Hoitovapaa

Millier

Sanavalmis juttuseppä
Aloitin nyt tällekkin oman ketjunsa :)

Eli kuinka moni aikoo jäädä hoitovapaalle ja kuinka pitkäksi aikaa? Itse en oo vielä ihan varma, mutta ens vuoden ajattelin kuitenkin olla kokonaan vielä kotona. Hiukan hirvittää myös tuo kotihoidontuki :confused: Tein kelan sivuilla laskurin tuen määrästä ja sen mukaan en saisi yhtään kotihoidontukea :eek: voiko olla niin, ettei sitä saa? Mistä mulle on tullu käsitys, että kaikki saa sen? o_O Toki eihän tuo nyt ole lopullinen päätös asiasta ja saatoin laittaa puolison tulotkin väärin, mut silti hirvittää kun tässä ollaan muutenkin jo aika tiukilla..
 
Itse tein laskurilla myös tuon ja sama 0,00e/kk.. Hohhoijaa, ihanko oikeasti!? Ei tässä varmaan parane mitään pikku kakkosia suunnitella, jos noin on. Itse ajattelin, että sitten kun tyty on jo vuoden niin sitten seuraavaa yritetään.. Mutta jääköön haaveeksi sitten.. Mutta töitäkään en varmaan löydä täältä, oltiinhan tuossa ennen raskautta yli vuoden työttömänä, kun ei täällä töitä vain ole..
 
Siis Kelan sivujen mukaan hommahan menee näin:

"Hoitorahaa maksetaan jokaisesta tukeen oikeutetusta lapsesta erikseen. Hoitoraha on
  • yhdestä alle 3-vuotiaasta 341,06 e/kk
  • muista perheen alle 3-vuotiaista lapsista kustakin 102,11 e/kk
  • yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 65,61 e/kk kustakin." jne
http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara

Eli kyllä kaikki on oikeutettuja tohon 340 euroon kuussa. Sit siihen päälle vaan tulee mahdollisesti hoitolisä, tuloista riippuen. Laitoitteko siihen laskuriin mahdollisesti vanhempainrahan määrän? Noita tukia kun ei makseta päällekkäin, joten jos laittaa sen vanhempainrahan sinne, tulee tulokseks ettei saa pennin hyrrää kotihoidon tukea. Näin mä tän ainakin ymmärsin...
 
Mä oon kans laskenu et mä en tuu saamaa mitää hoitolisää. Perus hoitorahan saan sekä kaupungin kaupunkilisän. Sen verran saan et saan just ostettuu meille ruuat jne, mut mitää ylimäärästä ei kyllä ostella. Tarkotus olis kyl toivottavasti saada pikku kakkonen mahd nopeasti jollo pääsisin takas samalle vanhempainrahalle ku mitä nyt on. :)
 
Itse harkitsen kyllä vakavasti jääväni hoitovapaalle, koska en tahdo vielä niin pientä laittaa tarhaan, eikä mulla kyllä oo mikään hinkukaan töihin. Muutenkin mietinnässä alanvaihto, koska en haluaisi enää tehdä vuorotyötä ja vaihtelu virkistäisi. Kyllähän sitä varmasti pärjää vähän pienemmilläkin tuloilla, mutta sillon kyllä pitää katsoa tarkkaan, että mihin sitä rahansa laittaa.

Joo, mäkin alussa hokarana laskin kelan laskurilla niin, että laitoin laskuriin vanhempainvapaan rahan määrän ja silloin kyllä anto 0,00€/kk, mutta eihän sitä silloin saa joten omat tulot on sen 0,00€. Sitten kun laskin uudestaan niin johan alkoi lyyti kirjottamaan. :D Niin ja siihen rahaanhan vaikuttaa myös se missä asuu. Esim. Oulussa kun asuu niin saa sen 110€ kuntalisää siihen päälle. :)
 
Joo, mäkin luin tuon saman minkä Gnome oli laittanu ja siks ihmettelinkin kun tulos oli 0,00€/kk. En laittanu päivärahoja, ainoastaan miehen tulot.. Eli tässä pitää sit pärjätä tuolla reilulla 300€ plus tuo kuntalisä.. Jipii :confused:
 
Tiukkaa kyllä tulee olemaan, mutta minkäs teet.. Tuo raha menee mun osalta lainan maksuun kokonaan eikä ihan riitäkkään. :/ Saa sit mies ostaa ruuat ja muut. Pitää varmaan miettiä sitten jotain lisätienestiä. Esim. kirpparipöytää ja muuta pientä.
 
mä pitkään mietin, et kirjoitanko tästä tänne ollenkaan, mut ajattelin olla rohkea.

Meillä mies jää vanhempainvapaalle tammikuussa ja mä menen töihin. Ihan taloudellisista syistä, tai selvittäs varmaan, vaikka mä olisin vanhempainvapaalla ja mies ansiosidonnaisella (lomautus tulossa), mutta asuntolainaa ois kiva maksaa pois joka kuukausi normaalia tahtia, joten siksi tällainen ratkaisu. Huhtikuussa sit vaihto takaisin kun miehen työt jatkuu. Sopii molempien työnantajalle ja olen saanut luvan pitää töissä "lypsytaukoja" joten imetyskin jatkuu, jos poika niin haluaa. Eniten varmaan kärsin minä, kun poikaa tulee ikävä (tulee jo nyt, vaikka olisin poissa vähemmän aikaa kerrallaan)...

Mulla on sitten vielä pitämättä jonkin verran lomia, en pitänyt ollenkaan kesälomia ennen äitiyslomaa ja äitiyslomalta kertyy lisää lomaa. Ne ainakin pidän vielä pois vanhempainvapaan loputtua ja sitten pitääkin tehdä tarkka laskelma, kauan voi olla hoitovapaalla. Nyt menee säästöön sitä aikaa ajatellen ja pari kuukautta on mahdollista saada vapautus asuntolainan lyhennyksistä, mutta ei ne kauaa riitä, mutta en haluaisi poikaa vielä vuoden vanhana vieraaseen hoitoon laittaa.
 
Joo, kyllä tässä alkaa kummasti tekemään mieli töihin.. Mulla on onneksi vakityö oottamassa sit hoitovapaan jälkeen. Täytyy kyllä nyt ihan tosissaan alkaa miettimään miten sitä pärjää. Laittaa tosiaan rahaa säästöön, miettiä tuota kirpparipöytää, mulla on myös pankissa joustoluotto josta saan nostettua rahaa, mut sekin pitää maksaa aina takas.. ja eikös sitä kuitenkin saa hoitovapaallakin tehdä jonkun verran töitä kunhan lapsi ei oo päiväkodissa?
 
Mä meinasin olla kotona siihen asti kun tirppa on vuoden. Miehellä ei oo töitä tällä hetkellä mutta saattaa ensivuonna saada opiskelupaikan, ni tarvii sit hoitoon viedä. En kyl haluis vuoden ikäistä viedä hoitoon, mutta kun tää talous pyörii pääsääntösesti mun tuloilla ni on pakko. Ja mies ollut niin kauan työttömänä, että tekee sille tosi hyvää mennä opiskelemaan.
 
Mä kyllä voisin mennä jo ensi syksynä töihin ainakin osittain jos vaan saisi työpaikan, mikä on aika epätodennäköistä täällä kun ei työpaikkoja oikein ole ja minusta ei ole kaikkine käsi vikoineni ja vammmoineni mihinkään tehdas/liukuhihna töihin mitä olisi tarjolla alle 10e/h liksalla.. ei kiitos. Ja minä haluaisin itse oman lapsen perhepäivähoitoon enkä mihinkään kunnan päiväkotiin. Perhepäivähoidossa kuitenkin se hoito ja oleminen on enemmän kotoisampaa eikä semmosta laitoksen omaista ja onhan siellä vähemmän lapsia niin hoitokin on yksilöllisempää. Mutta aika näyttää mitä sitä sitten tapahtuu ja tosiaan saako itse mistään edes työtä. Onneksi on liiton päiviä jäljellä vielä jos ei työtä heti löydy niin saa ainakin saman rahan mitä nytkin saa eli tulee edes jotenkin toimeen.
 
Meillä mies menee töihin, jos saa töitä ennen kevättä, jos ei, niin mä meen töihin. Haluisin olla pitkään kotona, saada vielä toisen lapsen jne.
 
Onneksi äitiyslomallakin kertyy lomapäiviä niin ne voi käyttää heti äipäloman perään ja sitten jatkaa hoitovapaalla. :) Tai ainakin näin olen suunnitellut tekeväni, mutta pituudesta ei ole vielä mitään tietoa. :D Onneksi oon saanut laitettua rahaa säästöön jonkun verran niin ei tuu ainakaan ihan heti paniikkia. :)

Ite oon ollu pienenä perhepäivähoitajalla ja jäi aika huonot muistot siitä hommasta. Mukaviakin paikkoja toki oli, mutta riippuu kyllä hyvin pitkälle hoitajasta ja muista hoitolapsista millaisen kokemuksen siitä saa. Esimerkiksi kerran oli sellainen hoitaja, joka syytti aina mua kaikesta vaikka toiset oli tehnyt ne asiat ja pakotti syömään niin, että oksensin. Meillä neiti menee päiväkotiin eikä perhepäivähoitajaa edes harkita. Siellä on enempi lapsia (saa kavereita) ja tarkkailevia silmäpareja toisin kun perhepäivähoitajalla. Siitä hoitajasta kun ei ikinä tiedä millainen se on...
 
Eepuli, mä veikkaan et nykysin on vähän tarkempia hoitajien suhteen ja en mä ainaskaa millekää vanhemmalle tätille vie. Mun kaveri on itse ollu perhepäivähoitaja ja hän tuntee näitä ihmisiä. Meidän suunnallakin on pari tosi haluttua hoitajaa. Joo olen itsekin ollut eri hoitajilla pienenä ja itsekin muistan yhdenkin tätin josta en pitänyt ja kaiken lisäksi se syötti mulle aina pullaa jossa oli voita päällä ja lisäks kaikkien muiden lapsien tähteet!! Meidän äidin huumori ei riittäny ja vaihdoinkin nopeesti paikkaa kun selvis mikä oli pelin nimi. Nykysin ei ehkä tämmöstä satu!!
 
mä olen samoilla linjoilla Eepulin kans, että perhepäivähoitajalle mun lapset ei oo menossa. oon työni puolesta tehnyt havaintoja ihan tässä parin vuoden sisään, ettei perhepäivähoitajien valvonta ole yhtä tehokasta kuin päiväkodeissa (ja usein saman päivähoitoalueen päiväkodin johtaja on se, joka valvoo myös perhepäivähoitajia tai siis valvoisi jos pystyisi). ja niinkuin Eepuli totesi, hoitajia on monenlaisia sekä perhepäivähoitajissa että päiväkodin hoitajissa, mutta päiväkodissa on isompi todennäköisyys, että joukossa on täyspäisiä hoitajia. mua meinaan ahdistaa se, että niinkauan kuin lapsi ei osaa puhua, mitään tietoa perhepäivähoitajan mahdollisista väärinkäytöksistä ei ole saatavilla. oon itsekin lapsena ollut perhepäivähoitajilla ja joukkoon mahtui porukkaa mukavista ja asiansaosaavista sellaisiin, jotka ei suuttuessaan kyenny yhtään hillitsee itseään, vaan kävi esim. tukkaan kiinni.

mun tyttö on ollut yksivuotiaasta lähtien yhdessä ja samassa päiväkodissa ja sinne haluan myös poikani. toki hoitajamuutoksia on tullut, mutta uudet hoitajat ovat tulleet nopeasti tutuiksi ja tyttö tykkää olla päiväkodissa.
 
Itse kyllä en aio pitää äitiyslomalla kertyneitä lomapäiviä, sillä sitten töihin palattuani ei ole lomia ollenkaan. Tai no riippuu mihin aikaan töihin sitten aikookin itse kukin palata :D

Pidän äippäloman loputtua viime kesän pitämättömät lomapäiväni ja sitten ilmeisesti jään hoitovapaalle :) Ja hoitovapaalta pyrin tekemään jonkun verran töitä, että saa vähän enemmän rahaa.
 
Onneks ei oo sitä työpaikkaa niin voi olla ettei tarvii hoitopaikkaa edes miettiä vielä ensi syksylle kun ei täältä ole mahdollista lähtee töiden perässäkään muualle kun on talo ja kaikki läheiset tässä, nekin harvat ketkä voi lapsen kanssa auttaa sillon tällön kun tulee tarve. Eli voi olla että ilman ammattia on kotona vielä jonkun aikaa... mut se on sitten ens syksynä se!
 
Kertokaapas fiksummat, miten homma toimii, jos tahtoo työskennellä hoitovapaalla. Mä en tuu samaan KELAlta muuta kuin kotihoidentukea ja siihenhän tuo ei tule mitenkään vaikuttamaan.

Neuvottelen tällä hetkellä oman työnantajan kanssa, että löytyskö heiltä töitä tarjota ja jos ei löydy, saanko tehdä töitä muualle. Jos kävisi niin, että koitan saada töitä muualta niin homma on selvä: haen vakityöstäni hoitovapaata ja kirjallisen luvan tehdä töitä muualle ja sitten teen väliaikaiseen työpaikkaan oman sopimuksen.

MUTTA: mitäs sitten jos teenkin osa-aikatyötä omaan työpaikkaani? Haenko mä silti hoitovapaata ja teen sitten erillisen sopimuksen osa-aikatyöstä? Vai miten homma käytännössä toimii? Onko kellään kokemusta tai muuten tietoa aiheesta? Aattelin huomenna soitella liittoon tytön päikkäreiden aikana, mutta tulipa mieleen, että jos jollain täällä vaikka ois kokemusta aiheesta. Lisää hämmennystä tuottaa vielä se, että oon sopinut viime vuoden kesäloman pidettäväksi nyt vanhempainvapaan jälkeen. Voinko mä olla samaan aikaa kesälomalla ja tehdä töitä samalle työnantajalle? Se ainakin jotenkin tuntuu vähän oudolta...mutta koskeeko sama outous myös tota hoitovapaata?
 
Samalle työnantajalle et voi tehdä yhtäaikaa työtä kun oot lomalla. Mut saathan sä siitä ajasta loma-ajanpalkan ja ehkä myös lomarahan? Ettei ihan rahattomana tartte olla. Hoitovapaan ajalla saa tehdä vapaasti töitä, mutta lasta ei saa kunnalliseen hoitoon.

Mä olen sopinut oman työnantajan kanssa osa-aikatyöstä. Kaikkien osapuolien etu, että osa-aikasesta sopii kirjallisesti. Ettei kukaan voi jälkikäteen väittää että olis sovittu jotain muuta.
 
Mä en ookaan niitä töitä rahan takia tekemässä (vaikkei siitäkään haittaa oo). Mutta siis joko siirrän sitä kesälomaa taikka sit teen töitä vasta sen jälkeen..kiitos :)

Mutta mites sitten toi osa-aikaisuus: teitkö ALotta siis vaan uuden sopimuksen osa-aikaisesta työstä? Mutta et hakenut töistä hoitovapaata? Mutta ootko silti tavallaan hoitovapaalla eli sulla on oikeus palata vanhaan työhön sitten sen jälkeen? Tajuaako tästä kysymystulvasta nyt mitään? :D

Mua siis huolettaa, että jos teen kokonaan uuden työsopimuksen ja sitten tapahtus jotain yllättävää (yt:t tms), niin onko mun oikeus palata vanhaan työhön heikommilla kantimilla, kun jos olisin ihan vaan hoitovapaalla...?
 
Takaisin
Top