Helmikuun höpinät

On tää niin tätä :(

Mullahan ollu tuota vuotoa koko odotuksen ajan,lääkärin mukaan se on kuitenkin normaalia kun on vähäistä ja ei kipuja.Nyt sitä ei taas ole ollu vissiin viikkoon ni nyt taas eilen alko :( se vaan aiheuttaa sen että stressaan ihan älyttömänä,vaikka aika varmaan sekin vaan aiheuttaa sitä lisää,pitäs ottaa rennosti ja levätä,eikä miettiä keskenmenoa,mutta kun en voi..muutaman testin olen tässä tehnyt ja aina ne näyttää että raskaana edelleen ollaan.Ma ois ultra ja sekin jännittää ja pelottaa nyt niin että huh..No yritän ajatella posivtiivisesti että siellä nyt sitten varmaan saadaan selvyys vuodolle ja onko siellä masukissa pikkanen elämänvoimissa..mutta näitä ajatuksia :(


Voi mahoton sentään,että tällästä tällä kertaa...
 
Heips!


Uteliaisuuttani kysyn, mitä teillä on ollut pituudet ultrassa? Itse olin ultrassa vko 11+4 ja pituus 34mm, joka vau:n mukaan vastaa viikkoja. Lääkäri tosin sanoi, että vastaa vasta viikoja 10+2? Ihan on nyt mieli sekaisin :D
 
No meidän pikkusella oli mittaa rv 11+2 41mm ja vastas kuulemma ihan noita viikkoja, eikä siirtynyt viikot eteen tai taakse. :) Voihan se olla yksilöllistäkin (?) 
 
Nennan: Voin kuvitella kuinka stressaavia nuo vuodot ovat.. : /  Inhottavaa ite pähköillä onko normaalia vai ei.. Pidetään peukkuja, että kaikki hyvin siellä ma ultrassa!!

nekkunen86: Onko mahdollista, että hedelmöittyminen olisi tapahtunutkin myöhemmin eli onko sulla ollut säännöllinen kuukautiskierto? En oo vielä käyny np-ultrassa eli en osaa sen perusteella sanoa, mutta mulla tällä hetkellä alkuraskauden ultran mukaan menossa 11+4 tosin menkoista laskettuna pitäisi olla menossa 12+1 eli mulla meni silloin alkuraskauden ultrassa vähän takapakkia.. ja jännä nähdä miten nyt sitten np-ultrassa. Mulle ne ainakin sanoi siinä alkuraskauden ultrassa, että taitaa olla hedelmöittynyt luultua myöhemmin ja omalla kohdallani saattoikin pitää paikkaansa epäsäännöllisen kierron vuoksi. Itse elän tällä hetkellä tuon alkuraskauden ultran mukaan.. mutta neuvolassa ne menee tuon toisen mukaan ainakin np-ultraan saakka. Muuttivatko sun LA:ta?
 
Lillii: On säännöllinen kierto, päivälleen :D Muutti LA:ta 9pv. Sekin tosin ihmetyttää, että muuttivat LA:ta äitiyskorttiin, mutta ei virallisiin papereihin jotka tulivat kotiin pari päivää ultran jälkeen..


Ottaa päähän muutenkin toi ultra, oli niin kamala se ultra-setä, että itku tuli kun sieltä lähdettiin. Muuta ei koko ultran aja´n sanonut ku että "Elävä on". Olis näin ensimmäistä odottaessa ollut kiva kun olis vähän kertonut että missä mennään.. Kaamea kokemus! Iski kuvan miehen käteen ja sano että heippa :/
 
Meidän papusella mittaa rv 11+2 ultrassa 45mm.

Milloinhan tämä uupunut olo oikeasti häviää? Voihan se olla että olisi jo pirteämpi olo ellei olisi lähes koko alkuvuotta sairastellut. Ei mua sinänsä väsytä kovin rajusti mutta on vaan niin uupunut fiilis ettei jaksa tehdä yhtään mitään, senkun vaan makailisin sohvalla. Jokseenkin hankalaa ihmiselle joka on tottunut touhuamaan! ;)
 
Vuodatusta...

Tämä päivä on ollut yhtä painajaista;((( Olen pitkästä aikaa työreissussa - Suomessa kylläkin. Koko matka on hoidettu hienosti keskitetysti muiden puolesta, myös ruokailut. Siinäpä on vain se juttu, että koska en ole halunnut kertoa raskaudestani töissä kaikki on ruokailun suhteen mennyt päin prinkkalaa. VOI V...!!! Emme etukäteen nähneet ruokalistoja vaan kaikille olikin varattu sama menu. Oli sitten kiva syödä mm. pääruokaa, joka oli ankkaa. Se kypsennetään puolikypsäksi, koska liha kuivuu muuten liikaa. Tämä vain yksi esimerkki päivän ruokailufiaskosta. Kesken päivää ilmoitin joitain ruoka-ainejuttuja keittiöön, mutta eipä tullut mieleeni, että ravintolassa asiakkaalta ei kysytä miten lihansa haluaa.

Jälkiruokavaihtoehdoksi vaihdoin itselleni hedelmiä, sitten sieltä tuli ihana marja-hedelmäherkku, jota aluksi maistelinkin nälissäni, kunnes tajusin, että hemmetti - Suomessa ei ole helmikuussa tuoreita vadelmia.. IDIOOTTI (siis minä!)!! Istuin koko illan esimieheni vieressä ja yritin pitää naamaa peruslukemilla.

Nyt voin sanoa, että ottaa päähän. Raskauden salailu ja peittely ei todellakaan mennyt putkeen. Tai no, salailu sujui joten kuten, mutta aivan liian suurella riskillä! Aiemmilla työreissuilla (myös tässä samassa paikassa!) olemme itse voineet valita mitä syömme eikä koko porukalle ole tilattu samaa menua, joten en osannut ennakoida, että nyt on eri systeemi.

Esikoista odottaessani matkustin työkseni paljon ja voin sanoa, että olin raskauden aikana ruoka-aineiden kanssa täysin hermoheikko, kun tuntui, ettei aina ihan tiedä mitä suuhunsa laittaa. Nyt olen ollut ehkä hieman "maltillisempi", mutta en tietenkään halua tieten tahtoen tehdä mitään, mikä vaarantaisi masuasukin ja tämän raskauden.

Jaa-a, mitähän yksityisellä maksaa listeriatesti...;((((( infoa listeriasta>>
 
Piaffi: Olipa harmillinen reissu. Ruoka-asiat jäävät niin helposti vaivaamaan mieltä. Ole silti ihan huoletta, sillä lukemattomat muutkin ovat syöneet lihansa mediumina ilman seuraamuksia. Raa'an lihan riski (toksoplasma) poistuu myös pakastuksessa, eikä ankka kuulu edes erityiseen riskiryhmään :) Ja onhan se hyvinkin mahdollista, että ankka on ollut pakastettuna. Marjoissa ei täytyisi olla listerian vaaraa. Ja jos näkyvää multaa ei ole, niin ei täytyisi olla toksoplasmankaan... Ja muiden mahapöpöjen ei onneksi täytyisi olla pienelle vaaraksi, vaikkei niitä kannatakkaan suotta haalia.

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004/

Mutta asiaan liittyen haluaisin kysyä, syöttekö ravintoloissa salaatteja/kylmiä kastikkeita tms. huoletta? Syöttekö muuten ravintoloissa huoletta?

Itse suhtaudun usein salaattipöytien antimiin varauksella, mutta annossalaatteja olen toisaalta tilannut ilman suuremipia mietintöjä... Tavallaan ensikoisen kanssa olin ruokien suhteen huolettomampi kuin nyt, vaikka tarkka olin silloinkin. Nyt tietoa on kertynyt enemmän ja osa huolista on poistunut mutta uusia tullut tilalle.
 
Kiva että täällä kirjoitetaan aktiivisesti. :) Oma olo on vaan pahentunut. Tänään siis 13+ 2 ja pahoinvointi voimistui ihan kaameaksi viikonlopun aikana. Oksentanut olen joka ilta oikein urakalla ja kaipa se on sitten tehnyt vielä sen että vatsa meni sekaisin. Ei siis sellanen vatsatauti olo olleskaan vaan pahoinvonti voimistuu aina iltapäivällä ja illat oksennetaan. Kävin eilen lääkärissä ja ei ne siellä muuta kuin ottivat varmuuden vuoksi pissatestin ja sitten käski kysellä lisää neuvoja kätilöltä. :( Ongelma on että pitäis tässä sitten jaksaa esikoista hoitaa. Oon ihan poikki!! Huimaa ja oon vaan ihan poissa pelistä. Onneksi Postefan auttaa hieman, vie sen pahimman ällötyksen, ostin myös uudet akupunktiorannekkeet, jospa ne olis hieman tiukemmat ja painais sitä oikeaa pistettä. Eli en oo ehtinyt täällä lueskella tai ylipäätänsä miettiä mitään muuta kun omaa napaa. Painoa e le tullut vielä yhtään, vatsa on tosin kasvanut eli kaipa se vauva voi hyvin. Lääkäri sanoi eilen, että on se ihme parasiitti et vaik äiti voi kuinka huonosti eikä tunnu saavan ravintoa niin se vauva kuulemma voi oikein mainiosti! Ei kuiteskaan kauheesti lohduttanut! Olis ihan kiva pystyä tekemään edes jotain ja päästä nauttimaan raskaudesta. Esikoinen säälittää, äiti makaa koko ajan jossain eikä jaksais leikkiä. Aattelin kohta yrittää jospa päästäis hetkeksi ulos leikkimään. Nukun sitten pojan kanssa kunnon päikkärit niin kaipa me jaksetaan... ;)
 
Arvailuni osoittautuivat oikeaksi, tuulimuna... sunnuntaina alkoi tiputteluvuoto joka ei liiemmin lisääntynyt mutta vatsakrampit yms saivat hakeutumaan päivystykseen josta lähete gynelle jossa eilen kuvattiin ja tyhjä kohtu. Voin tilanteeseen nähden hyvin. Itkin kyllä alkuviikosta mutta kyllä sen siitä vatsakivusta tiesi että ohi meni ...ja parempi että tuulimuna kuin että joutuisin nyt odottelemaan että koska pieni pötkylä tulisi ulos... Hyvää odotusta teille kaikille ja toivottavasti itekin pääsen jälleen odottajiin kirjoittelemaan. <3
 
Heippa!

Ei näköjään ihan nappiin menny eka kirjoitusyritys tänne eli kokeillaanpa uudelleen jospa nyt onnistuis :)

Eli uskaltauduin minäki tänne mukaan lueskeltuani jo jonkun aikaa näitä kirjoituksia, kiva lukea muiden kommentteja ja kokemuksia!

Maanantaina saapui kauan odotettu kutsu ekaan ultraan eli se olisi sitten ensi viikolla 6.3. En ole käynyt muualla kuin ekassa neuvolassa, joten aika jännittävä ens viikko tulossa :)

Ensimmäistä odotellaan ja menossa olisi neuvolan mukaan 10+5 ja LA 21.9. Veikkaan kyllä, että menee vähän myöhemmäksi koska edelliset menkat oli aika epäsäännölliset. Lopetin ehkäisyrenkaan käytön loppuvuodesta ja ehti tulla tyhjennysvuoto ja yhdet normaalit menkat ennen kuin tärppäs :)

Etova olo on ollut koko ajan ja ruoka ei oikein maistu. Väsymys alkaa pikkuhiljaa normalisoitumaan (?), mutta tulee silti kyllä mentyä siinä 9-10 aikoihin joka ilta nukkumaan.

Viikonloppuisin olen yrittänyt käydä salilla tai jumpassa, viikolla ei millään jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään!

Jaksamisia ja tsemppiä kaikille! :)
 
moikka kaikille! osanotot niille, joiden odotus päättyi...tuntuu oikeasti pahalta kuvitella mitä joudutte kokemaan, voimia!

itse koin tänään erittäin kauhean hetken, kun en kontrolloinut itseäni meidän pojan edessä. tää toinen raskaus on ihan erilainen, siis täysin! etoava oloa, väsymystä, mutta ennen kaikkea tää hormoonimyrsky, mä oon niin räjähdysvalmis, että välillä pelottaa. ei hermot riitä mihinkään, ja pikkuinen sai niskaansa läimäytyksen kun puurot lensi lattialle. mulla oli niin paha olo sen jälkeen, edelleen on. ei hän ansainnut tuollaista kohtelua. sanoja ei riitä kuvailemaann, miten kadun tekoani:((( näin meillä.

Mieskin saa olla tukenani koko ajan, ja ympärillä olevatkin alkoi huomauttelemaan, että näytän väsyneeltä...viimeiset kolme viikkoa on ollut sietorajalla. kauankohan jaksan vielä peitella todellista syytä tälle voimattomuudelle. tänään heräsin kaiken lisäksi nokka tukossa ja kurkku kipeenä. Sitäkin oon ehtinyt kummstella, että oon kuumeillut viime viikot juuri ennen nukkumaanmenoa ja välillä yöllä, ei kovaa kuumetta mutta 37,3 paikkeilla, just sellaista ärsyttävää ja väsyttävää kuumotusta, muilla vastaavia kokemuksia?

Ruoka-asioista sen verran, että aika paljon on tullut syötyä viime aikoina ulkona, kun kotona mikään ei tunnu uppoavan. Oon kanssa miettinyt, että pestäänköhän salaatteja, yms. Mutta toisaalta, ei kaikesta voi olla varma, joten ihan oman fiiliksen pohjalta olen joko syönyt, tai jättänyt syömättä. Esim. haettiin kanaa riisillä yhdestä kebab-paikasta, niin en salaattiin koskenut. Riippuu ihan paikasta. Toisessa raskaudessa on tosiaan hieman eri tavalla suhtaunut tuohon ruokailuun, ei ehkä niin kriittisesti kun ekassa.

Tsemppiä kaikille, ja voimia! Kyllä tän pitäis pian helpottaa, eikö?)
 
Poikanen?: Pahoittelut.. Se on kyllä kurjaa, että se voi jatkua noin pitkään ennen kuin alkaa vuotamaan. Jaksamisia!

nekkunen86: No olipas huono käynti..Kyllä sitä olis kaivannu jotain selitystä.. koska sitä jää kuitenkin omassa päässään niitä asioita pohtimaan. Aika kumma hokema tuo elävä on.. kommentoiko mitään niskaturvotusta tms? Ilmeiseti syytä ei kuitenkaan huoleen. Kaveri ei kans ollu saanu ekasta ultrasta mitään hyötyä, kun ultraaja ei ollut osannut suomea.. ei kiva! Saa nähdä millanen käynti ittellä ens viikolla..

Miikkula: Siitä huolimatta, että oon toistaiseksi pysynyt terveenä.. uupumus on totaalista! Kotona en oo jaksanu siivota piiiitkään aikaan.. pakollisia tiskikoneen/ pyykkikoneen pyörityksiä satunnaisesti.. lähinnä vknloppuisin, kun on vapaalla! Liikuntakin minimaalista.. yleensä sunnuntaina jaksaa käydä kävelemässä. Neuvolassa sanoi, että voi hyvinki jatkua rv 15.. mutta tietty seki voi vaikutata, jos hb laskenut.. Eilen joku julkkis iltalehdessä hehkutti , että raskaus tuo energiaa.. jaa en mä vaan oo huomannu.. ;)

Piaffii: Sulla oli kyllä hankala työreissu.. aika jännää, että ankkaa varattu kaikille ihan ilman kysymättä (kaikkihan eivät suostu edes syömään muuta kuin kypsää.. vaikka eivät olisi raskaana)! Mulla kans kävi ravintolassa, että tilasin härän liha pihvin ja kypsän sijaan painotin oikeen, että haluan sen WELL DONE.. ja aluksi olikin, mutta sitten loppu päästä alkoi mielestäni liha punertamaan liikaa.. ja se kyllä painoi mieltä jonki aikaa... Mainitsitko sillo jälkkäriä vaihtaessasi, että mistä syystä haluat sen vaihtaa? Koska silloin luulis heidän tietävän, mitä voivat tarjota.. Ulkomaisista vadelmista on kyllä varoitettu.. ja ite en oo edes uskaltanu ostaa herkkuleivostani, jossa pari vadelmaa päällä.. pohdin kuitenkin sitä, että ehkä ne pitää tosiaan olla käsitelty niin ravintoloissa ettei asiakkaat sairastuis? Kamalinta on juuri se, että huomaa vasta  syödessään, että oliskohan tätä hyvä syödä.. : /

Syömisestä: Itse söin kans vknloppuna kahvilassa leivän ja sitten sitä syödessäni aloin miettimään, että ei juusto ollut ehkä ihan tuoreimmasta päästä jne.. Salaatteja oon vältelly ulkona syödessä, kun ei kehtaa kysyä onko nuo salaatit nyt kunnolla pesty.. tosi harmi, kun salaattia tekee juuri mieli.. :) Tokso ilmeisesti kuolee -12, mutta käsittääkseni listeria ei kuole pakastuksessa.. olenko väärässä?! Mies oli yksi päivä kans tehny ylpeenä lohimedaljonkeja, kun pääsin töistä.. ja eipä ollu sit huomennu kysyä/ katsoa, mistä pyydettyä.. toivotaan, että se oli norjalaista, vaikkakin sitä itämerestä kalastettua saa kai syödä sen 1-2 krt kuukaudessa. Sitten, kun kattoo eri maiden suosituksia niin aika isoja eroja suosituksissa.

En tiedä onkohan vatsa alkanu pikkuhiljaa muotoutumaan, kun ite siihen eilen kiinnitin huomiota.. ja mieski sanoi illalla, että taitaa alkaa näkymään. Vielä pitäis jaksaa muutama tunti töissä.. Hirvee väsy päällä ja hiljaista, kuin on hiihtoloma.. mä niin nukahdan tänne kohta!





 
Lillii: Ei kommentoinut paikanpäällä, kotiin tulleessa lapussa luki että oli 1,5mm :) Np-ultra on 7.3, toivotaan että siellä on joku muu ultraamassa :)
 
Syömisestä: Itse käyn syömässä vain omissa kantapaikoissani.. Siellä olen aika höveli ja laitan kaiken suuhun kun tiedän kuka ne on tehnyt ja on varmasti tehnyt ne parhaiten.. Sitten muualla olenkin aivan sormi suussa
 
Heippa!

Täällä olisi myös laskettuaika syyskuussa, 17pv :) Ennestään meiltä löytyy 2008 syyskuussa syntynyt poika ja marraskuussa 2010 syntynyt tyttö :)
Tänään kävin np-ultrassa,viikkoja olisi nyt 12+2 ja vauvelin mitta 54mm ja nt 0,7mm.

Alkuraskaus oli yhtä oksentamista, mitä en kokenut kahden ensimmäisen raskauden aikana, nyt aikaslailla oireeton raskaus on ollut :)
 
_K_atariina: Tervetuloa keskustelemaan, jos oot ihmetelly miksi täälä niin hiljaista niin olisi tarkoitus jatkaa aina keskusteluita joka kuukausi omassa osiossaan eli siinä vaiheessa, kun oot täälä käyny kirjoittamassa keskustelut on olleen käynnissä tuolla maaliskuun mutinoissa ja nyt aloitellaan huhtikuun hulinoissa! Nyt vasta huomasin tulla ilmoittamaan (voihan se olla, että ootkin jo huomannut asia :)
 
Takaisin
Top