Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Meillä tytöillä ikäeroa 1v 7kk. Koska vauva on todella rauhallinen niin on saanut vanhemman tytön opetettua päiväkuivaks. Esikoinen osaa itsenäisesti syödä ja juoda, mutta pukemisessa pitää auttaa. Yöt nukkuu pääsääntöisesti hyvin,mitä nyt pottakuviot herättää neitiä potalle. Osaa jo melko nätisti olla vauvan kanssa,eli voin seisoa parin askeleen päässä. Toisin sanoen kotona ja tutuissa kyläpaikoissa menee hyvin. Mutta kauppareissut tai siirtymät autoon-autosta rattaisiin-lapset ja rattaat autoon yms siirtymät ja niiden lisäksi kaikki evästelyt ja pottailut kylillä; vaatii kyllä asennoitumista, aikaa, pitkiä hermoja, hyvää valmistelua. En tiedä olisko se yhtään helpompaa, jos esikoinen olisi vanhempi. Nyt saa vyötettyä rattaisiin kun liikutaan kaupungilla.

Sitä miettii vaan, että miten sitä enää liikkuis mihinkään jos kolmas syntyisi lyhyen ajan kuluttua. Sitten pitäisi liikkua vaan jos mies pääsis mukaan ja se tuntuis kovin rajoittavalta.
 
Sitä miettii vaan, että miten sitä enää liikkuis mihinkään jos kolmas syntyisi lyhyen ajan kuluttua. Sitten pitäisi liikkua vaan jos mies pääsis mukaan ja se tuntuis kovin rajoittavalta.

Mun menemisiä oo kyl lapset rajoittanut yhtään:D mulla on siis tupla rattaat+seisomalauta ja sillä mennään suurimmaksi osaksi ja jos nyt ihan pakko autolla mennä niin sieltä löytyy matkarattaat seisomalaudalla:wink pidemmille reissuille autoon heitetään kylmälaukku eväineen ja potta:wink
Kovin usein tulee reissattua ilman miestä joten hänen läsnä olonsa ei ole mun/meidän liikkumisen este tai mahdollistaja:p
 
Te, jotka ootte matkustanu (lentäen) pienen vauvan kanssa, niin olisko jotain vinkkivitosia antaa? :)
 
Meilläkin 3kk neuvolassa poitsu 7kg ja 64cm :D
2088a5dfb6a6f14fa04f51fee086ae9f
nyt on suolen toiminta poitsulla hidastunut tosi paljon, normaalisti kakkii kerran päivään mutta parisen viikkoa on mennyt jo niin että kerran on niskakakka ja yksi normaali tullut ja piereskellään sitäkin enemmän ja pierut on alkanut haista.. Selkeästi masu vaivaa, etenkin iltaisin, millähän mie voisin toisen oloa helpottaa vai eikö sitä maitoo vaan jää kakattavaksi asti. :confused: vinkkejä otetaan vastaan. :D ja vieläkin jatkuu huono unisuus, edelleen kahden tunnin välein herätään yöllä entisen "syön kerran kaksi yössä" tilalla..päikkäreitäkään ei nukuta enää kun ihan maks 2h pisimmillään. .liekö oma maito ei sit pidäkään nälkää enää. Kokemuksia muilta näihin meikäläisen "ongelmiin"?
 
Rintamaidossa pätee kysynnän ja tarjonnan laki :) Mitä isommaksi vauva kasvaa, enemmän maitoa tarvitsee ja useammin siinä rinnalla notkuu sitä sitten tilailemassa, jolloinka maitorauhaset ymmärtävät tuottaa enemmän. En siis usko että maitosi ei pitäisi nälkää. 3kk iässä on sanottu olevan tiheänimun kausi, mutta myös joku kehitysvaihe kun vaikuttaa uniin. Monethan kuvittelevat tämän tiheänimuvaiheen olevan vain sitä että maito on loppu rinnoista, kun vauva on siinä rinnalla koko ajan ja kiukkuaa jos ei saa tissiä. olikohan just unien laadun muutos (nää REM-unet yms.) en nyt muista. Pitäisi kai googlettaa. Mahavaivoihin en osaa antaa vinkkejä, kun esikoisen kohdalla ei kyllä löytyny apua näistä cuplatoneista yms. Omalla syömisellä voi vähän vaikuttaa, et esim. sipulit, kaalit, ruis, paprika, kahvi, kaakao (suklaa) jättää ruokavaliossa vähemmälle :)
 
Tuntuu että tää tiheän imun kausi on kestänyt jo vaikka kuinka kauan. :D ja lapsen tahtisesti imetän kyllä, ei siinä. En joo miekään jaksa uskoa että oma maito ei riittäisi kun kasvaa hyvin ja on kumminkin ihan tyytyväinen lapsi, mitä nyt tosiaan tuo masu vaan on ruvennut ilkeilemään taas, vaikken mitään normaalista poikkeavaa olekaan syönyt, ihan samalla tavalla kuin pari ensimmäistäkin kuukautta, näin äkkiseltään pohdittuna.

Täytyy siis vaan jatkaa pierujumppaa ja hierontaa pienelle, jospa se kakka sieltä joku päivä taas tulisi. :D
 
Meilläkin 3kk neuvolassa poitsu 7kg ja 64cm :D
2088a5dfb6a6f14fa04f51fee086ae9f
nyt on suolen toiminta poitsulla hidastunut tosi paljon, normaalisti kakkii kerran päivään mutta parisen viikkoa on mennyt jo niin että kerran on niskakakka ja yksi normaali tullut ja piereskellään sitäkin enemmän ja pierut on alkanut haista.. Selkeästi masu vaivaa, etenkin iltaisin, millähän mie voisin toisen oloa helpottaa vai eikö sitä maitoo vaan jää kakattavaksi asti. :confused: vinkkejä otetaan vastaan. :D ja vieläkin jatkuu huono unisuus, edelleen kahden tunnin välein herätään yöllä entisen "syön kerran kaksi yössä" tilalla..päikkäreitäkään ei nukuta enää kun ihan maks 2h pisimmillään. .liekö oma maito ei sit pidäkään nälkää enää. Kokemuksia muilta näihin meikäläisen "ongelmiin"?

Meillä ollut aivan samaa nyt muutaman viikon. Panttas kakkaa 6pvä parhaimmillan ja kauhee piereskely! Ja yöt on tosi levottomia, aiemmin hyvin nukkunut neiti heräilee (onneksi ei itke) ja möyrii ympäri sänkyä. Ja piereskelee :grin
Tämän hetkisen oon pistänyt "nelikuishulinoiden" piikkiin, tiheä imu meillä jo oli ennen näitä. Vaihetta vaiheen perään :wideyed:
 
Te, jotka ootte matkustanu (lentäen) pienen vauvan kanssa, niin olisko jotain vinkkivitosia antaa? :)

Me on lennetty lyhyttä tunnin matkaa nyt yhteensä 6krt muistaakseni ja hyvin on mennyt. Vauva on ollut muuten liinassa tai repussa, koneessa olen irrottanut että saa vyöhön kiinni. Lääkäri neuvoi syöttämään tai antamaan tuttia nousut/laskut, mutta itse olen syöttänyt silloin kun vauva on halunnut ja nousut ja laskutkin on menneet hyvin. Paljon nukkuu koneessa, humina on vission hyvä :)

Kaikki tarvittava vaan hoitolaukkuun ja helposti saataville, etenkin jos lentää yksin vauvan kans.

Kysy vaan jos tulee jotai miemeen :)
 
Kellään vinkki vitosta miten saada vauva juomaan tuttipullosta :D pari kk:n ikäsenä joi kyllä ilman ongelmia, nyt ei kelpaa ei millään, eikä mikään tuttiosa, ei luonnonkumi eikä noppeemmi virtaavakaan. Tarve olis vaan kerran viikkoon että äiti voisi rauhassa käydä kuoroharkoissa eikä tuli hännän alla .. :D
 
Kellään vinkki vitosta miten saada vauva juomaan tuttipullosta :D pari kk:n ikäsenä joi kyllä ilman ongelmia, nyt ei kelpaa ei millään, eikä mikään tuttiosa, ei luonnonkumi eikä noppeemmi virtaavakaan. Tarve olis vaan kerran viikkoon että äiti voisi rauhassa käydä kuoroharkoissa eikä tuli hännän alla .. :D

Meillä on kelvannut, vaikkei säännöllisesti pulloa annetakaan. Tosin tuo meidän vauva on tosi ruoan perään, että on ihan sama, mistä saa ja mitä saa, kunhan saa :D mutta ite ainakin nyt alkuun vinkkaisin, että äiti tisseineen pois näkö- ja hajupiiristä ja isä/joku muu syöttää pullosta. Tosin, jos tämä ei auta niin sitten mun vinkit loppu siihen, kun ei oo ite tarvinnu kikkailla :D

Muoks. Tosin ootte kyllä vissiin niiden kuoroharjotusten aikana tätäkin kokeillut...
 
Joo, isälle raivotaan samalla tavalla, tai ainakin edellisen kerran kun on isä kokeillut. Tosin eihän tuo lapsi kyllä puolessatoista tunnissa nälkään kuole jos sillä välillä nälkä iskee eikä suostu pulloon. :D mutta miun sydän ei anna periksi sille että turhaan huudattas sitä sit. Voisihan sitä kyllä kokeilla hörpyttää tai vaikka teelusikalla antaa, ompaha isällä jotain tekemistä lapsensa kanssa.. :D
 
Esikoisella kävi niin ettei enää hyväksynyt pulloa PAITSI kun sai itse pidellä sitä. Mies tuki pulloa pohjasta ja vauva oli selällään lattialla ja piti itse pulloa vatsan päällä ja "söi itse", aika nopeasti jaksoikin pidellä pulloa itse. Oli ainoa asento jolla maistui :D
 
Esikoisella kävi niin ettei enää hyväksynyt pulloa PAITSI kun sai itse pidellä sitä. Mies tuki pulloa pohjasta ja vauva oli selällään lattialla ja piti itse pulloa vatsan päällä ja "söi itse", aika nopeasti jaksoikin pidellä pulloa itse. Oli ainoa asento jolla maistui :D

Oho, minkä ikäisenä? Esikoinen hylkäsi pullon 3,5kk iässä. Sitä ennen oli juonut viikoittain useamman kerran ja yhtäkkiä näin. Sit sai tissiä, lähin salille ja sai, kun tulin takaisin.
 
Niin syötän miekin ennen lähtöä ja kun takasin tuun. Olisi vaan ihan kiva, jos joskus voisi olla ihan rauhassa ilman, että tulee "paskamutsi" olo itselle, jos pienelle tuleekin kauhea nälkä ja raivoo/itkee ittensä läkähdyksiin kun ei pullosta kelpaa, sillä aikaa kun oon poissa. . :confused: mutta toinen on näin pieni niin vähän aikaa, että toisaalta ei pitäis stressata tämmösestä :D
 
Takaisin
Top