Huhtikuu ´12 - melkein kesä!

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuussa saa syödä jäätelöä ulkona! Huhtikuun alussa sais myös narrata... ja tänä vuonna näin huhtikuun ensimmäisenä saa odotella iloisia lapsia rinkuttelemaan ovikelloa ja virpomaan just mulle onnea ja auvoa koko tulevalle vuodelle! Aika ihanaa - onhan jo melkein kesäkin!
 
Minua kovin kovin nauratti tuo maarisen kertomus lilasta pinnistä tukassa! Hihih, onhan se hyvä, että saa traktorimiäs ihmetellä!
Mutta siis mitä ihmettä, miksi se kahville pyydettiin? :O Onko se tapana siellä?

Ehkä munkin täytyy alkaa kutsua pitsakuskeja tai kuriirifirmojen vaatelähetysten tuojia kahville, ihan kohteliaisuudesta ;) Nojoo, okei, onhan tuo vähän eri asia :)

Nyt niitä noitia ootellaan! Jos eivät tule, niin mä joudun syömään ihan yksinäni noi pääsiäismunat!
 
Hyvää palmusunnuntain iltaa!

Virpomassa käyty ja tyttö sai aika monta suklaamunaa. Kaikki sai kyllä aukaista, mutta suklaata söi vissiin vaan yhdestä munasta puolet. Ei ole kovinkaan paljon makean perään tuo meidän neiti... Parasta oli, kun sai muumimunasta Pikku-Myyn. ;-)

Sanna, meillä täällä maalla on tapana kutsua kahville esimerkiksi nuohoojasetä tai naapurin setä, joka käy auraamassa tien tai naapurin täti, joka tuo pienen sankollisen mansikoita muuten vaan. Se on täällä maalla tapana se - ainakin täällä itäisessä Suomessa. :-) Tätini, joka on nuoresta asti asunut Vantaalla, oli vienyt naapurin rouvalle lautasellisen vastapaistamiaan karjalanpiirakoita. Rouva oli kiittänyt ja napannut lautasen oven raosta. Tätini oli ihan ihmeissään, kun häntä ei pyydetty edes kahville. ;-) Ovat siis olleet naapureita jo useamman vuosikymmenen...
 
Mukavaa sunnuntai-iltaa!

Hennas no just tuota mietin, että pyydetäänkö ihan "randomitkin" kahville! :) Mä voisin hyvinkin kuvitella vieväni lämpimäisiä myös naapuriin, mutta musta ois outoa, jos he kutsuisivat kahville :DD

Joona ei päässyt virpomaan sitten kuitenkaan. Se kyllä ihasteli naapurin muksuja, jotka noitina tulivat virpomaan. Joonan mielestä taikalause "Saako virpoa!" oli hieno, ja sitten se pitkin aamua halaili mua ja sanoi "Äiti, Nuunu saa virpoa!" ja odotti saavansa palkkion. Hassu lapsi, sen mielessä siis "virpoa" oli substantiivi eikä verbi. Syötiin me sitten lakupatukka yhdessä kuitenkin...

Ja aprillipilaankin lennähdin. Jos muistatte palstalla odotusaikana olleen Pulu-nimimerkin, niin hän kyllä nykäs mut koukkuun ihan kuusnolla! Oli kutsunut meidät tälle päivää kylään ja jo alkujaan kertonut, että ois sitten juhlistettavaa, että hän ihan skumppaa varaa. Kylään kun päästiin, niin hänpä kaatoi kuohuvaa lasiin ja kertoi tulleensa valituksi toimitusjohtajaksi! Voi että, minähän ilahduin hänen puolestaan totaalisesti - kunnes kuulin sanat "aprillia!"! :D Aika hauska! (ja kuulemma olin tätä kerjännyt, kun olin facebookissa valitellut, ettei mua ole vielä huijattu. Hö!)

Näin kevätkuukauden kunniaksi täällä sataa lunta. Tosi kiva juttu... onneks maa vielä mustana pitkälti, kun vihdoin on lähes kaikki lumi sulanut pois!
 
Hei!

Jooo... tosiaan, huvittaahan tuo lauantainen SULKA päässä temppuilu vieläkin. Tästä minutkin muistetaan, jos ei muusta. Ja KYLLÄ täälläkin on tapana pyytä/tarjota kahvit kylänmiehille, kun ne pihaan pölähtää. Ja niin meillä oli kotona, maalla, myös tapana. Joskus jollekin muikunmyyjälle äiti jätti (kiusallaan?) kahvikutsun esittämättä... Mutta kaikki nuohoojasta paskakaivontyhjentäjään sai kahvit.

YKS hassu juttu vielä näistä "tavoista" jotka liitty paikalliskulttuuriin. Täällä hämeessä kohtasin tällaseen. Näin: mulla on aika-ajoin tässä eteisaulassa tollanen kiva tuoli nurkassa, ihan sisustuksen vuoksi. NOh, oli se siinä taas kerran. Ja yks naapurin ukko tulee käymään. Meidän perheellä on justiin ruokailu menossa ja tää isäntä jysäyttää ittensä tohon eteisen tuolille. Istuu siinä hiljaa ja odottaa. Minä kiroilen pöydän yli omalle isännälle silmän liikkeellä, että mitä hemmettiä se äijä siinä eteisessä nyhjää... Kehotin vierasta siirtymään olohuoneeseen. Vaan tää ei liiku mihinkään. Istuu vaan hiljaa! Noh. myöhemmin selvisi, että vanha hämäläinen tapa on tarjota vieraalle ETEISEEN TUOLI jossa vieras voi odottaa isäntäväen aikaa ! Huhuh! Tää vieras oli siis tullut vastaanotetuksi oikealla tavalla! (ja minä luulin kokoajan että se on jotenkin idiootti tai jotain...)

VIRPOMINEN suoriutui meillä kotoisin menoin. Aamulla meikkailin tytölle punaisia poskia ja puin hänet pikku-noidaksi! Sitten risu käteeen ja isin vuoteen vierelle loitsuja lausumaan! Isi oli piilotellut suklaamunia kaikkien tyynyjen alle valmiiksi. Venla oli ihan hirveän totinen ja jännittynyt ja yhtäaikaa innoissaan! Osasi koko lorun ulkoa! ... ei vaan.... alun ja sen tärkeän lopun! "virvon varvon tuoreeks terveeks, vitsa sulle palkka mulle!"
Lopulta se oli niin täynnä imellystä, että pyysi nenänpää valkeana VETTÄ juotavaksi! Illalla todettiin yhteen ääneen, että meillä oli HIRVEÄ KARKKIPÄIVÄ! Tänään kaupassa ei yhtään osottanut mielenkiintoa namipusseja kohtaan! jeee.....


ps. keljuttaa muuten tuo lumentulo.... mutta HUHTIKUU on tosi, tosi jees!

 
.. hei meidän aprillipila menasi unohtua! haaaa!

Laitettiin aamulla tekstari kaikille penskoille. Tyyliin: "hei, kattokaa iltasanomista! ***(=nimi), mun ukkoni, on valittu vuoden HÄMÄLÄISEKSI karaoke kuninkaaksi! "

 ...no sitten odoteltiin paluu viestejä nauruhermot jännityksestä pinkeänä...

Paras oli se kun yks pojista oli juossu Jokiniemen kymppikiskalle ostaan lehteä ja kertonu tohkeissaan siellä ihmisille, mitä on tapahtunu!
Joku oli koittanu kuukletella ja penkonu nettiä hermoissaan.. Sitten rupesi meillä puhelin soimaan, että missä se juttu oikeen on ja onnea onnea.... Oli NIIN kiva HUUTAA  se APRILLIA! APRILLIA!

Ja minä tietysti pilailin miehen kustannuksella jo edellisyönä. Isäntä tuli keikalta kotiin ja minä pistin vessan renkaan alle kuivaa/raakaa makaroonia. Siihen se istui kauheella kiireellä ja sillon rysähti. Ne kuivat makaroonit pitää julmettua rousketta... Kokeilkaa!
 
Heippa!

Nyt vielä pakko selitellä, että ette pidä mua ihan hirviönä :D Että en siis kutsuisi nuohoojaa tms. kahville, koska sillähän viivästyisi työpäiväkin - vaikka myös taka-ajatuksena se, että sehän jo perii korkeet maksut siitä tekemästään työstä ;)
Naapuriin en odottaisi lämpimäisten viennin jälkeen kahvikutsua just tuosta kiireestä johtuen - jos itse saisin naapureilta jotain, niin saattaisin ehdottaa, että sovitaan kahvihetki johonkin toiseen hetkeen. Nyt kun oon päässyt yli tästä, että mun mielestä ois outoa pyytää joku tavarantoimittaja kahville, niin oikeestaanhan se on aika ihana ajatus! Että lepposasti vaan siinä päivän lomassa voi piipahtaa harrastamassa vähän small-talkia jonkun vieraan kanssa :D

Tuo Maarisen vieraan tuoli eteisessä on kyllä aika symppis! En oo tuollaisestakaan koskaan kuullut... oonkohan mä ollut ihan tyly kanssa, että jos oon vaikka jollekin kylään tupannut itseni sellaiseen aikaan, että toiset ovat vaikka vielä syömässä tms. niin en mä kyllä oo eteiseen jäänyt oottelemaan. Läheisillä kavereilla oon marssinut sinne pöydän ääreen rupattelemaan ja vähän vieraammilla tyypeillä varmaan tuuppaisin takamukseni sohvalle - elleivät isäntäväkiset jotain muuta kehoita tekemään.

Näistä käytännöistä tuli mieleen, että jos te menette kylään jonnekin "ei-niin-tuttuun" paikkaan, niin odotatteko käskyä istua alas? Tai vaikka lääkärillä käydessä?
Ku mulle on aina opetettu, että se nimenomaan on kohteliasta odottaa sitä kehotusta, ja siksipä oon useamminkin vaikka jossain työkokouksessa tai just lääkärissä vähän jäänyt hölmönä siihen seisoskelemaan, kun ei oo istumaan käsketty... Nyt sit mietin, että onkohan tuo kehoituksen odottaminen jotenkin vanhanaikaista, että vieläkö sitä Joonan siihen sitten opettaa vaiko ei?

Myöskin hämeenväen aprillipila on ollut aivan hulvaton! :D Myös tuo makaronit vessanlauteilla kuulostaa hauskalta!

Noniin, takas töiden ääreen mars. Espoossa pyryttää muuten edelleen lunta! Aamulla oli taas niin liukasta, että väkeä kaatu kuin vanhoissa mustavalkokomedioissa... kurjaa :(
 
Voi Maarinen! Olet kyllä pilaillut oikein urakalla! Varo vaan, inkkari-Maarinen, kun kalavelkoja aletaan maksaa takaisin. ;-)

Mikä ihana ilma onkaan tänään ollut! Oltiin kahden äippä-lapsi -porukan voimin leikkikentällä ulkoilemassa ja vietettiin oikein "lapsekasta" päivää. :-) Vieraat lähtivät juuri ja meidän neiti sippasi samoin tein sänkyynsä. Minä laitoin pyykit ja astiat peseytymään ja sitten lähdetäänkin mummon kiusaksi...
 
Hennasi päivä on kuulostanut kans ihanalta!

Ja mä tulin vielä kertomaan, että taidan palata takaisin ekaluokalle, kun näemmä oon kirjoittanut tohon Joonan "saa virpoa" tarinaan adjektiivi, kun ois pitänyt kirjoittaa verbi... ehkä vähän hävettää :D
 
Sukkelasti moi... pikkukakkonen ruudussa vielä hetken viihdyttää ja ruoka odottaa tovin!

Voi hitsi! Sanna! adjektiivit ja verbit ja substantiivit ja ne kaikki "promominit..." Minä kuule mietin piiiitkään, että mitä ihmettä sinä oikeen koitat sanoa! Ja nyt vasta älysin...SAAKOVIRPOA - SAAKO NAMIA? Tuosta tulikin mieleeni, että edellisessä elämässä kun oli niitä venäjää puhuvia serkkuja suku pullollaan... Niin yksi pikkutyttö selitti äidilleen jännittyneenä päiväkottiin mennessään näin: jees, mä saan tanään turpaan! Luuli raukka, että se on jotain kivaa. edellisenä päivänä joku tarhan pojista oli luvannut huomena antaa turpaan, jos ei tyttö osaa puhua oikein! surkuhupaisa tilanne.

Hennasilla siellä päivä kuin satukirjasta! kivaa kivaa ja kivaa.

Täällä meillä porkattu lumessa ja kurassa. hm. kevättäkö? Nyt syömään!

 
Minä "loitsun" täällä lumisateet pysymään siellä Jyväskylän länsipuolella. ;-) Meillä sää on taas mitä mahtavin! Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Ulos pitää suunnata heti, kun tyttö herää päikkäreiltään. Pyykinpesukone rumputtaa toista kierrosta, kun olen oikein urakalla pessyt talvitamineita pois kaapeista. Semmoinen pieni pulma nyt vaan sattui ilmenemään, että meidän pieni neitokainen on kasvaa hujahtanut kaikista välikausivermeistä ulos. Meillä on uusi haalari ja housut ja molemmat pienet. :-( Voi kettu, sanon minä. Ei niin yhtään kiinnostais lähteä metsästämään haalaria, varsinkin kun tietää, että koot on suurelta osin loppu.

Minullakin meni vähän aikaa miettiessä noita adjektiiveja ja substantiiveja... Serkun vaimolle sattui hassu tilanne, kun hän työpaikallaan, jossa on suhteellisen monta venäläistä työntekijää, paukaisi vahingossa huoneeseen keskelle venäjänkielistä asiakastapaamista. Reaktio oli tavalliseen suomalaiseen tapaan "hui". No, "hui" on venäjäksi eräs TTU -loppuinen kirosana... :-o
 
Tulin nopeesti huikkaamaa kuulumisia :)

Terveisiä lakeuksilta! Ampulle kans ;)

Täällä oli iha hassu eilinen päivä. Aurinko paisto kirkkaalta taivaalta, sitte tuli noin vartin ajaks hirvee lumimyräkkä, se kun meni ohi ni taas paisto aurinko kirkkaalta taivaalta. Eikös nyt pitäny olla kevät jo! :D (aamulla -12 pakkasta, eli ei vissii?) :)
Pääsiäiskokkoja ja trulleja täällä ootellaa :)

Mie en kyllä oo vielä noin pitkälle miettiny kaikkia tapojen opettamista ku Sanna :)
Kai ne tulee opetettua samat tavat mitä itellekkii on opetettu. Pysyy joku kohteliaisuus seuraavallakii sukupolvella. Ainaki omalta osalta. :)

Jaahas, apit (käytetäänkö tämmöstä lyhennettä appivanhemmista?) tulikii takas kauppareissulta, ei kehtaa pidempää täällä sit jatkaa istumista! ;D
 
Hyvää kiirastorstaita jokaiselle!

Meidän piti vielä pistäytyä lapsosten kanssa ruokakaupassa, kun miehekkeelle piti olla lammasta! No, saipahan paistinsa. Minä en lampaasta sellaisenaan oikein piittaa, joten pitänee tehdä sitten jotain tuhdinpaa lisuketta. Pari pulloa punkkuakin tuli haettua. Jos vaikka puoli lasillista... ;-)

Lähden kaivelemaan tipuja, että saa tyttö koristella rairuohonsa. :-)
 
wooooh! Täällä riehuu mahtava kevät tuuli! Kirjoitin tuonne toisaalle, että jos avaan talosta idänpuoleiset ikkunat ja vastaan lännenpuoleisen ulko-oven, niin pölykoirat ratsastavat tuulen selässä ovesta metsään.

Perhekerhossa käväistiin kartonki kanoja askartelemassa. Tuo lapsonen alkaa jo ihan hahmottaa, että miten sitä leikataan niitä kivoja kuvioita viivaa myöten... Meidän askartelut on aina kuitenkin hieman "kulmikkaita" verrattuna malleihin. Mutta ovatpahan omatekoisia ja oman näköisiä. MUN mielestä näille kaksivuotiaille, pitäisi olla ihan erilaiset askartelut kuin niille, jotaka siellä on jo eskarissa.... Näähän vasta tutustuu erilaisiin materiaaleihin ja käden taito on kovasti "asteella". Sempä takia oon koittanu aina kotona, kun kerkeen ja kehtaan, antaa tuolle jotain haastavaa, mutta helppoa askarteltavaa! Mites teillä muilla? Pääsiäismunien maalailu sormiväreillä vois olla jotain IHANAA hänen mielestään... (ennen kokovartalo kylpyä, äidin mielestä)

Enivei... tämän pääsiäisen otan rauhallisesti. Mies onkin joka ilta jossakin keikalla, että ihan senkin puolesta on rauhalliset ehtoot tiedossa. Sunnuntaina tulee pari poikasta päivälliselle.. Juuri sille nimenomaiselle PÄIVÄLLISELLE, jota tämä kulinaristi/kokki/muusikko suunnittelee. Huomena se kuulema ajatteli vaimolleen vaatimattomasti VAAN lampaankyljyksiä... kera punaviinin! Että hän sitten satsaa sille sunnuntaille! Hassu mies!
Tänään pidin Venlan kanssa seesteistä matalaa ruokaprofiilia, eilisillä eväillä....

Voih... tulin luvanneeksi Venlalle, että VÄHÄN voitais kotia "siivoilla"! Nyt se hinkuu tuossa, että "jipiiii.. saanko kääriä matot!"


Hyvää pääsiäsien aikaa kaikille! ..vaikka tuun mä tänne kuitenkin norkoileeen...

 
Hyvää pääsiäistä mammat!

Aivan ihana ilma tulikin sitten pääsiäiseksi. Meillä satoi parina päivänä räntää/lunta, mutta nyt taas paistaa aurinko. Kohta lähdetään pilkkomaan puita anopin luokse ja illalla sitten kypsytellään lammasta. Meidän pääsiäinen on sellainen perus tylsä - ei niin mitään erikoista. Eikä mitään perinteitäkään.

Maarisella on taas ihanan kuuloinen perhe-pääsiäinen. :-)

Tulkaahan kertomaan kuulumisia!
 
Pääsiäistä!

Kiva lukea muiden touhuista juhlapyhinä. Minun vuorotyöläisellä oli poikkeuksellisesti koko pääsiäinen vapaata ja on ehditty lorvailla. Onneksi koska sattuneesta syystä tätä minun väsymystä voisi veitsellä leikata. Oon niin megasuperväsynyt. Välillä ruokapöydässä tuntuu ettei jaksa pureskella ruokaa. Muuten olo on ihan ok, toista poikaa varmaan tehdään kun mielessä ei muuta pyöri kuin hampurilaiset, pizzat, ranskalaiset ja makkara. Irvokasta, mutta näin se on. Ja pakokaasut ei haise taivaalliselle, kuten tyttöä tehdessä ;) Katsotaaan. Ei ole vieläkään se 12 täynnä. Saatoin mielihaluni jo viimeksikin kertoa, muisti on mennyt myös. Joten sitä normaalia odotusmenoa täällä :)

Me käytiin appilassa myös syömässä kahtena päivänä, olipahan ihanaa mennä valmiiseen pöytään. Tänään piti juoda terassikahvit naapurin kanssa pihalla, mutta ne peruuntui, oli kiva todeta että vielä on kesää jäljellä :D Appiukko oli tehnyt pääsiäiskokon ja sitä ihmeteltiin hetki. Poika ja isä kävi kevään ekalla traktoriajelulla ja poika oli suu niin messingillä.

Ihana oli lukea teidän kuulumisia. Pranan kuulumisia jäin kaipaamaan, mutta toivottavasti sielläkin taloudessa on kaikki ok ja mukavat rauhalliset pyhät.

Aurinkoon äkkiä koneelta kun päiväkahvikuppi on tyhjä!


 
Hei vaan ja heisuli vei...

Minäpä sitten jäin kaipaamaan sitä pääsiäisen rauhaa! Sillä, lapsoseni kokivat niiiiiiin suurta kotii-kävää, että soittivat pitkäperjantain aamuna, ETTÄ SAAKO tulla?!?!? Ja sieltähän ne pöllähtivät. Kahden auton voimin, kera rumpalin ja parin suloisen rastapää keijukaisen! Minä leivoin leipää tuplavauhdilla ja keitin sen suuremman kattilan perunoita useaan otteeseen. Sauna lämpeni joka ilta. Miehen sunnuntai päivälliselle sitten savustettiin KAKSI LAMPAAN VIULUA! Ooooo  sitä juhlan tunnelmaa! Venla pieni kirmaili kaikkien jaloissa ja kailotti kunika se RAKASTAA ja raksastaa ja rakastaa!

Ja tuo vieraan äidin lapsi, rastapäinen keijukaistyttö, järjesti Venlalle "aarrejahdin" oikeen kartan kera! Näytti somalta. Jännittävää. Menivät käsikynkässä pitkin kotia etsimssä piiloon sujautettuja suklaamunia!

Aamulla Venla (tänään) kysäisi vielä, että SAISINKO YLLÄTYKSEN! No, siinä piti sitten selittää, että nyt ovat kaikki yllätykset käytetty loppuun. Että nyt alkaa tavallinen rauhalline arki ja syödään kaurapuuroa... ei pekonia!

Ja joo, parit pääsiäiskokotkin tällä kylällä nähtiin. Oma jäi polttamatta. Tuolla se on jättinuotio valmiiksi kasattuna alapihalla odottamassa sytytystä...

Että semmoiset menoset meillä sitten olikin! huh.
 
Moi ja hyvää arkea pääsiäisen jälkeen!

Luin ihanat pääsiäisjutut ja kovin herttaista ja viihtyisää on joka puolella ollut. Meidän pääsiäinen meni minun äitini tullessa pariksi yöksi kylään. Valo sai suklaamunia ja kävi kuten Venlalle, alkoi parin päivän päästä tökkiä. Nyt maistuisi taas! Mies vielä potee  vähän korvaansa, mutta alkaa olla tauti sairastettu tältä erää meidän perheessä. Johan sitä riittikin.
Kävin eilen oikein pitkällä lenkillä yksin. Kysyin ukolta arviota lenkin pituudesta etukäteen, kun en ole sitä ennen tallannut. Noin 6 km oli ar vio, joka meni puolella metsään! Alkutaipaleella jo katsoin, kun järven ranta kaartui aika kauas, mutta päätin, että enää en käänny takaisin ja pistin tossua toisen eteen. Ihan 12 kilometrin taipaleelle en olisi lähtenyt jos olisin lähteissä tiennyt, mutta tulipa käveltyä ja tiedän, etten ihan rapakunnossa olekaan :)

Aprillipilat jäi ihan kokonaan, harmi. Ensi vuodeksi sainkin monta hyvää vinkkiä korvan taakse laitettavaksi, kiitos niistä :)

Ampulle virkeitä tuulahduksia, kohta on taas virtaa vaikka muille jakaa, usko pois!

Maarisen koti tuntuu Peppi Pitkätossun talolta, vaikkakin paljon suuremmalla väellä varustettuna. Ihana kerrassaan<3 Touhua, ääntä, tunnelmaa, tuoksuja, värejä, leikkejä, olemista.

Nuunulle terveiset, ihana kutsumanimi itsestään Joonalla. Onko muuten käytössä? Pulu kyllä muistetaan, sanohan Sanna terkut!

Käytöstavat on kyllä selvästi paikkakunta tai maakuntakohtaisia ja ihan selvästi maaseudulla omaa luokkaansa. Jopa rasitukseen asti, voisin sanoa kokemuksella. Ymmärrän, että vuosikymmeniä kylällä asuneet ovat tottuneet, jaahan, nyt tuli katkos, palataan!

Äitini, josta olen monesti puhunut, kävi tosiaan meillä ja pari päivää on aivan riittävästi. Tulee huono omatunto siitä, että yhdessä oleminen on vähän nihkeää. Olemme niin erilaisia. Yritän kovasti pitää juttua yllä ja väistellä joitain aiheita. Äitini "tietää" kaiken. Ihan typeriä tilanteita tulee kun ihminen on vaan täysin ymmärtämätön. Tuntuu, että lapsuudesta asti on ihan samat ajatukset äidistä: odotan häneltä jotain, mihin hän ei vaan kykene ja mihin hänestä ei ole. Jollain lailla surullista, koska silloin yhdessä oleminen jää pinnalliseksi
Ja hygienia sitten. Esimerkki: tulimme kirppikseltä ja äitini penkoi ostoksiaan. Siitä suoraan törmäsi keittiöön suolaamaan raakana syötävää kalaa. Pesemättä käsiään. Suolattuaan kalan jättää pöydälle talouspaperit johon on pyyhkinyt ehkä kätensä, laittaa kalan jääkaappiin ja tulee lukemaan kesken jäänyttä kirjaa. Pesemättä käsiään ja kalalle haisten. Aargh! Olenko minä yliherkkä, vai äitini kummallinen? Sanokaa te, itse olen jo joillekin asioille niin allerginen, että ne mielessäni paisuvat ihan toisiin sfääreihin. Jo kesällä huomautin nätisti siitä, että tuoreena syötävät on pestävä, koska kaupasta tulevat ja koitin ääriesimerkein valaista asiaa. Itselläni on nuoruudesta elintarvikealan peruskoulutus leipurin lisäksi ja jotain sentään ymmärrään mikrobiologiasta.
Mysteeriksi jäi, pesikö äiti käsiään vessasta tullessaan tai käyttikö käsidesiä... en halua edes ajatella. En ottanut äitiä avuksi keittiöön...

No mutta, Valo tykkää mummusta ja saa tykätäkin. Mummuna äitini on ok.

Minä olen opiskellut omaehtoisesti espanjan kieltä lomareissua silmällä pitäen ja opiskelu on kivaa!

Hasta luego!



 
Iiiik! Praniksen äidin kalanhajuiset kädet..... Kaikkea tämä palstailu tuo tietoisuuteen! Eikös se men niin, että äitien pitää opettaa lapset pesemään käsiä, eikä toisin päin? huh. mulla on itellä tapana  ja lapsellekin opetan, että aina kun jostakin tullaan kotiin takaisin niin pestään kädet. Hyvä niin, koska ei noista pikkukätösistä tosiaankaan voi tietää missä ne tekevät tutkimusta milloinkin. Esim. eilen hän keräili ihastuksissaan pupunkakkaa marjapensaan juurelta paljain käsin...  Minä siinä haravoin pihaa ja tuo tekee jalan juuressa omia "kevät töitään"...

KOTITÖISTÄ  tuli eilen myös hauska sattuma. Roolijakoa parhaimmillaan. Mies jäi sisälle tiskailemaan ja ruokaa laittamaan kun minä läksin tytön kanssa ulos. Minä sitten tein siellä PUUHOMMIA ihan hikeen saakka. Ja siinä halkoja pinotessa auringon paisteessa alkoi ihan hiiirrrveesti tekemään mieli olutta!!!! Niinpä istahin kannon nokkaan ja kulautin tölkillisen. pyyhkäisin vaahdot suupielestä ja ajattelin, että roolit taisivat mennä häränpyllyä! Jatkettiin hymyssä suin pihahommilla. niiin... Ensimmäiset leskenlehdet ja perhoset tavattu. Samoin muurahaispesässä käy ihan ÄLLÖTTÄVÄ kuhina....

.. .jotakin kommenttia piti laittaa, mutta mitä lie ollut?!?!?  Ampuun juurtunut raskausväsymys myötä haukotuttaa! Voi että... vai pikkuveli- aatoksia mielitekosi nostavat pintaan? Hauskaa! Muistan minä myös, että tyttöä odotellessa PAKOKAASUT olisi TUOKSUNEET ihanalle!!! Poikaa odottaessa ei ei ei...

 
Heipat!

Eilen illalla säikähdin ihan tosissaan. Olimme iltapalalla pöydän ääressä ja Valolla meni herne nenään, kun kummitätinsä kanssa juttelin. En noteerannut asiaa juurikaan, joten Valo alkoi huutamaan täysillä. Juttelin vain rauhallisesti ja katsoin silmiin jne. Lopulta Valo hiljeni ja haukkasi taas leipää. Sitten ottikin yhtäkkiä pöydänreunasta kiinni ja alkoi vajota pöydän päälle itkien ja sanoi, että huippaa. Otin syliini ja Valo oli ihan kumma, katse ei ihan kohdistunut ja oli ihan pihalla. Vähän ajan päästä tokeni ja oli oma itsensä, mutta ihan kamalaa. Lopputulemana päättelin hänen huutaneen niin paljon, että alkoi pyörryttää jo; happi loppui, hyperventilaatio tai jokin. Eli meillä on nyt huudettu niin että melkein taju meni. Nyt vähän huvittaa, mutta eilen olin ihan tärinässä, kunnes tajusin mistä oikein oli kyse. Huhhuh. Ja meidän ipanaa sanotaan rauhalliseksi :/

Maarisen tontilla on hauska työnjako! Tekee kuka ehtii ja kelle sopii paremmin. Noin se olla pitääkin. Kivat kevättyöt Venlalla :D Kaikki mikä käteen osuu on tutkittava, ei sille mitään voi.

Askarteluista tuli mieleen, että Valon kerhossa taitaa tädit aika paljon tehdä valmiiksi ja ipanat sitten kasaavat tms. Hyvin esivalmisteluin nuo muutamat iänmukaiset askartelut on tulleet valmiiksi ilman tuskailuja.
Valo on niin kiinnostunut ompelemisesta ja kaikista neulontavälineistäni, että vaikea pitää turvallisen matkan päässä. Nyt olen antanut sille oman lankakerän, jota heitellä ja viritellä ympäri kämppää. Valo myös hoksasi joku aika sitten miten saksia pidetään ja miten toimivat. Nyt on meillä hapsutettu mainoksia ja siinä sivussa meni katki mittanauhani. Toistaiseksi täällä on tyydytty värikyniin ja muihin kyniin ja tavallisiin vesiväreihin, että kotona ei ihan kamalasti tarvitse järkätä, vaikka se kivaa onkin.  Ökö osallistuu mukana, jos itse jotain väkerrän.

Että semmosta.
 
Takaisin
Top