Huhtikuun höpötykset

......

Keskustelun kolmiottelija
Huhtikuun äidit 2019
Tehdääs nyt huhtikuullekin oma ketju :) Vieläkö täällä julkisella puolella on porukkaa kirjoittelemassa? Miten kaikilla menee?

Meillä vähän takkuinen alku, kun ekana itse kipeäksi vauvan kans, aivan tajuton yskä oli mulla, vauva selvisi vaan tukkoisella nenällä. Nyt meillä sit mahatautia, saa nähdä käykö kaikki läpi :/

Imetys kuitenkin sujuu oikein hyvin, nyt tiheää imua selkeästi päällä, jospa kohta helpottaisi. Temperamenttia vauvalta löytyy ja huutaa just niin pitkään kunnes saa toivomansa helpotuksen :D Tuttia ei huoli millään, mutta ei sitä oikeastaan olla kaivattu kuin välillä iltaisin, kun ei malta rauhoittua kuin tissillä ja sieltähän tulee maitoa, niin monesti sit pulauttelee kun syö liikaa. Neljäs tutiton muksu siis meille, kaks on syönyt tuttia hetken aikaa, mut koin sen itse hankaloittavaksi, niin jätettiin pois :D

Yöt menee hyvin, illalla kun rauhoittui, niin yöllä vain syödään ja kerran vaihdetaan vaippa. Aluksi meinas olla hereillä yölläkin, mut yllä meillä tarjolla vain vaippa-&imetyspalvelua, joten ei kai kiinnosta pimeässä valvoa :D Vieressä nukkuu ja itse yleensä nukahdan heti kun saan tissin vauvan suuhun.

Lenkkeily ollaan aloitettu, viihtyy vaunuissa kun kohotettiin hieman päätyä. Tunnin lenkkejä käyn heittämässä, nukkuu yleensä niin, että ehdin lihaskuntoa tehdä perään ja käydä suihkussa, mut on niitäkin kertoja ollut kun pihalla imettänyt ja kotona mennyt hermot täysin ja jäänyt suihku myöhemmälle, jumppailuista puhumattakaan :D Vetää kyllä heti hartiat jumiin jos ei liiku...
 
Täällä ilmeisesti tiheän imun kausi kanssa, vauva ei oikein viihdy kuin tissillä. Imetys onneksi sujuu hyvin.

Tällä hetkellä opetellaan sitä että sais vauvan nukkumaan omaan sänkyyn niin sais itekin nukuttua paremmin. Toistaiseks ei olla onnistuttu kuin 2 kertaa, muut yöt ollu aikalailla pelkkää huutoa tai tutin laittamista takaisin. Toivottavasti onnistutaan :)

Mulla on ilmeisesti jotain kohdunlaskeumaa niin harmittaa kun ei saa oikein liikkua. Olisi ihanaa tehdä pitkiä vaunulenkkejä mutta odotellaan... toivottavasti korjaantuu itsestään ja jumpalla.
 
Tänne ei ole kovin kerenny kirjottelemaan..pikkunen täyttääki tällä viikolla 1kk. Minne se aika on oikein hujahtanu. Täälä ollaan yleensä 3tuntia yöllä hereillä,siinä välissä kakitaan,vaihetaan vaippa ja imetään kummakki tissit ja röyhtäytellään ja toljotellaan toisia. Pinnasänky ei ole mieleinen joten nukkuu minun kans. Äijä nukkuu sohvalla ku pelkää littaavansa yöllä vauvan. Päivisin pikkunen ei suostu nukkumaan missään muualla ko sylissa. Hetikö laittaa jonnekki nukkumaan niin sata varmasti 5min päästä kitisee..pitää vissiin hommata kantoliina. Vattavaivojaki on pikkusella,helpotti kuitenki vähä ku Rela+D-vitamiini-tipat jätin tauvolle..tänään neuvolaan eka kertaa,muuten se on käyny meillä kotona. Ihmeen virkeä sitä ite on vaikka joutuuki valvomaan. Ajattelin että sitä on varmasti parin yön jälkeen kuollu väsymykseen mutta ei..
 
D-vitamiini kannattaa kokeilla suihkeena, ei aiheuta niin kovin mahavaivoja kun imeytyy suureksi osaksi jo suun limakalvoilta. Ainakin Life myy sellaista kun Dlux infant :) Edellisen muksun maha ei kestänyt tippoja, sain sit vinkin tuosta suihkeesta ja se ei aiheuttanut mtn.

Onks kävelykin oikeasti kielletty jos laskeumaa? Sairaalasta kun ohjevihkosen sai matkaan, niin jo sairaalassa ois hyvä etsiä lp-lihakset ja niitä treenailla vähitellen, vaunulenkkeily heti kun oma olo sallii (ja ettei ole kova pakkanen).

Mä aluks siirtelin vauvaa sivuvaunuun, mut enemmän se sit raivostutti keikkua hereillä imettämässä ja siirtää vauva omaan sänkyyn. Vauvan sängyn pääty korotettuna kun kamalasti meinaa nieleskellä imetyksen jälkeen, mut nyt kun nukkunut vieressä, niin eipä ole kuitenkaan pulautellut/kiukutellut. Helpottanut omia unia huomattavasti :)

On kyllä hurjan nopeasti aika mennyt, meilläkin lauantaina tulee 1kk ikää!
 
Meilläkin sunnuntaina vauva 1kk :Heartred
Warheart, neuvolan täti sanoi ainakin että ei kannata tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Ja pitää päivän aikanakin maata välillä. Ja ahkerasti lantionpohjan lihasten jumppaa.
Meillä ei tullut sairaalasta mitään ohjeita kotiin, sielläkin sai aikalailla itsekseen opetella kaikki imetykset ja pesut ym. Oli siellä huoneessa dvd mistä sai opiskella :D no eipä se mua haitannut. Mutta olis ollut kiva jotain ohjeita kotiin saada, omaan palautumiseen liittyen (mikä on normalia ja kuinka kauan voi olla tämmöistä yms.)
 
MaalisMamma2017, okei... Mä kun oon ollut luulossa, että kävely just edistäisi palautumista, kun joutuu aktivoimaan kroppaa. Meillä ei kyllä neuvolasta sitten saa mitään tukea/vastauksia, että se sairaalan vihkonen tosiaan tulee tarpeeseen kun siinä kaikki tiivistetysti :)
 
Mullei koskaan maito edes kunnolla noussu joten meillä mennään pelkällä korvikkeella. Koitin kyllä kaikki keinot mutta eipä vauva saanut ikinä tarpeeks maitoo joten aina tartti antaa lisämaitoo aina. Eipä imetyksen lopettaessa edes tullu tunnetta täysistä rinnoista joten hyvin tyhjät oli. Harmittaa mutta näillä on mentävä eikä auta jäädä liikaa harmitteleen. Neiti kuitenkin kasvaa hienosti. Nukkuu hyvin ja herää yössä kerran syömään. Meillä menee kaikin puolin hyvin ja niinkun pitää. Leikkauksestakin toivuin hyvin eikä oo enää mitään tietookaan koko operaatiosta. Vähän tosin ilmavaivoja neidillä on mutta ne ei onneks yöunia häiritte.
 
Meillä poitsu viikon ikäinen. Mahottoman rauhallinen tapaus. Ainakin toistaiseksi :D syö ja nukkuu ja välillä jaksaa hyviä toveja hyväntuulisena seurustella. Saa nähä millon herää tähän maailmaan, isosiskoki oli 1,5vk ikäseksi asti rauhallinen kunnes sitte piru pääsi irti :wink maitoa tullu hyvin, tosin tää on niin maltillinen syöjä että tuntuu et maidontulo on heti roimasti tasaantunu alkupäivien pinkeyden sijaan, saas nähä kuinka pahat tiheen imun kaudet tälle sitte tulee. Eilen oli neuvolan kotikäynti, vielä puuttu 70g syntymäpainosta mutta hyvin on nousussa, saatiin siis lupa ulkoilla ja eilen käytiinki tuplavaunut koeajamassa ekaa kertaa. Isosiskoki päässy alkujärkytyksestä yli ja nyt jo uskaltaa tulla vauvaa halailemaankin.
 
isle, mullakaan ei missään vaiheessa tullut sitä pinkeyttä ja maito ei pamahtanut rintoihin kuten kolmella aikaisemmalla kerralla. Tämä maltillinen maidonnousu sopi kyl mulle paremmin ja nyt on tissit aina pehmoiset, ei pidempikään väli saa rintoja pakkautumaan. Maidon on vaan riitettävä, kun ei tuo neiti huoli suuhunsa tosiaan muuta ku tissin :D
 
Warheart mulla sama nyt tämän maidontulon suhteen. Ei ole tarvinnut kaalikääreitä, vaikka maitoa tuntuu riittävän hyvin.

Mulla ainaki annettiin lippulappusia vaikka kuinka paljon. Siis silloin 1 viikon päästä synnytyksestä ku th kävi.

Niissä sanotaan että voinnin mukaan saa kävelyä harrastaa. Jos selvää huonoa oloa tulee kävely sitä nii sitte sitä ei saa harrastaa. Eihän sitä heti tarvi 1h reippaalle kävelylle lähteä, vaikka alkuun 30 min rauhallista kävelyä ja oman voinnin mukaan edetä. sen sijaan juoksu ja ponnistamista tulis välttää sen laskeumariskin vuoksi.

Näin siis niissä mun ohjelapuissa , mut jos selvää laskeumaa niin sitte pitää ottaa rauhallisemmin! Ja tosiaan pitää kävelylenkit lyhyinä.

Mulla 2.5 viikkoa synnytyksestä, 40 min vaunulenkkejä tehny vasta 5 päivää. Nyt meillä flunssa, joten kävely tauolla. Kunpa tuo vaavi tervehtyis äkkiä :sorry: huoli on aina niin kova pikkuisesta..
 
Mä tässä kovasti pohdin tota juoksemista/kyykkäämistä/vatsoja yms, et millon ois niiden aika. Olo ihan normaali, erkauma oli kiinni jo pari viikkoa synnytyksestä, lp-lihakset kunnossa... Varmaan jälkitarkastuksen jälkeen sit, näin muistaakseni aina tehnyt. Raskauden kuitenkin liikuin normaalisti ja synnytyksen jälkeen jatkanut kolmesti viikossa lenkkeilyllä ja kolmesti viikossa lihaskuntoa, jättänyt kuitenkin hypyt, kyykyt yms vatsaan suoraa painetta luovat liikkeet pois. Jotenkin outoa ajatella, että lihasten vahvistamisesta vois olla haittaa, vaikka tiedän, että voi saada isoakin vahinkoa aikaiseksi liian aikainen rehkiminen. Nyt ei pissa karkaile ja seksi tuntuu normaalilta, et ehkä sitä vaan oman olon mukaan mentävä ja sit mummona vaipoissa jos tuhoan nyt jotain :D
 
Mulla vaihtui terkkari onneksi ja kun sille puhuin laskeuman pelosta niin se kurkkas jalkoväliin ja sano ettei oo mitään hälyyttävää! Että pientä laskeumaa on havaittavissa mutta ei mitään vakavaa joka ei ajan kanssa korjaannu. Huh!

Täälläkin oma vointi tosi hyvä, liikuntaa haluaisi alkaa harrastaa jo samaan malliin mitä ennen raskautta, mutta muistelin kanssa et vatsalihaksia sai tehä lääkärintarkistuksen jälkeen vasta.. itse en ainakaan tunne omia vatsalihaksiani että en tiedä onko erkauma minkälainen :D

Kauheen nopeasti aika menee.. vauva kohta 5 viikkoa vanha ja ristiäiset pyörii mielessä. Nimestä ollaan päästy yksimielisyyteen miehen kanssa, mutta harmittaa kun oma mieleisin ehdotus ei kelvannut.
 
Suosittelen ottamaan ihan oikeasti tietoa tuosta liikuntajutusta. Lääkärintarkastus ei todellakaan ole mikään maaginen raja et nyt saa alkaa tehdä kaikkea. Eihän suurin osa lääkäreistä edes tarkista erkaumaa, saati ole perehtynyt asiaan yhtään

Fitfashion.fi sivuilta löytyy hyviä juttuja. Laita hakuun liikunta, erkauma. Monna treenaa! -blogistilla esim on hyvää infoa.
 
Oon lukenut noita blogeja ja lääkärisivustoja, mut mietin ihan omakohtaista kokemusta omaavia ihmisiä, jotka ois treenanneet läpi raskauden ja palautuneet nopeasti. Mulla erkauma oli sulkeutunut kaks viikkoa synnytyksestä, sinne vatsalihasten väliin ei saanu kyl mitenkään päin tungettua sormia. Jälkitarkastuksessa katsotaan yleensä lp-lihasten toimivuus ja kyykyillä kun tota laskeumaa voi saada aikaiseksi ja erkaumaa, jos ei jännitä oikeita lihaksia. Sitä siis mietin, että miten tuommoisella ns. epäsuoralla treenillä voi saada haittaa aikaiseksi, vai onko omalla kohdalla just oikea aika alkaa palauttelemaan raskaampaa liikuntaa kuvioihin? Neljäs muksu kuitenkin mulla ja hyvin tunnen oman kroppani, ihan kakarasta liikuntaa harrastanut, treenannut voimanostoa ihan tosissaankin, joten hämmästelen sitä, että toimiiko keho ja fysiikka oikeasti niin eri tavalla eri ihmisten kohdalla, että on tarvetta varoitella raskaasta liikunnasta. En tiedä aukeaako vieläkään :D
 
Heräshän se meijänki vauva tähän maailmaan 2vkon ikäsenä :D lähinnä masuvaivoja valittelee syönnin jälkeen. Tää ei oikeestaan ees itke vaan vääntelehtii ja kiljahtelee/kirkuu muutaman kerran. Kauheen hajusia paukkuja poju kyllä päästelee. Aina pitää tarkastaa tuliko varren kanssa... eilisen päivän halusi asua tissillä ja sitte nukkua posottiki yöunia n.6,5h ekan pätkän. Aamuyöt ähisee ja puhisee ja pieree,ei kuitenkaan itkeskele. Sais vaan olla itellä korvatulpat... nyt on itellä muutamana päivänä aika paljo runsastunu jälkivuoto ja tuliki mieleen että voikohan tuo olla niin huono tuuri että olis joku istukanpalanen jääny sinne, vuotelin aika reippaasti synnytyksen jälkeenki nimittäin. Täytyy vielä seurailla tilannetta miksikä muuttuu. Kipuja ei kyllä ole ollu.
 
Ja esikoinen (1v 7kk) nyt parina päivänä saanu aivan järkyttäviä raivareita ku oon herännyttä vauvaa hakenu sängystä tai imettäny jne. Samoin öisin nyt saanu huutokohtauksia. Toinen on vielä niin pieni ettei ymmärrä miksei saa ihan jakamatonta huomiota vaikka isäki on kotosalla ollu.
 
Mulla ei ole kokemusta nopeasta palautumisesta, myönnettäköön. :) Mutta täällä puhutaan, että kuusi viikkoa kestää kropalla toipua raskaudesta ja synnytyksestä. Itse olen pitänyt sitä sellaisena aikana, että otan rennosti ja sit vasta sen jälkeen aloitan treenaamaan. :) Mutta tiedän muutaman naisen, jotka ovat 3 vkoa synnytyksen jälkeen lähteneet salille. Kukin kai tekee kuten kropassaan parhaaksi tuntee? :)
 
Neuvola oli eilen ja th jopa perehtynyt aiheeseen. Eli jos tekee suositetun ohjeen mukaan, niin oma olo ja tietyt merkit kertoo sopivan treenitehon ja -muodot. Eli lyhyesti kaavalla:
-24h sisällä synnytyksestä tulisi etsiä lp-lihakset ja aloitella treenit vaikka aina imettäessä
-kun lp-lihakset alkavat löytyä, tulisi treeniä tehostaa ja monipuolistaa
-kun lp-lihaksia sormella testatessa tuntuu veto ylös, kestää lp vatsaontelon painetta
-sitten voidaankin tutkia erkaumaa ja jos navan molemmin puolin sormet nousevat vatsan sisältä ja ei rakoa jää, ei ole erkaumaa
-sitten alkaa napa selkärankaan -treeni ensin lp jännittäen
-epäsuorat liikkeet vatsalle, jota siis tulee automaattisesti
-syviä vatsoja ensin ja sitten vasta suorat vatsat/kyykyt/hypyt/juoksu yms

Nykyään kahta koulukuntaa fyssareissa, että mitä liikkeitä ja miten tulisi treeni aloittaa synnytyksen jälkeen. Mutta siis, jokaisen kohdalla oman palautumisen mukaan ja jälkitarkastus vain ohjeellinen aika. Aikaisempi liikuntatottumus vaikuttaa lihasten/kudosten palautumiseen merkittävästi. Tämmöstä siis neuvolasta, joka varsin hyvin siis vastasi mun ihmettelyihin ja hyvillä mielin voin siis oman olon mukaan treenailla :)
 
Takaisin
Top