Helle, aurinko ja taapero

miiuhoo

Sukkela juttelija
Stressaatteko te äidit kovin paljon tuosta auringosta? Minä en ole nyt ihan varma, huolendinko liikaa vai liian vähän tuosta auringolta suojautumisesta.

Näillä melkein +30 keleillä ei jotenkin oma pääkoppa salli pukea mitään pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita lapselle, sukista puhumattakaan. Jolloin nuo kohdat ainakin osittain jäävät esim. rattaissa vaille aurinkosuojaa kun ei se kuomu kuitenkaan jalkoja suojaa lainkaan. Kädetkin yleensä roikkuvat enemmän tai vähemmän rattaiden ulkopuolella. No... olenpa sitten pistänyt vähän aurinkorasvaa näihin käsivarsiin ja sääriin. Tai jos nyt mennään kauppaan, en välttämättä ollenkaan kun ei ole pitkä matka.

Vai joko se nyt on maailman kirjat niin, että lasta ei voi enää pitää ulkona aurinkoisella kelillä lainkaan ilman jotain UV-suojapukuja yms? Mitenkähän me ollaan selvitty kun nakuna leikittiin kesäisin pihalla tai leikittiin pelkissä uimahousuissa rannalla. Vai voiko tuota nyt vähän rajoittaa tuota hysteriointia auringosta ja ottaa ihan terveen maalaisjärjen kannalta; jos nyt ei ihan suorassa paahteessa kovin pitkiä aikoja ole niin antaa nyt vähän polskia uikkareissa altaassa tai rannalla ihan vaan aurinkorasvan voimin? Tai rattaissa; ne kääntyilevät kulkusuunnan mukaan ja välillä voi vähän aikaa johonkin paistaa aurinko mutta ei tuo ole niin vaarallista taas vai...?

Jotenkin tuo aurinkoasia nyt vaan kummastuttaa minua enkä ole oikein osannut vielä tehdä siihen omia linjavetoja...
 
Meillä toi aurinkorasva köllöttelee edelleen avaamattomana kaapissa. Kyl mie uskon enemmän siihen et säännöstelee sitä auringossa oloa. Ainahan se ei ole mahdollista, mut varsinkin näillä keleillä ei jaksa olla tunti tolkulla auringossa. Taaperot on kuitenkin niin eläväistä sakkia, ettei ne silleen pääse palamaan kun eivät tökötä yhdessä kohtaa auringossa. Rusketus tulee tasaisemmin kun pyörivät Nestettä runsaasti ja leikkipaikat katsoo niin että edes osa olisi varjossa. Joku suomalainen professorihan on noista aurinkorasvoista tehnyt jonkun tutkimuksen että ihosyövät olis lisääntyneet aurinkorasvojen markkinoille tulon jälkeen. Kun ei tiedetä oikein mikä on rasvojen ja auringon yhteisvaikutus ihoon. Diibadaaba, nää on taas näitä juttuja. Kyl se on oma maalaisjärki mitä kannattee eniten käyttää ja kuunnella tässä asiassa
 
Alle 2-vuotiaille ei tulis käyttää edes aurinkovoiteita mutta apteekista saa niitä fysikaalisen suojan sisältäviä voiteita jotka pitäis olla turvallisia myös pienimmille!

Meillä ainakin ajoittuu lounas, päikkärit ja välipalakin sihen pahimpaan paahde aikaan jolloin ollaan sisätiloissa. Vaatteilla yritän eniten suojata mutta eihän tämmösellä helteellä kukaan halua juoksennella pitkissä vaatteissa! Vaunuissa meillä on uv-suojattu aurinkovarjo jota käännellään paistosuunnan mukaann, ihan kätevä mutta aina siellä on joku kolo mihin se pääsee silti paistamaan.

Aurinkoisia ja helteisiä kelejä, täällä ainakin tykätään B-)
 
Vähän samoja oon itse pähkäillyt... Oon yrittänyt ajatella, että klo 12-15 välillä ei oltaisi suorassa auringonpaisteessa. Ja sitten muuten oon kyl laittanut apteekin seba med-aurinkorasvaa niihin kohtiin, jotka ihosta jää paljaaksi. Hellehattu suojaa niskaa ja jonkun verran kasvojakin. Tyttö ei suostu mitään aurinkolaseja jättämään hetkeksikään rauhaan, joten ne ollaan suosiolla jätetty kotiin. 

Pihalla kun toisia lapsia katselee niin monilla on tosiaan noita uv-suojapukuja, lähes kaikilla aurinkolasit jne... Meidän tyttö repii sitten ne toistenkin aurinkolasit niiden päästä 
 
Meillä nuo mäkäräiset ja hyttyset huolehtii, ettei pääse tyttö palamaan. Pihalla ei voi olla hetkeäkään ja sekös minua stressaa. Minä en intoile rasvojen kanssa, itsellenikään sitä muista laittaa, tosin en olekaan mikään auringossa makoilija niin kuin pienenä. Tyttö saa aurinkoa vaunulenkillä, vaikka yritänkin aina työntää niin että kuomu suojaisi. Mutta kyllä meilläkin nuo jalat ja kädet ja pää roikkuvat vaunujen ulkopuolella. Hyttysverkko tosin hiukan hillitsee menoa. Tyttö on tosi kiinnostunut hatuista, niitä laittaa ees taas ja antaa lenkillä olla päässäkin. Ja on tosi tosi tosi kiinnostunut toisten ihmisten, varsinkin lapsien hatuista / huiveista kun kaupassa näkee.
 
Jep, meidän tyttö repii myös toisten hatut niiden päästä... Tosi rasittavaa! Leikkipuistossa kun ollaan, niin tytön suurin mielenkiinnon kohde on toisten lasten aurinkolasit ja hatut 
 
Heh, mulle tuli tuossa taannoin vähän huono äiti -olo puistossa, kun kaikilla muilla lapsilla oli hellehatut ja aurinkolasit ja muutenkin sitten viimeisen päälle ulkoiluasut (merkkivaatteet) ja meidän neiti siellä sitten kirmaili paljain päin ja ihan Henkkamaukan asusteissa.
 
En tiedä näkeekö vaatteista ulos päin, mitä merkkiä ovat...jotkut kai näkee, vaan en minä. Voin sanoo, että ne mikkä oon hankkinu tytölle on kirpparilta ja merkillä mitään väliä kunhan värit on hyvät eikä oo nukkavieru tai reikiä. Huutonetistä oon jotain huutanu ja muutamia ikäviä yllätyksiä on tullu. Mut eipä täällä maalla muita lapsii ookaan, että  joutas vertaileen. Tosin silloin harvoin, kun anoppia nähdään, niin kyllä pidän huolen, että tytöllä on hattu päässä, kun pääs siitä vuos sitten huomauttamaan.
 
Tuosta hatusta minäkin yritän pitää kiinni, vaatteiden merkillä nyt ei oo kyllä väliä kunhan on toimivat ja kestävät käyttöä. Tytöllä pysyy päässä vaan sellaiset leuan alle sidottavat mallit ja nyt hattuna on juurikin H&M:n leuan alle sidottava lierihattu. Suoraan sanottuna niitä UV-hattuja yms. minäkään en oikein ymmärrä. Itse oon ainakin kuvitellut ihan tavallisten vaatteiden suojaavan auringolta riittävästi, kunhan ei oo mitään läpinäkyvää tai hyvin ohutta materiaalia... Mutta jälleen kerran meillä on vanhempina niin erilaisia tapoja tehdä asioita. Monet on paljon tarkempia muistakin lapseen liittyvistä asioista kuin minä, joten miksei sitten auringolta suojautumisenkin kanssa. 
 
Meillä nyt sitten toissapäivänä leikittiin naapurin piha-altaassa auringonpaisteessa ihan uikkarit ja hattu päässä - aurinkorasvaa sitten paljaisiin kohtiin. Naapurin muksu oli nakkena hattu päässä - aurinkorasvaa hänelläkin. Hänen kanssaankin oli puhetta asiasta ja hän ainakin tuntui pitävän hysteriointina lähes kaikenmaailman pitkiin vaatteisiin verhoamista...
Ja ilta-auringossa leikittiin hiekkiksellä ihan normi vaatteissa (hattu päässä) ihan ilman rasvoja jopa... Ja hiki päässä oli tytöllä. Olis pitänyt antaa olla melkein ilman vaatteita kun siinä oli NIIN kuumaa ja painostavaa eilen iltasella.

Että alkaa näyttää siltä, että hattu on se tärkein varuste ja muuten sitten maalaisjärkeä käyttäen...
 
Me ollaan Joan kanssa ulkoiltu hyvissä ajoin aamusella kun on vielä ollut edes vähän viileämpää ja sitten uudestaan illalla. Eli kuumimmat tunnit ollaan pyritty viettää sisällä tai jos jostain syystä ollaan oltu ulkona niin varjossa. En ole mitään pitkähihaisia tai -lahkeisia vaatteita pitänyt kun toinen hikoo jo hellevermeissäkin. Päässä huivi ja aurinkolasit. Meilläkään ei mikään hattu tai lippis pysy päässä mutta huivin antaa olla tosi hienosti!

Iltaisin on herra saanu temmeltää ihan nakkenakin ulkona altaassa ja ympärillä mutta ollaan silti pyritty olemaan pääasiassa varjossa; jo ihan äidinkin takia XD

Niin ja muutamaan otteeseen olen minäkin herralle tuota aurinkorasvaa laittanut jos ollaan oltu kuumimpaan aikaan vaunuilemassa että on jäänyt suoraan aurinkoon kädet ja jalat.
 
Starletti: Kyllä näkee, kun paidan etumuksessa lukee kissankokoisilla kirjaimilla GANT, Benetton tai Ticket to Heaven Sama juttu, kun kävin Kauniaisissa lastenvaatekirppiksellä ja siellä oli rekit täynnä parempien ihmisten vaatetta. Olivat tosin kirppikselläkin kalliimpia kuin normaalivaatteet, mutta heillä lienee sitten varaa maksaa...?

Mutta joo, nyt on meilläkin oikein UV-uimapuku, kun mun isä osti neidille Lidlistä. Ei sinänsä, tuli tarpeeseen, kun perjantaina lähdetään reissuun ja siellä on takuuaurinko aamusta iltaan.
 
Meillä mennään helteellä kyllä kans ihan t-paita, shortsit ja hattu-yhdistelmällä. Välillä ollaan ulkona ihan vaippasillaan tai altaassa nakuna ja hattu päässä. Aurinkolaseja meillä ei kans suostuta käyttämään ollenkaan! Onneks Luukas antaa nyt jo kiltisti hatun olla päässä. Meillä on käytetty ihan ruokakaupasta ostettua lasten aurinkorasvaa. Ihan lahjakkaasti oon lutrannut sitä kyllä ihan joka puolelle aina kun ollaan esim uimassa tai muuten pitkään ulkona auringossa vähissä vaatteissa.

Mummi osti Luukakselle Hyphenin aurinkopuvun ja lippiksen kun me lähdettiin etelään, mutta en mä täällä ole niitä kamalasti käyttänyt. Se lippis on ihan hyvä kyllä kovemmilla helteillä kun lippa on pitkä ja kangas suojaa sit niskaakin =)

Eli just niinku miiuhoo totes, hattu päähän ja muuten maalaisjärjellä mennään =D
 
Takaisin
Top