Heinähöpinät

Kyllähän Melelaa koetellaan nyt. Kovasti voimia sinne!

Meijän unikoulu tuotti halutun tuloksen eli nukkuu omassa sängyssä eikä syö enää yöllä. Pari yötä siihen meni. Nyt on viikon nukkunu omassa sängyssä. Tavan vuoksi vain näköjään söi. Ja itelle helpompaa ku ei tartte pelätä, että tippuu sängystä. Toisinaan nukkuu ihan rauhassa muutamalla kähinällä yöt, mutta sitte taas on nuita kähinäöitä niin ko viimeyö. Mutta on kyllä taas pukannu parit nököt ylhäälle. Edelliset tuli pari viikkoa sitte. Nyt on kuudes hammas tulossa ja vähän se meinaa kiukuttamaan :)

Joka paikkaan tunkee ittensä ja kävelee tukea vasten. Melko vauhdin jo saa konttaamalla. Nopea pitää olla, että ehtii vessan oven laittaa kiinni ennenku kaveri ehtii mukaan :) Hyvin vähän loppupeleissä leikkii iteksensä. Enempi kiinnostaa kaikki muut ko omat lelut. Kaukosäädintä kantaa ko kalleinta aarrettaan mukana :) Ja hermot menee välittömasti ko joku homma ei onnistu.

Koska meinaatta alottaa hapanmaito tuotteet ja normi maidon? Mietin, että josko jo vois puuroa alkaa kokeileen keittää tavalliseen maitoon vai onko se kuinkaki kiellettyä vai oman harkinnan varaista?
 
melela:jaksamista sinne! pyydä pakkailu yms apuja tarvittaessa ettet väsytä itseäsi ja maha-asukkia, kyl on maailmassa paskiaisia kun tollasen tempun vuokranantaja teki!

mäkin oon miettinyt noita maitotuotteiden alottamista, meillä kun ei korvikkeita mee alas ollenkaan. imetyksen olisin pikku hiljaa valmis lopettaan ja niitä korvikejauheita(kalliita) pitää pukata joka soseeseen nyt:/ tekis mieli alottaa normaalit maitotuotteet jo. toisaalta sitä imetystähän suositellaan jopa yks vuotiaaksi(tai joskus pitemmällekin) mitähän haittoja on jos maitotuotteet alottaa aiemmin?? ja jos hapanmaitotuotteita saa alottaa 10kk niin miks ei normi maitoa?? odotan jo aikaa et voi tehdä tytölle samat ruuat ku muille! meille tuli ekat hampaat alas:D heh, mietinkinkun neitonen oli kuumeessa ja äkäpussina varmaan jonku aikaa... tosin myös vauvarokko sairastettiin pois alta:)
 
ja sen verran vielä että oon kans tietonen muutamastakin vauvasta joka on oppinut vuoden paikkeilla konttaan, sitten niitä taitoja on kertynytkin vauhdilla. ei sitä kukaan enää jälkeen päin muista edes koska vauva on oppinut mitäkin, samahan tuo kun ne kuitenkin oppii joskus:) itteä mua ärsytti/jopa stressasi kauheesti kun pari ihmistä kauheesti vahtaa meitän tytön taitoja, oikein kyttää kyttäämällä. mut aina voin sanoa et nopeemmin se on oppinut kun isänsä(oppi myöhään), eikä siitäkään hullumpi tullut (käy puolitriathloneja kerran vuodessa vetämässä) ;) meillä on tytön oppiminen mennyt tosi samalla tavalla kun mun neuvolakorttien mukaan.
 
Noista maitotuotteista.kaveri kokeili aloitella ihan noin vain maitotuotteita muksulleen niin eiköhän maha mennyt niistä sekasin.Oon kuullut vaan monilta ettei vielä pienten lasten vatsat kestä normi maitoa juomana..
Meillä neiti välillä känkkäränkkä eikä mikään kelpaa..oonkin miettin et kun eka hammas jo tullut että viittiiköhän tota Panadolia antaa jos ei o varmuutta että onk ne hampaat sit mikä vaivaa.. :s
 
Meille sanoi 8 kk neuvolassa lääkäri, että pitäis maitotuotteita välttää vuoden ikään asti, elimistö ei vielä kestä. Hapanmaitotuotteita vois pikkuhiljaa aloitella 10 kk iässä. Ootan kans jo, että sais antaa normimaitoa, on tarkoitus lopettaa imetys siihen. Oonkin mietiskelly, kuinkahan vaikeaa vieroitus tulee olemaan...meiän poika on edelleen tosi innokas tissille tulija ja maitoa menee paljon. Ei mua haittais antaa vaik ens talvi iltatissiä, jos se pysyy siinä, mut kun vuodenvaihteessa aloitan työt niin helpointa ois siinä vaiheessa pärjätä kokonaan ilman.
Meilläpäin on muutes 10 kk neuvola, kun on eka lapsi kyseessä. Just noiden maitojuttujen takia kuulemma.
Pojalle on puhjennut toinen kulmahammas ylös, pientä kuumeilua ja on tosi vaikea saada nukkumaan. Sama juttu oli ekassa yläkulmahampaassa, mut nyt ei kyllä paljoa kuolaa. Seitsemäs hammas, ihana hymy kun pikkuhampaat siellä nököttää :)
 
Ilmeisesti tuo maitoproteiini on sen verran tujua tavaraa, että vauvan maha ei kestä sitä. Eikös noissa nannin korvikkeissakin se vahvuus kasva ykkösestä kolmoseen mentäessä?
Ei tosiaan kannata ottaa murhetta tuosta liikkeelle lähdöstä. Meillä kun esikoinen alkoi ryömiä vasta 11kk iässä ja olin valmis kiikuttamaan sen kaiken maailman tutkimuksiin. Nyt kun taas Aleksi lähti nousemaan tukia pitkin ylös heti kun täytti 8kk, niin mielummin olisin odottanut sinne lähemmäs vuoden ikään tätä uutta kehitysvaihetta. Nyt toisella ei ole mitään itsesuojeluvaistoa eikä juuri kovinkaan hyvää tasapainoa, joten pää kolisee jatkuvasti, kun muksahtelee. Ja tämä taas tarkoittaa hyvästi rauhalle! Nyt joutuu vahtimaan koko ajan, missä se poika kiipeilee. Esikoinen oli itse rauhallisuus ja opetteli kävelemäänkin vasta 1v5kk ilman minkäänlaisia vaikeuksia. Hän vain halusi ottaa asiat varman päälle. Sama pätee kaikkeen uuteen oppimiseen. Hänen kanssaan voi kätellä vaikka Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan ilman, että pitää kädestä kiinni. Hän ei singahtele mihinkään vaan kulkee vieressä kiltisti. Aleksi tulee olmaan ihan toista maata :).
Meillä loppui hyvät yöunet tähän kiipeämisvimmaan. Nyt sitten taas valvotaan yöt. Neuvolassa meillä ei oo 10kk neuvolaa, kun on toinen vauva kyseessä. Tosin, jos nukkumiset eivät ole rauhoittuneet, nini sitten saadaan soittoaika ja ehkä saadaan jo jotain apua tähän jatkuvaan valvomiseen. Pituutta Aleksilla oli huimat 76cm ja painoa 10,6kg.

Melelalle, paljon jaksamista muutorumban keskellä. Kyllä teillä on ollut huonoa tuuria :(. Muistinko oikein, että teille on toinen poika tulossa :))
 
Teilläkin Miimi pitkä poika :) Meiän poitsu oli kans 76 cm. Neuvolassa ihan ihmettelivät, että onpa pitkä poika...? Ei kai tuo nyt nykypäivänä kovin tavatonta ole.
Meillä oli muutes ihana Linnanmäki-reissu viime viikonloppuna. Poitsu tykkäsi hirveesti olla siellä, oli niin paljon ihmeteltävää. Sai oman rannekkeenkin niin päästiin molemmat laitteisiin :)
 

On kyllä pitkiä poikia teillä :) Meiän nökkönen kun on vaan 68cm :) Mutta selvästi huomaa että nyt on neiti vähän hoikistunut vaikka sitä kaksoisleukaa vielä onkin :D Ihana pieni pallero on, joka päivä tulee hetkittäin ihan tosi rakastunut olo, vaikka siis aina ja joka hetki häntä rakastankin, mutta sellanen ihan spesiaali fiilis ja on vaan pakko halailla ja pussailla :) Ihana! Jotenki niin huvittava nyt kun on alkanu tekeen sitä että yhtäkkiä kurkistaa jostain nurkan takaa ja tavallaan huhuilee äitiä :) 

Nyt on parina päivänä ollut samanikäinen vauva kylässä ja neiti on niin innoissaan! Naureskelee ja taputtaa ja touhuaa :)

Meillä nyt todettiin maito- ja muna-allergia. Tehtiin ihon pistokoe. Ihmettelen kyllä miksei otettu verikoetta ja katottu samalla kaikki mahdollinen... Vehnä testattiin siinä myös mutta siitä ei tullut reaktioo, joten ens viikolla kokeilen uudelleen mannapuuroa. Maanataina pitää mennä vielä maitoaltistukseen kelaa varten. Josko sitten saatas niitä erikoismaitojakin. Ei meinaan varmasti tule multa riittävästi maitoa kun tarve olis 700ml/vrk. En usko ainakaan. 

Melela muista pyytää apua tutuilta ettet rasita ittees liikaa! On kyllä paskamainen temppu vuokranantajalta!! Eikös kaupunki/kunta ole velvollinen hankkimaan teille jonkun asunnon koska tuolla ette voi olla?? 

Noi maitotuotteet kaiketi alotetaan hapanmaitotuotteilla just siks ku ne on vähän niinku hellävaraisempia kun suoraan maito.. Ja tosiaan siksi vasta myöhemmin ku ei suolisto vielä kestä, välttämättä.. Näin siis mun tiedon ja luulon mukaan, ei mitään virallista tietoa :)

Onko muuten tietoa/kokemusta recaro young sport -turvaistuimesta? Ja mitä mieltä olette, pitääkö alle 1v ja siitä eteenpäin matkustaa aina selkä menosuuntaan vai voiko turvaistuin olla heti kasvot menosuuntaan?? 

 
Myttö78 ja Miimi, meijän heppu on kans mallia pitkä. 76 oli jo puoltoista kuukautta sitte. Ja tuntuu, että on kovasti jo sen jälkeen kasvanu. Tuntuu niin valtavan isolta pojalta ku vertaa kavereitten suunnilleen samanikäisiin ku ovat 7cm ainaki lyhyempiä :)
Minkähän kokoinen talvitoppapuku se pitäs ostaa, ettei nilkat paista lopputalvesta?
 
Vitsi, että pistää kiukuttaan Melelan puolesta! ..toivottavasti pääsette pian uuteen asuntoon. Jaksamisia! :)

Joku mainitsi, että maidontarve vuorokaudessa olis 700ml - paljonka teidän lapset juo sitä maitoa päivittäin? ..meilllä kun oli tossa välissä vaihe, jolloin 200ml pikkupurkki riitti koko päivän! ..ja nytkin mietin pitkään, että viittiikö noita puolen litran töniköitä ostaa, kun ei säily avattuna kun sen vuorokauden. Eilen avasin tommosen ja näyttäis siltä, että hukkaan menee taas jonkun verran =/ Kasvuki on hidastunu kyllä jonkun verran (neuvolassa kyl sanoivat, et on ihan normaalia että hidastuu nyt kun lähtee liikkeelle ja touhuaa kokoajan), 2 kuukaudessa oli tullut vain 3cm pituutta ja painoa vajaa kilo.. mut kyllähän tuolle sit muuten ruoka kyllä maistuu, maitoa ei vaan paljoa uppoa, ehkä joku 20-40ml per ruokailu. Illalla saattaa mennä vähän enemmän..

Kuinkas moni täällä on lähdössä jo syksyllä töihin vai onko kukaan? ..mulla olis enää reilu kuukausi lomailua ja sit alkais työt - ihanaa! Vaikkakin ressaan ihan kauheesti tosta tarhasta, mitä kaikkea muksulle tarvii ostaa ja mitä sinne pitää viedä ja miten sen viennit/haut saadaan järkättyä ja ja.. aaargh. Kauheeta. Kuulin vielä työkavereilta, että ennen kun työt alotettiin aamuvuorossa klo 7, ni nyt siellä mennään jo klo 6 töihin ! ..joka tarkottaa sitä, et jos mies on yövuorossa (pääsee vasta klo 12 päivällä) ja mä meen aamuun, ni poitsu pitää viedä tarhaan jo melkein klo 5 :( ..pitää vaan yrittää jotenkin saada järkättyä työvuorot niin, ettei menis miehen yövuoro mun aamuvuoron päälle, mut vaikeeta tulee oleen..

..ja mitenkäs hei muuten teillä imetyksen lopettaneilla, vuotaako rinnat vieläkin? Mähän siis imetin poitsua sen hurjan viikon ja pumppailin toisen, mutta maitoa tulee VIELÄKIN jos puristaa nännistä :o Onkohan ihan normaalia?

Pitiköhän mun kommentoida vielä jotain jollekin.. kauheesti ehtii aina kertyä näitä teidän juttuja ettei muista ikinä mitä piti kirjottaa kun tänne tulee :D
 
6-8dl menee noin päivässä maitoa. Teen maitoon puuron eli iihen 2dl aamuin illoin. Ihan vaan sen vuoksi että saa sitä maitoa jos ei satu haluttamaan juua ruoan aikana. Illalla vetää pullon ja joskus aamupäivä päikkäreille mennessä puoli pulloa.

Omaan silmään näyttää, että olis heppu hoikistunu ko liikkuu koko ajan. On niin pitkät välit ny neuvola käynneillä, ettei tiiä. Kotipuntari näyttää aina liikaa (vain pojan painon, ei tietenkään minun ;) )

Mulla loppuu äitiysloma 15.8. mutta en oo menossa töihin. Meillä menee kyllä niin sumplaamiseksi sitte ku menen. Molemmilla vuorotyö. Ei onneks ole kummallakaan yövuoroja. Mutta kattoo nyt miten menee tää asuminen tällä paikkakunnalla. Haluttais kummallaki muuttaa pohjoseen miehen kotipaikkakunnalle, mutta ei oo oikein miehelle vakituista työtä siellä. Ja itellekki varmaanki jotaki sesonki hommaa.

Mulla kans tulee vielä maitoa :o Ja imettäny en oo moneen kuukauteen. Ei tunnu enää patteja rinnoissa, mutta semmosta harmahtavaa nestettä tulee.. Ei tietenkään valumalla, mutta tipoittaen. Tarttee kieltää tuolta isommaltaki pojalta tuo tissittely ;)
 
iines* : Meille ostettiin pojalle tuo Recaron Young Sport -istuin. Ja on ollu tosi helppokäyttönen ja pojalle mieluinen. Varmaankin osittain siksi kun saa istua kasvot menosuuntaan päin niin näkee paljon paremmin kuin kaukalosta.
En sitten tiedä tuosta kasvot / selkä menosuuntaan jutusta... Jokainen kait sen itse päättää miten tekee...
Ja mikä sitten loppujen lopuksi on turvallista ja mikä ei. Tuskin niitä tuommoisia istuimia valmistettais jos ne ei turvallisia olis :)
Kuitenkin tuossakin on todella hyvä sivuttaistuet ynnä muut, 5pistevaljaat...
Mutta jokainen tyylillään. Me ainakin on tykätty kovasti :)
 

Satu meillä tuli kahdessa kuukaudessa vain 1,5cm ja 150g.....  

Pitäs varmaan käydä vähän katteleen noita istuimia kaupassa. 

TiuTau minkä verran teillä vauvalla oli painoa kun otitte istuimen käyttöön?

 
Takaisin
Top