Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Toi ympäristöahdistus on hyvä pointti! kyllä minua ahdistaa se, että millaisessa maailmassa meidän jälkipolvet joutuvat elämään. Itselleni epätyypilliseen tapaan ostin kirppikseltä paljon joululahjoja ja tätä kierrätystä haluaisin siis kasvattaa ja vähentää hyysterinomaista shoppailumallia tietyissä asioissa
 
Mulla on kaksi veljeä ja kumpikaan heistä ei varmaankaan aio lapsellisiksi, joten enkös voi ottaa heiltäkin yhdet lapset omaan kiintiööni enkä hetkauta maailman kasvavaa populaatiota :wink mulla on jostain syystä vauvakuume, mutta ymmärrän myös, että nyt ei todellakaan ole enää lisää vauvoja tulossa tähän perheeseen. Silti harmittaa, kun tämä meidän tyllerö on viimeinen vauva meidän perheessä.
 
Monet sanoo just että lapset on pahinta mitä maapallolle voi tehdä. Silti itse päätin lapset hankkia enkä suostu siitä huonoa omaatuntoa kokemaan :grin mulla on myös tuota ynpäistöahdistusta, mutta itselle se on tullut nimenomaan lapsien jälkeen. Kun haluaisi että omat jälkeläiset myös saisivat tästä pallosta nauttia. Eli itse oon alkanut tehdä ekologisempia ratkaisuja just lasten myötä ja uskon, että se tarttuu kotoa myös lapsiin. Olen siis nyt alkanut enemmän kierrättämään (bio, lasi, metalli, pahvit, lehdet ja tietty vaatteet ja ongelmajäte jne) ja suosimaan kasvisruokaa.
 
Hyvä tytöt!
Oottehan huomannut että myös muovipakkaukset voi monissa paikoissa kierrättää, shampoo pullot ja jauhelihapaketit yms. Mäkin täällä viherpiiperöin vaikka mies hankaa vastaan:wtf:
Millasia kasvisruokia laitatte, inspistä kiitos:)
 
Mäkin mielenkiinnolla tietäisin enemmän noista kasvisruuista. Mua harmittaa että energiajäte muuttu muovijätteeks pelkästään. Tai siis en ole yhtään nyt kärryillä että kuinka se toimii. Pitääkö ne muovikipot olla hyvin pesty ja jokane samanlainen päällekäin pinottain ettei voi vaan olla kaikki sekaisin? Pitäisi varmaan tutustua asiaan. Toistaiseksi ollaan kaikki pahvit, lehdet, lasi ja metalli kierrätetty ja suurena haaveena on saada biojätettäkin kierrätettyä (eli kompostoiden)

Ja sit tämä keskustelu, että lasten saaminen on itsekästä ja maailmaa tuhoavaa (nyt en osannut ilmaista itseäni selkeästi, toivottavasti ymmärrätte), mutta me selvästi ollaan sen myötä havahduttu miettimään asioita. Entäpä ne joilla ei vielä ole lapsia tai ei halua sen tähden? Ovatko he yhtä kierrätyshaluisia ja pohtivat kulutuskäyttäytymistään? :wink
 
Muovin voi kierrättää sekaisin kun puristetaan keräysastiassa. Ei pvc:tä eikä likaisia pakkauksia. Huuhtelun pitäisi riittää, muuten kannattaa laittaa sekajätteeseen.

En tiedä kuinka moni jättää lapset hankkimatta pelkästään maailmantila mielessään, kyllä siinä on yleensä muitakin syitä takana. Toisaalta monet perheellisetkin vähät välittää ympäristön tilasta, hienoa huomata että täällä on tiedostavaa porukkaa!

Enkä mä osaa kritisoida ihmisiä jotka ovat ahkeraan lisääntyneet, ne lapset on heille maailman rakkaimpia ja onhan karmeaa edes vihjata ettei niitä lapsia olisi "saanut tehdä". Mutta tässä omassa vauvakuumeessa sitä nyt yrittää järkeistää jotenkin. Toisaalta toinen syy tälle "vain 2 lasta" -päätökselle on se että 5-henkisen perheen matkakulut alkaa olla tähtitieteelliset (meillä kun tuo anoppila on maailman toisella laidalla) että eipä se sukulointikaan kovin ekologista meidän osalta ole. :wink

Itse sain ympäristöherätyksen vuosikausia sitten ja tulin siihen tulokseen että koulutus on avain maailman muuttamiselle - ja siinä myös uusi sukupolvi on olennaisessa roolissa. Hienoa siis että täälläkin kasvatetaan tiedostavaa sukupolvea! On vaan jo nyt ollut haastavaa opettaa 3-vuotiaalle ettei kaikkea roinaa tarvitse omistaa kun parhaan kaverinsa perhe on hyvinkin materian perään ja toki lapsi vertaa lelujen määrää ym. Toisaalta nuorena vitsa väännettävä, hyvin se jo kaupassa mutisee että "niin paljon turhaa roinaa, ei tarvita kaikkea" - paitsi rihkamakorujen osastolla...
 
Ja mitä tulee kasvisruokiin niin aika paljon voi lihansyöntiä vähentämään ihan vaan korvaamalla lihan jollain muulla. Esim härkis, nyhtökaura, mifu, soijarouhe - harva edes huomaa eroa jos niitä käyttää kastikkeessa, risotossa, makaronilaatikossa. Lihan voi myös kokonaan jättää pois esim hernekeitosta ja em. ruoista. Varsinkin jos lapsi saa liharuoan päiväkodissa/koulussa ei kotona tarvita lihaa. Meidän esikoinen ei tykkää lihan tekstuurista, syö vain jauhelihaa ja jotain leikkeleitä ja nakkeja, muuten kasvisruokaa monipuolisesti. Vegaani ruokavaliota en osaisi lapselle neuvoa mutta koko perheelle lihan vähentäminen on jo aika helppoa :)

Muoks. Näitä kasvisruokavinkkejä oli mun mielestä tuolla yleisessä keskustelussa mutta en löydä nyt kirveelläkään.

Muoks2. Hoplop-päivä takana ja lapset unilla 19.30, omaa aikaa näyttää olevan kun täällä tulee taas runoiltua... :wink
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon aikanaan ollut kasvissyöjä niin reseptejä jonkun verran kerättynä kasvisruuistakin :grin miestä oon myös saanut käännytettyä, mutta liki 2 wee esikoinen on vannoutunut lihansyöjä, suurin osa kasvisruuasta ei mene alas. Silti niitä on ja tarjoan, jos joskus alkais maittaa. Mutta tosiaan, suurimmasta osasta liharuokia on helppo muokata kasvisruokaa.

Meillä omia lenppareita on esim kasviskeitot (porkkana, bataatti ja linssi) sitruuna-pinaattirisotto (miehen lemppari), tofusta tehty kiinalaistyyliin maustettu tofu-sienikeitto (tofua, sipulia, herkkusieniä, nuudelia, hapanimeläkastiketta, tähtianista) ja chili sin carne (liha pois tai korvata tummalla soijarouheella, sopii myös muihin ruokiin jauhelihan tilalle :wink) .

Soijasuikaleita oon myös käyttänyt (paljon proteiinia ja tosi halpaa verrattuna mifuihin ja härkiksiin). SoyAppetit pussin kyljessä oleva stroganoff on ainakin ihan hyvää samoin oli joku pasta, minkä Googlen avulla löysin. Näissä on kyl oma makunsa, mikä saattaa vaatia totuttelua. Sitten tietty sieniruokia (suppiskastike ja keitto, tattirisotto, sienillä täytetyt paprikat, munakoisot tai kesäkurpitsat tai kaalikääryleetkin). Ja tietty näiden lisäksi vielä erilaiset papuruuat.

Itselle on tärkeää, että kasvisruokakin on ravintosisällöltään kunnossa ja ennen kaikkea maistuu hyvältä. Ja kasvisruualla tarkotan yleensä lakto-ovo ruokia. Toki nykyään on helppo ihan vegaaniruokiakin tehdä kun on riisi/kaura/soija maitoja, juustoja tms. Itsellä vaan periaate, että jos maito maksaa 70 centtiä purkki niin en kasvisversiosta maksa 2 euroa. Tai jos kanasuikaleet maksaa 2,5 euroa niin en lihankorvikkeesta maksa 5 euroa. Sitten toki kun taas on työelämässä ja rahatilanne eri niin asia voi muuttua. Ja minäkään en vegaaniruokavaliota lapsille suosittelisi. Aikuiset tehköön mitä lystää, mutta lasten olisi hyvä olla sekasyöjiä. Jos on päikyssä niin kotonaan voi sit syödä vaikka sitä vegaaniruokaa.
 
Mä en oikein noista soija hommista niin välitä, se maku aina vaan pistää läpi... vinkkejä millä sen sais muumioitua?
Tota risottoa kyllä vois kokeilla, kuulostaa hyvälle:wink
Mun kasvisruoka vinkit jotka maustuu ainakin meidän junnuolle:wink

Sieni-,punajuuri-, porkkana-rakuuna-, tankoparsa-, oliivi/aurinkokuivattu tomaatti/feta-, yrtti risotot

Erilaiset kasvispastat, herne”pesto” pasta on lasten suosikki. sosekeitot, kikherneminestrone, patoja joissa lihakorvattu palkokasveilla, kasvis/palkokasvi pihvejä/pyöryköitä, kuten falafel, porkkana-linssi, kukkakaali-juusto, punajuuri-aura, juurespihvit...
Lettuja/pannareita porkkanasta ja pinaatista.

Pataruuista muutamia vinkkejä, stidado kikherneistä, voi”kanaa” linssistä, chili con carne pavuista, stroganoff kikherneistä ja sienistä, kookos- linssi kastike.

Meidän lapset tykkää aasialaisesta ruuasta joten Intia on hyvin vahvasti esillä meidän kasvisruoka valikoimassa:wink

Tämmöset nyt tuli mieleen näin aamukahvilla :wink
 
Niin ja tein tossa hetki sitten kurpitsa-kikherne curryä, se oli niin hyvää ja meidän ennakkoluuloisin lapsi ilmoitti että on sen lemppari ruoka:wink
 
Niin ja piirakat! Tänään ruuaksi brie juustolla höystettyä sipulipiirakka:p
Muita esim Sieni, mozzarella-tomaatti , pinaatti-feta, tomaatti-pesto... nyt on nälkä:D
 
Piirakat ja pizzat! Meillä äidin pizza on ihan suosikki: tomaatti-mozzarella-persikka terveellisempään pohjaan. Aiemmin oli mukana kana mutta jätin sen kerran pois eikä kukaan edes huomannut :)

Samoin pinaattiletut ja -pannari, erilaiset kasvissosekeitot uppoaa hyvin. Tuorepastat on meidän vakioeines jos täytyy jossain pikaisesti syödä.

Mä en syö soijaa, tofua jne. kun olen allerginen niin etsin aktiivisesti noita lihankorvikkeita protskuksi. Ja siksi usein ihan vaan jätän lihan pois ja luotan että lapsi saa päiväkodissa tarpeekseen lihasta.
 
Meidän lemppari eines on pinaattikeitto. Sitä syödään varmaan kolmen viikon välein tytön kanssa kotona lounaalla. Toinen on maksalaatikko, sitä parin kuukauden välein. Muita eineksiä ei käytetä. Nuorena ja villinä tuli kyllä syötyä roiskeläppiä :grin
 
Meillä ei eineksiä käytetä... 2 ainutta mistä lapset tykkää on maksaloota ja Italian pata mut kun ite tekee niin saa samalla rahalla tehtyä isomman satsin... oon niin tarkka roposistani että en eineksiä raaski ostella:wink
 
Mikään ei ole parempaa pinaattikeittoa kuin einespinaattikeitto :hilarious: meillä pyritään syömään tuoretta, kotona tehtyä ruokaa, mutta on meillä eineksetkin ajoittain käytössä. Kalliimaksihan ne tulee, mutta kyllä ne myös arkea helpottaa :) nyt pari kuukautta olen kiinnittänyt erityistä huomiota ruokahävikkiin ja yritän heittää mahdollisimman vähän ruokaa pois. Meidän lounaan jauhelihakastike ja jääkaapissa ollut juustoraasteen jämä taittui tämän päivän päivälliseksi, pitsaksi. Joululaatikon jämistä tein sämpylöitä ja rieskoja, kinkun lopusta pasteijoita jne. Mä olen ehkä vähän hassu, mutta saan siitä tosi paljon iloa, jos keksin jollekin ruoan jämälle vielä jatkojalostuskohteen:hilarious:
 
Mä käytän välillä jotain eineksiä, lähinnä pinaattilättyjä ja jotain puolivalmisteita. Kun päivisin syö vaan minä ja tyttö niin ne ei paljoa maksa (oisko euron olleet paketti ja siitä syödään ainakin kaks päivää lounas). Sitten yks lämmin ruoka syödään illalla ja välillä jos miehel menee töissä myöhään ni se syö leipää tms ja tytsy ehkä pilttiä tms. Kun itse välillä syön vain yhden lämpimän ruuan, mutta lapsi syö kyllä joka pv kaksi.

Ja toi ruokahävikki! Itseä kans ärsyttää kun joskus ruokaa eksyy roskiin vaikka kuinka yrittää hyödyntää jääkaapin sisältöä ja jämiä. Nyt oon tehnyt vähemmänkin ruoka kun jostain syystä sitä ei tällä hetkellä kulu niin paljon. Yleensä meillä siis syödään samaa ruokaa 2-3 päivää. Mies ottaa töihin ja me tytön kaa syödään päivällä ja illalla sitten jotain eri ruokaa pari päivää tai vaan munakas tai se eines.
 
Mulla loppuukin tänään maidonluovutus kun laitetaan hormonikierukka niin sen kanssa ei saakaan luovuttaa.. No kyllähän tässä jo 3,5kk on maitoa sinne luovutettu, että eiköhän se riitä :)

Eikös luovuttaminen lopu muutenkin viimeistään kun 4kk tulee täyteen? Meillä loppui juuri ennen joulua ja sen jälkeen onkin ollut suihkutissit voimissaan eikä vielä näytä tasaantumisen merkkejä. Pitäis jaksaa pumppailla mutta ei viittis kun pakastin alkaa olla jo täysi... :)
 
Juu viimeistään 4kk ois pitänyt lopettaa eli ei ois ollu kun pari viikkoa enää joka tapauksessa. Saas nähä millaset suihkutissit tulee kun lääkäri pelotteli, että tuo kierukka suottaapi lisätä maidontuotantoa :nailbiting:
 
Juu viimeistään 4kk ois pitänyt lopettaa eli ei ois ollu kun pari viikkoa enää joka tapauksessa. Saas nähä millaset suihkutissit tulee kun lääkäri pelotteli, että tuo kierukka suottaapi lisätä maidontuotantoa :nailbiting:

Jaiks!
 
Takaisin
Top