Hengenahdistus

Hanna85

Oman äänensä löytänyt
Hei, en tiedä onko tästä asiasta ollut jossain keskustelua jo, mutta en ainakaan löytänyt. Onko muilla ollut hengenahdistusta? Mä oon nyt viikon kamppaillut tämän kanssa. Välillä meni jo ohitse mutta nyt jokapäiväistä. Tuntuu että ei saa vedettyy happee kunnolla ja puristaa vasemmalta puolelta rintaa. Viime yönä valvoin viiteen asti tämän kanssa, välillä meinaa iskeä paniikkikohtausta. Neuvolaan soitin viikko sitten ja siellä sanoivat että normaalia, eikä sille voi mitään. Viime yönä kuitenkin meinasin lähtee päivystykseen. Neuvola on ens torstaina ja lääkäri on siellä myös, joten otan siellä asian puheeksi, ellen jo joudu aikaisemmin lähteä lääkäriin. Tuumasin vain, että tuskalliset 13 viikkoa edessä jos ei mene vaiva pois :/ 
Onko kenelläkään muulla tällaista ja onko teillä konstia miten saisi helpotettua oloa? Omat ystävät ja tutut jotka ovat olleet raskaana eivät tällaisesta ole kärsineet.
 
Mulla oli ennen raskautumista samanlaisia oireita, kävin jopa yksityisellä niiden takia. Sanottiin, ettei mistään vaarallisesta asiasta ole kysymys vaan ns. päänsisäisestä asiasta. Eli hengenahdistuksia, mulla ne pikemminkin oli hengen haukkomisia, tuntui että ahdistaa henkeä ja ilmaa ei kunnolla saa, sitten haukkoi aikansa.. Jotenkin tuo lääkärin diagnoosi asiasta auttoi, aloin elämään ajattelematta tuota ja sitten ne vähenivätkin.. Nyt rv26 samanlaisia oireita oli viime viikolla, yritin olla huomioimatta niitä ja niinpä ne menivätkin päivässä ohi.
Sain minä lääkäriltä tarkemmankin selvityksen mistä johtuu, mutta tieto siitä, ettei mitään vakavaa riitti minulle. Mutta minulla ainakin ongelma oli se, että mitä enemmän asiaa ajattelin ja keskityin hengenahdistukseen ja pelkäsin sitä, sitä enemmän se kiusasi ja pelotti.. . 
 
Minä muistelen jostain lukeneeni et liittyy juuri noihin raskausviikkoihin, kun vatsa ja kohtu kasvavat niin painavat keuhkoja.. joillain astmaatikolla saattaa oireet pahentua. En muista vaan et helpottaako oireet sitten jossain välissä, vaan pitääkö kärsiä loppuuna sti :( toivottavasti ei. Mullei oo vielä tullu noita hengenahdistuksia, mutta humaan kyllä hengästyneeni helpommin.
 
Mua alkaa välillä lievästi ahdistamaan henkeä, mut se on kiinni siitä missä asennossa makoilen esim. sohvalla. Ja jos solmin kengännauhoja/avaan niitä... Asennon vaihtaminen on siis vielä tässä vaiheessa mua auttanu. Ja hengästyn kyllä kans helpommin. Pari kerrosta portaita aiheuttaa kivan huohotuksen jo :D Mut oon yrittäny nyt sit kävellä tollasetkin hitaammin ja sit vaan hengitellä syvään, kun pääsee ylämäen tai portaat ylös. Mä muistan kans lukeneeni, et alkaa keuhkoja painamaan jossain vaiheessa kun maha on tarpeeks iso. Taitaa noi muutkin elimet vähän liiskaantua siinä sivussa..
 
Taitaa olla ihan normaalia, ei syytä huolestua. Mulla oli ihan sama juttu esikoisestakin. Ja nyt myös, eli ahdistaa ja tuntuu, ettei henki kulje. Tosi inhottava vaiva ja olo, mutta johtuu vissiin siitä, että kohtu on niin korkeella ja painaa just keuhkoja vasten. Asentoa vaihtamalla mullakin usein helpottaa. Koko vaiva sen sijaan helpottaa vasta loppumetreillä, kun vauva on laskeutunut ja "lähtökuopissaan". :) Eli kyllä se vaiva häviää, onneksi!
 
Mulla kans on tuota hengen ahistusta ollu.  Oli toistaseks pahimmillaa ku oli mahan kasvu pyrähys jolloin pienikin ylämäki ja rappuset sai mut haukkoo henkee. Nyt vähän rauhottunu tai sit oon vaa tottunu.

Atm mulla kyllä taas pitkästä aikaa elämäni flunssa jonka takii saa henkee.

Nyt on ehkä vähä tyhmä kysymys mut onko vauvaki kipee jos mä oon? Tai voinko "tartuttaa" sen...? Vaaralistahan se ei varmaakaa oo ku kuitenki vaa flunssaa eikä mitää pahaa kuumet ja mä kuitenki syön ja juon ja leppään..
 
Mulla oli reilu kk sitte ihan sairas vatsatauti ja sillon neuvolasta sanottiin, et vauvat on todella hyvin turvassa kohdussa vaikka äiti sairastais ja olis esim kuumeessa. Mulla ei kuumetta ollu, mut ei mikään pysyny sisällä ja vatsa kramppas, niin soitin neuvolaan ja käski olla ihan huoletta ellei sit käy niin etten moneen päivään saa nesteytystäkään toimimaan. Tosin siinä vaiheessa tietty ei-raskaanaolevanki pitäis jo vähän huolestua... Mut siis tuskin on vauva kipeänä sulla :)
 
Joo niin mä aattelinki mut oon vaan tälläne hömppä :D Inhottaa vaa tää yskiminen ku ainaku yskii nii vihlasee alhaalta mahasta... Liitos kipui varmaa mut ei kiva ku kokoaja yskittää ja aina on sillai "ai ai aiaaiaiaiiaiaiai" :D
 
Mä kans joskus mietin, et mitenkähän vauva sit jos mä oon kipee, mut hyvin noi kaverit pärjäilee sillonkin :) Voin kyl kuvitella sen tunteen minkä yskiminen tuo nyt! Tsemppiä! :)

Päätin muuten edelleen taistella tennareiden ja muiden nauhakenkien kanssa vaikka on vähän nihkeetä jo niiden pukeminen. Pitää vaan varata vähän enempi aikaa, et voi taiteilla polvillaan lattialla ja nousta välissä hengittämään :D
 
Mullakin on kai jonkinlaista hengenahdistusta ilmennyt nyt varsinkin syömisen jälkeen. Tosin en tiedä onko tämä hengenahdistusta vai närästystä kun en kumpaakaan ole aiemmin kokenut :D mutta yleensä syömisen jälkeen tulee sellain hieman inhottava olo että ilma loppuu kesken ja varsinkin silloin jos yrittää käydä makuulle syömisen jälkeen. Ja varmaan jonkin asteisia närästyksen oireitakin nämä ovat kun välillä tulee semmosia ihme röyhtäyksiä mitä en aiemmin muista kokeneeni ja yläkroppaa ahdistaa samalla.
 
Takaisin
Top