Hiihtoloma ennen ja nyt

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kävittekö te lapsena hiihtolomalla jossain reissussa? Entä käyttekö nyt omien lasten kanssa?

Me ei käyty oikein missään hiihtolomalla, kun olin itse lapsi. Monet kai käy etelässä tai Lapissa laskettelemassa. Itse kävin Lapissa ensimmäistä kertaa aikuisena ja etelässä en ole koskaan käynytkään. Joinain hiihtolomina muistan olleeni mummillani hoidossa. Nyt aikuisenakaan ei ole tullut harjoitettua hiihtolomamatkailua, mutta ehkä kun lapsi vähän kasvaa voisi jossain käydä. Vähintään kauempana asuvia ystäviä tai perhettä tapaamassa.
 
Käytiin hiihtolomareissulla ulkomailla niin usein että viimeistään esiteini-iässä siitä oli mennyt maku. Sen jälkeen porukat saivat käydä kahdestaan ja me lapsoset jäimme kotosuomeen.

Kotimaanmatkailua emme ole koskaan harrastaneet (lapissakaan en ole ikinä käynyt) ja se harmittaa. Siksi haluaisin tulevalle lapselle tarjota sekä kotimaata että ulkomaita tasapuolisesti.
 
En muista koskaan että hiihtolomalla missään oltaisiin oltu. Ei kotimaassa eikä ulkomailla. Ei muutenkaan käyty lapsuudessani ulkomaanmatkoilla.

No ei me nyt aikuisenakaan olla mitään lomailtu koulun lomilla. Tänä vuonna kummallakaan ei ole edes lomaa vaan ihan töissä. Pyritään kuitenkin aina joku spessu juttu, edes pieni, tekemään. Viime vuonna taidettiin käydä pelimuseossa Tampereella. Nyt tulevana viikonloppuna varmaan vaan Hoplop, kun siellä taaperokin jaksaa ehkä hetken.
 
Lapsena me käytiin hiihtolomalla serkkujen luona. Vanhemmat harrasti lapsien vaihtoa samalla. Eli kun me mentiin jonnekkin, niin otettiin joku serkku meille mukaan ja serkun vanhemmat tuli hakemaan lapsen meiltä viikon päästä. Tai sitten matkustettiin junilla/busseilla. Ja saatettiin mekin jäädä sinne serkkujen luo tosiaan välillä.

Etelän lomilla ei käyty koskaan ja lapin matkailuakin tullu harrastettua vasta aikuis iällä.
 
Muksuna käytiin vain mummilassa lomalla. Rakennettiin taloa mummin ja vaarin naapuriin, niin raksalla meni vanhemmilla kaikki vapaa-aika. Jos heillä siis lomia sattui samaan aikaan olemaan... Eipä mekään kyllä missään hiihtolomalla käydä. Mä olen ollut pitkään lasten kanssa kotona ja nyt osittaisella hoitovapaalla eikä miehellä ole toivoakaan saada talvilomaa hiihtolomaviikolle, kun meidän ei tarvitse lastenhoitoa järjestää.
 
Takaisin
Top