Heinäkuun hulinat ja pulinat

HiPpU123: (meniköhän se oikein), kyllä. Lavuaariin :D Kiva sit siivota jäljet mutta minkäs teet, en ehtiny kääntyä vessanpönttöön :P Onneks sä et oksentanut tyynyyn, on sekin paikka yrjölle :D On se aika jännää kun luulis et pahoinvointi alkais pikkusen helpottaa mutta mulla tosiaan hieman pahentunut, mut eiköhän se tästä helpotu :)

Minäkin katsellut kaikenlaista vauvalle kaupassa ja lähiympäristössä mitä vois hyödyntää, tässä meidän kodin lähettyvillä on kiva pieni leikkipaikka minne vois mennä sitten ku vauva on vähän vanhempi. Ja paikkoja minne vois mennä vaunujen kanssa pitkiä kävelylenkkejä. Mitään en ole vielä vauvalle ostanut, jotenkin olen onnistunut pitämään näpit kurissa ;) Yhdet yhdistelmävaunut löysin netistä ja rakastuin niihin, voi olla että on pakko saada just ne :D

omppuf: Mulle ei ole vielä laitettu sokerirasitusaika mutta mielestäni neuvolantäti sanoi sen viikon mutta en muista sitä. Oiskohan mullakin ollu viikolla 26? Tai oiskohan ollut aikeisemmin? No, saan sen selville sitten seuraavalla käynnillä :) 
 
Oo oon niin rakastunut <3 kuuntelin itsekin juuri ensimmäistä kertaa muksun sydänäänet kotidopplerilla. Viikko sitten ennen lapin reissua ei kuulunut, mutta tänään ne kuulu niin selvästi ettei voi erehtyä <3
Rauhoittaa ihanasti mieltä kun tietää, että sielä se pieni on missä pitääkin ja elossa. Ultraan, joka on 26.7, asti  odottelu olisi ilman doppleria ollut hermoja raastavaa. Pientä hysteerikon vikaa täällä päässä. .. Sitä ennen pitäisi käydä itsenäisesti juoksemassa laboratoriossa luovuttaan verta. Ei se mielekkäin asia raskauteen liittyen, mutta eipä myöskään ylitsepääsemätön.
 
onnea sydänäänistä valentina ja muutkin ne kuulleet :) inshallah kaikki menee loppuun asti hyvin.
 
Täällä uusi odottaja ilmottautuu mukaan. Viikkoja olis 7+3 ja varhaisultrassa muutama viikko takaperin löyty syke oikeasta paikasta. Keskipohjanmaalla asustelen ja tämä olis toinen lapsi. Meiltä löytyy jo 5-v poitsu. Enemmän ja vähemmän aktiivista yritystä löytyy takaa suunnilleen pari vuotta, PCO diagnoosikin on tehty. Niin ja laskettu aika olis 28.2.2013, toivottavasti sinne asti päästään.
 
omppuf, mulla on merkitty sokerirasitus neuvolakorttiin rv 12-16 ja sit uudelleen 24-28. Joudunkohan sinne kaks kertaa, en huomannut kysyä. Eka kerta joka tapauksessa siis ihan lähellä, tänään viikkoja kasassa 11+5 alkuraskauden ultran mukaan., Huomenna on np-ultra, jännittää kamalasti, kun viimeks kkm huomattiin näillä viikoilla. Mutta jos siellä kaikki hyvin *toivoo kovasti*, niin varailen sitten aikaa sokerirasitukseen lähiviikoille.
 
Onko sokerirasitustesti pakollinen kaikille, vai lähinnä vain niille joilla on suurempi riski sairastua raskausajan diabetekseen?

Oon kuullut niin ristiriitaista tietoa siitä, että onko se nykyään pakollinen kaikille vai ei.
 
valentina: Pari vuotta sitten kun esikoista odotin, niin ainakaan minulta ei kyselty, että haluanko testiin vai en. En tiedä olisinko voinut halutessani kieltäytyä... Mutta ei pidä olla alttiimpi mielestäni vaan ainakin täällä missä minä asun niin kaikkien pitää mennä. Mutta ei se paha ole :) ei tarvitse juoda tajuttomasti nesteitä niin kuin joskus vaan se oli sellainen pikku pussi mistä tuli varmaan kaksi kertakäyttömukillista juotavaa :)

Ja minullakin silloin tuo testi taisi olla viikkojen 25-30 välillä eli aika myöhään???
 
Mulla ei tehty ensimmäisen raskauden aikana vuonna 2003, eikä silloin myöskään ollut mtn raskausdiabetekseen viittaavaa. Tosin painoindeksi oli tuolloin alhaisempi. Nyt epäilen että mulle laitettiin siksi, että painoindeksi on 26 (eli yli 25) ja lähisuvussa on ollut tyypin 2 diabetesta.
 
Taas päivityksiä heinäkuulta. Pähkinät jakselee hyvin massussa ainakin kun seuraa tuota masun hirmusta kasvuvauhtia niin kai kaikki siellä hyvin on ja kasvavat siellä kovaa vauhtia. Viime viikolla kokeilin tuota hääpukuakin kun se tuli korjauksesta ja toistaseks se mahtu hyvin päälle... onneksi... mutta kaksi viikkoa on pitkä aika jännittää puvun kohtaloa :D Oli kiva kertoa ompelijallekkin huolesta kuinka puku mahtuu päälle, oli sen ilme näkemisen arvoinen kun kerroin että kaksoset saattaa vähän tuota massua kasvattaa jo ennen häitä :D Huonovointisuus on onneksi helpottanut muutaman viikon takaisesta mutta vessaravaamiset on alkanut taas uudelleen, viime yönä 3 kertaa... se tekee olon väsyneeksi heti aamusta kun ei saa kunnolla nukutuksi. Edelleen päiväunia tarvitsen ja yöpalaa kerran yössä, koskakohan tämä jatkuva nälkä helpottaa....
 
Mua ainakin ohjeistettiin näin: Sokerirasitukseen joutuvat kaikki joiden painoindeksi on 25 tai yli. Kaikki yli 25-vuotiaat. Lisäksi ne joilla on suvussa sokeriongelmaa.

Muistelin, että viimeksi oli kyllä ennen rakenne-ultraa. Noh ei kait tuolla ajankohdalla ole väliä :)
Hei huomasin että täällä oli joku muukin K-PKS synnyttäjä :D Luulin jo että ainoaks jään..

Ps. Ihanaa että viimein pahoinvointi alkaa laantua, uskaltaa jo lähteä vähän kävelyllekkin :)
 
Heips

Yleisten ohjeiden mukaan sokerirasitukseen menee ne jotka kuuluvat riskiryhmään (ylipaino, suvussa diabetesta, edellinen lapsi suurikokoinen, aikaisempi raskausdiabetes, ikä jne.) . Toisen kerran testiin joutuu jos ensimmäisessä ollut jotain häikkää, eli arvot korkeat tai rajoilla. Nykyään näitä seurataan aika tarkasti raskausdiabeteksen ja suurikokoisten vauvojen lisääntymisen takia. Anteeks pienimuotonen luento, mut teen just opparia aiheesta. :)

Omppuf: Jep, samassa paikassa ajattelin synnyttää. Tuun muutaman viikon jäljessä susta, mut katotaan miten käy. :) Esikoinenkin synty vk 36+4.
 
Ai että muuten on mukavaa kun on a) ylipainoinen, b) Diabetes sukurasite sekä isän että äidin puolelta sekä miehen isän puolelta, c) ikärasite

Pääsee niinkus takuuvarmasti ja aina tohon ihanaan rasitustestiin. Sen paskin puoli on maleksia kaks tuntia terkkarissa eikä saa syödä eikä juoda. Yleensä luen sit jotain kirjaa. Ei siinä ny niin helmiolo oo kun oot 12h syömättä ja sit laitetaan vetää se glukoosiliemi.
 
Hihii, löytyi syke dopplerin avulla täälläkin <3 

Ai että, kun helpotti. Ollut noita kaikenmaailman vuotoja ja kipuja sen verran, että ehdin jo huolestua aika pahasti. 

Haluaisin muuten jo, että tuo tuolla kasvaisi, koska mä en osaa käyttää siitä mitään muuta nimitystä kun "sikiö" ja se on niin kylmä ja virallinen :D "Vauva" ei ole vielä oikein kuvaava, enkä tykkää ite käyttää mitään muita nimityksiä. Hirveän suuria huolia siis minulla tällä hetkellä...
 
Mullakin on ilmeisesti 2 sokerirasitustestiä tulossa... Neuvolakortissa tosin on merkattu ensimmäinen testi sulkuihin (rv 12-16) eli vasta viikoilla 24-26 olis "pakollinen" käynti.. Ikää ei ole kuin 22v ja painoindeksi 27. Suvussa kyllä muutamilla diabetesta, mut jos toi sokerirasitustesti on niin epämiellyttävä mitä oon kuullut/lukenut, niin ehkä meen vasta tohon myöhempään sitten :/

Nyt alkaa pahoinvoinnitki hellittää! Pari viikkoo takaperin oli niin hirveet olot, ettei mitään rajaa, nyt pystyy sentään syömään, et ruoka pysyy sisälläkin! Ja huomenna olis np-ultra! Toivottavasti kaikki on pikkuisella hyvin! :)
 
Huh, saisi kyllä pahoinvointi mun puolesta jo helpottaa! Alkaa olla tässä vaiheessa iltaa jo ihan zombi-olo kun yöt juoksee vessassa ja päivät vuoronperään halailee pönttöä ja paimentaa esikoista. Unelmieni kesäloma :D

Millä viikoilla muuten pitää käydä verikokeissa jos osallistuu seulontoihin? Tuli vaan mieleen kun mulla on eka neuvola vasta 27.7. ja sillon elellään 9. viikkoa, ettei mee vaan myöhäseksi.
 
Minä oikein toivoin et pääsisin sinne sokerirasituskokeeseen kun olen herkkä sokerille, mut nyt yks tuttava sanoi, et ei siellä kannata käydä jos ei ole pakko. Vauva kuulemma "altistuu" sokerille ja sais tietää samat tiedot pelkästä verikokeesta. Mitä mieltä te muut olette, olenko kuullut hölynpölyä?

Minä luulin, et minä oon tavallista vähäoireisempi odottaja, et lievällä pahoinvoinnilla päästään, mut... Nyt ihan jatkuvasti etova olo. Keskellä yötäkin. Joka päivä en oksenna, mut joudun syömään ku hevonen estääkseni sen. Kauppaankin lähden myslipatukka mukana! Jospa tasaantuisi jossain vaiheessa, et voisin vähä katsoa syömisten määrää. Ja pitemmän päälle epämukavaa tuntea olevansa koko ajan vatsataudissa. Amppis, kohta pitäisi helpottaa! Itse olen kans lomalla, mut mieluummin kotona ku töissä huonovointisena!
 
Hippu: Tiedätkö yhtään, että mitä tarkoitti altistumisella? Koska sokeri ei kyllä aiheuta diabetesta, jos sitä tarkoitti.

Luultavasti olen jonkun mielestä jäävi asiasta sanomaan, kun olen diabeetikko, mutta se sokerirasitus on kuitenkin sen lapsen parhaaksi. Jos selviää, että sokerit onkin koholla, niin sitten niille pystytään jotain tekemäänkin ennen kuin ne on liian korkeat. Korkee verensokeri voi kuitenkin edesauttaa sitä, että lapsi syntyy isona. Ite mittailen sokereita tällä hetkellä n. 10x päivässä. Toki välillä tulee sellanen olo, että ei millään viitsis taas mitata, mut lapsen takia sen mielellään tekee. Toki itseni takiakin, että jaksan paremmin. Tosin tällä hetkellä väsyttää silti. :)
 
No selvispä sekin miksi minä viimeksi jouduin testiin :) iän vuoksi siis... Ja en ole tainnut tunteakaan pahemmin alle 25-vuotiaita odottajia niin olettamus oli, että kaikki sinne joutuu :) onneksi täällä on tietäväisempiä immeisiä :)

Muuten viime raskaudessa kun menin lääkärille järkyttävien suonikohjujen takia, lääkäri sanoi minulle että olisit tehnyt lapset nuorempana niin ei tätäkään ongelmaa olisi... Silloin siis en vielä edes 25-täyttänyt... Ei minun mielestäni 25-vuotias ensisynnyttäjä sentään nyt niin kauhean vanha ole! :)
 
Lilya: No pyh, 25v ensisynnyttäjä on nuori. Mä sain esikoisen karvaa vaille 24v ja nyt tiedän että se on tosi nuorena. Kun tää kolmonen synty vuos sitten kun olin 35v niin oli ihan eri fiilis. Mutta kivaa on kun nyt on sekä isoja että pieniä lapsia. Mulla on siis 12v, 9v ja 1v ja neljäs tulossa :)
 
Takaisin
Top