Harrastukset

herne

Kommentoinnin ninja
Onkos joku jo ehtinyt aloittaa pikkuisen kanssa muskaria, vauvauintia tai muuta "harrastusta"? Entä onko kokemuksia perhekahviloista?

Mietin, että vuoden vaihduttua alkaa poika jo olla sen verran iso, että voisi jo harkita ilmoittautuvansa jonnekin ja itsenikin vuoksi mietin ajanvietettä, missä tutustuisi muihin mammoihin / perheisiin :)

Olen toisaalta aina vähän vieroksunut suurta määrää järjestettyä ohjelmaa, mutta toisaalta, miksei vaikkapa muskariin tai vauvauintiin menisi, kun poikanen selvästi nauttii kylpemisestä, lauluista jne. Mitään kovin tiukkaa lukujärjestystä en kuitenkaan halua.
 
Itse olen ilmottautunut Himpuloiden äiti-lapsi jumppaan Tapiolaan ja olis vielä tarkoituksena aloittaa vauvauinti jos vaan johonkin ryhmään mahtuu.
Olen muuten miettinyt että onko täällä aktiiveissa muita äitejä pk-seudulta/Espoosta? Päivät on välillä niin yksinäisiä että olis kiva jos ois äitikavereita
 
Ajattelin ilmoittautua vauvauintiin, mutta sekin on niin pirskatin kallista :sad001 Olen tyytynyt uittamaan ipanaa omassa kylpyammeessa :D

Ahdistaa kaikki aikataulutetut jutut, kun kuitenkin sattuu sitten joku honkkeli ja myöhästytään ym :D
 
Meillä alkaa muskari parin viikon päästä, odotan innolla että pääsee tapaamaan muita pieniä vanhempineen.
Jos olisi kovasti ylimääräistä virtaa niin voisi järjestää tapaamisen, itse ainakin mielelläni tulisin jos semmoinen sovittaisiin pääkaupunkiseudulle.
 
Minka ikaisena vauvauinti yleensa aloitetaan???
Ma nyt en mihinkaan ryhmaan mene, mutta meidan taloyhtiossa on uima-allas, joka avataan ihmisten kayttoon aina huhtikuussa. Voisi menna sinne pojan kanssa pulikoimaan, vaikka tuskin ma sita yksin uskallan uittaa, mutta jos isin kanssa kaksistaan sitten.:rolleyes:
 
Suomessa ryhmät näyttävät olevan 3kk alkaen, ilmeisesti sen takia, että 3kk rokotus tulisi olla otettuna kaikilla osallistujilla (tai ainakin jonkun uintijärjestäjän sivulta luin näin).

Minuakin hirvittää vauvauinnin korkea hinta (kyllähän se jo näkyy lompakossa, että vanhempainraha on palkkaa pienempi ja mieskin on yrittäjä, jonka tulot/laskutus vaihtelee) mutta se houkuttaa silti - olin joskus katsomassa siskoni lapsen vauvauintia, ja meinasi tulla tippa linssiin, kun pikkuiset olivat altaassa niin vilpittömän iloissaan. Ja tämä siis jo vuosia ennen mitään raskaus- tai mammahormooneja. Hellämielisyyteni käy kukkaroni kohtaloksi...:smiley-ashamed005

Tuli vielä mieleen, että uimahallien vauvauinnissa vesi lämmitetään normaalia allasvettä lämpimämmäksi (35 asteeseen), jos vesi on omassa altaassa kovin vilpoisaa, ei se ehkä ihan 3kk ikäiselle sovellu. Mutta eiköhän sinne pääse pulikoimaan ennen pitkää joka tapauksessa :)
 
Meillä mies on menossa vauvauintiin pojan kanssa. Tuossa viereisessä hallissa saa aloittaa 6kk ikäisenä. Just sopivasti sitten ollaan totuttu pulikoimaan kun kesä on alkanut kunnolla. Mä oon niin arka ja varovainen ton pikkuisen kanssa ettei siitä tulisi yhtään mitään jos mä yrittäisin sinne mennä :p

En mä muista harrastuksista tiedä... Onko täällä millaisia mahdollisuuksia... Pitää ottaa selvää. Yksi mun työkaveri saa pian vauvan, samoin miehen työkaveri. Molemmat perheet asuvat tässä ihan vieressä, niin kuhan he jakautuvat niin me saadaan vauvakavereita :)
 
Mekin ollaan suunniteltu jos aloittaisi tuon vauvauinnin kun ikää on nyt se 3 kk. Täytyy soittaa ja tiedustella enemmän heti tällä viikolla. Paljonko teillä maksaa tuo vauvauinti? Täällä on 15 e/kerta per koko perhe, eli en pidä sitä mitenkään superkalliina kun miettii että johan pelkät uimahallimaksut kahdelta aikuiselta on melkein saman verran ja kai tuossa vauvauinnin jälkeen voi jäädä hetkeksi harrastamaan kuntouintia ainakin toinen vanhemmista tai vuorotellen. Meidän poitsu ainakin kauhoo niin onnessaan selkää omassa pikku ammeessaan että uskoisin että tuo olisi se meidän juttu. Mennään nyt ainakin kokeilemaan, kun tuolla ilmoittaudutaan joka kerralle erikseen eli ei mitään sitovaa koko kauden juttua.

Mutta toisaalta, on tuo sitten kumminkin sen verran hinnakasta että mihinkään muuhun maksulliseen harrastukseen ei varmasti ole varaa. Ollaan käyty suunnilleen 1,5 kk ajan seurakunnan vauvakerhossa joka on tarkoitettu ensimmäisen lapsen vanhemmille. Se on ihan jees, pääasiassa siellä aika kuluu kahvitellessa ja kuulumisia vaihtaessa ja lapset saa leikkiä. Onhan meidän poika siellä nuorin yhdessä parin muun lokakuisen kanssa, kun muut on n. 5 kk - 1 v. Ehkä kohtapuoliin uskallan laskea pojan hetkeksi isompien sekaan lattialle leluista taistelemaan :)
 
Miten ajattelitte hoitaa vauvan uima-asun? Pojalle samanlaiset uimasortsit kuin aikuisilla ja sinne uimavaippa alle? :rolleyes:
 
Mä olin vielä pk-seudulla sellainen kunnon aktiivimamma. :rolleyes: Uudelle paikkakunnalle muutettiin marras- joulukuun vaihteessa, jolloin kaikki ryhmät olivat menossa joulutauolle, joten ajattelin odotella kevätkautta. Tosin täällä ei ole niin suurta tarvetta harrastaa, kun sukulaisia ja kavereita on paljon, joten sosiaalinen elämä ei ole niin kuollutta enää. :3some

Helsingissä kävin baby-pilateksessa, jota suosittelen kyllä lämpimästi kaikille pk-seudulla asuville. Pilates on tosi hyvää liikuntaa synnytyksestä toipumiseen, ja siinä vauva oli mukana kivasti. Minä menin sinne kun vauva oli kaksi viikkoa, mutta oli siellä jotain 8 kuukautisiakin. Täällä sitä mahdollisuutta ei ole, mutta syksyllä katson jos pääsisin aloittamaan pilateksen ihan yksin. Innostuin siitä aika lailla.

Sitten kävin seurakunnan perhekerhossa. Mulla oli siellä jo ennestään tuttuja, joten ei haitannut vaikka muut lapset olivat isompia. Kaikki niiden isompien lasten äidit halusivat pitää meidän vauvaa sylissä, ja minä join sillä aikaa kahvini rauhassa. :grin

Vauvauinnin kanssa kävi niin, että täällä oli jo kevään ryhmä täynnä, ja syksyllä vauva on liian iso. Ja tietääkseni järjestäviä tahoja on tasan yksi, joten se jää meidän osalta kokematta. Harmi vaan, kun oli mun suuri haaveeni... :sad001 Mammajumppaan ollaan menossa kuun puolivälissä.
 
Täällä päätettiin jättää vauvauinti väliin tällä kertaa,mutta muskariin yritetään jossain vaiheessa.
Vauvauintiin ei meillä saanut laittaa uimavaippaa. Perustelivat sen sillä että jos vaippaan tulee kakka niin se kerkii levittää veteen pöpöjä turhan kauan. Koska jos joku vauva kakkaa veteen jää kaikkien uinti sit siihen. Pissalla ei väliä. Mutta ei ne yleensä kaki uidessa,on aika harvinaista :)
 
Täällä olis kanssa joku neuvolan järjestämä vauvakerho (0-12kk) ja joku muukin, en muista enää (olinpas taas skarppina neuvolassa :biggrin ). Tuntuisi hassulta mennä näin pienen kanssa mihinkään, kun eihän tuo vielä osaa leikkiä tai ole niin muista kiinnostunut. Varmaan jostain 6kk iästä eteenpäin muiden lapsien kanssa hengailu voisi poikaa kiinnostaakin? Se voisi olla hyvää harjoitusta ennen päiväkotia, mutta katsotaan nyt miten noita kesällä järjestetään.

Pakko myöntää, että tällä hetkellä lähteminen ajallaan minnekään on niin haastavaa, että eiköhän me tyydytä harrastamaan vaan tota, että ollaan neuvolassa silloin kun pitää :color

http://forum.vau.fi/threads/harrastukset.1579640/#
 
Joo eiköhän ne harrastukset tässä vaiheessa ole enemmän äitiä kuin vauvaa varten, meillä ainakin. Mä olen tosi sosiaalinen ja todella pelkäsin kotiin jäämistä. Helsingissä en tuntenut kovin montaa samassa elämäntilanteessa olevia, ja mun kaikki kaverit olivat päivisin töissä, joten ei ollut ketään jota olisi nähnyt. Ja se ainoa mammakaveri joka mulla oli asui 50 minuutin matkan päässä, niin eipä tullut montaa kertaa nähtyä. Siksi piti haalia harrastuksia ja olla itse aktiivinen, koska minä en vaan kestä neljän seinän sisällä olemista kovin pitkään.
 
Latteäiti, vauvauinnin aloittamiselle ei oo yläikärajaa eli ihan hyvin voi syksylläkin vielä aloittaa.
Meillä alkaa vauvauinti kuun lopussa kun pikkumies on saanut rokotteet. Uimaliiton ohjeiden mukaisesti vauvauinnin saa aloittaa aikaisintaan 3kk iässä ja kun vauva painaa vähintään 5 kg, aikataulunmukaiset rokotteet pitää olla annettuna. Uima-asun tulee olla napakka lahkeiden ja vyötärön osalta niin ei pääse mahdollinen kakkavahinko leviämään altaaseen. Paras asu on kokouimapuku koska siitä saa paremman pidon. Uimavaippa ei oo välttämätön eikä sen tehokkuudesta ole varmistettua tietoa plus kelluttaa helposti kuivana ja upottaa märkänä. Tällaisia ohjeita me saatiin liittymisen yhteydessä uimaseuralta. :)
Pitääkin kokeilla tota baby-pilatesta jossain välissä. Kiitos vinkistä
 
Aloitetaan vaavien tanssileikki harrastus 15.1 (Jos tulee tarpeeks porukkaa niin alkaa). Saa sit nähdä millane on. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä vauvauintia järjestää vain kaupunki, ja siinä sanottiin että aloittaessa alaikäraja on 3 kk ja yläikäraja 6 kk.
 
No voi höh. Minulle juuri uimaseuran henkilö kertoi kun asiasta kysyin että ei kuulema ole yläikärajaa aloittamiselle. Se sukellusrefleksi ei kuulema niin nopeasti häviä mitä on luultu. Toivottavasti löytyy muita kivoja harrastuksia.
 
No voi höh. Minulle juuri uimaseuran henkilö kertoi kun asiasta kysyin että ei kuulema ole yläikärajaa aloittamiselle. Se sukellusrefleksi ei kuulema niin nopeasti häviä mitä on luultu. Toivottavasti löytyy muita kivoja harrastuksia.

Uimaseuran tyyppi on varmasti oikeassa, mutta täällä kaupunki ei ole päivittänyt tietojaan...:mad: No, ehkä yritän vielä kysäistä. :rolleyes:
 
Ensimmäinen vauvauinti takana koko perheen voimin! Harjoiteltiin miten vauvaa uitetaan eri asennoissa ja vähän leikittiinkin. Poika vaikutti oikein tyytyväiseltä ja ihmetteli ja katseli hiljakseen koko puolituntisen ajan ympärilleen kun oli niin paljon uusia kasvoja, värejä ja valoja ja uudenlainen tuntuma veteen. Välillä vähän hymyilyttikin. Ehkä hän oli näin rauhallinen koska uinti alkoi meidän päivärytmiin nähden kovin aikaisin ja toinen taisi olla vähän unenpöpperössä vielä :) Itse jännitin ennakkoon sitä miten pärjätään pesutiloissa ja pukuhuoneessa kun ei oltu käyty siellä koskaan aiemmin, mutta hyvin sujui kun poika odotteli turvakaukalossa kun itse peseydyin ym. Ja nyt tietää ensi kertaa varten mitä ottaa mukaan ja mikä on turhaa ja missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä. Kaikenkaikkiaan mukava kokemus ja selvästikin meidän pojalle sopiva harrastus. Ja voi että kun vauva voi olla söpön näköinen sellaisessa lahkeellisessa kokouikkarissa :)
 
Kuulostaa kivalta Henu. Mitä huomasit että kannattaa ottaa mukaan? Meillä tuo edessä muutaman viikon kuluttua.
 
Takaisin
Top