hipinretku-, viherpiipertäjä-, ekoistiäitejä?

Keskustelun 'Raskausklubit' aloitti basura, 31 heinä 2010.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. basura Tuttu foorumilla

Otsikosta ei saa sitten suuttua, mutta ajattelin laittaa jotain useimmin kuultuja [:D]

Niin olisi kiva jutella tälläisten hippiäisten kanssa valinnoista yms jutuista jo äidiksi tulleilta ja niiksi tuleviksi. Saa tänne muutkin tietysti tulla mutta lähinnä semmoisia jotka jaksaa vähän panostaa miten ja mitä kuluttaa ja ajattelee vähän globaalimmin ennen kuit tekee/ostaa mitään..

Itsellä esikoinen nyt tulossa ja ei oikeastaan ole tietoa mistään vauvajutuista vielä ylipäätään saatika sitten kuinka näistä asioista saisi tehtyä vähän ekologiseman. 
  2. Pranametri Tuttu foorumilla

Jotain yritän minäkin ottaa huomioon, että kaipa tänne voin kirjoitella[:)] Jospa nyt kerron meidän perheen elintavoista lyhyesti ja miten vauva on vaikuttanut valintoihin. Tuota noin, noh, yleisestihän on tiedossa, että luontoa voi auttaa helpoiten jättämällä lihan pois ruokavaliosta eli olemme kasvissyöjiä.
     Basura jo taisi viitatakin siihen olennaisimpaan, eli ostamiseen. Mielestäni ainoaa ekologista kuluttamista on jättää paljon ostamatta. Ensimmäisen lapsen tullessa taloon on kuitenkin jotain tarpeellista hankittava. Jokainen toki päättää mitä tarvitsee ja mitä ei. Esim hoitopöytä, vaikka onkin jo kohta jäämässä pieneksi, on ollut ihan ykkönen. Onneksi senkin saimme käytettynä ihan lahjaksi, muutoin tuntuisi vähän lyhytaikaiselta. Meidän onneksemme veljenpoikani vauvatavarat oli säilytetty ja saimme sieltä ihan lainaksi paljon ja jotain ostimme omaksi käytettynä. Myös rattaat ovat lainassa ystävältä. Tätä arvostamme paljon. Kaipa se oma asenne tavaroihin vaikuttaa hankintoihin. Tavarat saavat olla ajanhampaan kaluamia. Tarvikkeet menevät myös eteenpäin ilmaiseksi tarvitseville. Valitettavasti vaipoissa emme ole olleet ekologisia. Kestot ovat kyllä kaapissa, mutta käyttämättä jäi. Tästä olen kirjoittanut jo toisaalla joten en enää sitä kertaa. Oma esimerkki kai se on tärkein perintö mitä lapselleen voi antaa. Enempi aikaa kuin tavaraa[:)]  Ajatelkaapa, mitä enemmän kuluttaa, sitä enemmän on tehtävä töitä kaiken sen maksamiseen ja oltava siksi pois kotoa. Nih. Liian vakavasti ei elämää kuitenkaan kannata ottaa tai stressata näistäkään asioista tiukkapipoisesti.[:D]
  3. maarinen Ihastunut foorumiin

..täällä yksi eräänlainen elämäntapa-retku ilmottautuu! Mies suunnittelee rakentavansa tuonne rinteeseen itselleen ulkohuusin. Kuivakäymälän... ja sen kompostin siihen kasvimaan reunaan. Että jätteestä ja roskasta tää meillä lähti. Nyt palaa paskavaipat keskuslämmitysuunissa ja kikkareet vaipanlahkeesta karistellaan toistaiseksi vesivessaan. Kestovaippojen pesua en ees harkinnnu. Päätin käyttää sen laatuajan johonkin muuhun.....

Lähiruokaa pyritään syömään niin paljon kuin mahdollista. Ite tehään sapuskat ja leivät ja muut herkut.

Kirppikseltä SAA IHANIA vaatteita vauvalle tosi pienellä rahalla. Ja uusio mekko syntyy tytölle äitin vanhasta puserosta ihan näppärästi. Sitterit, vaunut, sänky, matkarattaat, turvaistuimet.. käytettyjä. Hienoja, nättejä.Ainoastaan syöttötuoli tuli ostettua uutena, kun se oli niin ihana! Niin ja potta maksoi kaupan alessa KAKSI EUROA, joten sekin on uusi.

Eikä tää ole sen kummemmin mikää ideologia. Alkoi vaan tympäisemään tuo jatkuva ISOLLA RAHALLA OSTAMINEN. Ja se järkyttävä muovipakkausten määrä, mikä kaupasta kotiin kannettan!

Tyttö leikki lomalla saaressa viikon kävyilla ja puhtaalla puurokauhalla. Hyvin pärjäsi, mutta voi sitä riemua, kun kotiin palattua pistettiin Brion-puupalikka läjä eteen. Ja soittorasia... Ja äiti sai keittää kahvin sähköllä. Talvella sitten lämpenee taas keittiön puuliesi.

Meillä syödään lihaa. Mutta sekin ostetaan tosta paikallisesta lihakaupasta, jossa on oman kunnan paistia. Torilta saa naapurin isännän luomu pottua ja porkkanaa. Nam.

Että semmonen retku! ;) Suurinpiirtein. Aikuinen poikani on ihan "hurahtanu" vegaani! Tekee hyvää seurata, miten jälkikasvu haalii egologiset eväät aamiaispöytään.

Jatketaan!
  4. Kressida Peruskäyttäjä

Hei vaan :-) Voin tähän ketjuun ilmoittautua, vaikka ei nämä ekologia-asiat tällä hetkellä ole mitenkään päälimmäisenä mielessä. Vegaaniperhe kuitenkin ollaan, eikä tule kuuloonkaan ostaa mitään kalliita vauvatarvikkeita tai -vaatteita ellei ole ihan toden todellista tarvetta. Tiedän jo, että hoitopöydällä tai vauvansängyllä ei ainakaan tehdä mitään. Vaunut pitää hankkia ostoskassien kantamista varten, ja kumppanilla on niin huono selkä ettei taida pystyä kantamaan vauvaa vastasyntyneisyyskauden jälkeen.

Ei myöskään mitään nestlen vauvanruokia tulla käyttämään. Se on kunnia-asia ;-)

Kantoliinat on vielä tallella ensimmäisen vauvani ajoilta kymmenen vuoden takaa, joten siinä säästää ison pennin!

Niin, piti vielä lisätä: ensimmäiseni kohdalla olin kovasti kiinnostunut kestovaipoista, mutten silloin saanut niistä oikein mistään tietoa tai tukea. Kun isovanhemmat lupasivat maksaa kaikki vaipat, niin kertailuksihan se meni. Tällä kertaa on toisin, koska tiedon ja mahdollisuuksien määrä on IHAN eri, tuttavapiirissäkin on pilvin pimein kestoilijoita, ja lisäksi kumppanillani on vaipoista vankka kokemus (lapsia enemmän kuin minulla).

_____

rv 14+
  5. Kressida Peruskäyttäjä

(vahingossa
  6. basura Tuttu foorumilla

Jee! kiva kuulla että on muitakin vähän nenäänsä pitemmälle ajattelevia. Ihan mielenkiinnosta onko pranametri teidän lapsiki kasvissyöjä?

Itse olen lakto-ovo ja nyt näin raskauden ajan annan itselleni luvan syödä lohta jos sitä on tarjolla ja joskus ehkä jopa ostaa sitä itse, ja ihan puhtaasti laiskuuden takia kun en ole koskaan niin tarkasti kattonut että paljon sitä proteiinia saan ja nyt kun olisi pakko saada niin tässä asiassa kyllä menee lapsi ennen periaatteita. Mies on lihansyöjä, mutta aika vähiin on senkin lihansyönti jäänyt kun minut tapasi [:D] Lapsesta en halua tehdä kasvissyöjää, koska mun mielestä on tavallaan väärin että kieltää lasta tutustumasta mahdollisuuksiin mitä on..tietysti sitten kun on isompi niin saatan vähän puhua siihen malliin ettei sitä lihaa pakko ole syödä [:)] Enkä nyt orjallisesti sille liha ruokaa aijo tehdä vaan välillä äitin papumössöjä ja välillä isin jauheliha keittoja. Lähinnä siis mietin sitä aikaa kun se on jo isompi. Luomuna muutenkin koitan kaikki nämä "syntiset" tuotteet ostaa [:D]

Kestovaippailu on täälläkin mielessä ja uskoisin sen olevan helpohkoa koska on esikoinen enkä koskaan ole totuttautunut niihin kertakäyttöisiin niin tuskin haluan niihin edes oppia kun voin suoraan totuttautua tähän ekologisempaan vaihtoehtoon.

Kirppareita aijon minäkin koluta lähes kaikessa, vauvan sängyn kummitätini kuulemma sai jo meille kaveriltaan ja esim täällähän on tuo palsta missä vaihellaan/annetaan/myydään käytettynä tarvikkeita niin sieltä ajattelin katsoa sitten loppuja.

Ainut mikä on ollut mielessä että uutena ostaisi on ne yhdistelmävaunut..lähinnä sen takia että olen kuullut että kun ne käytettynä ostaa niin niissä saattaa olla kosteusvaurioita tai muuten haista jollekkin kissankuselle kun tuo sisälle ym vastaavaa. Ja samainen kummitäti kertoi (2 lapsen äiti ja perhepäivähoitaja) että vaunujen/rattaitten olisi hyvä olla oikeasti hyvät koska niillä kun kesät,talvet mennään niin hermot menee jos ne vemputtaa joka suuntaan tai rengas jumittaa tai muuta vastaavaa. Itse kun en edes ajokorttia omista ja bussi hinnat on niin korkeella etten suostu 9km niin paljon maksamaan niin jalkasin suurinosa matkoista taittuu. Ja tarkoituksena kuitenkin olisi tehdä ainakin vielä yksi vauva tähän perheeseen, toivottavasti melko "putkeen" niin nehän olisi sitten valmiina ja antaisi sitten kiertoon kun tuntuu että mukulat riittää..

Tuo on kyllä katala firma tuo nestle kun vähän purkin kylkeä lukee pitemmälle niin siellä se sana taas jostain raosta pilkistelee..niin mietin että onko sitten vastaavia 100% suomalaisia vauvanruokia?onko se sempre vai mikä se on niin suomalainen? En tykkää ostaa mitään mansikkasosetta jostain hollannista kun voin ne soseuttaa itsekkin, mutta en tosissaankaan tiedä että paljonko on aika/energiaa tuollaiseen..jos on semmonen vauva että se tykkää nukkua ja olla rauhassa mutta jos tulee esim koliikki vauva niin viehän se energiaa ihan eri tavalla. Meilläkin kun on kaksi lehmäkokoista seropi narttua niin touhua riittää jo muutenkin [:D]
  7. Kressida Peruskäyttäjä

En ole katsonut lastenruokamarkkinoita nyt muutamaan vuoteen "sillä silmällä" mutta muutama vuosi sitten oli tilanne se, että sekä Piltti, Bona että Semper kaikki olivat Nestlen omistuksessa.

Suosittelen kovasti tutustumaan sormiruokailuun yhtenä vaihtoehtona hoitaa vauvalle "kiinteiden" tarjoilu. Mössöt eivät itse asiassa ole mitenkään välttämättömiä, tai sen verran kuin niitä käyttää niin on helppo itsekin tehdä omista ruoista. Tässä on kiva pikku artikkeli aiheesta: http://yle.fi/alueet/tampere/2009/09/sormiruokaillen_itsenaiseksi_ja_iloiseksi_syojaksi_990390.html

Ja nyt on ilmestynyt suomenkielinen kirjakin, hyvä esittely ja neuvokirja aiheesta.... tosin mielestäni vähän ärsyttävä sen mitä olen vilkaissut, kritiikittömässä amerikkalaistyylisessä ylistyksessään: "tee näin niin maailma pelastuu ja kaikki on paremmin". Yksi vaihtoehtohan tämä vain on, eikä tarvitse olla niin puritaaninen tämänkään suhteen! Kirjan nimi on Omin sormin suuhun.
  8. tikaro Aloittelija

Itse olen täysin hurahtanut ekoilija. Kaikki alkoi jo yli kymmenen vuotta sitten ensimmäistä lastani odotellessa. Kestovaipat olivat käytössä, ja pyykkäys onnistui helposti, koska vauva aiheuttaa pyykin määrään muutenkin älyttömän kasvun. En välittänyt, vaikka vaipat värjääntyivät, vaan heitin niitä joka koneelliseen sekaan. Näin tulivat melko heti pestyksi, eikä tarvinnut missään säilytellä. Jos ei jaksa pesurumbaa, voi kuoren sisään ostaa kaupasta paperisia vaippoja (kauppanimellä Harmony), jonka voi kompostoida käytön jälkeen. Ovat niitä samoja, kuin ainakin TYKSissä äidit saavat (tai ainakin silloin joskun saivat...) käyttöönsä synnytyksen jälkeen jälkivuotoa varten.

Nykyään meillä on käytössä pesupähkinät. Eiköhän niillä saa vaipatkin kelvollisen puhtaaksi. Eikä ainakaan jää pesuaineista mitään jäämiä, jotka vauvan pyllyä ärsyttäisivät.

Olen tehnyt myös kaikki vauvan ruoat luomuna ja itse. Aion tehdä niin taas tämän nuorimmaisen aloittaessa syömään kiinteitä (sitten joskun vuoden päästä [:)]). Noin kerran viikossa ostimme ison kasan vihanneksia, jotka mieheni kanssa kuorimme, pilkoimme, keitimme ja survoimme. Muistan sen tekemisen tosi hauskana yhdessäolona mieheni kanssa, ei se ollut kovin vaivalloista. Purkkiruokaa syöttävien lasten äideiltä sain tyhjiä pilttipurkkeja, joihin sitten soseet pakastin. Niitä lasipurkkeja voi aivan hyvin pakastaa, kun ei ihan täyteen täytä. Ovat aika sopivan kokoisia annoksia, ja säilyvät pitkälläkin matkalla hyvinä kauan, jos ottaa osan ihan jäisinä mukaan.

En itse tykännyt yhtään yhdistelmävaunuita, vaikka ne meillä silloin olivat hyvät ja ihan uutena ostetut. Ny olen ajatellut olla niin extreme-äiti, että en osta vaunuja ollenkaan. Jos vain mahdollista, yritän selvitä kantoliinalla. Aika pian kuitenin voi lapsen laittaa istumaan jo Brion pony-rattaisiin, jotka meillä on säästössä vanhemmilta sisaruksilta. Ne ovat pienet, kätevät ja niin ysinkertaiset, että eivät ala lonksua ja hajoilla mistään. Esikoiselle meillä oli itse asiassa käytössä minulle joskus ostetut ponyt, mutta valitettavasti ne vei varas... En ole kyllä tässä vaunuttomuudessa fanaatikko, vaan ostan vaunut, jos niitä ilman oleminen elämää liikaa hankaloittaa.

Perheiden tarpeet ovat kyllä tosi erilaiset. Toisille hoitopöytä on se paras huonekalu, meillä sellainen oli, ja jäi kyllä käytettyä. Vein sen kirppikselle, josta se toivottavasti päätyi jollekin enemmän tarvitsevalle. Kirppikseltä kannattaa muutenkin tehdä löytöjä, ja toisaalta myydä siellä pieneksi jääneet vaatteet ja muut tarpeettomat tavarat. Hyvällä tuurilla saa hiukan tienestejäkin.
  9. tikaro Aloittelija

Et tarvitse pusseja. Itse laitan usein pähkinät sellaiseen pesupalloon, jossa kansi aukeaa, joten ne on helppo sinne sujauttaa. Tai ihan mihin vaan kangaspussukkaan ne voi laittaa, pesupussiin tai vaikka sukkaan, jos sulkee sen vaikka hakaneulalla, että pysyvät pähkinät sisällä. Niistä irtoava saponiini kyllä sieltä liukenee kankaan läpi.

Ja vielä noista ruokailuasioista. Kasvissyöjäksi ryhtyminen voi olla monelle tosi iso askel. Mutta yhtä suuren vaikutuksen ympäristölle saa, kun luopuu riisistä. Sen viljely on luonnolle yhtä kuormittavaa kuin lihan kasvatus. Perunalla ja pastalla pärjää hyvin, ohraakin kannattaa kokeilla, se on riisin tapaista ja erittäin maukasta!
  10. tikaro Aloittelija

poistin tuplaviestini
  11. basura Tuttu foorumilla

Mitä voi sitten käyttää hoitopöytänä? sängyllä? mä oon ihan pulassa kun en tiedä mistään mitään [:D] tarviin jonkun pitämään kädestä kiinni ja kertomaan että mikä on potkupuku [:D]

Mäkin oon ostanut pesupähkinät jo joku aika sitten, mutta töistä saadaan ilmaiseksi pesuaineet kun työvaatteet pestään itse niin en oo niitä saanut pois käytettyä että pääsisin pähkinöitten kimppuun.. Nyt sit viimestään ku mamma lomalle jään niin pääsen niitä käyttämään. Monta pesua ne muuten kestää ja monta yhteen koneelliseen laitetaan?

Ja sit ite haluaisin kantoliinan ja mies kantorepun ja oon miettinyt että voiko sen kantoliinan jotenkin vahingossa laittaa liian löysälle että pirpana tipahtaa matkasta? Ite kun mietin että miten pääsisin pyöräilemään pienen kanssa ennen kun se voi istua siinä pyörän turvaistuimessa niin mietin että varmaan se kantoliina/reppu olisi paras vaihtoehto. Onko tietoa käytännön eroista kantoliinan ja -repun välillä? muuta kun se että liina vaikuttaa paljon kivemalta ja pehmeämmältä.
  12. Rolli10 Peruskäyttäjä

Basura: No huh, en kyllä itse uskaltaisi lähteä pyöräilemään muksun kanssa jos se on kantoliinassa/repussa. Melkein yhtä turvallista kuin pitää muksua sylissä autossa..

Soseethan voi tehdä pakkaseen valmiiksi jo vaikka odotusaikana, jos pelkää ettei aika/energia riitä.. Me odotellaan syksyn satoa että voi alkaa soseita tekemään kun muksukin on nyt vasta 2kk ikäinen.. Ruokaa menee alkuvaiheessa niin paljo hukkaan jos purkkeja ostaisi, joten helpompi tehdä itse sopivia annoksia valmiiksi. Esim. jääpalamuotteihin on helppo laittaa sosetta pakkaseen..
  13. basura Tuttu foorumilla

No on se pyöräily vähän utooppinen ajatus vauvan kanssa noin talves aikaan muutenkin mutta lähinnä jotain pieniä matkoja aattelin. Ikävä sitä on kotiinkaan höperöityä kun ei kävellen kuitenkaan jaksa ihan mahdottomia matkoja mennä. Oon vaan miettiny että miten ei olla vielä kehitelty pyörään mitään vauva turvallista juttua. Onhan se autolla ajaminen sitä paitsi tilastollisesti huomattavasti paljon vaarallisempaa. Lähinnä ajatuksella leikin. Kanto takkikin näky olleen jossain myynnissä josko se ois tukevampi? Kun en tiedä minkä ikäisenä lapsi voi turvaistuimessa istua niin joudutaanko 3 vuotiiaaksi asti kulkemaan vaan parin kilometrin säteellä? Kai se on se bussi kortti hommattava sitten mutta ärsyttää vaan nämä jkl bussit kun maksaa aivan hirveästi joku max 9km matka ja busseja saa aina ootella kun eivät pysy aikataulussa.

Tuo itse soseuttaminen kuulostaa kyllä ihan mun jutulta varsinkin kun voi sitä sitten suuremman satsin tehdä kerralla pakkaseen.
  14. Mamma_76 Tuttu foorumilla

Jaa-a, en tiedä mihin "kastiin" kuulun, mutta omanlainen tyyli on..

Kestoiluun en ala, mutta naperon ruuat teen kyllä aivan itse. Tuota jääpalamuotti jutskaa ollaan käytetty jo esikoisen aikana. Kotimaiset tuotteet on IN!
    Kirpputorilta ostan suurimman osan vaatteista. Säästelen sähkössä (eli pakkomielle sammutella valoja, ja olla pimeässä.)
    Luopuisin tv:stä jossei muu perhe olisi vastaan. Tiskaan "vanhanaikaisesti",meillä käytetään kompostia, kerätään roinat kierrätykseet...Unelmissa on asua maalla, jossa voisin kasvattaa omat vihannekset ja marjat.Hyödyntää lämmityksessä puuhellaa ja takkoja. Ainakin kesäisin käyttää ulkohuussia.
    Näin olen elänyt oman lapsuuteni, ja kaupunkiin muutettuamme tuli uudet "kujeet".
    Nyt aikuisena on tullut pikku hiljaa samat vanhat lapsuuden elämisen/olemisen tavat tärkeämmäksi, ja sitä koittaa opettaa omille lapsilleen miten kunnioitetaan luontoa,eläimiä ja muita ihmisiä. Vaikeaahan se tälläisessa maailmassa on.
    Niin, ja en omista ajokorttia,enkä varmaankaan tule koskaan sellaista hommaamaan. Pyörällä pääsee ja harvemmin tulee noita julkisiakaan käytettyä.
  15. Riida Tuttu foorumilla

En ollut huomannutkaan, että täällä oli tällainen keskustelu avattu.. Meillä myös ekoillaan, tai mies minut tähän maailmaan on tutustuttanut..[:)]

Kestovaippoja käytetään pääosin ja oon kyl tykänny! En pidä niiden pesemistä yhtään hankalana tai aikaa vievänä.. nopee huuhtasu käytön jälkeen, ja sit laitetaan ne sellaiseen vesiämpäriin jossa on liraus etikkaa mukana.. Sieltä sit siirretään ne aina pesuun sitä mukaan kun ämpäri täyttyy..[:)] Meillä on ollu käytössä niin sisä- ja kuorivaippa yhdistelmät, että taskuvaipatkin. Ollaan noi saatu huutonetin kautta joko TSI-vaippoina tai joltakulta käytettynä.

Soseita meinattiin itse tehdä luomuvihanneksista. Nyt jo ostettiin porkkanoita ja perunoita kaappiin, ja tänään ehkä pitäisi ehtiä muutamat soseet tytsylle tehdä. Meillä tosiaan aloitetaan jo soseiden maistelu hiljalleen, kun tytölle ei tunnu tuo pelkkä maito enää riittävän. Meillä ollut todella paljon ongelmia ton imetyksen kanssa, joten nyt senkin takia siirrytään pullosyöttöihin pääosin ja lisäksi sitten otetaan nuo soseet.[:D]

Tosiaan itsekin syödään lähinnä luomua ja lähiruokaa. Niin ja lisäaineetonta sen olla pitää! Just taas eilen luin lehtikirjoituksen aspartaamin vaaroista ja kaikesta mitä sen on todettu aiheuttavan ihmisille.. huoh! Joo, meillä ostetaan E-kooditonta tavaraa, eikä silti ole mistään tarvinnut oikeastaan luopua.[:)]

Vaunut meille tuli uutena, kun äitini ne meille osti. Muuten ollaan mm. pinnis kunnostettu ja hoitopöytäkin väsättiin itse. Mies tykkää entisöidä kaikkea vanhaa, joten hän nuokin Nialle laittoi kuntoon. Vaatteet ollaan pääosin ostettu kirppareilta ja saatu käytettynä. Muutenkin kierrätys on meille tärkeä asia.

Nyt etsimme kovasti omakotitaloa, että pääsisi hieman luonnonrauhaan asumaan ja mies haaveilee omasta kasvimaasta ym. [:)]
  16. Rolli10 Peruskäyttäjä

Oulussa linja-auto matkat on ilmaisia jos on vaunuilla liikenteessä.. Eiköhän pyörän turvaistuimessa istuminen onnistu sitten kun muutenkin lapsi osaa istua, ei tartte sentään 3-vuosikkaaseen asti odotella :) En sitten tiedä kuinka pienille on pyöräilykypäriä myytävänä..

Meillä pääasiassa on käytössä harso+kuorivaippa. Itsekin olen pienenä melkein samaa systeemiä käyttänyt :) On myös tasku- ja AIO-vaippoja mutta harso on mielestäni ihan näppärä systeemi kun muksu on näin pieni vielä. Helppo taitella kun poika ei pahemmin vielä pyöriskele :)  Ja konehan ne likaiset vaipat pesee...
  17. samovaari Peruskäyttäjä

HII HOO! tässä kans yks johon tuo otsikko osuu ja uppoo(sehän on mitä mainioin,eipä liene aihetta suuttumiseen[:D])
    noh tuosta hipinretkusta en tie mut muuten kyllä!
    eli ekoillaan niin paljon kuin mahdollista,ollaan miehen kaa vegaaneja ja siinäkin pyritään kokoajan mahdollisimman enenmän omavaraisuuteen,eli viherpiiperrystä on kasvimaalla ja marjat mehuihin omista marjoista jne..syksyllä meinataan tehdä kasvihuone ens kevättä varten(jos siis rahat saadaan kasaan[:D]kasvihuoneeseen)ruoka tehdään itse koskas kasvisruokaa saa aika heikosti valmiina ja jos saakin niin aikas mautonta on![:'(]
    Asumme maalla ja itse ollaan talo tehty,ikkunoita ja ovia myöten,eli meillä ei juurikaan mitään valmista osteta,saattaa kuulostaa hölmöläismökiltä mut kyl tää ihan loistava asunto on[:)]
    Vanhasta saa uutta ja itse arvostan vanhaa enenmän kuin uusia lastulevyhuonekaluja,ovat kestäviä ja kauniinpia,vauvalle kunnostettiin juuri isännän vanha 70-luvun niemen tehtaiden pinnasänky ja hieno tuli!
    Käytettynä ollaan vauvalle hankittu vaatteita,sitteri,turvakaukalo ja pöydän päälle laitettavan hoitotason kaveri löysi roskalavalta,mutta toki ollaan laatutietoisia että mitään romuja ei huolita,tuotteiden pitää olla hyvä kuntosii ja turvallisia!
    Ja meilläkin sit päädyttiin kestoihin,joita tässä itse oon valmistellut[:)]

Mukavaa kun tällänen aihe tuli mukaan kuvioihin[:)][:)]
    Hassua päivän jatkoa kaikille!
  18. maamukka Peruskäyttäjä

täällä kanssa jonkin sortin (s)ekoilua.

toistaiseksi olen kaikki lokakuussa syntyvän esikoisen vaatteet ostanut kirpparilta.

pesuaineena meillä pesupähkinät ja löytyy myös noit erisanin tuotteit vielä kaapista. pikkuhiljaa siirtyy
    sit pelkkiin pähkinöihin. ja ole ajatellut että sitten ostan tampereen punnitse ja säästä- kaupasta tai
    ekolo-nettikaupasta noita muita kodin pesuaineita.

meillä on myös kierrätystä harrastettu siitä asti kun omaan kotiin muutettiin (n.2v) ja kompostikin on käytössä.
    Unelmoin siitä että joskus löytyisi ylimääräistä rahaa sen verran että saisimme ostettua biolanin lämpö-
    kompostorin :) Ihan törkyhintaisia ovat![:@][:@]

Pihahuussikin on suunnitteilla.

Esikoisen rattaat ostettu käytettynä ja pinnasäky perintöä. Vaipat on kestoa ja nekin hankittu huutonetistä.
    "!Hoitopöytäkin" pelkkä tyynystä itsetehty alusta, joka on tuossa pyykinpesukoneen päällä :D

Marjat ja omenat omista puista ja kunhan saadaan piha ensin myllättyä (viemäröinnit yms.) niin sitten
    laitan varmaan ensi vuonna kasvi- ja pottumaata ja ehkä kasvihuone. Ja muutenkin ollaan elintarvikkeissa käytetty paljonkin
    hyväksi tuota punnitse ja säästä-kauppaa. Lihaa ostetaan, mutta paljon tulee myös omalta isältäni, joka metsästää ja kalastaa
    (hirveä, peuraa ja villisikaa + satunnaisesti kalaa).

Ainut semmonen ekoilua meidän perheessä rajoittava tekijä on se, että siinä käy kukkarolle melko kevyesti.
    Luomu ja ekologiset vaihtoehdot ovat kuitenkin kalliimpaa ja perheen tulot ovat todellakin rajalliset. Ja se ärsyttää niin pirusti. Jotenkin tuntuu
    siltä, ettei vieläkään tee tarpeeksi vaikka kamalasti yrittäis venyttää. [&:]
  19. basura Tuttu foorumilla

On mullakin mielessä että vaikka kuinka haluaisi pelastaa maapallo paran niin ei se saa mennä perheen kustannuksella. Että pakkositä on vähän jotain ostella ja jos on vähän rahaa niin aina ei pysty sitä luomua ostamaan..mikä on kyllä hirmu ikävää. Itse ollaan juuri etsimässä omistusasuntoa rivitalon muodossa (ja aivan ihana unelma tänään luultavasti nenän edestä viedään...maanantaihin pieni toivo olemassa) ja sinne sitten toivottavasti pihalle saisi vähän jotain pensaita tai muita "ruoka istutuksia" laitettua.. Omakotitalo olisi ihana mutta ei kauhean remontti taitoisia olla tai säästöjä että sitä olisi sitten varaa kunnostaa ja huoltaa ja uuteen ei ole varaa.

Meillä on käytössä tuo ekosähkö ja sähkön säästö noin ylipäätään. Mitenkäs muuten noi soseet niin onko ne ihan pelkkää kasvista vai oletteko laittanut jotain esim mausteita mukaan? Nytkin kun täällä on käynyt näin kiivas keskustelu niin entistä enemmän tulee semmoinen olo että kirppareita kiertelemään ja kaikkea ei ole pakko ostaa ollenkaan eikä varsinkaan uutena mitä neuvoissa ja ohjeissa sanotaan. Mites muuten kokeneilla kuinka monet esim ulko vaatteet pitää lapsella olla? että useasti kuulee sitä että "oli niin ihana niin oli pakko ostaa nyt on 10 toppapukua" niin mikä olisi semmonen oikea määrä mitä vauva tarvii esim ulkovaatteita?
  20. samovaari Peruskäyttäjä

Maamukka,mäkin oon lokakuisista[:)]ja myöskin punnitse-ja säästä kaupan asiakas!!se on kiva kun sieltä saa haluamansa määrän ja kasvissyöjille on paljon kaikkea,itel suosikit on hampurilais ja kasvispihvijauhe,ite ku vähän niihin lisää makua ja vihanneksii niin avot tulee maukkauta pihvejä!!

basura,vaatekysymykseen(tosin eka lapsi tulos)lapsethan kasvaa pikapikaa joten eipä varmaan kannata kovin monta ulkovaatetta hankkia,ihan muutama riittää sillain että jos on pesussa niin on jotain mitä pistää päälle,ite aattelin tyytyä tohon äippäpakkausen haalariin(vaikkakin varmaan hukkuu siihen) ja on sille sit muutama ohuenpi kaapissa säiden mukaan..

Jaa tämä sivu