Helmikuun höpinät

Poikanen: En ole ikinä kuullut, että leikkeleitä tulisi välttää?

Joku mainitsi myös, että ei ole edes saanut vielä tietoa raskauden aikana vältettävistä ruoka-aineista. Infoa löytyy netistä aikalaila, tässä yksi: Raskausinfo> Ruokavalio .

Häyde91: Onnea ihanista ultrauutisista;)

Peippo: Kiitos hyvästä linkistä!

Marynen: hyvä, että sokerirasitus ohi kunnilla & hyviä uutisia!

Als83: kyselit onko ylipainoisia odottajia. Minä ilmoittaudun siihen joukkoon, ylimääräistä on reilut 15kg. Aikainen sokerirasitus odottaa siis minuakin;) No, olin siinä esikoista odottaessanikin, joten eiköhän se siitä.. Monet ylipainoiset äidit (kuuleman mukaan, ei oman kokemuksen) saattavat jopa laihtua odotusaikana kun saadessaan tietää raskaudesta alkavat noudattaa terveellisempää ruokavaliota. Varsinainen laihduttaminen kylläkin on kiellettyä, sillä raskausaikana laihdutettaessa elimistöön vapautuu (jopa myrkyllisiä) kuona-aineita, jotka ovat haitaksi vauvalle.

Itselle on tullut +2.5kg (nyt rv.9+4) koska en ole liikkunut yli kuukauteen (ensin etominen, sitten mukamas joka ilta kauheasti ohjelmaa/kiire) ja opin syömään vähän väliä, sillä se oli ainoa, mikä auttoi jonkun aikaa vaivanneeseen jatkuvaan etomiseen ja huonoon oloon.. No, nyt tuo syöminen on jäänyt enemmän ja vähemmän päälle (huonoa oloa ei enää ole) ... Äsken sain itseni kiinni myös ihan pokkana syömästä berliininmunkkia;) Aikaisemmin olin tiukkana karkkien ja pullien kanssa(herkuttelin vkonloppuisin), mutta nyt iltapäiväpullat ja namit alkavat olla uusi rutiini töissä;(( Pitää kyllä ottaa nyt itseään kiinni, alkaa reippailemaan ja pitää vaikkapa vain kerran viikossa namipäivä!

Hauskaa viikonloppua kaikille syyskuun odottajille,)!
 
Täällä meni kesken toissa yönä. Kovat kivut oli pitkin päivää, kunnes yöllä heräsin järkyttävään kipuun ja samalla tuli reilusti verta. Aamulla kymmeneltä purkautui sitten loputkin. Neuvolassa kerettiin just käydä. Viikkoja 9+4. Onneksi ei keretty kertoa kenellekkään lähipiiristä.
 
Timppa: Voi ei.. : / Siellä toteutui se pahin painajainen sitten. Ei tähän oikeen löydä lohdutuksen sanoja, mutta voimia!

häyde91: Onnittelut hyvistä ultra kuulumisista! :) Voin vaan kuvitella, että varmasti mahtava tunne, kun kaikki kohdillaan.. Mukavaa, että pysyi samana.. ettei tarvii mennä päiviä taaksepäin! :) Saitko jo tietää verikokeista?
 
Verikokeista ei tullu vielä mitään tietoa ja ne ottikin tuolla keskussairaalalla ultran jälkeen samantien sen seulonnan, eli eivät ottaneetkaan maanantain labrakäynnillä sitä. :o No mut nyt on sen verran saaneet verta, et luulis siitä kaiken poikkeavan löytyvän. :) 
 
Meillä oli myös tänään eka ultra ja siellä pikku muikku sätkyili <3 Oli todella pätevä ultraaja kertoi kaikkea et missä on mitäkin ja mikä merkitsee mitäkin. Yksi iso huojentava asia jonka hän kertoi oli että meidän vauvalla nenä oli oikean mallinen ja että yli 60% todennäköisyys ettei ole downin syndrooma ja niska turvotustus oli ihan normaaleissa mitoissa emoticon nyt on huikean mahtava olo ja uskaltaa jo vähän hengähtää ja ajatella et sieltä onki tulossa meille vauva <3 ja tänään tasan 12 vko täynnä.

Täältä löytyy myös ylipainoa ja olin yllättynyt kuinka alhaalta ultrattiin eli mulla ainakin ultrattiin häpykummun yläpuolelt ja sielt hän heti löytyi eli on kohtu viel "suojassa"et ei kaikilt välttämät heti löydy edes kohtua mitä tunnustella.

Ja tohon dopleriin sen verran et itse sain veljen vaimolt sen heti ku kerroin et plussa tuli mut en aluks uskaltanu kokeilla ja sit ku kokeilin niin ei sillä kyl mitään kuulunu et taitaa kyseinen tuote olla viisaampi ostos sit vast 20 vko:n kieppeil ku kohtu on jo pois piillosta mut tää siis on vaan mun mielipide =)
 
Kivan aktiivista ja avautunutta höpinää täällä Hyvä päästä mukaan! Yritän sisäistää tämän paikan ja saada sen takoutumaan mukaan niihin lähes päivittäin tarkistettaviin sivuihin.

Niin, pieni esittäytyminen lie paikallaan. Olen 29v ja mies pari vuotta nuorempi, ollaan aika tuore pari vaikka ollaankin tunnettu jo kauan. Esikoista odotellaan ja tunteet on pinnassa! Kaikki on näin henkilökohtaisella tasolla niin uutta ja ihmettä.

Takana JO eka neuvola sekä np-ultra. Ultra oli upea kokemus ja vaikka ei ollutkaan mitään viitteitä siitä etteikö kaikki olisi hyvin, niin silti jotain suurta liikahti sisälläni kun näin pienen ihmisenmuotoisen hahmon köllöttelemässä sisälläni <3 Oireina mulla oli ihan alussa järkyttävä väsymys joka sittemmin on lieventynyt mutta on silti edelleen läsnä, sekä lievä pahoinvointi ympäri vuorokauden. Nyt ei enää ruuat töki (tai siis jotenkin on ruokalista muuttunut, en esim siedä yhtään jauhelihaa enkä puuroa höh) ja viimeisen kahden viikon aikana ruokahalu on kasvanut valtavaksi! Ja kilojakin on jo muutama lisää kertynyt.
Sen lisäksi että olen toivotusti raskaana olen myös ollut paljon ei-toivotusti kipeä: yhteensä 5 viikkoa pois töistä silkan virusperäisen flunssan ja siitä seuranneen loppumattoman yskän takia! Niin ja pissatulehduskin iski ja söin siihenkin yhden antibioottikuurin. Töissä on myös liikkeellä vatsatautia joten sitä odotellessa?? Yskän täysin loppumisen suhteen olen jo menettänyt toivoni.

Huomattavin raskausoire tällä hetkellä lie se että mun on pakko käyttää pikkuhousunsuojia sillä lihakset niin heltyneet (?) että aina kun yskähdän niin lirahtaa housuun. Pahoittelut yksityiskohtaisuudesta hehheh! Masua tiirailen ja etsin, ja vaikka tätä vatsan muotoa ei varmaan ulkopuolinen voi laittaa muun kun lihoamisen piikkiin niin vaateostoksille on lähdettävä: yhdetkään työhousut ei mahdu enää jalkaan. Tai mahtuisi, mutta niin tiukkoja en pysty-halua-aio pitää! Oon vähän hysteerinen vissiin sen kanssa ettei VAAN mikään paina väärästä paikasta. Joo ja seksihalut on kadonneet ihan kokonaan... Hankala itsen ymmärtää, vaikka ukko onkin näköjään kovin ok asian kanssa ja muutenkin aivan ihanan huolehtivainen <3
Tänään menossa rv 12+4 ja la 3.9. kuten näköjään muutamalla muullakin täällä
 
Täytyy sitten itse miettiä myös sitä doplerin ostoa vähän myöhäsemmässä vaiheessa :) Nuita neuvolakäyntejä kuiten aika harvassa niin saa rauhan kun kuuntelee kotona :)
Kävin tänään ostamassa rannekkeet myös,jos niistä olisi apua pahoinvointiin,ja ainakin tähän mennessä on vaihteeksi hyvältä tuntunut.eikhän tämä muutenkin tästä helputa piakkoin,toivotaan ainakin..

Tääläkin ylipainoa löytyy ja sokerirasitus koittaakin ensikuussa,ei tässä vaiheessa kohtua vielä tunnu kun on  niin tuolla piilossa vielä.Paino on tippunut n.5kg,ja täytyy toivoa että kun tästä pääsee liikkumaan niin tippuisi vielä,eikä tulisi paljoa lisää..en kuitenkaan siis mitään laihuttamalla laihuta,vaan katson paremmin mitä syön ja kun on pahoinvointia niin ei oikein pysty isoja annoksiakaan syömään,saatikka herkuttelemaan.

Jännittää kyllä kertoa raskaudesta muille,ystävät ja sukulaiset olivat jo 4 lapsen jlk sitä mieltä että kyllähän tämä lapsiluku on teillä nyt täynnä ym..niin voin vaan kuvitella heidän ilmeet  nyt kun saavat kuulla että uusi pikkanen sieltä on tulossa :):)

Jaksamisia ja voimia kaikille,ja onnea ultraan meneville! :)

 
Minä myös ilmottaudun ylipainoiseksi odottajaksi :D Mulla on paino oli noussut 100 g, joten voin sanoa että on siis pysynyt samana :) Tänään siis 12+6.
Olen kyllä syönyt, mutta toisaalta olen taas kovasti voinut hyvin niin olen käynyt vesijuoksussa ja kävelyillä useasti :)
Onnea kivoista uutisista teille uä:ssä ja tsemppiä muille! Nyt Putousta kattomaan!
 
Täällä myös eräs ylipainoinen odottaja :D Mutta nyt ihme kyllä on paino laskenut..?? Poikien aikaan piti kattoa koko ajan mitä laittoi suuhun kun tuntui että pienestä suklaapalasestakin nousi paino.. Niin siis äitillä.. Pojat oli todella laihoja sitten syntyessään.. Taisivat tarvita vähän rasvaisempaa maitoa sitten kun imetyksellä lähti paino sitten laskuun molemmilla kerroilla :)
 
Tässä kuvotuksen lomassa yritän hiukan jaksaa täällä netissäkin pyöriä lueskelemassa muiden kokemuksista. Olen siis 24v. ensimmäistä lasta odotteleva tamperelainen, joskin mieheni työn vuoksi asumme enimmäkseen Lahdessa. Meillä ei kaveripiirissä ole tiedossa lisääntyjiä vielä moneen vuoteen ja siskoni, joka nyt samaan aikaan odottaa, muuttaa Ruotsiin.. Siksi on oikein mukava, että voi saada vertaistukea tätä kautta :)

Pahoinvointi ja oksentelu on ollut pari viikkoa niin voimakasta, että joudun saikkuilemaan.. Eikä kotonakaan pysty tekemään muuta kuin makaamaan (vaikka tekemistä todella olisi mm. toukokuisten häiden järjestely). Raitis ilma vain pahentaa tilannetta -heti alkaa kunnolla kuvottaan, kun ovesta astuu pihalle!

Viikkoja nyt tasan 9. Mahdun vielä juuri ja juuri syyskuun ryhmään, kun laskettu aika 30.9. Edellinen raskaus oli ku, joten olen käynyt tarkistamassa tämän mansikan voinnin ultrassa jo kahteen kertaan (ensimmäisellä kun ei näkynyt syke).

Ostin kotidopplerin ja kokeilin eilen huvin vuoksi kuuluisiko jo, vaikka skeptisesti suhtauduinkin. Sieltähän sitten kuuluikin reipas syke, kun tarpeeksi painoin. Kohtu on vielä häpyluun alapuolella, joten kapula piti painaa hieman sen alle. Mutta älkää nyt muut huolestuko, jos ette vielä 12 viikoilla kuule, koska kaikilla on hieman erilainen fysiikka ja kohdun asento. Pitää myös löytää tarkka kohta ja ylipaino voi olla esteenä.

 
Mukavaa, kun monella ollut np-ultria ja hyviä uutisia saaneet! :)

Mua on vähän ottanu päähän tässä vknloppuna. Ensinnäkin mun miestä pyydettiin bestmaniksi häihin jotka pidetään viikko ennen meidän LA:ta. Siinä mua ärsyttää se, että tiedän tällä sulhasella olleen 4 vaihtoehtoa.. ja hän tietää tästä meidän LA:sta, koska morsiammelle jo sanoin, että saa nähdä päästäänkö ylipäätänsä teidän häihin.. Mä jotenki loukkaannuin siitä, vaikka onhan se tosi että ekalla kerralla menee monesti yli.. mutta en mä kyllä lähde enää autoreissulle siinä vaiheessa/ uskalla miestäkään päästää.. ja mieshän ei tietystikkään ollu kieltäytyny kunniasta : / Hääpaikalle matkaa n 200 km.. Noh ei tätä tarttis vielä murehtia, kun on np-ultrakin käymättä ja sinne vielä aikaa, mutta alkoi pännimään!! Onneksi oli kuitenkin pyytäny 2 bestmaniä. Toinen asia oli sitten, kun sain viestin miehen veljen vaimolta, että onnea piiitkään odotukseen! Mukavaa, kun toivotetaan onnea, mutta ei ollu vielä tässä vaiheessa tuntunu odotus pitkältä niin alkoi oikeen ahdistamaan.. heillä on jo lapset tehtynä niin alkoi vähän kommentti ärsyttämään.. Kyllähän se varmasti voi alkaa sitten myöhemmin pitkältä tuntumaan, jos tulee jotain suurempia vaivoja ja kun maha alkaa kasvamaan jne.. mutte en haluais alkaa sitä vielä miettimään.. ite, kun oon lähinnä ollut onnellinen, että ollaan tässä tilassa, kun tätä ollaan jo melkeen 4 v toivottu niin ei odotusaika voi ainakaan pidemmältä tuntua.. ;) Muuten täälä voidaan ihan hyvin. Kävin jo vknloppuna pyörimässä äitiysvaateosastolla, kun olin ostoksilla kaverin kanssa jolla menoosa rv21.. kattelin vähän, mitä voisin sitten hyvällä tuurilla parin viikon päästä käydä ostelemassa. :) Töissä hiljaista, kun hiihtoloma.. mies lomalla.. tylsää! :)
 
Timppa: voimia jaksamiseen!!!

muikku-12: kotidopplereilla luvataan yleensä, vähän mallista riippuen, että sykkeen voi kuulla 12-14 raskausviikoista alkaen. Tuohon tietysti vaikuttaa kohdun sijainti, jne. henkilökohtaiset "ominaisuudet", eli toisilla sikiö & syke löytyy helpommin kuin toisilla. Jos heti plussattuasi olet kokeillut, niin ei mikään ihme, että ei ole mitään kuulunut.

spl: (viitaten edelliseen kommenttiini) löysitpä aikaisessa vaiheessa sykkeen;D

Lillii: ymmärrän fiiliksesi.. tuossa on kaksi ihmisten suurimmista tapahtumista lähekkäin: hääpäivä ja lapsen syntymä. Ystävänne (joilla ei vielä ole lapsia?) haluavat teidät mahdollisuuksien mukaan tärkeänä päivänään - ehkä muita päivämäärävaihtoehtoja ei ole ollut? Sinulla ja miehelläsi tietysti taas on ensisijaisena mielessä oman lapsen syntymä - tottakai! Häihin on vielä aikaa ja kaikki hoituu varmasti parhain päin! Eihän sitä tiedä, vauvanne on voinut jo syntyä tai olet elämäsi kunnossa eikä vauvan tulosta ole tietoakaan.. Vauva päättää;) Toimitte sitten sen mukaan, kuin tilanne sallii..

Viime perjantaina tuli odotettu kirje Naistenklinikalta! Nyt on sitten jo pariksi kuukaudeksi eteenpäin päivämääriä kalenteriin:
- 12.3. np-ultra (+veriseula), rv 12+1
- 11.4. sokerirasitus, rv 16+3
- 12.4. toinen neuvolakäynti, rv 16+4
- 8.5. rakenneultra, rv 20+2


Espoo.fi - Käynnit terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla  
Raskausviikot Vastaanotto
7–9 Terveydenhoitaja
10–12, 19–20 Sikiön seulontatutkimukset synnytyssairaalassa
14–16 Terveydenhoitaja (lääkäri tarvittaessa)
22–24 Terveydenhoitaja (osa laajaa terveystarkastusta)
26–28 Lääkäri (osa laajaa terveystarkastusta)
30–32 Terveydenhoitaja
32–34 Terveydenhoitaja  
36 Lääkäri
37–41 Terveydenhoitajan vastaanotto viikoittain

 
heipparallaa. kiva kuulla ihania uutisia ultrista :)

itsellä tasan viikko np-ultraan melkein siis kellolleenkin tasan viikko. aika menee hiiiitasti nyt :D

mietiskelin tässä että kun ar ultrassa kävin joskus 5+? viikoilla ja näky alkava raskaus ja se pussi, niin jos ois ollu tuulimuna niin eiköhän se olisi jo tullut ulos kun viikkoja jo jotain 10+. pistäkää muhun positiivita asennetta ;D ?? Mut siis järjellisesti ei se varmaan 5 viikkoa ois ollu mun sisöllä jos ei mitään kasvua tapahtuis.

nyt kolmatta viikkoa etoo. laatta lensi viime viikolla viimeksi.ja nyt on tullut repäiseviä kipuja ainakun esim liikun nopeasti tai välillä kun nousen ylös, eli kai se kohtu siellä kasvaa :)

onko täällä muita ulkomaalas-suomalaisia pareja kun me? ihan uteliaisuudesta kyselen :)

nyt aloittamaan viikkoa kun sängystäkin pääsin ylös.

tsemppiä kaikille xxx
 
Jei, mulle soitettiin Naistenklinikalta juuri ja 8.3 olisi NP-ultra. Hah, ultraus on ihan aamuvarhasella, heti kaheksalta. Mitenköhän keretään... Pitää nousta kukon pierasun aikaan ruokkimaan tuo pikku-muori ja viedä se mummolaan hoitoon ja meiltä kestää vielä tunti meilahteen.... Ei muutakun kelloa pirisemään 05.00. Tulee mielenkiintoinen torstaiaamu
 
Piaffi: Kyllä mä ymmärrän heitäki, mutta ittestä tuntuu kovin ahdistavalta, että lähelle laskettua aikaa vielä tulee tuollaista ohjelmaa.. toki ei mieskään mene sitten, jos siltä näyttää.. ;) mutta joo sinne tosiaan vielä aikaa.. eli ei tämän päivän murheita... Heillä on loppuvuodesta syntynyt lapsi eivätkä he itse enää pari viikkoa ennen laskettua aikaa lähteneet meillä käymään, vaikka oli ollut puhetta et haluaisivat käydä ennen synnytystä :)

Als83: Täälä kans np-ultra ens viikon tiistaina (sulla siis vähän ennemmin) :) Itse olin silloin aivan ekassa ultrassa 5+3 niin ei näkynyt kuin sikiöpussi+ruskuaispussi.. eli silloin lääkäri ei osannut sanoa yhtään tulleko sinne alkiota, kun se oli vähän liian aikaista sille.. eli ei sun mun mielestä sen suhteen kannata olla huolissaan, jos sillon ei näkynyt vielä. Tuosta syystä itse menisinki seuraavan kerran vasta 7+.. kun ei sitä aina tiedä, milloin hedelmöittyminenkään on tarkalleen tapahtunut eli meilläki meni sitten toisessa varhaisultrassa 4-5 päivää myöhäisemmäksi LA.  Toivottavasti sinun viikosi menee nopeasti! :)

Labitsi: On kyllä aikainen herätys sitten ensi viikolla! :)
 
Piaffi: En mä heti plussattua oo kokeillu sitä =D ja mä ilmoitin vain että on mun mielipide asiaan et itse en välttämättä ostais. Enkä ajatellu käyttää vaikka se tuolla kaapissa onki lainassa.
 
Muakin otti nyt hiukan päähän kun vauva uutisia kerrottiin muille ja sitten alkoikin vasta 5 kk sitten synnyttäneeltä kaverilta kommenttia ja kertomuksia odotuksesta ja lapsen hoidosta. Ihan kiva, että on innoissaan ja kertoo mutta haluan itse kokea kaiken kun on ensimmäinen lapsi. :) Sekin kommentti ärsytti että "teillä on niiiiiin paljon edessä.." ihan kuin en itse sitä tietäisi mut en halua tosiaan stressata. Nyt vaan haluan nauttia olosta ja odotuksesta rauhassa. Ens kerralla taidan sanoa sille suoraan, että antaa mun odottaa lastani ihan rauhassa ja tehdä miten teen, koska haluan itse pohdiskella ja oppia virheistäni sitten ajan myötä. :) Innokasta odottelua muillekin! <3
 
Laitoin jo tonne ultrakuulumisiin, mutta ei kai sitä tän jännityksne jälkeen voi liikaa hehkuttaa :) Eli kaikki oli ultrassa vallan mainiosti!! <3 Nyt odotellaan verikoevastauksia.. luottavaisin mielin olen senkin suhteen.

Pakko avautua.. ei ole koskaan ennen alakautta tehtynä ultra sattunut ennen kuin nyt. Oli hirveän kiireisen oloinen myöhässä oleva ultraja joka ei ylimääräistä puhunut vaan kovakouraisesti teki työt ja siinä se :( jäi todella ikävä mieli muuten niin ihanasta käynnistä :/ En kyllä ikinä enää mene hänen vastaanotolleen!

Kaverilla oli muuten juuri muutama viikko sitten tuulimunan kanssa niin, että np ultrassa todettiin tuulimuna kl 11+3 ja 11+5 vasta rupesi spontaanisti vuotamaan :(

 Vointi jatkuu hyvänä .. vatsaa kasvatellen ;)
 
ihuna: Olipas sulla kurja ultrakäynti, mutta onneksi uutiset hyviä! :) Niinhän se on, että siellä np-ultrassa saatetaan vasta todeta tuulimuna.. : /
 
Lähinnä käynyt lueskelemassa kun tuntuu ettei mitään kommentoitavaa. Tänään oli neuvolalääkäri ja hieman ultralla katsoi. Pikkuinenhan sieltä hienosti löytyi ja sydänkin pamppaili. Pitää varata aika varhaisultraan niin näkee vähän paremmin kun siellä paremmat laitteet.  Verikokeetkin otettiin terkalla samalla kertaa. Pissanäytteet vein myös mukanani.
Tuli kyllä helpottunut olo, kun näki että raskaana ollaan. Kun ei vieläkään oikein tunnu siltä.

Itse kun esikoista odotin varasin liput yhdelle konserttikeikalle ja se oli just laskettuna päivänä. Ihan hyvin pääsin paikan päälle ja viikon päästä sitten syntyikin tuo poika. Että ihan oman jaksamisen mukaan voi mennä. Kun harvemmin juuri se laskettu aika pitää paikkaansa. Ei kannata siis liikaa stressata asiasta.
 
Takaisin
Top