Huhtikuiset 2019 ♡

Tervetuloa ja onnea plussasta sontsu_! :)

Meilläkin 1,5 vuotta yritystä takana ja lauantaina plussasin dpo 12 :)
 
Onnea uusille plussanneille ❤

Kylläpä lomanjälkeinen työviikko tuntuu piiiiiit-käl-tä ja raskaalta... ugh.

Miten muiden jaksaminen töissä tai koulussa?
 
Onnea uusille plussanneille ❤

Kylläpä lomanjälkeinen työviikko tuntuu piiiiiit-käl-tä ja raskaalta... ugh.

Miten muiden jaksaminen töissä tai koulussa?

Mulla on ollut nyt muutama päivä lomaa ja tuntuu, että pahoinvointi on pysynyt paljon siedettävämmällä tasolla, kun on voinut olla rauhassa ja lepäillä välillä. Huomenna taas töihin - onneksi vaan pari päivää ennen viikonloppua.
 
Täällä 6.4. laskettu aika. Ensimmäinen raskaus ja kaikki jännittää. Oireita on ollu reilusti: pahoinvointia, tissit kipeet, voisin nukkua koko ajan ja välillä vatsakipuja, lisäks on turvottanu monena päivänä niin paljon, ettei housut mee jalkaan.Oon jo muutamaan kertaan miettiny, että montakohan tyyppii tuolla mahassa oikeen on :D

Viikon päästä ensimmäinen neuvolakäynti ja sit toivottavasti alkaa konkretisoituu tää. :Heartred Omille vanhemmille kerroin tänää ja ne sekos onnesta ihan täysin. Mun äiti saa parhaan 50v lahjan, jos kaikki vaan menee hyvin! Tällä hetkellä 6+4.
 
Hei kaikki!

Löysin tänään tänne foorumille vertaistuen toivossa, reilu viikko sitten jo plussasin ja nyt viikot 6+0. La laskurilla laskettuna 10.4. Ensimmäinen raskaus minulla kyseessä, joten olen aika pihalla vielä. Neuvolaan on eka aika 30.8, ja neuvoivat tutustumaan sikiöseulontaan sitä ennen. Onkohan sillon ultra sitten jo?
 
Hei kaikki!

Löysin tänään tänne foorumille vertaistuen toivossa, reilu viikko sitten jo plussasin ja nyt viikot 6+0. La laskurilla laskettuna 10.4. Ensimmäinen raskaus minulla kyseessä, joten olen aika pihalla vielä. Neuvolaan on eka aika 30.8, ja neuvoivat tutustumaan sikiöseulontaan sitä ennen. Onkohan sillon ultra sitten jo?

Ei välttämättä tarkoita, että tuolloin olisi jo ultra. Voi olla, että haluavat sinun pohtivan valmiiksi haluatko sikiöseulontaan. Minun neuvolassa ei esim. ole edes ultrausvälineitä, jonka vuoksi ultrausta ei siellä tehdä laisinkaan :) Onko tuo sikiöseulanta sinulle tuttua? Oletko esim. googlettanut siitä?
 
Nyt kun laskeskelin, niin tuo neuvola sattuu viikolle 9 joten varmaan neuvolakäynti vain on sitten. Voi vitsit, ultraa saa sitten vielä odotella! Haluaisin kovasti nähdä konkreettisesti että kaikki näyttäisi olevan kunnossa siellä.. Kävin tutustumassa mitä naistalo. fi löytyi sikiöseulonnasta. Suurin osa Suomessa taitaa sen ottaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä liityn myös mukaan, odotetaan ensimmäistä lasta :) Pari viikkoa sitten tein testin ja tiistaina käytiin ekaa kertaa neuvolassa, laskettu aika 5.4.

Neuvolassa kysyttiin halutaanko että ennen ensimmäistä ultraa verikokeesta määritetään näitä kromosomipoikkeavuuksia (onko tää nyt sitten se sikiöseulonta?) ja jäin vähän ihmettelemään että miksi sitä kysytään tai siis miksi joku ei haluaisi että selvitetään asiaa? Yritin lukea että ei siihen edes liity mitään riskejä sikiölle?

Ja toinen asia mitä ihmettelen on se miten te selviätte tän pahoinvoinnin kanssa töissä? :confused004
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussista! Meitä esikoisen odottajia alkaa täällä olemaan jo aika monta :)
 
Täällä myös yks ensikertalainen. Yllätysvauva tulossa, tänään 5+3. Eka neuvola vasta 11.9. joten tuntuu ikuisuudelta odotella sitä. Loman alottajaiset muuttu aika sekavaks kun perjantaina alko kolmen viikon loma ja lauantaina plussasin, kiitos muutamalle työkaverille jotka painosti kun oli menkat myöhässä. Ja ollaan lapsen isän kanssa erottu mut nyt täytyy alkaa miettiä mitä sitä tekis.. [emoji28]
 
Faz,
Kaikkihan eivät ole samaa mieltä sanonnan: ’Ei väliä kumpi tulee, kunhan on terve’ kanssa. Eli ottavat rakkaudella vastaan myös mahdollisen kehitysvammaisen lapsen. Lisäksi on myös mahdollista saada aivan terve lapsi, vaikka jäisi seulonnassa kiinni.
 
Faz,
Kaikkihan eivät ole samaa mieltä sanonnan: ’Ei väliä kumpi tulee, kunhan on terve’ kanssa. Eli ottavat rakkaudella vastaan myös mahdollisen kehitysvammaisen lapsen. Lisäksi on myös mahdollista saada aivan terve lapsi, vaikka jäisi seulonnassa kiinni.

Aa aivan, en tajunnut ajatella lainkaan tuota näkökulmaa! Itse vaan ajattelin että jos onkin joku kromosomihäiriö niin tietenkin siitä haluaisi etukäteen tietää että osaisi varautua asiaan ennen syntymää :) ja toki varmasti "väärä positiivinen" tulos tuo paljon turhaa stressiä...
 
Ai niin, onnea uusille plussanneille myös!:)

Tämä kahvimestari on ollut vähän huonona tuon uuden kofeiinirajoituksen kanssa. Vanhalla suosituksella sentään pärjäsi edellisissä raskauksissa.:joyful: Sain eilen sitten kuningasajatuksen ja ostin kofeiinitonta kahvia. Yhden mukillisen join ja kyllähän se korvikkeena menettelee. Mutta...kai sen juominen on ihan sallittua? Lisäksi tietysti aamulla se päivän ainoa sallittu kuppi. Teetä myös olen vaihtelevasti juonut tässä alkuraskauden aikana kahvin tilalla.

Olen kuullut kyllä juttuja, että pahoinvoinnin takia kahvi usein jääkin odottajilta itsestään pois.
Minulla ei ainakaan vielä ole onneksi ollut kovin paljoa sitä. Matkapahoinvointia tuntuu tosin tulevan herkemmin. Koulussa on kuitenkin ollut aika ahdistava istua. Siinä sen kuvotuksen jotenkin huomaa paremmin.
 
Mulla on mennyt vielä aamukahvi ongelmitta, muuten en kahvia juokaan päivän aikana. Edellisissä raskauksissa kahvi jäi muistaakseni 6+ pois pahoinvoinnin takia ja sitä myötä siitä oli helppo jättäytyä raskauden ja selvitä pienellä määrällä imetyksen aikaan...

Ihme himona pitäisin sitä, että tekee kokoajan mieli juoda muuta kuin vettä. Vedenlitkijä olen ollut aina, enkä juuri muuta käytäkään.. nyt mieli huutaa limppareita ja muita kylmiä ja raikkaita juomia :wideyed::wideyed:
 
Ai siis eikö suositus olekaan enää max 3 kuppia kahvia päivässä? :eek: 2016 vielä oli:D vai muistanko väärin. Mulle oli vaikeampi vähentää energiajuomia kuin kahvia.
 
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...emussuositukset/raskaana-olevat-ja-imettavat/

tuolta löytyy linkki siihen taulukkoon, missä lueteltu kaikki rajoitukset raskausaikana :)

Itse juon aina aamukahvin ja lounaan jälkeen kahvin, menee ehkä himpan yli suosituksen, kun mun kahvimuki ei ole sellainen 1,25dl sormustin :D Oon kyllä heti alkuraskaudessa vaihtanut maltillisemman kokoiseen mukiin siitä mun normaalista jättikokoista. Esikoista odottaessa olin kuukauden ilman kahvia ja se oli kyllä tuskaisin kuukausi ikinä, joten oon sit muut raskaudet pyrkinyt maltilla juomaan kahvia. Pahoinvointiin ei kahvi mulla vaikuta kun oksennan kuitenkin 24/7.
 
Aa aivan, en tajunnut ajatella lainkaan tuota näkökulmaa! Itse vaan ajattelin että jos onkin joku kromosomihäiriö niin tietenkin siitä haluaisi etukäteen tietää että osaisi varautua asiaan ennen syntymää :) ja toki varmasti "väärä positiivinen" tulos tuo paljon turhaa stressiä...
Yllättävän paljon on porukkaa, jotka ei halua tietää tulevasta vauvasta mitään, vaan odottaa syntymään. Ja sitten on myös niitä, jotka ovat vieneet ”luomuilun” todella pitkälle, eivätkä halua edes sikiön sydänäänien kuuntelua tai seurantaa synnytyksessä, koska pelkäävät esim. sähköä. Että joo, meitä on moneen junaan ja näiden takia sulta tullaan vielä raskauden aikana ja myöhemmin vanhempana varmasti kyselemään lupia vielä mitä itsestään selvimpiin juttuihin.

Multa on jäänyt kahvi nyt pahoinvoinnin takia oikeastaan kokonaan pois. Ihan vähän juon töissä kahvitauolla, etten jää heti kiinni raskaudesta, mutta koska kahvi vähän yököttää, saan alas vain pari kulausta.
 
Takaisin
Top