Helmikuun höpinät

Lillii: Käytännöt varmasti vaihtelevat neuvoloittain/synnytyssairaaloittain.. Meillä kanssa ensin np-ultra ja siitä sitten suoraan labraan verikokeeseen.

Aion mennä Naistenklinikalle synnyttämään ja sieltä lähettävät neuvolan lähetteen perusteella kutsun np-ultraan. Kuumeisesti nyt sitä odottelen;) Seuraavien 3-4 viikon aikanahan se on (nyt rv 9+2, en päivitä tickeriä, kun nuo pvm:t on eläneet koko ajan +/-1), toivottavasti tarjoavat aikaa, mikä on työn puolesta helppo järjestää.

Täytyy myöntää, että nyt kun jatkuva etominen ja huono olo on helpottanut, niin välillä mietityttää että onkohan kaikki varmasti ok kun raskautta ei muuten oikeastaan huomaa mistään..

Viime viikolla 1. neuvolakäynnin yhteydessä oli vähän kohonneet valkosolut ja jätin
perjantaiaamuna uuden näytteen labraan. Eilen piti tulosten olla valmiit, mutta eivätpä vaan olleetkaan ja (pissa)testi oli laitettu jatkotutkimuksiin. Tänäänkään ei tullut sen selvempää, mutta kun olen oireeton, niin ei neuvolantädin kanssa oteta paniikkia asiasta. Käyn huomenaamuna jättämässä vielä uuden kontrollinäytteen - jos selviäisi mikä pitää arvoja ylhäällä?
 
Piaffi: No sitten oon varmasti ymmärtäny ihan oikein.. :) aika kätevää olis kyllä, jos olis nuo labrat ennen ja sais sitten saman tien tietää riskiluvut. Yhtäkkiä luin vaan joka paikasta, että ollaan käyty labrassa ennen niin luulin jo käsittäneeni väärin.. mutta tosiaan niinhän ne muutkin käytännöt vaihtelee. Meillä täälä ei pysty paljoo tuota synnytyspaikkaa valitseen.. tai joo, mutta matka voi sitten olla jo kohtuuttoman pitkä... ;) Meillä siis käytäntönä, että ekan neuvolan jälkeen ite soitetaan äitiyspoliklinikalle ja varataan aika.. eli pystyy vaikuttamaaan siihen mihin aikaa pääsee. Se ei oo tosiaan aina helppoa töistä järjestää (ittellä ainaki työajat just samat kuin neuvolan aukioloajat eli aina työaikana.. ) Täälä kanssa huomannut, että pahoinvointi vähentynyt.. muut oireet pysyny aika samana. Mitä nyt uutena noita oireita, mitkä saa epäilee virtsatientulehdusta (jota en oo kyl aikaisemmin kärsiny eli en tiedä , mitä on), mutta nythän se voi olla vaikka oireeton.. Onko sulle sanottu, mikä voi aiheuttaa sen valkosolujen kohoamisen? Mulla ei ekalle kertaa otettu, kun en ollu muistanu olla käymättä vessassa! x)

 
Ite kävin eilen labrassa ja siellä otti veriseulat ja kaikki muut yhellä kertaa. :) Ultra on perjantaina nii toivottavasti siellä jo pystyy sanomaan minkälaisia tuloksia tuli. Labrassa sanottiin että neuvolasta voipi kysellä sitten tuloksia mutta sinne on monta viikkoa vielä. :o 
Mut toivotaan että ultrassa näkyis jotakin. Itteänikin oikealta puolelta vatsaa tuntuu jotenkin vähän kovemmalta, oon arvellut että vois olla kohtu (?) tai sitten jotain virtsaputkentulehusta, ku siihen vihloo niin kovin (?). Mut en oo kehannu alkaa leikkimään kotilääkäriä wikipedian kautta, etten turhaa sit huolestu. :D Kyselen sitten lääkärissä kun käyn. :) 
 
Piaffi: Ollaankohan samoihin aikoihin ultrassa tai synnyttämässä :D Mekin mennään naistenklinikalle ja nyt 9+3.
 
Labitsi: About sama aikahan meillä on ja sama osoite;)! Hyvä, löytyi kohtalotoveri;) Onko sulle tullut jo kutsu np-ultraan?

Joku kyseli, mikä voi pitää valkosoluarvoja ylhäällä. Eilen selvisi, että "kemiallinen seula" oli puhdas, eli että ei ole tulehdusta. En ole lääkäri enkä terveydenhuollon ammattilainen, joten luotan ammattilaisiin;). Kävin aamulla labrassa uudestaan, katsotaan, mitä huomenna sanovat.
 
Häyde91: Kävin tänään labrassa antamassa virstanäytteen tulehdusepäilyjen vuoksi niin ottivat samalla ne veriseulat sitten jo eli sekin pähkäily ratkaistu! :). Mulle sanoivat, että pitää tuoda lähete vaan sitten sen ultran jälkeen sinne labraan takas, kun lääkäri on sen täyttänyt.. eli neuvolasta varmaan saa kans sitten kysellä tuloksia. Mulla on neuvola sen np-ultran jälkeisenä päivänä eli ehkä sitten saan viimeistään tietää, mutta muutenki on kyllä puhelinaika neuvolaan kaksi kertaa päivssä eli varmaan säki voit sitä sitten sieltä soitella aikaisemmin, jos neuvolaan on vielä pitkä aika! En sitten tiedä ilmoittavatko kans, jos jotain häikkää..

Piaffi: Joo eipä niitä kannata sitten lähteä sen kummemmin analysoimaan, kun eiköhän ne tosiaan asiansa osaa.. :)
 
Piaffi: Ei ole vielä tullu. Meillä oli vasta eilen eka neuvola ja lähetteen pisti kuulemma vasta iltapäivällä. Uskon että kutsu tulee ensi viikolla. Oon kuullut tosi monelta jotka on ollu naistenklinikalla, niin eka ultra osuisi 11+3 -11+5. Pari viikkoa pitäisi viel malttaa odottaa....
 
Käväsin tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja ne oli tasaiset ja selkeät <3 Nyt jaksaa sitten sinne np-ultraan. 
 
Naapurimaahan sitten syntyi pieni prinsessa;) Ihanaa! Jännä seurata, mikä tulee prinsessan nimeksi?!

Eipä tullut selvää vastausta tänäänkään labratuloksesta... Tulkintavastuu siirrettiin nyt lääkärille, lupasivat neuvolasta soitella myöhemmin tänään ja kertoa miten edetään. Hhhhmmm.. outoa - toivottavasti nyt selviää pian!

Höyrähdin eilen ja ostin huuto.netistä (41€/norm. hinta n.100€) Angelsounds kotidopplerin. Täytyy toivoa, että laite toimii - olen vähän skeptinen käytetyn elektroniikan ostaja. Tosin olen itsekin pistänyt eteenpäin lähes käyttämättömän Wii-pelikonsolin yms. joten luotan, että netissä on myös rehellisiä myyjiä;) 

Tiedän kyllä, että moni pitää tuollaisia kotidopplereita täytenä hömpötyksenä ja täysin turhina. Mietin itseasiassa dopplerin hankkimista jo esikoista odottaessani, erityisesti kun keskiraskauden jälkeen (!) en tuntenut vauvan liikkeitä pitkiin aikoihin ja se oli todella ahdistavaa kun olisi pitänyt laskea liikkeitä enkä yksinkertaisesti tuntenut MITÄÄN. Rauhoituin vasta, kun näin lääkärikäynnillä ultrassa miten kaveri heitti kärrynpyörää vaikken samaan aikaan tuntenut mitään...

Varmaankaan moista vehjettä ei tule käytettyä montaa kertaa, mutta jos paniikki alkaa nostaa päätään, niin onpahan vekotin kaapissa odottamassa;)

 
Nyt olisi sitten pikku vauveli nähty ja ekat kuvat saatu,viikot muuttuivat Taas ennen 10+1 ja nyt 8+3. Kyllä lämmittää mieltä nähdä pienen pieni sydän pumppaamassa,ja kuulemma liikkuikin jo. Parin viikon päästä kuuntelemaan sydämmen pumputusta.
 
Nellakin käyny tänään ultrassa :) Meilläki oli ultra ja niskaturvotusta 1mm. Ja mittaa oli pienellä ainakin tällä hetkellä 6,9mm
 
Myöhäistä iltaa kaikille:)

Täällä odotellaan np-ultraa melkosesti,joka on 5.3,kovinhan sinne on näin oottavalla vielä aikaa kyllä:/ mutta päivät tuntuu menevän aika nopeesti..Olo on ollu hirvee ja oksennus aika hilkulla koko ajan,kamala flunssakuume vielä pahoinvoinnin lisäksi ei kyllä auta asiaa :( Sängystä sohvalle ja sohvalta sängylle.kiitos isompien lasten <3 jotka jaksavat auttaa ja hoivata äitiä ja pienempiä,jospa tämä tästä helpottas pikkuhiljaa.. :)

Liitoskipua on myös aika lailla ja alavatsakipuja,ne lienee normaaleja kuitenkin.tuntuu että mitä enemmän raskauksia takana sitä tukalampaa ja hankalampaa odotus ja kivut on raskauden aikana..Vielä ei olla kerrottu raskaudesta muille,ehkä sitten np-ultran tai viimeistään puolen välin jälkeen.Innolla jo odotan seuraavassa ultrassa josko näkisi kumpi sieltä on tulossa,toki on tärkemämpää terveys mutta olen aina halunnut tietää etukäteen kumpi siellä on. Vaunuja ym.tarvikkeita pikkuhiljaa mietitty myös,siis mitä ja minkälaisia ostetaan,mitään kun ei ole jäljellä niin ostettava kaikki ja sillä säästäminenkin on suunnattu niihin..

Sokerirasitukseen pitäisi mennä parin vk päästä,tai kunhan tämä pahoinvointi helpottaa tästä..Kamalan vähän nuita neuvolakäyntejä on taas,mikä toisaalta on harmi,mutta taas toisaalta joudun verenpaineen takia käymään lääkärillä useammin niin eiköhän siellä tule vauvaakin tutkittua.

Tuota kotidopleria olen miettinyt itsekkin,onkohan se kuinka luotettava,onko kellään aikasempaa kokemusta?

 
Meilläkin on huomenna ensimmäinen ultra heti aamulla ja molemmat jänskättää kovin. Mua ainakin pelottaa ihan hirveesti, että pettymyksen kera tullaan pois kävelemään ultrasta mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Nyt lähden nukkumaan ja jännittämään huomista. :) Tsemppiä kaikille muille odottajille!
 
Ai täälähän te ootte... Mietin että miksi ei oo tullu ilmoituksia uusista viesteistä ja aloin sitten tarkemmin lukemaan...Itellä siis eka neuvola takana, hermoheikko olo... Kävin tiistaina neuvolassa että josko vois kokeilla josko kuuluis, no sieltä mitään kuulunu... Ens viikolla eka ultra...

Destiny: kyseli mihin muut lapset, no mulla ei ala keskellä yötä kun on sektio jälleen edessä niin on sinänsä helppoa kun pystyy etukäteen sopimaan että joku tulis tänne lasten kanssa, taitaa mennä niin että lapset menee meiän isälle siksi aikaa josta avokki hakee lapset sitten illalla, varmaan majailevat samassa kaupungissa jollain sukulaisella sen aikaa kunnes pääsen sairaalasta pois, riippuen mille viikonpäivälle leikkaus sattuu. Likoilla on kyllä koulua mutta pari päivää voivat ihan hyvin olla pois.

Tuisku12: puhuit salmiakista. Ite syön suunnilleen joka päivä edes yhden pastillin. Jos mua yhtään meinaa alkaan etomaan ni se auttaa. Ja olen muutenkin aina syöny salmiakkia ni se ei vaikuta mulle mitenkään verenpaineisiin tms.

Soitin eilen neuvolaan että kun tänään sielä ois neuvolalääkäri että jos se sisäkautta kuuntelis äänet ni täälä ei edes ole sellasta laitetta... että jeppajee... no enää ei onneksi ole viikkoakaan... Ihan paniikissa olen, mitä jos kohtu onkin tyhjä...

Mulla on selkeesti menny osa noista kielloista että mitä ei saa syödä ni ohi... Joo sen tiesin että graavilohta esim tulis välttää ja homejuustoja mutta toi että leikkeleitä ei sais? OIkeesti? No en muutenkaan syö kamalasti leipää niin harvoin sitä tulee leikkeleitäkään syötyä :)

Piaffi: mulle kans ukkonen ostaa tollasen Bola korun, oon haaveillu siitä monasti :) Ja ite kans harkinnu tota doppleria, olin sitä jo tilaamassa mut ajattelin että josko oottasin siihen asti että kuuluvat neuvolan laitteilla ni sit ostasin koti ni kaik sais kuunnella, meiän neuvolantäti sano jotain jostain viikosta 14-15 heidän laitteilla...

Zena: meillä myös puhutaan pojasta ja tietenkin onhan se haaveissa kun on kolme tyttöä entuudestaan mutta toisaalta ei kyllä haitta vaikka tyttö tulisi, ois ehkä jopa helpompaa. Toivottavasti helpottaa olot ja saatte puhuttua.

Itsellään ei jälleen mitään oireita, joo iltasin vatsa on aina vähän turvonnut ja satunnainen vihlasu tullu illalla ku käynyt maate, tsemppaan itteäni että ne on niitä kasvukipuja, jotenkin tuntuvat nimittäin tutuilta... Mutta todellakin, odotan ensi torstaita niin paljon mutta samalla pelonsekaisin tuntein ettei tosikaan...

Häyde91: sulla ultra jo ny tänään? OI kun oiski päässy aikasemmin :) toivottavasti kaik hyvin ja helpottaa sunkin ressi.

Nyt josko aamupalaa ja taas jotain muuta tekemistä josko päivät menisi nopeasti, ja no on täällä iso kasa yskiviä ja lunssasia ihmisiä joita hoidella joten se aika meneekin sitten siinä :)
 
Mä en oo oikeen koskaan välittäny noista kuninkaallisista ja yllätyin eilen itsestäni, kun katsoin uutisia telkkarista ja siellä uutisoitiin syntyneestä prinsessasta ja voi sitä liikutuksen määrää... pistetään raskauden piikkiin! : D muuten en oo ollu mitenkään tunteellinen.. lähinnä räjähdysaltis.. ;)

Nennan: Mulla on kans np-ultra vasta 6.3 :) Tuntuu pitkältä odottelu, mutta toisaalta siihen ei ole enää kuin reilu viikko..

Poikanen?: Onneksi pääset ensi viikolla ultraan tarkastamaan tilannetta, kun varmasti huolestuttaa, kun ei  kuulunu.. vaikka varmastikkaan vielä ei pakosti kuulu!?

häyde91: Miten ultrassa meni? Toivottavasti kaikki niin kuin pitää! :)

ON: Sain eilen siskoltani puhelun, että oli saanu haalean positiivisen raskaustestiin.. Jännää!!!
Olin tuossa alku viikosta varma, että jokin tulehdus on, mutta tänään tuli kaikki negatiivisena eli hormoonit.. :) Mies lähtee vknlopuksi juhlimaan kaverinsa varpajaisia toiseen kaupunkiin.. ja itse lähden sitten huomenna kaverin kanssa naapurikaupunkiin ostoksille.. Tekis mieli hommata äitiyshousut tms, koska meidän kaupungista ei mitään äippävaatteita saa ja housut painaa.. (siis ei vielä käyttöön, mutta kaappiin odotteleen mahan kasvua). Meidän kaupungista ei siis saa mitään ja sen takia tekis mieli samlla hankkia, mutta en taida uskaltaa ennen np-ultraa..
 
Heippa.

Täällä tasutalla lueskelen aina ja harvoin kirjottelen kun vielä ei ole mitään informoitavaa.
Kauhialla pelolla elelen ja keskenmenoa pelkään vaikka ei syytä välttämättä olisi.

Olen oksennelut ja voinut pahoin kohta 3vko.. ei joka päivä oksu tule, mutta ainakin 3-5kertaa viikossa ja olo niin heikko.

Paino tippunut 3kg.

alamaha kovana usein iltapäivästä ja nipistelyjä ja rinnan arkuukset jatkuu.

eiköhän kaikki siis ole kunnossa.

En jaksa odottaa kahta viikkoa NP- ultraan joten ensi maanantaina menen ar ultraan :)

Onko muita äitejä ylipainoisia odottamassa lasta ? Minulla siis 20kg ylipainoa. mietin vain kun kohtua sun muuta on niin vaikea tunnustella, ainakaan vielä en tunne mitään. kai se on ihan normaalia.

ei mulla kummempaa. palaan asiaan alkuraskaus ultran jälkeen alkuviikosta. toivottavasti kaikki ois hyvin, ainakin välillä niin hyvä olo et kaikki on hyvin ,mut sit näitä pelkokohtauksia välillä.

hyvät viikonloput kaikille
 
Poikanen: Enpä ole kuullut leikkeleiden välttämisestä, eikä neuvolan pitkässä ruokaohjeessakaan ollut asiasta mainintaa. Voisikohan kysessä olla varovaisuus ilmakuivattuja lihoja kohtaan, joiden valmistuksessa ei käytetä korkeita lämpötiloja? Minun ihana jämäkkä neuvolatäti sanoi, että tärkeimmät ruokakiellot koskevat raakaa lihaa ja multaa. Kunhan pitää huolen, ettei niitä joudu suuhun, niin ollaan jo pitkällä. Toki muutkin ohjeet ovat aiheesta julkaistu.

Kotidopplereista ja ultrista kokonaisuudessaan... Kun kerran näin hienoa ja turvallistakin tekniikkaa on tarjolla, niin miksi sitä ei hyödyntäisi? Pah ja pyh vanhoille "hyville" ajoille. Itse jätin tässä raskaudessa ar-ultran väliin ja tavallaan jopa kaduttaa. Turhia paineita ja jännitystä. Kyllä sitä muutenkin piisaa :)

Als83: Löysin kerran linkin, jossa oli hyvä kuva nimenomaan kohdun kasvusta. Siihen kun lisää erilaiset kohdun kallistukset ja vatsapeitteiden paksuudet, niin ei ole ihme, että osa tuntee kohdun ensimmäisen kolmanneksen lopussa ja toiset vasta raskauden puolen välin tienoilla. Käy katsomassa:

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259
 
Kielletyistä ruoka-aineista: Mä en edes saanu mitään listaa.. mutta mainitsi, että salaatti pitää huuhdella kunnolla - ihan kahteen kertaa kannattaa ja että liha olla kypsää. Mainitsi myös, että pitää olla pastöroitu, mutta ei muuta maininnu.. ite tosi sit netistä listoja kaivellu! :) Tuohon ettei leikkeleitä ei saisi syödä en kuitenkaan ole törmänny.

Als83: Itse en myöskään tunne kohtua (en ehkä osaa etisäkään oikein).. mutta kyllä ne neuvolassa sen heti painelulla löysi. Se taitaa olla pitkään tuolla häpyluun suojissa... En oo hirmu ylipainoinen, mutta siinä normaalipainon ylärajoilla.. Kannattaa kyllä mennäkki sinne ultraan ennen np-ultraa, jos tuntuu ettei jaksa. Ittelläki vaikeeta, vaikka ultrassa käyny rv 8 ja sen jälkeen pari kertaa kuullu sydänäänet..
 
Tänään oli ultra ääni ja jännitti tosi kovasti. Sisäsesti tekivät ekan ultran ja ei ollu epäilystäkään, etteikö pienellä ois ollu kaikki hyvin kun niin kovasti siellä pyöri menemään ja pyöri samantien tulevien vanhempiensa sydämiin. :) Sanaakaan ei saanut kumpikaan sanottua, hymyiltiin vaan ja kyyneleet valu poskilla ku katottiin suurinta ihmettä. <3 Viikotkin vastas ihan oikein eli 11+2 on nyt ja laskettu aika pysyy samana. :) Voi tätä onnen määrää!!! <3
 
Takaisin
Top