Huhtikuun höpöttelyt

Mirri

Piirimestaruustason postaaja
Iloista uutta kuuta! Taas meni kuukausi nopeasti. Täällä pirkanmaalla on ainaki tyhmä lumi-räntä-vesi-keli että tänään on sisällä olo päivä.
 
Täälläkin sataa, kuuntelen just veden lorinaa itkuhälyttimen kautta. :joyful: Tyttö on saanut jostain yskän ja nenäkin on tukossa, kurjaa, kun pieni sairastaa. :oops:
Esikoinen on ollut jo pidempään yskässä ja nuhassa, tällä viikolla saatiin hänelle keuhkokuumediagnoosi. Kurjaa sekin, mutta nyt on hyvät lääkkeet käytössä ja pojan olo jo huomattavasti parempi. Nyt sitten nuhailee tämä pienempi. Onneksi osaa nukkua paljon, toivotaan, että sillä menee. Rupeaa itsellä vähän kiristämään, kun ollaan oltu koko viikko kotona, kun lapset on kipeitä. Toivottavasti ens viikolla päästään taas normaalisti perhekahvilaan ja muihin harrastuksiin. Kävin sentään itse spinningissä äsken, mies "valvoo" lasten päiväunia. :grin
 
Täällä kans kurja keli. Tuli silti lähdettyä 5,5km kävelylle. Ihan kauhea hinku päästä pelaamaan jääkiekkoa.. En ymmärrä mistä tää nyt yhtäkkiä iski taas.
 
Taitaa olla kurja keli ympäri Suomen. Me nukuttiin koko porukka päikkärit ja sitten piti lähteä lähikauppaan kun iski akuutti pullantarve. Kuitenkin kevään merkkejä ilmassa - äsken käveli vastaan nuorimies t-paidassa! :wink
 
Täällä Rovaniemen maalaiskunnassa oli ihan hyvä ilma tänään, vähän sateli lunta välillä ja nyt illalla vettä tihuutti.
Lähdettiin muka käymään juhlissa iltapäivällä, olin iloinen kun pääsee välillä johonki.. otettiin lapset mukaan kun ei ollut hoitajaa.. vauva hermostui heti eikä rauhoittunut millään.. oltiin sitten vauvan, äitini ja mieheni kans saunassa, kun se oli ainoa rauhallinen paikka.. oli siis sellainen vuokratupa.. vauva ei rauhoittunut ollenkaan niin lähdettiin kotiin jo ennen kuin oltiin kakkukahveille keretty.. noh tietenki vauva rauhoittui kun lähdettiin ajamaan ja kotona hymyili tyytyväisenä.. reagoi varmaan niin voimakkaasti outoihin ihmisiin ja siihen hälyyn, ja kun heräsi kesken unien vieläpä.. vähän kyllä tympi ensin mutta ehtii sitä juhlissa käymään myöhemminkin.. ostin kaupasta sitten muikkuja, paistettiin niitä ja herkuteltiin niin esikoinen yritti tarjota vauvalle muikun pyrstöä.. "maista vain".. voi elämän kevät :)
 
Itse oon kans huomannu, että nyt kaipailee tekemistä ja seuraa itse eri lailla kuin aiemmin!
 
Joo tosissaan oon ihan onnessani kun pääsen kyläilemään tai näkemään ihmisiä. Meidän vauvakin on innoissaan kun pääsee muiden syliin. Toisinaan kyllä taas tuntuu että kotona ois helpointa olla vauvan kanssa, kun niitä itkuja tulee tuolla kylillä kulkiessa, eikä niihin osaa vielä suhtautua rennosti. Heti nousee puna kasvoille, eikä tiedä miten päin pitäis seisoa. Tuntuu et mulla äitinä on joku sensori päässä, joka ei anna mun rauhoittua kun oma vauva itkee, vaikka se ois jonkun toisen lohduttavan aikuisen sylissä.
Mutta kylläpä onkin melkoinen sylikissa! Tuollaista yhdeksänkiloista pamperoa kun pitäis kannella päivät pitkät, niin huhhei. Turvakaukalon kanssa eteneminen on jo ihan mittarimadon hommaa :D Onneks on matkarattaat, johon sen turvakaukalon saa kiinni, niin pitemmillä asioilla voi työnnellä niissä, mutta jo parkkialueen läpi kävely ja autolle pääsy on raskasta.
 
Mä kyllä liikun vauvan kanssa paljonkin, vaikkei se aina niin nautinnollista oo. Poika on alkanu vähän pelleillä syödessään, päästää irti rinnasta ja naureskelee kun maito suihkuaa, ja kaikkialle pitää kuikuilla. Siinä koita sitten jotenkin pitää omaa paitaa edes suhteellisen kuivana ja lapsen vaatteita myös.

Nyt on muuten ihan absurdi hetki meneillään. Laps nukahti miehen syliin, eikä herännyt sänkyyn siirrettäessä. Mä olen siis ihan sohvalla klo 21, enkä yöunia ja -imetyksiä alottamassa. Koko ajan mietin, että millon alkaa itku kuulua. Poju skippas illan vikat pikkupäikkärit, niin se tais tainnuttaa herran unille.
 
Meillä on nuo vauvan kanssa kulkemiset olleet sellaisia marketissa käyntejä (jolloin vauva katselee tyytyväisenä kopastaan) ja mummola/sukulaisten luona kyläilyjä, ja on yleensä ollutkin aika rauhallinen meininki.. ens viikolla on uusi koetus kun on lasten serkun ristiäiset.. siellä tosin on varmasti rauhallisempaa kuin eilisissä juhlissa..
 
Meillä poika nukkuu kahden maita pitkät päikkärit, maks kolme tuntia niin käyn siinä vaiheessa pitkällä vaunulenkillä ja joskus kaupungilla yms. Isän kanssa vaunuillessa nukkuu vaan tunnin :confused:
Aiemmin poika söi yölläkin 3 tunnin välein, mutta nyt saattaa yö mennä kahdella tai kolmellakin syötöllä.
Kasvissosetta pitää nyt nostaa määrällisesti, hieman tahmeaa ollut mutta mangoa voisi vetää kyllä purkillisen :banghead: ens kuussa sitten lihan aloitus, päästään sitten joskus rautalisästä eroon ja saa proteiinia, ettei tuo hyvin jatkunut painon nousu vaan käänny laskuun, varsinkin kun poika alkaa liikkua enemmän.
Oli kuulemma lääkärillä ollut melko negatiivinen lausunto meidän hirveästä neuvolalääkärikäynnistä, kotiohjaaja käski antaa palautetta ja sanoi etteivät yleensä lääkärit tuolleen kirjoita jos vauvalla sattuu huono päivä olemaan :angry4
 
Meillä vauva nukkuu vaunuissa myös monesti pari kolme tuntia kun käydään pitkällä lenkillä ja sitte vien takapihalle vielä jatkamaan unia jos sattuu nukkumaan. Hyvällä ilmalla tyttö on ollut mukana verkoilla ja makkaranpaistossa, joko nukkuu tai katselee tyytyväisenä kopassa, kaikkien kymmenen viltin alla silloin jos sattuu tuulemaan..
 
Me liikutaan myös ahkerasti kun on vaunut alla. Meilläpäin on onneksi hyvä julkinen liikenne niin päästään kulkemaan vaunujen kanssa kylässä, kaupungilla, ostoksilla, lounailla jne. Ja tietty vaunukävelyillä. Kunhan vaunut liikkuu niin pikkumies on tyytyväinen vaikka hereillä olisikin.

Mua myös vähän stressaa kun vauva vetää pultteja julkisilla paikoilla tai kylässä, mutta oon päättänyt etten anna sen estää liikkumista.

Yöt meillä nukutaan nyt huonommin kuin aikaisemmin, vauva herää 1-4h välein ja syö vähintään 3 kertaa yössä kun aiemmin mentiin yöt 1-2 syötöllä. Mutta toisaalta nyt on myös kova kasvupyrähdys käynnissä.
 
Meillä on Numea kanssa muuttuneet nuo yöt samanlaisiks. Yhtenäiset unipätkät on lyhentyneet ja syöntikerrat lisääntyneet. Harmi, mutta minkäs mahtaa, tätä se taitaa vaan välillä olla. Olihan se alkuun aika luksusta nukkua 5-6h putkeen :D
 
Meillä oli myös viimeyönä aika levotonta meininkiä :woot: Ei nukkunut päivällä paljoa niin toivoin että nukkuu sitten edes yön hyvin, mutta päinvastoin kävi :D Syötin klo 23, 00, 2, 2.30 ja neljältä alko leikkiminen, puoli tuntia viihdytti itse itseään ja kuuntelin puoliunessa sitä iloista hihkumista. Sitten vaadittiin äiti paikalle, poika oli poikittain pinnasängyn päädyssä :facepalm: siitä sitten kuuteen asti kymmenen minuutin välein kitinää, ja kun meni paikalle niin oli taas ilo ylimmillään!
Kuuden jälkeen otin mun ja miehen väliin, niin rauhottui. Mies lähti töihin seiskan aikaan ja me nukuttiin vihdoinkin yhdeksään asti, ehkä oltais nukuttu pidempäänkin mutta kissa tunki väliin ja se oli pojan mielestä niin ihanaa että ei malttanut taas nukkua :D
(kissaa ei edes haitannut pienet takertuvat sormet o_O)

Nyt päätin että tätä päivää ei voi enää valvoa ja vein ulos nukkumaan jos siellä uni vihdoin maittais :)

Me ei nyt olla keretty kauheasti vauvan kanssa kyläilemään, töissä ollaan kyllä käyty :D Ainoa mikä mua vauvan kanssa liikkumisessa 'ahdistaa' on se syöttäminen, imettäminen ei oikein julkisesti houkuta kun täytyy sen rintakumin kanssa säätää ja maidon lämmityskin on aika haaste jos täytyy jotain vesihaudetta metsästää esim. kahvilassa !
 
Hmm.. Milläköhän sais Vauvan vaatteista rautatahrat pois? Onko kellään kokemusta? Meillä vaikka miten yrittää niin pojan kuolan mukana tulee vähän rautaa ulos suusta niin sit on vaatteet ihan kamalat.. Sappisaippuaa oon kokeillut tuoreisiin tahroihin eikä se ainakaan tehoa..

Meillä on yöt menny ihan oudoiksi kun poika syö 1-2h välein.. Oon jatkuvasti tosi väsynyt ja tk lääkäri sanoi että en tarvii metformiinia vaan liikuntaa insuliiniresistenssin hoitoon.. Kauheen kiva kyllä ku vaikka mitä söisin niin väsyttää ja sit väsyneenä haluan syödä paljon sokeria..

Poika nukkuu päivisin tunnin pätkissä About niin että 8:30 herää, päikyt about 10, 12, 14, 16 ja 18. Sit ruvetaankin jo viimeistään 19:30 pukemaan yöpukua päälle ja nyt poika on kukkunut vielä iltaisinkin hemmetti 22 asti!
 
Mies sanoi että rautatahrat lähtee sitruunamehulla tai tuhdimpi ois varmaan sitruunahappo.
 
Meilläkin heräillään monta kertaa yön aikana. Tätä jatkunut jo yli kuukauden mut ihmeen hyvin jaksan ilman päikkyjä. Niitä ei nimittäin oikein voi ottaa kun 2-vuotias skippaa päikyt nykyään. Autoon ja rattaisiin nukahtaa kyllä heti mut ei omaan sänkyyn. Välillä meinaa hermoromahduksia tulla kun molemmat lapset huutaa.
Tyttö kyllä on tuon rytmin löytänyt ja se helpottaa! Menee nukkumaan viim. Klo 22..eli nukahtaa tissille ja sit herää uuteen päivään jotain 9 aikaan. Sit siitä 2 tuntia ni on ekat päikyt ja sit sen jälkeen vielä kahdet päikyt. Ulkona vaunuissa nukkuu vain jos liikkeessä. Tänään nukkui sängyssä yli 2h päikyt, sai hyvin keskitttyä esikoiseen ja voi että poika tykkäs kun äiti oli hetken kokonaan hänen! :)
 
Mie olen ihan älyttömän väsynyt yöllä kun pitää alkaa imettään, vaikka saan nukuttua välit hyvin ja tyttö syö 2-3kertaa yössä niin tuntuu etten pysy hereillä silloin kun pitäisi.. ja päivällä jos en pysty pitämään silmiä yhtään kiinni niin illalla oon ihan rättipoikki.. vitamiineja syön ettei pitäisi olla mikään puutoskaan.. nyt kun vielä pukkasi flunssan, ihan kamala olo.. Toivon vain ettei tämä tarttuisi lapsiin..
Muisti on mennyt ihan kokonaan, liekö hormonien vika vai mikä mutta mitään en kyllä muista nykyään..
 
Nyt oon oppinu jo nukahtamaan yösyötöille niin helpottaa univajetta. Kun on typyllä hyvä imu, korjaan oman asennon ja pistän silmät kii. Syödään vaihtelevasti 2-5 kertaa yössä
 
Minä syötän istualteen niin en uskalla nukahtaa. Laitan jalat aina pinnasängyn pinnojen väliin ja vauva jää hyvin minun syliin "kuoppaan" niin voi vähän rennommin olla.. ja yrittää pysyä hereillä..
Minä en ole tainnut käyttää julkista liikennettä enää kohta kolmeen vuoteen.. täällä linja-auto kulkee kahden kilometrin päästä, ja sekään ei aina ole paikkarimallinen, vaan saattaa olla pitkänlinjan auto mihin on hankala päästä vaunujen kans.. sitte kun mulla on äitini kanssa yhteinen auto niin kulkemiset on joskus vähissä jos auto on äidillä ja mies töissä.. on täällä kuitenkin mukava asua, on luonto vieressä :)
 
Takaisin
Top