Hanpaiden hoito

Tääläkin käytetään muumihammastahnaa. Aloitettiin heti ensimmäisen hampaan puhjettua harjaaminen. Yleensä kaks pesua päivässä samalla kun pesen itsekin hampaat. Tytön mielestä hammasharjan pureminen, hakkaaminen ja heittäminen on paljon hauskempaa kun itse pesu, mutta eiköhän tää tästä kehity :)
 
Oottepa te innokkaita. :D Mä aion kyllä vielä vähän odotella ennen kuin otan hässäkkään yhtään lisärutiinia..kaksi hammasta juuri ja juuri tullut ikenestä läpi. :)
 
Me harjataan ilman tahnaa js itse käytän fluoritonta. En suosittelisu fluoria kenellekkään.
 
Muumitahna täälläkin ollut alusta asti. Tänään 8 hammas uunista ulos.. Hirveellä vauhdilla näitä tulee :eek:
 
Kyllä meilläkin hampaita harjaillaan. Yleensä tahnalla iltaisin ja vedellä aamuisin. Mutta vain kaksi hammasta pojalla on. Kolmas hammas ollut jo pitkään lähes läpi.
 
Voihan hampaat ja niiden lisääntyminen! Nelonen ja vitonen koittaa kovasti puskea läpi. Mikään ruoka ei oikein ota maistuakseen, mutta jotain tekis mieli! Siinäpä mammalla vasta pulma. Ja edellisistä hampaista oppineena annoin typylle jo droppia ettei tarvi 2h välein yöllä syötellä. Niinku yhen hampaan kohalla oli.
 
Fluorittomuudesta..koitin itse vähän aikaa elää fluorittomsdti. Tuli niin paljon reikiä että ei enää testata. Olen hyvin reikiin taipuvainen kyllä.
 
Meillä alettiin kans harjaamaan kun hampit ilmestyi alas, niitä vasta kaksi tosin. Muumitahna käytössä, kerran päivässä tahnalla, toinen ilman jos muistetaan :wink Tyttö tykänny harjasta ja hommasta alusta saakka. :) Mutta voi kiesus miten h-i-t-a-a-s-t-i meillä näitä hampaita sitten tehdään! Yksi hammas kestänyt 2 viikkoa kiukkua, kitinää, nukkumattomuutta päikkyjen ja öiden osalta yms yms. Nyt pilkottanut 2-3 viikkoa välillä enempi ja vähempi yläetuhampaat, välillä näyttää että tulee ylös koko rivi kerralla ja väliilä kiukuttu hirveästi, välillä ei mitään. Ja yhtäään ainoaa hammasta ei läpi ole tullut muuta kuin nuo alas eteen. Aftamed geeli auttaa ja parasetamolia annettu öiksi tarpeen mukaan..
 
Meillä on nyt tehty sitä ekaa poskihammasta vaikka kuinka monta viikkoa. Voi tsiisus! Tajusin vasta tänään, että sehän se on poikaa itkettänyt öisin. Kuultaa sivulta näkyviin. Auts! Mahtaa olla kipeä! Etuhampaat aiheutti pelkästään syömättömyyttä. Nyt nukkuu rauhallisemmin lääkkeen voimin.
Poika teki stopin tavallisen hammasharjan kanssa. Ostettiin sit sähköinen versio, jolla pestään nauraen mutta ikeniä varoen. Parempi sekin kuin ei mitään.
 
Meillä on nyt tehty sitä ekaa poskihammasta vaikka kuinka monta viikkoa. Voi tsiisus! Tajusin vasta tänään, että sehän se on poikaa itkettänyt öisin. Kuultaa sivulta näkyviin. Auts! Mahtaa olla kipeä! Etuhampaat aiheutti pelkästään syömättömyyttä. Nyt nukkuu rauhallisemmin lääkkeen voimin.
Poika teki stopin tavallisen hammasharjan kanssa. Ostettiin sit sähköinen versio, jolla pestään nauraen mutta ikeniä varoen. Parempi sekin kuin ei mitään.
Minä kysyin sähköhammasharjasta joskus hammashoitajalta, niin hän meinas ettei ole mitään estettä miksei sitä voisi jo vauvalle käyttää :) pitäis hankkia se ja kokeilla.
 
Jotkut on sitä mieltä, että tekee hallaa ikenille mutta eihän sitä täysiä tarvitse painaa. Yhtälailla mun mielestä voi normaalilla harjalla harjata liian kovaa. Tiedä häntä, sähköllä me silti harjataan. :)
 
Meillä oli kans aika pitkä tauko kahden ekan jälkeen. Nyt 10,5kk huomasin ylähampaiden olevan tuloillaan myös. Kaks alahammasta tuli 8kk kohdilla.
 
Meillä ekat kaksi hammasta tuli ylös ku ikää oli n 10kk(nyt 10kk2vk), alahampaita vielä odotetaan. Poika ei tykkää yhtään ku harjataan hampaita, ja sekin koetetaan suorittaa mahd. nopeaa. Vielä ei käytetä tahnaa.
 
Meillä lapsien hampaiden pesu hoituu silleen et saavat aluks pestä hampaitaan itse ja me tehdään lopuks vaan tarkistus pesu. Tytsy tykkää kun saa jäystää hammasharjaa ja samalla oikeesti tutustuu hampaitten pesuun:wink
 
Meillä oli tänään eka käynti hammaslääkärillä. Tytöllä on nyt kuus hammasta ja neljä ois tuloillaan. Ihmetytti vähän, kun hammaslääkäri sanoi, että voi ostaa ihan aikuisten hammastahnaa. Muumi on kuulema yhtä tyhjän kanssa (kerroin että sitä tahnaa käytetään). Näin kuulema nykysuositusten mukaan. Onko muille sanottu näin? Aion kyllä muumilla jatkaa niin pitkään, että muistakin "lähteistä" tuommoista kuulen. :-D
 
Joo, meille neuvolassa sanottiin, että fluoria pitäis olla 1400 mitä-lie-yksikköä. Olis kuulemma tuo uusi suositus ja heti ekasta hampaasta lähtien.
 
Juu normitahnaa illalla ja aamulla pesu vedellä. Näin ohjeistettiin. Muumilla olen silti vielä pessyt. Tuli huomautus, että etuhampaiden välissä on pieni rako. Mä vain tuijotin sitä tätiä. V...u on joo mutta noi on maitohampaat eikä kaikki ole vielä edes suussa. Iso HUOH!
 
Meillä on molemmilla lapsilla vielä tässä vaiheessa ollu isompikin rako yläetuhampaiden välissä. Esikolla taisi johtua huulijänteestä (onko aina raon syy huulijänne?) ja sen katko touhuissaan, nyt etuhampaat tiiviisti vierekkäin.
 
Ei se huulijänne ainakaan mulla ole ollut syy. Muuten vain oli hampaat niinku jäniksellä. :)
 
Takaisin
Top