Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Nonnuska, kuulostaapa tosi ihanalta tuollainen tuettu loma! Kylpyläloma on varmasti kaikille mieluinen kokemus!! Saako udella, voiko siinä lomakohteen tai -ajan valita esim muutamasta eri vaihtoehdosta vai kuina tuo toimii? Just typeränä ajattelin jälkikäteen, että eipä se loma kotoa kauempana todellakaan ole mikään itsestäänselvyys.
Me muuten ollaan ostettu kesän menopaikkoihin lippuja alesta pitkin kevättä. Korkeasaaren liput mies bongasi hullareilta, särkkiksen koiramäen eläinpuiston liput oli -50% plussaetuna. Liiton kautta mies sai lintsin rannekkeet puoleen hintaan.
 
Juu hakemuksessa oli pitkä lista eri lomapaikoista ja päivämääristä, löytyi kyllä useita lomakohteita joka viikolle koko kesän ajan. Sai esittää kolme lomatoivetta ja ajankohtaa, ilmeisesti helpompi päästä jos ei toivo suosituimpiin kohteisiin kuten Ikaalisten kylpylä, Porin Yyteri tms. Hakemuksessa kysytään sosiaaliset, terveydelliset ja taloudelliset perustelut ja tietty tulotiedot lähetettävä.
 
Meilläkin on talous sen verta kuralla, ettei lomamatkoista kannata edes unelmoida. Miehen sukulaisten luona pohjoisessa täytynee käydä kuitenkin. Varmaan jotain päivä reissuja tehdään, ainakin mansikoita olisi tarkoitus käydä poimimassa ja varmaan särkänniemessä. Ähtärin ja muumimaailman jne reissut jää sitten ensi kesään (esikoista ajatellen). Toisaalta parempi niin että ehkä tämä syyskuinenkin ensi vuonna saa niistä jo jotain irti.
 
Tuosta Muumimaailmasta piti kysyä jotka ootta käynyt siellä että onko rahan arvoinen paikka? Viihtyikö lapset? Onko sellainen että pitäö oikeasti fanittaa muumeja että viihtyy?
 
Me oltiin viime kesänä muumimaailmassa, mutta ei ollut meillä mikään jymyjuttu. Toki olin silloin 30+ viikoilla raskaana ja ulkona oli vähintään saman verran lämpöasteita. Esikoinen ei tiennyt juurikaan muumihahmoja entuudestaan, mutta pääsi kyllä juoneen mukaan, kun hänelle siinä samalla hahmoista kerrottiin.
Tänä vuonna pohdittiin Muumimaailmaa, mutta taidetaan skipata se. Haluisin yöpyä siinä lähistöllä, jolloin välttyisi liityntäkuljetukselta, kun autoakaan ei sinne lähelle kovin helposti saa parkkiin. Naantalin kylpylä olisi kai siinä vieressä, mutta se on mun mielestä aivan röyhkeän hintainen enkä todellakaan suostu maksamaan yli 200 euroa yhdestä hotelliyöstä.
Edit. Vastaus siis nonnuskan kysymykseen jäi :hilarious: meistä aikuisista se ei ollut rahanarvoinen kokemus, mutta 3-vuotias oli ihan suht hyvillä mielin siellä. Enempi meidän silloinen 3-v tykkäsi Lintsin ilmaislaitteista, helsingin ratikkamuseosta ja hyvinkään junamuseosta. Tänä vuonna esikoinen kyseli muumimaailman perään, mutta tykästyi enemmän muihin vaihtoehtoihin.
 
Kierukasta, koska itselläni on ollut vasta hetken ja tarkistettu, että paikoillaan on. Niin, voiko se herkästi silti siirtyä? Seksin jälkeen on kolmatta päivää alamaha jomottanut. Että pitäiskö tässä taas soitel neuvolaan vai odotella.
 
AamuElokuun, oliko sun kierukka paikoillaan vai menikö jomotus itsekseen ohi?

Meillä vauva oksensi yöllä yhden kerran. Enemmänkin se oli siis iso puklu, sillä se haisi ihan maidolle eikä ollut yhtään "värjäytynyt" päivällä syödyistä kiinteistä. Vauvan mahakin on ollut muutoin ihan normaali. Voikohan helle vaikuttaa vauvaan? Meillä on kotona lämmin, joten voisiko se aiheuttaa tuollaisen kertapulautuksen? Tässä yritän lähinnä itseäni rauhoitella, ettei meitä odota mikään kamala oksennustauti nurkan takana :nailbiting:
 
AamuElokuun, oliko sun kierukka paikoillaan vai menikö jomotus itsekseen ohi?

Meillä vauva oksensi yöllä yhden kerran. Enemmänkin se oli siis iso puklu, sillä se haisi ihan maidolle eikä ollut yhtään "värjäytynyt" päivällä syödyistä kiinteistä. Vauvan mahakin on ollut muutoin ihan normaali. Voikohan helle vaikuttaa vauvaan? Meillä on kotona lämmin, joten voisiko se aiheuttaa tuollaisen kertapulautuksen? Tässä yritän lähinnä itseäni rauhoitella, ettei meitä odota mikään kamala oksennustauti nurkan takana :nailbiting:

Meni ohi, mutta välillä ihan kun tuntisin sen?! Että kai se sit on normaalia?

Miten huomasit pulautuksen? Nukkuuko siis vieressä eikä sormet kurkussa ollut? En näe mitään syytä ainakaan hätääntyä. :) vai miltä tilanne nyt siellä näyttää?
 
Meni ohi, mutta välillä ihan kun tuntisin sen?! Että kai se sit on normaalia?

Miten huomasit pulautuksen? Nukkuuko siis vieressä eikä sormet kurkussa ollut? En näe mitään syytä ainakaan hätääntyä. :) vai miltä tilanne nyt siellä näyttää?
Kannattaisiko siitä kierukasta soittaa varmuuden vuoksi? Lähinnä olisi kai hyvä tarkistuttaa, ettei ole väärässä paikassa kuitenkaan. Mä en tosin tiedä kierukoista mitään, kun itsellä ei ole sellaista ollut. Toisaalta tiedän, että tovi laitosta jonkinlaista jomotusta ja nippailuja voi olla. Soittaminen ei maksa kuitenkaan mitään paitsi aikaa, jota äideillä on runsaasti (not) :grin.

Olin nostanut tytön viereen, kun oli niin pyöriväinen. En tosiaan nähnyt vaikka sormet olisi ollut kurkussa, mutta sitä en jostain syystä usko. Yleensä oksennustaudit vain ei tule ensimmäisenä vauvalle, joka ei juurikaan pääse koskettelemaan likaisia pintoja ja leluja vielä, vaan ensimmäinen sairastaja on toinen vanhemmista tai isompi sisarus. Ja tosiaan yhden kerran oksensi viime yönä ja sitten se loppui o_O meillähän tyttö oksensi kahdesti myös torstaina ennen pääsiäisen pyhiä eikä silloinkaan kukaan muu sairastunut. Nyt olisi vaan outoa, jos vastaava ilmiö toistuisi, koska niin hyvää tuuria mulla ei ole :nailbiting:
 
Imme, välillähän noita tulee. Meillä vauva oksensi yhtenä yönä. Sitä oli edeltänyt isosiskon riehuminen ja intoutuminen leikkiin nukkumaanmenoaikaan, kaikenlainen innostuminen ja riekunta. Sitten tuli kakka, nostin syliin ja kuulin kuinka iltapuuro velloi vatsassa. Ehdin nousta pois sängystä ja iltapala tuli pitkin seiniä. Oliko sitten reaktio pakastemustaherukoille joita sai ensi kertaa, vai innostuksen johdosta vatsa meni sekaisin (meno oli aika villiä vaikkakin väsynyttä), mutta mitään muuta oiretta ei ollut eikä tullut. Toivotaan, että oli vain yksittäinen tapaus. Ihan hyvin voi olla helle tai muu random syy. Varsinkin jos oli vain maitoa eikä kiinteitä näkynyt, niin ei kuulosta pöpöltä ainakaan.
 
Kuulkaa, nyt menee jännäksi. Meillä siis koitti minun kauan pelätty 48h ero vauvasta kun läksin kavereiden kanssa ulkomaille rilluttelemaan. Mies jäi kotiin lasten kanssa ja mun vanhemmat oli auttamassa. No, hyvin olivat pärjänneet. Vauva ei ollut huolinut maitoa mistään pullosta, mukista tai muustakaan laitteesta, mutta oli syönyt ruokaa mielellään ja ollut hyväntuulinen (mitä nyt hampaat vähän vaivasivat ja panadolia sai ripauksen yöksi). Nukkuikin oikein hyvin, mies heijasi nukkumaan vaunuissa (kun yleensä nukahtaa tissille) ja tokana yönä oli nukkunut 11h putkeen! Päiväsin oli naureskellut ja yrittänyt edelleen eteenpäin (konttaa lähinnä takaperin tai hassuja jänöhyppyjä tehden eteenpäin/nenälleen), paitsi roikkui kyllä miehessä kiinni ja suhtautui varauksella isovanhempiin vaikkakin jaksoi hymyillä (kunhan isi oli lähellä).

Itse pumppasin reissussa kolmesti päivässä, 1-2 desiä kerrallaan tuli heittämällä. Kotiin palattuani imetys jatkui normaalisti, mupelo antoi poissaoloni heti anteeksi vaikkakin vikiseekin helpommin perääni jos katoan kulman taakse. Öisinkin on syönyt kerran pari, tosin vasta aamuyöstä.

Mutta tänään. Nukutin vauvaa tissille sängyssä kuten aina. Vauva söi, oli unen rajamailla, sitten veti itsensä istumaan ja katseli huoneessa ympärilleen, löysi vaunut. Möngersi sängyssä aikansa ja alkoi selittää jotain. Nousin ja siirsin vaunuja, että tännekö haluat. Nosti kätensä ja halusi syliin, iskin vaunuihin ja jäi sinne tyytyväisenä. Heijasin uneen viidessä minuutissa ja siellä on nyt nukkunut. Katsotaan kuinka pitkään menee, nukkuisikohan koko yön? Siis vauva HALUSI pois tissiltä vaunuihin nukkumaan. En tiedä mitä ajatella :D
 
Kyllähän ne isätkin osaa lapsiensa kanssa olla ja hoivata siinä missä äiditkin:wink
Nauttikaa jos jonnekin pääsette ja todellakin menkää jos mahdollisuus suodaan... minäkin lähtisin rilluttelemaan jos vaan voisin! Mun poissa olo koostuu 2h lenkistä vaunujen(sisun) kanssa...
Se on niin mamman poika eikä hyväksy ketään muuta kun mut, ei edes isäänsä!
 
Pärjäämisestä tulikin mieleen, että maanantaina pitäisi aloittaa työt ja pärjätä siellä:nailbiting: Iskä aloitti 9 kk vapaansa juhannukselta. Ainoa huolenaihe on tosiaan, miten äiskä pärjää töissä :hilarious: Toisaalta kivaa, mutta myös haikeaa. Eiköhän tää tästä.
 
Tämä äiskä todellakin antaa muille mahdollisuuden hoivata muksuja! Jos jotain niin olen oppinut olemaan itsekäs ja ottamaan omaa-aikaa aina kun se mahdollista:wink
En kyl itsekään tiiä miten sitä parin vuoden päästä pärjää töissä... en ehkä mieti tätä vielä:p
 
Pihkat se mitään yötä nukkunut, klo 01 piti päästä äidin viereen ja aamuyöstä lisää tissuttelemaan. Tänään ilmoitti taas haluavansa vaunuihin yöksi, vääntäytyi tissiltä ylös ja lähti pitkin sänkyä könyämään kohti vaunuja. Viekkuun halusi 23.30. Kyllä se tästä, seuraava irtiotto on tyttöjen mökkiviikonloppu elokuussa, isi saa taas pärjätä pari yötä lasten kanssa ja ehkä siinä sitten yöheräilyt jää. Ei ne mua juuri häiritse mutta tilaisuus saa toiveikkaaksi.

Mutta joo, mulla oli hyvä reissu, pumppaaminen julkisessa vessassa oli uusi kokemus mutta ikäväkään ei ehtinyt raastaa kuten kuvittelin.

Ja meillä opittiin viimein konttaamaan eilen! Nyt sitä ei pitele mikään, hienosti myös kuuluu oma tahto jos ei saa siskolta himoitsemaansa lelua tutkittavaksi HETI. Ihanaa mutta kamalaa kun kasvaa niin vauhdilla!

Pipsalle tsemppiä töihin! Kyllä ne päivät menee vauhdilla. Itse muistan ekan lounaan töihin palattuani. Ketään ei tarvinnut auttaa, valvoa, syöttää, pyyhkiä... ihan itse vain söin ja juttelin työkavereiden kanssa. Hämmentävä tilanne, mutta kyllä siitä nauttikin. Mulla edessä vasta vuoden päästä...
 
Äitiyslomat ois nyt sitte lusittu ja kotihoidontuki kutsuu. Kyllä tuntuu tuo tuki luvattoman pienelle nyt kun Kelan sivuilta sitä laskeskelin. Saa kyllä venyttää penniä tosissaan, haluaisin hoitaa tätä pienintä kotona 2 - vuotiaaksi jos vain mahdollista. Täytyy tosissaan ottaa joku tulot ja menot vihkonen esiin ettei menis turhuuksiin kolokosti rahaa. Meinataankohan tuota tukea koskaan nostaa järkevälle tasolle. Kotihoidon tuen kuntalisää meidän kunnassa ei saa.

Täällä vielä ryömitään 9 kk ikää. Nyt alkanut nousemaan polvillaan tukea vasten ja kaatumisia tulee vaikka kuinka koittaa vahtia.
 
Meillä alkuperäinen suunnitelma oli, että hoitoon (noin 3-4 päivää viikossa) lähtisi 1,5v, mutta sitten alettiin pohtia, että jos mitenkään onnistuttaisiin kituuttamaan sinne 2v asti jompi kumpi kotona. Todennäköisesti minä jäisin ensi keväänä muutamaksi kuukaudeksi. Saa nähdä. Pitää alkaa vyötä kiristämään. On se kotihoidontuki vaan onnettoman pieni raha.
 
Kotihoidontuki on aivan naurettava. Työtä tehdään 24/7 ja silti työttömät (osa, jotka ei edes halua tehdä töitä) saa enemmän. Eikä siinä, on työttömyystuillakin paikkansa tässä yhteiskunnassa, mutta musta on uskomatonta, miksi kotihoidontuki on paljon pienempi kuin työttömän tuet. Ne pitäisi tasata samaan arvoon toistensa kanssa.
Meillä on kunnassa onneksi kuntalisä. Alle 1v9kk lapsesta saa lisää 160 euroa ja jokaisesta alle kouluikäisestä 50 euroa. Meidän perheessä se tarkottaisi 210 euroa. Ehdin jo hakeakin sitä lisää ja saada myös myöntävän päätöksen, kunnes mulla kävi aika uskomaton tuuri. Saan tehdä töitä täysin kotoa käsin noin 10 tuntia viikossa. Tai enemmänkin saisin toki tehdä, mutta sanoin itse, että esim kaksi tuntia päivässä voisi sopia omaan aikatauluun aika kivasti. Saa hyvän lisän tuohon surkeaan tukeen. Aloittelen samalla syksyllä ylemmän korkeakoulututkinnon. Siinä aloitellaan oppari heti ekasta opintojaksosta, niin saan nyt sekä syksyllä että jatkossakin tehdä opparia työajalla, kun se on myös samalla mun työtä. Sentään jotain kivaa siis munkin työpaikalla, kun viime kesänä oli kauhea tappelu lomista...

Meillä muuten vauva tippui tänään sängystä. Hän nukkuu aina päikkärit meidän sängyllä ja herätessään alkaa aina huudella ihmisiä hakemaan hänet sieltä pois. Tänään hän oli siitten päättänyt hiipivänä tiikerinä ryömiä sängyn reunalle ja siitä mutjahti alas. Aivan kamala tilanne!!! Onneksi suurempia ulkoisia havereita ei näkynyt, mutta ajatus tottakai laukkaa jo aivotärähdyksissä ja muissa. Hui!
 
Takaisin
Top