Hedelmöityshoidon keskeyttäminen.

  • Ketjun aloittaja Matleena1981
  • Aloituspäivämäärä
M

Matleena1981

Vieras
Heippa.

Onko kenelläkään tietoa voiko julkisella pitää taukoa hoidoista. Itsellä on tilanne, että ensimmäinen kierros ivf-hoitoa menossa. Ja kroppa on aivan sekaisin jo nyt. Päätä särkee, huimaa ja kävely sattuu. Ei ole mitään vakavaa lääkärin mukaan.
Mutta itselle on tullut olo etten yhtään tiedä haluanko yksin sittenkään äidiksi. Kun on kauheassa olossa kotona yksin ollut ilman ketään keheen turvautua.
Miten tähän suhtaudutaan? Heitetäänkö ulos ja mitä tapahtuu mahdollisille alkioille. Hävittävätkö he ne?
 
Voimia :Heartred
Mä en ole ollut julkisella, mut yksityisellä kyllä pitänyt ennalta määrittelemättömän pituisen tauon hoidoista ja sain sitten vaan ottaa yhteyttä kun halusin jatkaa. Alkioista maksetaan pakastusmaksu (yksityisellä) ja sit siitä säilytyksestä laskutetaan vuosittain.

Voisin kuvitella et jos ilmoitat julkisella että haluat pitää taukoa niin kaikki alkiot pakastetaan ja otat yhteyttä jos/kun olet varma halustasi jatkaa yrittämistä. Siihen en valitettavasti osaa sanoa että onko joku takaraja et miten kauan säilyttävät alkioita. Pakastealkionsiirtoon ei kai julkisellakaan ole pitkiä jonoja, kuten ivf:ään, kun kyse on paljon iisimmästä hoidosta
 
Voimia täältäkin :Heartred
Itse julkisella käyneenä uskoisin, että kyllä onnistuu. Ensin kannattaa varmaan kurkata oma hoitosopimus, mitä siinä lukee - siihen sisältyy mielestäni suoraan se alkionsäilytyssopimus.

Riippuu varmaan myös, missä kohtaa haluat hoidot keskeyttää. Jos keskeytät ennen punktiota, voi olla että hoitopaikka laskee ensimmäisen hoitokierroksen jo käytetyksi. Jos etenet munasolupunktioon asti, ja alkiot pakastetaan, niin tosiaan olen aika varma, että ne ovat siellä kyllä sitten tallella, mikäli haluat myöhemmin hoitoa jatkaa. Hoitopaikathan itsekin oma-aloitteisesti kehottavat illmoittautumasta hoitoon sellaisina kuukausina, jolloin tietää, ettei pysty hoitoon sitoutumaan (esim. matka, joku operaatio yms.). Mutta just kuten Chard sanoi, pakastealkion siirrot ovat IVF:ään verrattuna helppoja toimenpiteitä, joihin pääsee käytännössä aina, kunhan kierto osuu oikealle viikonpäivälle, joten en uskoisi hoitopaikan kannalta olevan iso ongelma, mikäli pistät hoidot hetkeksi tauolle.
 
Kiitos ❤️
Mulla ei ole mitään hoitosopimusta. Ainoastaan se suostumus ja siinä lukee, että se on voimassa 3 vuotta.

Ajattelin, että menen kyllä punktioon. Mutta sitten pidän taukoa. Ainakin nyt tuntuu sille. Tokihan se voi olla, että hormonit sekoittaa nyt päätä.

Lähinnä huoletti, että mitä alkioille tapahtuu. Etteivät ne samantien mene hävitykseen. Vaan säilyttävät jonkun tietyn aikaa niitä.
 
milloin sulla on punktio?

munasoluja/alkioita ei varmasti hävitetä heti, ellet itse sitä pyydä. suurin osahan niistä menee joka tapauksessa pakkaseen, mikäli niitä saadaan enemmän kuin yksi. tuoresiirtoakaan ei ole pakko tehdä, vaan kaiken voi pakastaa. joskus tähän on ihan fyysisetkin pakottavat syyt, kuten hyperstimulaation uhka tai infektioriski.
 
Muokattu viimeksi:
Muistaakseni niitä säilytetään 5vuotta julkisella, sitten jos haluaa jatkaa säilytystä, täytyy soittaa ja kertoa siitä heille :)
 
Jos sinulla on IVF-keräilykierros menossa, sitä ei voi tietyn päivän jälkeen enää keskeyttää, vaan punktio on tehtävä. Voit ilmoittaa, ettet halua tuoresiirtoa, koska IVF-kierto on ollut niin rankka. IVF on raskas hoito ja sekoittaa hormonit. On ihan ymmärrettävää, että haluat tässä kohtaa pitää taukoa.

Mieti kuitenkin, haluatko, että munasolut hedelmöitetään ja viljellään ennen pakastusta, vai haluatko, että ne pakastetaan suoraan ilman hedelmöitystä (jos se hoitavalle taholle sopii). Munasolut voidaan hedelmöittää ja viljellä pakastuksen jälkeenkin, jolloin jos myöhemmin haluatkin käyttää niitä uuden kumppanin kanssa, on sekin mahdollista -- tai sitten voit hedelmöityttää ne niillä spermanluovuttajan sukusoluilla. Tämä pakastus ennen hedelmöitystä kuitenkin pitäisi tietää hyvissä ajoin ennen punktiota, koska muuten ne sinulle varatut siittiöt ehditään sulattaa ja ne menevät roskiin.

Kannattaa soittaa hoitavalle taholle ja vähintäänkin kertoa, ettet halua tuoresiirtoa vaan hetken miettimisaikaa punktion jälkeen. Sieltä voidaan pyynnöstäsi myös järjestää aika esim. hoitohin perehtyneelle psykologille, jossa pääset kirkastamaan sitä, mitä itse haluat tehdä. Et ole ainoa, joka hoitojen aikana näitä asioita pohtii ja ottaa aikalisää. On sinun ja mahdollisen vauvan etu, että saat tehdä päätökset rauhassa.
 
Kiitos kaikille neuvoista ja ymmärryksestä. Helpotti kummasti kun sai sanottua ääneen ja hyviä neuvoja ❤️

Ajattelin, että oon jotenkin ainoa kenelle käy näin. Mulla on punktio torstaina, niin menen sinne ja taidan soittaa vielä sitä ennen ja sanoa että en halua tuoresiirtoon. Vaan kaikki mahdolliset pakkaseen.

Mulla on astmakin pahentunut tässä syksyllä taas. Ja todennäköisesti siihen joudun kortisonikuurin syömään myös. Niin en tiedä onko sekään hyvä, jos ei ole sairaus kunnossa.

Tuota pelkkien munasolujen pakastusta en ollut yhtään pohtinut. Pitääkin sitä vielä harkita. Ja kysellä myös aikaa psykologille. Hänellä voisi olla jotakin hyviä työkaluja asian käsittelyyn. Vaikka parhaat neuvot taisin saada täältä palstalta. ❤️
 
Hei, Olisin tiedustellut miten julkisella puolella suhtauduttu nykyään tuoresiirrosta kieltäytymiseen ja muuttamiseen pakastealkioiksi? Itse miettinyt tätä samaa vaihtoehtoa, mikä aloittajalla, ja tullut myös tunne, etten ole varma pystynkö sittenkään lähtemään tähän itsellisyysprosessiin, vaan alkanut ennemminkin tuntuu etten ole siihen vielä valmis😟 Ja tauko ajatusten kasaamiseen ja miettimiseen olisi todella tarpeen. Minulla ivf hoito menossa, ja alkanut vain ahdistaa enemmän. Minulla ikä kuitenkin jo vastassa ja mietin myös mitä tapahtuu, jos siirrosta kieltäytyy, täytyykö kuitenkin pas: siin lupautua jo heti perään jos tuoresiirtoa ei haluaisi? Entä voiko julkinen puoli jotenkin painostaa tuoresiirtoon, kun siitäkin olen kuullut?😟
 
Takaisin
Top