hemoglobiini ja kutiaminen

Vappunen

Silmät suurina ihmettelijä
mitenkäs teillä on hemoglobiinien kanssa? Itselläni oli vain 104 ja aloitin syömään pureskeltavia suklaanmakuisia rautatabletteja. Iho on alkanut kutisemaan myös jokapaikasta,liekö ilman kylmenemisestä vai mistä johtuvaa. Kämmenet tai jalkapohjat eivät kuitenkaan kutise. Siskollani oli raskautensa aikana sama ongelma,alkoi syömään öljyä mikä helpotti.
 
Nyt en muista omaa hemoglobiini arvoa mutta sain sen nousemaan ihan kun keittelin kuivatusta nokkosesta teetä. Kuivatta nokkosta myydään ainakin ihan luontaistuotekaupoissa. Varoiksi ostin jo pullon nestemäistä rautaa https://www.hyvinvoinnin.fi/salus-floradix-krauterblut-saft-rautavalmiste siinä ainakin tosi hyvä imeytyvyys eikä pistää vatsaa niin kovalle kuin pillerit. :)

Käsittääkseni kutiaminen johtuu ihon venymisestä(?) Itselläni oli viime raskaudessa lopulla kutinaa vatsan alueella, rasvaus helpotti. Eli öljyjen nauttiminen niin sisäisesti kuin ulkoisesti helpottaa kutinaa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Minä kanssa huomasin että kämmenet kutiavat nyt usein. Tiedä sitten syytä siihen. Ja hemoglobiini pyörinyt siinä 128 toivon etten tarvisi tän raskauden aikana syyä rauta lisää. Itse syön melkein päivittäin pinaattia. Keitoissa, kastikkeissa ,padoissa, eli siis lisään useaan ruokaan pinaattia. Persiljassahan on rautaa runsaasti myös. Itse en pidä rautalisistä yhtään... yök... rv nyt 19+4
 
Hemppa olikohan 132, about 130-140 ollu aina raskauksissa. Laitan ruokiin lähes joka päivä myös tuota kuivattua nokkosta! Mummolasta kerättyä :) myös punaista lihaa syödään aika paljon, luomu herefordia, myös pinaattia tuoreena esim.salaattina
 
Mulla on kutiamiseen auttanut ihan perusrasvaus/öljyt.

Aiemmissa raskauksissa hb on ollut alle sadan ja kaikki kokeilin että sais ylemmäs, mutta se vaan ei noussut. Nyt hb on 130 eli parempi kuin normaalistikkaan on.
 
Minulla kutiaa tuo maha rasvaamisesta huolimatta, mutta kasvaakin kyllä vauhdilla. Huolestuttavia on ollut pari kutiamiskohtausta kämmenissä. kaks tai kolme kertaa alkanu kutittaa kämmenen tyvestä ihan vietävästi, molemmista samalta kohtaa, ja sit jonkun minuutin päästä loppunu itestään. Kun on raapinu ne jo ihan punasiks. Miettiny vaa et nyt se joku maksasairaus tulossa mistä loppuraskaudesta varotellaan...
 
Mulla oli muuten jommassa kummassa aiemmassa raskaudessa kovaakin kutinaa välillä mutta mitään kummallisempaa siitä ei onneks kehkeytynyt. Se tuli ja meni.
Nyt vaan toistaiseksi perus kuivakampaa iho+päänahka johtunee ilmojen kylmenemisestä..
 
Mulla tänään neuvolassa mitattu hb 148 eli tosi vähän tippuu lähtöarvosta. Iho mulla kutisee syksy/talviaikaan runsaammin koska iho kuivuu,käytetäänhän me paljon enemmän vaatetta päällä,joka imee sen ihon vähäisenkin kosteuden itseensä,mutta ei se iho samalla tavalla eritäkkään kosteutta kuin kesäaikaan,jolloin hikoillaan reilummin.
 
ok ok.kiitos vastauksistanne.mukava kun voi kysellä muidenkin kokemuksia. Syön itse monipuolisesti ja kasviksia paljon lihaa myös mutta myös seison kaikki työpäiväni ja liikun joten huimaus ja pääkipu ja kutinavaivat eivät sopisi tähän hyvään raskausoloon ollenkaan. Pääkipukin tosin loppui rautakuurin aloitettua ja huimaukselta välttyy kun muistaa syödä. Täytyypä kokeilla tuota pinaattia. Eikös siemenistäkin saa rautaa?
 
Talvi tulee ja kuiva sisäilma ainakin minulla tuhoaa ihon ihan täysin.. Kutisee jo reidet, pohkeet, kädet, posket ja huulet ovat niin rohtuneet ettei meinaa suuta saada auki. Pitäisi käydä joku superpaketti rasvaa ostamassa ja koittaa muistaa kalaöljy, niin tulisi rasvattua sisältäpäinkin.
 
Itsellä ollu koko raskauden ajan (tänne asti) 119hemppari ja nyt 19+6, 126. Enkä oo mitään rautalääkettä syönyt. Ja ruokailu on ollut samanlaista koko ajan. Ihmettelen vain, positiivisesti.
 
Mulla hemoglobiini ollut koko raskauden ajan matala, viimeksi kun mitattiin niin hieman päälle 90... Muutenkin ollut taipumusta alhaiseen lukemaan myös ennen raskautta. Nyt vaan kunnon rautakuuria loppuajan jos vaikka saisi sen nousemaan :-)

Tuosta kutiamisesta puheen ollen, mulla kutiaa yleensä suihkun jälkeen. Varmaan kun iho niin kuiva, rasvaaminen auttaa mulla ainakin :-)
 
jos tykkää niin kannattaa lisätä pinaatti- ja verilättyjen syömistä,pinaattikeitto, ruisleipä myös nostaa hemppaa =)
 
Takaisin
Top