalilla", paitsi se haju! Tänään toimi aamulla, ja se haju pintty yökkäriin - nyt siis illalla kun vaihdettiin vaatteet niin haisi edelleen. Ja oikeesti, tuntu et lähtee nenästä limakalvot sulamaan =O hetkittäin hiipii mieleen laktoosi-vaiva, tosin pitäis kai kakan löystyä eikä päinvaistoin...

Meillä tuntuu pojalla olevan aina nälkä. Jos vaan näkee jonkun syövän niin hälle kans! vaikka olis hetki sitten päättänyt oman ateriansa.

Tää mamma turpoo ku pullataikina... Mielestäni en oo viimeaikoina syöny sen ihmeemmin ku ennenkään, vaaka vaan näyttää aina vaan suurempaa lukemaa. Kävin 3 peräkkäisenä iltana vaakalla niin tahti oli noin +1kg päivässä! Eli pitääkö mun lopettaa syöminen, prkle!
 
Takaisin
Top