Hiusten raidoitus

  • Ketjun aloittaja Vertaistukea
  • Aloituspäivämäärä
V

Vertaistukea

Vieras
Oletteko muut uskaltaneet käydä raidoittamassa hiuksia raskauden aikana? Värihän ei siinä imeydy verenkiertoon lainkaan. Olen koittanut jo 6kk olla värjäämättä mutta nyt alkaa tuntua, että melkein olis päästävä käymään. Uskaltaisikohan mennä? Vertaistukea?
 
Oletteko muut uskaltaneet käydä raidoittamassa hiuksia raskauden aikana? Värihän ei siinä imeydy verenkiertoon lainkaan. Olen koittanut jo 6kk olla värjäämättä mutta nyt alkaa tuntua, että melkein olis päästävä käymään. Uskaltaisikohan mennä? Vertaistukea?

Itsellä oli sama tilanne, ja mietin että olisin juuri ennen laskettua aikaa käynyt ottamassa raidat. Mutta lopulta sitten mietin, että kun on siihenkin asti sinnitellyt törkeällä juurikasvulla, niin pidetään se linja loppuun saakka :Slightly Smiling Face: Vähän sellaisena tiettynä haasteena itselle, että tulipahan pidettyä tiukka linja loppuun asti! Vaikka käsitykseni mukaan ne raidat ovat turvalliset laittaa :Slightly Smiling Face:

Mietin sitäkin, olisinko jaksanut istua siellä kampaamossa niin pitkään aikaa ja jos siellä olisi tuoksut alkaneet ärsyttää/etoa.

Kävinkin kampaajalla ottamassa raidat kun vauva oli about 6 viikkoa vanha, miehen viimeisellä lomaviikolla.
 
Niin ja siis mulla tuli about vuosi väliä raitojen ottamisella, että ne olivat käytännössä katsoen kasvaneet pois, kun samalla kasvatin hiukset pixie-tyylistä polkkamittaan :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
HUSin Teratologinen tietopalvelu kertoo meille näin raskaudesta ja kosmetiikasta, tässä raidoituksesta:

"Jotta jokin aine voisi vaikuttaa sikiön kehitykseen tai erittyä maitoon, tulee ainetta ensin olla äidin verenkierrossa. Hyvin vähän hiusväreistä imeytyy päänahasta verenkiertoon. Imeytymiseen vaikuttaa ihon kunto (rikkinäisen ihon läpi aineita voi imeytyä enemmän), pinta-alan suuruus, jolle väriä on levitetty (mitä suuremmalle alueelle, sen enemmän imeytyy) ja kuinka usein hiuksia värjää (mitä useammin hiusvärejä käyttää, sitä suuremmalle määrälle hiusväriä altistuu).

Hiusten raidoituksessa väri ei ole suorassa kosketuksissa päänahkaan, joten imeytymistä verenkiertoon ei silloin tapahdu. Tästä syystä raidoitus on raskauden ja imetyksen aikana kokovärjäystä parempi vaihtoehto. Itse hiuksesta ei imeydy mitään verenkiertoon, joten jo värjätyt hiukset itsessään eivät ole riski raskauden tai imetyksen aikana. Todennäköisin hiusten värjäämisen liittyvä haitta raskaudenkin aikana on äidin allerginen reaktio.

Jos olet värjännyt hiuksesi raskauden aikana, sinun ei tarvitse huolestua eikä ryhtyä minkäänlaisiin toimenpiteisiin. Vaikka hiusvärien vaikutuksia raskauteen ei ole erikseen tutkittu, ei haittojakaan ole osoitettu. Koska tietoa kuitenkin on rajoitetusti ja hiusten värjäämisen hyöty on ainoastaan kosmeettinen, vältäthän hiusten värjäämistä. Virallisia suosituksia ei ole olemassa siitä, kuinka monta kertaa raskauden aikana voi värjätä hiuksensa. Turhia altistuksia tulisi kuitenkin välttää raskauden aikana. "

Tuonne voi myös soittaa ja kysyä neuvola kosmetiikasta ja lääkkeistä. Nuo kosmetiikkasuositukset kuulemma päivittyivät tuossa helmikuussa. Itse laittaisin raidat päähän jos siltä tuntuu, mikäli hiuksia on ennenkin värjännyt eikä tarvitse pelätä isommin allergisia reaktioita.
 
Starlight, itse lueskelin juuri tuota samaa ennen tänne palstalle kirjoittamista ja jotenkin vain jäi häiritsemään, että kun tuossa on kohta turhia altistuksia tulisi kuitenkin välttää ja tavallaan se, että kun ei ole suoraan sanottu että ihan ok värjätä. Hyvä tieto oli tuo helmikuun päivittyminen tietojen osalta, taidanpa pirauttaa tuonne. Olen itse kylläkin juuri sillä linjalla, että raidoitus lieneisi olevan täysin ok, koska väri ei tosiaan ole kosketuksissa päänahan kanssa ja hiuksista ei väri imeydy enää mihinkään muualle. En tiedä miksi tämä asia jotenkin kuumottaa, ehkä sitä vaan ajattelee, että kun kerran värjää hiuksensa niin se on nyt aivan hirveä asia. Järki kuitenkin käteen tämänkin kanssa, ylidramatisointi ei ole järkevää.
 
Starlight, itse lueskelin juuri tuota samaa ennen tänne palstalle kirjoittamista ja jotenkin vain jäi häiritsemään, että kun tuossa on kohta turhia altistuksia tulisi kuitenkin välttää ja tavallaan se, että kun ei ole suoraan sanottu että ihan ok värjätä. Hyvä tieto oli tuo helmikuun päivittyminen tietojen osalta, taidanpa pirauttaa tuonne. Olen itse kylläkin juuri sillä linjalla, että raidoitus lieneisi olevan täysin ok, koska väri ei tosiaan ole kosketuksissa päänahan kanssa ja hiuksista ei väri imeydy enää mihinkään muualle. En tiedä miksi tämä asia jotenkin kuumottaa, ehkä sitä vaan ajattelee, että kun kerran värjää hiuksensa niin se on nyt aivan hirveä asia. Järki kuitenkin käteen tämänkin kanssa, ylidramatisointi ei ole järkevää.
Raskaana sitä alkaa helposti ylidramatisoimaan asioita, tuttu tunne :thumbs-up: Soitto voi olla paikallaan jos haluaa ammattilaisen näkökulman asiaan ja uusinta tietoa, ehkä sekin helpottaa päätöksentekoa :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top