Heinäkuun höpinät :)

Meillä on nyt muutto onnellisesti takana ja nettikin saatiin eilen illalla toimimaan. Täällä on paikallisen operaattorin kanssa ihan samanlaista säätöä, kun tossa aiemmin sonerasta oli puhe... Maanantaina piti netin siirtyä, niin eivät ollu laittaneet linjaa vielä pystyyn, kun eilen soitin ssit, että mikä on kun ei toimi... Onneks ei ollu sen isompi vika. Meidän modeemi on vaan niin onneton, että sen kanssa saa kans aina säätää, onneks on viis kaveria tietoliikennealalla, niin on apuja lähellä :D Kun ei ne siellä asiakaspalveluissa osaa noiden kanssa neuvoa... Kommentti oli vaan, että koeta säätää ne asetukset kohalleen, linja on nyt auki... :/

Muuten muutto meni kyllä kivasti, mut huomasin kyllä olevani raskaana.... Joka hommasta kiukku ja itku ja paha mieli, vaikka toiset koittaa vaan auttaa... :( Ei oo ikinä ollu näin rankkaa muuttoa, vaikka en tainnu kantaa yhtään laatikkoa. Onneks uus koti on ihana jaa melkein kaikki paikat alkaa olla järjestyksessä. Ainut on tää "lastenhuone" (tuntu ihaan kummalta kirjottaa laatikoihin päälle, että lastenhuone... mikä se on..? eihän meillä oo mitään lasta... mut ei voinu kirjottaa myöskään työhuone tai tietokonehuone, kun kaikki tietää, miks me muutetaan kolmioon :D), joka on vielä hyrskyn myrskyn. Mut onhan tässä aikaa laittaa ja kunhan ees selkiytyy, että mitä kaikkeaa tänne tulee jaa miten ne sijotellaan. Tää tietsikka on täällä ainakin varmaan aluks, kun ei meidän makariinkaan mahdu. Ja toisaalta samahan sen on täällä olla, rauhallisin huone näistä meidän huoneista varmaan pitkän aikaa, kun miehenkin pitäis alkaa sitä oppariaan työstää, että jouluksi valmistuis...

Voimia sulle Ninqyo muuttoon, toivottavasti et oo ihan yhtä kauhee tyranni kun minä... :D Ja sitten kun mie oon vielä niin kontrollifriikki, niin vaikee antaa muiden tehdä kaikki... No se oli hyvä oppitunti mulle. :D

Noista liikkeistä, itekin tunnen niitä suht säännöllisesti, illalla enemmän. Ja mies on jonkin verran tuntenu mahan päälle. Mut miekään en jokaista potkua jaksa merkata ja odottaa, pääasia, että liikehtii välillä ja loppuraskaudesta varmaan tosiaan ihan liikaa. :)
 
Mulla on ollut sama kätilö/lääkäri nyt molemmilla kerroilla ja ehkä se on ollut vähän töykeäkin välillä mutta on kuitenkin ultrannut tosi tarkasti ja kertonut mitä on missäkin :) Pari viikko sitten kun oli se rakenneultra ja mulla on napakoru niin se kätilö/lääkäri (mikälie) tokasi vaan että ota toi pois, oishan sen voinu nätimminkin sanoa mutta jotenkin jäi se vaan mieleen niin mulle kun poikaystävällekin kun se tokasi sen niin tuimasti :) Muutenkin ultrauksen jälkeen se lekuri on menny vaan koneelle kirjotteleen niitä lappuja sanomatta mulle mitään mitä pitäis tehdä ja mä sit tyhmänä seisoin siinä ja odotin lekurilta jotain vinkkiä esimerkiks että voin mennä vielä istumaan jne :)

Liikkeistä sen verran, että mä olen tuntenut nyt vauvan liikkeet reilu viikon verran, siis ihan kunnolla ettei vaan ilmakuplina mahassa :) Viime viikolla oisko ollu maanantai kun maha oli niin pirun oudon tuntunen, tuntu että se poksahtaa kun kohtu ilmeisesti kasvoi ja maha oli niin pinkeä puoli päivää. Noh tiistaina sitten alkoi nuo potkut tuntumaan ja silloin tuntuikin oikein kunnolla kun vauva laittoi menemään. Mulla on myös istukka tuossa edessä, mutta onneksi nyt on alkanut nuo liikkeet tuntumaan ja pokaystävänikin pystyy ihan vaan katsomalla mun mahaa näkemään että missä se pikkunen liikuskelee. Välillä jopa luulen tuntevani miten päin vauva makoilee kun laitan käden mahan päälle, niin tuntuu sellainen kova möykky vaan jossain kohtaa :) Ihanaa kyllä vihdoinkin tuntea nuo liikeet!

Tuosta 4d-ultrasta, niin kuinka moni on meinannut käydä siellä? Mulla on vähän harkinnassa vielä kun se on niin kallis niin tuntuu pelkältä rahastukselta koko homma..toisaalta olis kyllä kiva nähdä poitsu vielä ennen syntymää kun siihen on kuitenkin niin piiiitkä aika vielä..
 


Mä en mee 4D:hen ,mutta se johtuukin siitä, kun oon sanonut että mua ultrataan muutenkin niin usein, että olis rahanhukkaa...


Mistäköhän tommonenkin johtuu, että toiset tuntee niin selvästi liikkeet ja möyrinnän aikaisemmin. Varmaan ainakin siitä istukasta? Johtuuko siitä myös se, että tunteeko mahan päältä liikkeet myös? 

Mulla ainakin oli täysin takaseinässä istukka. 

Se on jännä tunne mitä Mukula kirjotti. Siis että vauvan tuntee missäpäin on jne välillä. Mä kun laitan kämmenen vatsalle niin on jännä kun toinen alkaa pyöriä ja vaihdella asentoa niin välillä sieltä työntyy kättä, välillä jalkaa peppua tai päätä.
 
en tiiä, luultavasti johtuu suurimmaks osaks siitä istukasta.. Jos se on iha edessä ni sehä vaimentaa tosiaan paljon liikkeitä.. Multa kysyttiin viime neuvolassa ku etti sydänääniä, et onko mulla istukka edessä, ku meni hetki enneku löys sydänäänet, mut mistäs mä sen voin tietä ?? ei oo ultrassa sanottu, ni pitää varmaan ens viikolla kysyä ku on se rakenneultra perjantaina. Tunnen kyl liikkeet paremmin vasemmalta puolelta, mut tiedä sit onko sillä sit mitään yhteyttä asian kanssa..
 


Onks teillä sitä neuvolakorttia täytetty hyvin? Tai äitiyskortti mikälie...?

Mulle laitettiin sillon rv 14 liikkeisiin +, koska tunsin jo vähän liikettä. Muuten aika kehnonlaisesti nuo muistaa kirjotella mittoja jne. Ens kerralla sanon että KIRJOTTAKAA.
 
Mulle sanottiin heti ekassa ultraäänessa yksityisellä että istukka on tuossa edessä joten liikkeet tulen tuntemaan todennäköisesti vähän myöhemmin kuin ne joilla se on siellä takana. Liikkeet tuntuu lähinnä alavatsassa tai ihan ylävatsassa tai sitten sivuilla mutta ei ollenkaan tuossa keskellä mahaa johtuen varmaan just tuosta istukasta mutta onneksi vaavi on liikkuvainen tapaus niin saan kummastella sen liikkeitä aika useasti :)

Neuvolakortin täytöstä, niin mun neuvolakorttiin on joka kerta neuvolassa käydessäni kirjattu pvm, raskausviikko, paino, painonmuutos, turvotus, verenpaine, pissanäytteen tulokset, kohdunpohjan korkeus (eka merkintä eilisestä käynnistä), vauvan sydämen syke, liikkeet sekä tuohon kohdunpohjan käyrään tuli nyt eka merkintä myös. Ja lääkärikäynneistä on myös nuo kohdunsuun merkinnät laitettu.
 
Mulla on ollut kolme neuvola-aikaa ja yksi lääkäriaika. Seuraava lääkäriaika olisi elokuun alussa eli rv26 ja neuvola-aika rv 30.
 
Mulla on ollut kolme neuvolaa ja yksi lääkärikäynti (yksi neuvoloista oli tosin tuon lääkärikäynnin yhteydesä, eka kävin siis siinä hoitajalla). Sitten on nuo nuskapoimu+rakenneultrat. Puolentoista vkon päästä on sitten seuraava neuvola taas, sitä seuraava onkin sitten taas lääkärikäynti. Viikkoja on nyt 23+ risat.
 
Mulla on ollut 3 neuvolaa ja molemmat ultrat. Seuraavaksi (viikolla 26) onkin lääkärineuvola. 

Muutamana viime päivänä meidän poika on selvästi liikkunut vähemmän, tai ainakin ite tunnen vähemmän liikettä. Tiistaina hiukan jo huolestuin, mutta kun jotain tuntui niin annoin olla. Eilisessä neuvolassa sydänäänet kumminkin jumpsutti tasaisina, vaikka poika ei sitten liikkunutkaan oikeastaan yhtään... Hiukan mietityttää tämä tilanne, (että miten nyt rauhoittui kun aiemmin potki kuin joku futari joka ilta) mutta ehkä vauva on kääntynyt jotenkin toisin päin? En ite tunnista miten päin mahtaa tuossa masussa olla. 
 
Mulla on ollu jo viis neuvolaa, ja seuraava onki sitte lääkärineuvola. Hassua, miten vaihtelee nuo käynnit (tosin osalla täälä on la joskus marraskuun lopulla, joten sehän selittää). Tänään kävin taas (ja sokerirasituksessa), paino nousee kuulema tosi hiljasta tahtia (mikä on vain hyvä näilä kiloilla..), hb oli noussu, se oli jo 131. Muutenki kaikki oli ok. Sf-mitta menee yläkäyrällä. 
 
Noista liikkeistä.. Ekassa raskaudessa, kuten myös tässä, olen alkanut tuntea liikkeitä vkolla 15 ja 16+ eteenpäin on jo tuntunut selkeästi. Istukka on sekä nyt että aiemminkin ollut takana, joten siinä varmaan suurin syy miksi olen tuntenut liikkeet aikaisin. Ja th myös sanoi, että kun olen niin laiha niin sekin osaksi vaikuttaa, kun ei ole suurempia vatsanpeitteitä. Mutta vasta 20+ vkoilla on mieskin alkanut tuntemaan vatsan läpi jotain potkuja, aiemmin vain minä tunsin. Jotenki hassua, kun miehellä käsi vatsalla ja itse tuntee potkut tosi hyvin ja kun kysyy 'no, tunsitko nyt... entä nyt' ja mies on vaan 'ööö, en mä kyllä mitään tunne...'. Ei osaa hahmottaa sitä, että ulkopuolinen ei samalla tavalla pysty tuntemaan. Kyllä mä omaa kättä vasten olen tuntenut potkut jo kauan, mut onko sekin vaan osaksi sitä kun tunnen potkut myös "sisältä käsin", niin herkemmin käsikin sitten ne tuntee vai olenko vain kuvitellut tuntevani kädessäni jotain :D en tiiä, hassua :)
 


Mulla alko ekat pienet potkut tuntuu sillon rv 14 ja mies tunsi sitten ekan kerran rv 16 yhden potkun... Sitten menikin yli viikko kun tunsi seuraavan kerran. Nyt tuntuu kaikki selvästi.
 
Kolme neuvolaa takana. Vaihteleehan noi määrät senkin mukaan, että missä asuu. Mulla on la 5.11, et sen takia ei ole niin vähiä käyntejä. Elokuun alussa on lääkäri ja siitä n. kk päästä taas terkkarille aika.
 
Oon tässä jo jonkin aikaa miettiny sosiaalisen piirin kaventumiseen liittyviä asioita, ja nyt kun tuolla nimi-ketjussa joku muukin kommentoi jotenkin ystäävyyden säilymiseen ja yhteydenpitoon liittyvistä pulmista niin ajattelin täällä nostaa keskusteluun. Ajattelin kuitenkin jatkaa keskustelua tänne, ettei enää pahemmin toi nimi-ketju menis sivu raiteelle... :D

Eli siis itellä on semmonen tilanne, että oon viimesen kuuden vuoden aikana muuttanu kotiseudulta pk-seudulle opiseklemaan semmoset 500km, sit sieltä takasinpäin semmoset 300km jonka jälkeen palasin kotiseudulle töiden perässä. Joitakin ystävyyssuhteita on joka paikkaan syntynyt, mut yhteydenpito on kyllä heikkoa. Ja täällä kotiseudulla kerkis vajaan viiden vuoden aikana kyllä viiletä sellaiset teiniaikaiset ystävyyssuhteet aikalailla. Tai siis elämäntilaanteet onkin yhtäkkiä niin eri, että hankala on jotenkin päästä toisen elämään taas sisälle. Niin nyt olen sitten huomannut olevani tilanteessa, ettei oo ketään läheistä tyttökaveria ja sellasia suhteita onkin sit tässä vaiheessa (ikää 25) varsin hankala solmia. Työkavereissa ei oo sillä tavalla samanhenkisiä tai muuten ja ei oo nyt oikein mitään semmosta harrastustakaan, minkä kautta tutustuisi.

Ootankin nyt innolla, että syksyllä alkaa esim. srk:n ekavauva kerho tuossa lähellä ja muutenkin, että lapsen kautta vois saada jonkun sellasen sosiaalisen tukiverkon ja kontaktin muihin ihmisiin muutenkin kun sään puimisen merkeissä. Oon ollu kyllä aina semmonen, että juttelen helposti ihmisten kanssa, mut kauheen vaikee on päästää ketään "pintaa syvemmälle". Sitten vaan mietityttää, että jos ystävät ja sosiaaliset kontaktit rakentuu vauvan varaan, niin onko niissäkään sitten missään muussa, kuin äidin roolissa...? Se kai taas on siitä kiinni, että pitäs löytää semmonen saman henkinen ihminen, jonka kaa ois helppo jutella muustakin, kun lapsen asioista... Mut täällä on muitakin muualta tulleita ja menneitä. Ootteko miettiny vastaavia tai miten aattelette?
 
mulla on ollut 3 neuvolaa 1 lääkäri ja molemmat ultrat :) seuraava lääkäri olis nyt elokuun alussa :)...
tuosta istukan paikasta molemmissa raskauksissa mulla on tuo istukka tuossa edessä ja silti oon todella ajoissa tuntenu liikkeitä tässä tokassa hiukan aiemmin kuin esikon aikana kun nyt tiesi mitä pitää "haeskella"
 


Yööök mua ällöttää toi selkäkipu mikä mulla on. Se on jotain kamalaa. Se ei tunnu miltää normaalilta rasitus kivulta. Se tulee semmosina kamalina aaltoina välillä ja se tuntuu melkein yhtä kauheelta ku menkkakipujen aikaan :(
 
Takaisin
Top