Heinämammojen 2010 vauva-arkea

janzu89 Meidän pojalla ei ollenkaan iho-oireita eikä maitoallergia näkynyt testissä, mutta altistuksessa mahakivut alkoivat vajaan viikon päästä kovina. On ainoastaan suoli ja mahaoireinen.
Tiedettiin että pojalla on maitoallergia kun ensin oksenteli jonkin verran ja mahaa huusi kamalasti..vasta sitten loppui kokonaan kun siirryttiin apteekin erityisruokaan[:)]
 
Meillä oli viimeyönä enkkaunet! Sisu nukahti jo klo 21 (näin onnellisesti käynyt nyt jo muutamana yönä putkeen) ja heräsi sitten vasta aamulla klo 8. Oli ihan ihmeellistä, kun oli jo valoisaa, kun poika heräs. Ja 11h yöunia ei ole ollenkaan paha! Äiti vain nukkui jotenkin tosi levottomasti viime yönä, tuntui että heräsin vähän väliä. Että ei ihan niin virkeä olo kuin voisi kuvitella, mutta ei valiteta ei. Nyt jännitetään, että tuleeko tästä tapa vai oliko vain onnekas sattuma. Hurjalta tuntuisi, jos 3,5kk iässä jo rupeaisi nukkumaan kellon ympäri.

Mites muuten teillä muilla tuo kynsien kasvu? Täällä saa olla kerran viikkoon leikkaamassa, kun tuntuu että kasvavat niin kovin. Ja taas kyselen henk. koht. juttuja. Jos joku viitsisi vastailla, että kuinka nopeasti teillä on menkat alkaneet synnytyksen jälkeen ja onko ollut heti ihan kunnon vuotoa. Itse tässä pohdiskelen, että mistä mahtaa olla kyse, kun nyt muutamana päivänä tullut ihan tosi pieni läntti sellaista aavistuksen rusehtavaa valkkaria. Mahassa ei sen ihmeempiä tuntemuksia ole. Että joko se täti on löytänyt taas tiensä meidän osoitteeseen...
 
Vaavi , mä luulin et mul alko menkat jo elokuun lopus ja sen jälkeen tuli pariinkin otteeseen pientä tiputteluvuotoa kahen viikon välein. Lisäksi tuli omituisia toispuoleisia alavatsakipuja. Soitin lääkäriin kun epäilin kohdunulkoista. Ultrassa ei löytynyt mitään ja lääkäri totesi kohdun ja munasarjojen olevan lepotilassa. Vuodosta sanoi että on luultavasti ollut jokin kysta joka tyhjentää väliin itseään. Asialle ei sitten tehty mitää, mutta käski ottaa yhteyttä jos kivut yltyvät. Sen jälkeen ei ole vuotoa tullut eikä ole kipujakaan ollut( yli kuukausi). Ja lääkäri piti erittäin pienenä todennäkisyyttä tulla raskaaksi ennen imetyksen loppumista.
 
wagna meillä maitoallergia tesattu, olin 2vk maidottomalla, munattomalla yms ja sen jälkeen tehtiin altistus, ei vastetta.

vaavi2010 minulla jo toiset säännölliset menkat menossa jälkivuodon loppumisen jälkeen ja synntyksestä siis reilu 3kk. ja täysimetyksellä ollaan tähän asti menty ja imetän edelleen, toisilla siis alkaa heti[:(]
 
vaavi: täällkä leikataan kans tytön kynsiä ahkeraan.. raukka hieroo silmiään ja naamaansa ja koska sormet menee suuhun niin aika moisia vekkejä tyttö pitkistä kynsistään saisi naamaan. Joten ahkerasti leikataan. Olen kuullut että nukkuessa kannattais leikata, mut ei sitä aina muista, joten hoitopöydällä, kun tytön saa rauhotettua niin näppärästi se käy.
 
Kynnet, ne todellakin kasvavat hurjaa vauhtia. Tai ehkä ne kasvavat samaan tahtiin kuin aikuisillakin, mutta kun sormet ovat niin pikkuiset, näkyy kasvu nopeasti. Meillä mies leikkaa tytön kynnet kun imetän, silloin neiti on rauhallinen.

Käytiin mun perheen luona torstaista sunnuntaihin. Huh huh, mikä reissu! Tyttö oli aivan kummallinen, itkeskeli, oli levoton jne. Vain sylissä oli hyvä olla. Sunnuntaina hän oli jo aika ok, tosin silloinkin hyvin vakava tarkkailija, ei nauravainen ja aktiivinen oma itsensä. Johtuikohan ympäristön vaihdoksesta? Voiko noin pieni vauva reagoida sellaiseen? Toinen teoria on, että kun minä ja mies oltiin vähän hermot pinkeällä, niin vauva aisti sen ja reagoi siihen. Heti kun päästiin kotiin ja huokaistiin helpotuksesta, alkoi tyttökin selvästi vapautua jännityksestä. Tänä aamuna hän oli jo oma kultainen itsensä, iloinen ja reipas.

Vähän huolestuttaa, miten sujuu meidän Marokon reissu, jos tämä viikonlopun matka kotimaassakin oli niin hankalaa. Perjantaina pitäisi lähteä. Siinä on lapselle sitten ympäristönvaihdosta kerrakseen, kaikki hajut, äänet ja ihmiset on uusia. Ja äidin pinna on jo ajatuksesta kireällä, joten sekään tuskin auttaa. Pitäisi varmaan alkaa meditoida ja ajatella pelkästään positiivisia ja toiveikkaita asioita matkasta. (Pahimmat huolet reissun onnistumisesta ovat jo ohi ja tavallaan odotankin matkaa, mutta tämä tytön levottomuus nosti uusia huolia esiin.)

Tästä tytön matkakärttyisyydestä tuli mieleen lasten temperamentti. Joko teidän vauvoillanne se alkaa näkyä selvemmin? Meidän tyttö on perusluonteeltaan sellainen keskitien kulkija: ei mikään vauhdikas vilpertti, muttei passiivinen lötköttäjäkään. Meidän vaavi on hymyileväinen ja juttelevainen, muttei toisaalta mikään mahdoton papukaija. Uusien ihmisten kanssa hän on hieman varautunut ja ihmettelee aikansa, kunnes uskaltautuu hymyilemään. (Ilmeisesti myös ympäristön vaihdos hämmentää ja stressaa häntä hieman.)

Murusemme ei itke turhista, mutta toisaalta kun tarvetta ilmenee, itku alkaa pian ja vaativana - osaa siis pitää puolensa jo varhain! Tyttö on yleensä helppo saada rauhoittumaan, paitsi joskus iltaisin, jos hän on yliväsynyt, nukahtaminen saattaa olla hankalaa. Hänellä on selkeä uni- ja päivärytmi, josta kuitenkin löytyy myös joustoa. Tyttö on iltavirkku ja aamun torkku, ihan kuten vanhempansakin [:D]. Tällaisia havaintoja olen lapsesta tehnyt. Mitä enemmän hän kasvaa, sitä enemmän hänestä oppii. [:)]
 
Meillä täällä voidaan oikein hyvin. 11h unia ei ole enää ollut, mutta toisaalta poitsu nukkunut vähintään 8,5h unia entisen keskimääräisen 7h sijasta. Ja nyt on onneksi jääneet kokonaan nuo pikkutorkut siinä 21 pintaan, että kun nukahtaa niin nukkuu sitten aamuun asti. Yleensä uni vie voiton siinä 21 maissa, mutta viimeistään klo 22. Tänä aamuna meni 9h, leikki ja seurusteltiin 1,5h kunnes nukahti yks kaks ja sitten nukkuikin vielä 2,5h. Hirveän reipas vaan Sisu koittaa olla koko ajan ja nyt nuo pitkät 3h jopa 4h päikkärit vaunulenkin päätteeksi on jääneet pois. Yleensä nukkuu sen puolisen tuntia ja jos oikein väsynyt on niin saattaa juuri ja juuri tunti mennä. Hereillä sitten 2h kerrallaan, iltaa kohti yleensä ennen nukkumaan menoa 3h. Välillä iltasella onkin sitten tosi väsy ja vähän kitiseväinen. Mutta kaiken kaikkiaan siis mennyt oikein mukavasti. Viikon päästä on sitten 4kk neuvolakin. Mielenkiinnolla odotan pojan uusia mittoja, kun toinen touhuaa niin kovin ja on oikein sutjakka poika. Välillä iltaisin tuntuu jo tissit ihan tyhjiltä ja välillä pelkäänkin, että nytkö se maito sitten lähtee vähenemään. Mutta sitkeästi yritän imettää ja suurimmaksi osaksi poika tuntuu vielä ihan tyytyväiseltä antimiin.

Meillä ei tulisi kyseeseen, että pojan kynnet leikattaisiin valveilla ollessa. On sen verran kova liikkumaan etten uskalla leikata. Toki tuo imettäessä saattaisi onnistuakin, kun siinä Sisu on rauhallinen ja tyytyväinen mutta enpä viitsi sitä hetkeä häiritä kynnenleikkuulla. Kaikista helpoin se on kumminkin tehdä vauvan nukkuessa.

Ypylle ja perheelle vain mukavaa matkaa. [:)] Varmaan tosiaan johtui erilainen käytös maiseman vaihdosta. Meillä poika ei ole reagoinut mitenkään negatiivisesti, mutta kyllä alkuun on sellainen enemmän tarkkailevainen ja mietteliäämpi, mutta pian se on tottunut uuteen ympäristöön. Ja kyllä meidän pojasta ainakin näkee, että toisaalta se myös tykkää näistä uusista ympäristöistä kun on niin paljon kaikkea uutta ja mielenkiintoista tutkittavaa. Varsinkin kun sen saa tehdä turvallisesti äitin tai isin sylistä käsin.

Meilläkin on jo luonteesta tullut varsin selvä kuva. Hyvin iloinen poika kaikenkaikkiaan eikä myöskään turhista itke, mutta tarvittaessa pitää puolensa. Sisu on myös hyvin vilkas ja utelias kaikkea uutta kohtaan ja epäilenkin, että hänestä kehittyy varsin sosiaalinen tapaus. Kovasti tykkää leikkiä ja hakee kontaktia ja kujeilee ja hurmaa kaikki naapurin täditkin, mutta toisaalta viihtyy myös itsekseen leikkien. Kaikenkaikkiaan siis oikein valloittava tapaus.
 
Meillä sairastellaan ensimmäistä flunssaa :( Ensin sairastui mies, sitten tyttö ja nyt itsekkin köhin. Tytöllä oli silmätulehdus, sai antibioottitipat, nuha (nenäfriida on hyvä) ja nyt kummittelee yskä. Eka yön kipeänä nukkui huonosti, mutta nyt taas uni maittaa. Onneksi ruokahalu ei kadonnut, vaan hyvin eväät maistuu.

Anna on iloinen hymytyttö, aamut ja päivät parasta aikaa :) Illatkin alkaa olla helppoja ja usein nukahtaa ilman itkuja. Jos menee väsyneeksi, niin kertoo sen ja äänekkäästi. Aktiivinen touhottaja, ei tahdo jalat pysyä potkareiden lahkeissa ja sukkahousutkin saa jalasta potkittua pois. Peitot ei pysy päällä ja tyttö on sängyssä milloin poikittain, milloin pää osuu päätyyn ja välillä ollaan mahallaan. Silti hyvin nukkuu yöt.

Tuo vauvan flunssa valvottaa minua eniten, en osaa nukkua kun toisella on nuhaa ja yskää. Anna kyllä nukkuu hyvin.. voi kun itsekkin osaisi. Mies on nyt ollut paljon töissä (tuli yöllä kotiin ja lähti taas aamupäivällä.. tulee aamuyöllä).. ja niinpä siivoamiset, vauvanhoito, uunin lämmitys, lumityöt, koirien ulkoiluttaminen jne on jäänyt minulle. Melkein toivon, ettei lunta tulisi enää ja pakkastakaan ei kaivata :) Jospa pian flunssa hellittää ja saisin itsekkin nukuttua.
 
Voimia taigalle sairasteluihin, meillä pari päivää ollaan oltu terveinä, sitä ennen yli viikon jatkunut mahatauti ja flunsssa kaikilla kolmella, ei ollut herkkua mut onneks on nyt ohi[:)]

Meidänkin neidillä rupeaa luonne jo näkymään. ina kun tahtoo jotain, alkaa kova kiljuminen, ei siis itke vaan kiljuu[:)] Sitten kun saa haluamansa alkaa tyytväinen hykertely. Kiljuminen on välillä niin kovaa, että raukka pelästyy itsekin omaa ääntään[:D] Kovin on tyttö edelleen itkuinen ja nukkuu huonosti, ei ollut soseiden aloittamisesta suurta apua, eii siis huutanut nälkäänsä. Tiistaille taas kerran ykstyiselle lastenlääkärille aika, josko vaikka jotain uutta selviäisi, kun koliikinkin pitäis tässä kohtaa olla jo helpottunut vaan meillä ei loppua näy[:(]

Mies juuri eilen illalla tuskasteli, kun joutui toista iltaa peräkkäin vauvaa kantaan ja nukuttaan, kun mulla leikattiin viisaudenhammas ja jouduttiin tosi isot aukileet vetään et saatin se pois. Liikkuminen, pomppiminen yms kiellettyä 4 päivää. Ja meillähän vauva nukutetaan pomppupallolla joten mulla nyt lomaa siitä[:)]

Äipällä on viikon päästä väitöstilaisuus ja kauhulla odotellaan millaista huutoa tulee se juhla olemaan kun Nita lähtee tietty mukaan..
 
Täälläkin pientä nuhaa liikkeellä. Tarttui varmaan matkaan mummolan reissulta, siellä kun koko sakki oli karmeassa räkätaudissa, kuumeili, yski jne. Mulla alkoi sit pari päivää sitten pikku nuha ja eilen tytölläkin. Olo on vähän epämukava, mutta henki kulkee vielä :) Toivottavasti tämä ei tästä pahene, sillä huomenna pitäisi tosiaan hypätä lentokoneen kyytiin... Ei olisi kiva reissata kipeän lapsen kanssa, eikä ainakaan silloin, jos on itsekin esim. kuumeessa. Panadolit ym. on pakattu laukkuun, ja kohta lähten apteekista hakemaan keittosuolatippoja ja nenäfriidan. Pikkuniistäjästä ei ole mihinkään.
 
Kyllä sitä itse mielummin sairastaisi nuo vauvankin flunssat, saisi vauva olla terveenä.
Yppy mekin ostimme ensin sellaisen pikku niistäjän. Ei siitä kyllä mihinkään ollut, lisään sen listaan "turhat ostokset" :) Tuo keittosuola ja nenä friida on ihan ehdoton, kun kunnon nuha tulee.

Eilen nuhanenä oli ulkona vaunuissa nukkumassa, kun tein lumityöt. Siihen menikin pari tuntia ja osa töistä jätettiin tälle päivälle. Pelkäsin, että oireet pahenee, mutta onneksi pelko oli turha. Nukkui hyvin koko yön ja oireet jopa hiukan helpottaneet.

 Yppy mukavaa matkaa ja toivotaan, että kaikki menee hyvin. Ja paranemisia.

Tänään Annalla oli hoitaja, peräti 2 tunnin ajan. Mieheni ekaserkku hoitaa 4H-ringissä lapsia. Käymme usein heillä kylässä, joten tuttu hoitaja. Liityimme siihen 4H-rinkiin, joten jatkossa joka torstai tulee miehen ekaserkku hoitamaan Anna 2 tunnin ajaksi ellemme toisin sovi. Nyt käytin ajan tehokkaasti.. vein roskat, imuroin, pesin lattiat, pyykkikone pyörii jne [:D] Anna ja hoitaja kävi parin tunnin vaunulenkillä ulkona. Hyvin oli tyttö nukkunut ja nukkuu vieläkin kun tätä kirjoitan. Jatkossakin voin siivota, asioida kylillä tai vaikka nukkua tuon ajan. Ja saa tuo miehen serkkutyttö rahaa, hän kun opiskelee lukiossa.

Lisäksi niinä sunnuntaina, kun mies on töissä, Anna on mummolla vajaat kaksi tuntia hoidossa.. itse käyn silloin tuon rotikka tyttösen kanssa yhdistyksen koulutuksessa.
 
Laukut on pakattu. Mies ja vaavi vielä uinuvat, mä olen saanut nauttia viimeisiä omia hetkiä yli kuukauteen lukien teidän viestejä. Noin kolmen tunnin päästä pitäisi sitten olla lähdössä reissuun! Nyt kun tätä kirjoittaa, alkaa jännittääkin - aiemmin en ole osannut. En kai ole tajunnut, että nyt se lähtö jo on.

Täytyy vielä todeta, että kyllä vauvalle saa paljon tavaraa lähtemään mukaan, vaikka vaatteet ovatkin pikkuisia. Tuttipullot ja korvike (varalla, täysimetän kyllä), vaippoja, kosteuspyyhkeitä, harsoja, pesuaineet, rasvat yms., kantoliina, leluja, kirjoja ja muuta ajanvietettä vaunuista ja autokopasta puhumattakaan! Sanotaan, että eivät ne vauvat paljoa tavaraa tarvitse. Eivät ehkä, mutta kyllä ne tavarat toisaalta myös helpottavat arjen sujumista, kunhan muistaa, että ne ovat apuvälineitä, eivät itseisarvoja.

No jaa, lähdenpäs tästä pakkaamaan eväitä laukkuun. Toivotan teille antoisaa marraskuun jatkoa ja hyvää alkavaa joulukuuta. Tässä välissä tuskin ehdin kirjoitella, mutta hyvänä päivänä saatan kyllä ehtiä viestejä lukemaan. Adios, amigas, kaukomaat odottavat!

"Minä pakkaan vauvan reissuun, niin kuin tanssi matka käy. Mummolaan kun lentelemme, pilven hattaraa ei näy." [:D][:D][:D]
 
Hyvää reissua Yppy! :)

Sauli on koko viikon herännyt vaan kerran yöllä! Nukkumaan menee klo 21 joka ilta ja herää n. 3 aikaan syömään ja nukkuu siitä n. kuuteen. Äitille aikasia herätyksiä..

Meille kerrottiin eilen sellanen pikku ylläri että ens maanantaina alkaa meidän rapussa hissiremontti. Asutaan 7. kerroksessa joten pieni kunnon kohotus edessä! Ihmettelen vaan että miksi remppa ylipäätänsä tehdään, hissi toimii.. Ja miksi se tehdään vasta nyt, on hyvällä tuurilla jouluna valmis. JA miksi meille ilmotetaan 4 pv ennen remonttia?? [:@] Ei auta itku markkinoilla, jotenkin siitä on vaan selvittävä.
 
Onnea matkaa yppy ja hauskaa reissua teille!![:D] (huomasin muuten että teidän pikkuinen on ihan saman ikäinen kun meidänkin neiti)[:)]
oon niin kade, ei tulis itellä mieleenkään lähtee tuon huutajan kanssa tamperetta pidemmälle[:(] no, ehkä jo ensi kesänä neiti on rauhallisempi, kun on häämatka edessä ja tyttö lähtee tietenkin matkaan mukaan[:)]

Camsulla on sitten hissirempan jälkeen kunnon haukkarit, kun rullailee vaunuja ylös ja alas rappukäytävässä[:D] Mun ystävä asuu kans kerrostalos ylimmäs kerrokses ja talosta löytyy kyllä hissi, mutta sinne ei mahdu vaunut, on mielenkiitosta mennä aina tavaroiden kanssa kyläileen[:D]
 
Camsulle tsemppiä hissirempan kanssa. Haastetta elämään, mutta kyllä se siitä jotenkin lutviutuu. Ja muista nyt varsinkin on hyvä syy antaa miehen hoitaa kaikki painavampien juttujen kanniskelu kuten ruokakaupassa käynnit yms. [:D]
 
Täällä on menny taas illat ja yöt ihan uusiks rytmin suhteen, Enny menee nukkumaan jo 21:30-22 maissa entisen 23-00 sijaan, ja herää sitten aamulla 8-9 aikaan. Nyt tosin muutamana yönä tyttö on herännyt noin 3 maissa syömään maitoa, kun ei ole muuten nukahtanut uudestaan, mutta sit viime yönä posoteltiin taas putkeen toi melkein 11 tuntia.

Tänään ollaan lähdössä sukuloimaan, mennään moikkaamaan mm. mun mummoa, joka näki Ennyn viimeksi ristiäisissä 3 kk sitten. [:D]
 
Me saatiin rempan ajaksi siskolta lainaan vaunut parvekevaunuiksi ja omat vaunut vietiin alas pyörä/vaunuvarastoon. Eli on sitten vaan vauvan ja hoitolaukun roudaamista [;)] Täytyy käydä vaa'alla ennen ja jälkeen remontin...[:D]
 
oi voi, tsemppiä camsu hissirempan ajaks.. tympäsee sun puolest [&:]

täällä voidaan hyvin, kaikki ollaan pysytty terveinä, mitä nyt mulla vähän nenä tukossa mut ei onneks sen kummempaa.
pojalla oli loppuviikosta 5kk neuvola, jossa annettin 2xrokotetta, ihan kauheet huudot niistä, ja lisäks poika alkoi vierastamaan neuvolatätiä, huudot siis siitäkin. eikä mitkään pienet huudot vaan sellaset 30 min.. [&:]
rokotteet nostivat tuttuun tapaansa 39asteen kuumeen, jota kesti vuorokauden.

eipäs tänne kummempaa, isänpäivä meni rauhallisissa merkeissä ja nyt sitte joulua odottelemaan.. [;)]
 
Meillä Sisu hieman vastusteli jalanjälkien ottamista isin korttiin, mutta kun selitin kaikkea isänpäivästä niin sitten tulikin hymy ja saatiin kortti tehtyä. Muutenkin meillä oli ihana ensimmäinen isänpäivä. Sisu nukkui sen kunniaksi 20-9.30 ja sitten vielä kun käytiin vaunulenkillä koko perheen voimin niin lisäksi 2,5h unet! Isi sai aamupalan sänkyyn ja Sisu nautti loikoilusta vanhempien sängyllä ja lahjapaperin narujen kanssa oli kiva leikkiä. Kakkua ei leivottu, kun ei mies ole mikään ihmeellinen makeahiiri, mutta piffi-illallinen oli oikein maittava. Lopuksi Sisu meni taas kiltisti klo 20 nukkumaan niin sain myös hellittyä tuota isompaa herraa.

Meillä siis on nyt 2 edellistä iltaa menty nukkumaan jo siinä klo 20. Saas nähdä tuleeko tästä nyt sitten uusi tapa vai onko taas joku vaihe vaan menossa. Ne päivän pitkät päikkärithän on jääneet pois ja nykyään nukkuu 2-3 puolen tunnin tai max 1h unet. Eli siksi siis varmaan yölläkin enemmän väsyttää. Ihan mukavaa sinällään saada vähän omaa aikaa taas ennen nukkumaanmenoa, mutta toivottavasti ei kovin aikaisin olisi sitten herätys. Isänpäivänä siis ihanat enkkaunet (13,5h!) mutta toisaalta normi 8h edellisyönä eli herättiin klo 04.... Ja sitten oltiinkin totuttuun tapaan hereillä eli ei tosiaan ole vain pikku syöttö ja unta takaisin palloon vaan silloin on aika seurustella ja ollaan niin virkeitä. [:D] Noh, katsotaan miten tämä unirytmi tästä taas suttaantuu.

Ikävää, että tigerin pikkuinen oli kuumeessa. Pikaisia paranemisia. Mites muilla meni ensimmäinen isänpäivä?
 
Miellä isänpäivä meni myös ihan mukavasti. Neiti heräsi vatsa 9 aamulla (normaalisti 7), hipihiljaa hiippailimme yläkertaan aamupalalle ja hetki touhuiltiin ja leikittiin. Sitten meni vauva päikyille pihalle ja minä laitteli aamupalaa isukille valmiiksi. Isi sai päivänsä kunniaksi nukkua puoleen päivään, rauhassa syötiin kahdestaan aamupalaa ja kun vauva heräsi isi sai avata pakettinsa[:)]

Myöhemmin päivällä mentiin ensin minun vanhempieni luo syömään ja sitten ilalla vielä miehen isää onnittelemaan. Pääsi pikkuinen sitten onnitelemaan omaa isiä ja vielä kumpaakin pappaa, vaikka tuskin mitään ymmärsi[:D]
 
Takaisin
Top