Hankintoja, hankintoja... vauvalle, kotiin jne :)

Kiitos :) mulla meni kyllä hieman hermot ton makuupussin kaa niinkuin yleensä ompeluhommissa, siitä löytyykin varmaan syy miksi jaksoin opiskella vaatetusalaa vain vuoden. Tänään sit kuitenkin löysin itseni taas ompelemasta, tällä kertaa reunapehmustetta pinnikseen. Ja tilasin myös tarvikkeita tuttinauhoja varten. Tykkään myös neuloa ja virkata mut kaikkea ei vaan ehdi ja jaksa. Olis siis ihan kiva jos joku läheinen tykkäisi tehdä käsitöitä mut ei. Äidille olen sanonut et voisi tehdä vauvalle villasukat tulevalla sairauslomallaan mut katotaan nyt tarttuuko hän puikkoihin.
 
Nannai, mulla oli suunnitelmana neuloa kun äitiysloma alkaa, ja tehdä uusia aluevaltauksia neulomisessa iänikuisten sukkien ja lapasten sijaan, mutta koska tuli joululahjoja neulottua tuossa loppuvuodesta aika intensiivisesti niin nyt ei kyllä yhtään nappaa.
 
Sama täällä. Neuloin kyllästymiseen asti joululahjasukkia ja lapasia, ni nyt ei hudaa yhtään. Täytyy sairaalaan varmaan ottaa kutimet sitten völjyyn. En ole saanu kuin yhdet pikkusukkaset tehtyä..
 
Apua mä oon ihan hukassa näiden hankintojen kanssa. Käytiin tänään miehen kanssa ostamassa vaippoja, joita käytetään aluksi ennenkuin siirrytään kokonaan kestoilemaan. Myös muitakin hoitojuttuja ostettiin. Ihmettelin vaan siinä hyllyjen edessä näitä rintakumeja, että onko semmoset hyvät? Ja niitäkin oli kahta kokoa, että mitä niillä on eroa? Kannattaisiko semmoset ostaa varmuuden vuoksi? Ja sitten ihmeteltiin niitä kaikenmaailman hoitoöljyjä ja rasvoja, että mikä semmosista on hyvä?
 
Rintakumeista omakohtanen kokemus oli se että osastolla sitten kannattaa kattoa tarviiko siellä imetyksen kanssa kumia. Mulla poika sai paremmin rintakumista otteen ku omasta nännistä joten siellä käytettiin sitä välissä... Siellä voi mun mielestä myös sitä kokoa katsoa :) (sitten mies vaan kumi-ostoksille :wink )

Öljyä käytin hieman kylpyvedessä, mitään kosteusvoiteitahan ei säännöllisesti (joka iltaista perusrasvausta) terve iho vastasyntyneellä tartte. Itellä lähti kaupasta mukaan lanoliini (itelle pääosin) sinkkivoide ja talkki varuiksi. Ja ihan perus kunnon topseja, millä korvatkin putsaan, putsataan napatynkäkin sitten. Vanulappujakin löytyy kotoa jo valmiiksi oman käytön kautta, jos niitä koen jossain vaiheessa tarvitsevani :)
Mitähän muuta ? :)
 
Nannai1:

Rintakumia ei yleensä tarvita, ellei rinnanpää ole hirmu iso, ettei mahdu vauvan suuhun tai sitten nänni matala. Mutta kannustaisin mahdollisimman pitkään yrittämään ilman kumia :)

Hoitoöljyistä paras on apteekista saatava Ceridal-öljy, mitä olen jo täällä aiemmin varmaan moneenkin otteeseen kehunut. Toimii hyvin vauvan taipeiden pyyhkimiseen pienen vesimäärän kera. Ja toimii liukuvoiteenakin sitten synnytyksen jälkeen, kun uskaltanee taas niitä puuhia ajatella :wink Perusvoiteita en minäkään lähtisi vauvalle laittamaan, ellei tosiaan ole ihan tarvis. Tällöin varmasti neuvolassa suosittelisivat tai neuvolalääkäri kirjoittaa reseptin sopivaan voiteeseen. Vauvan perusterve iho voi "vaurioitua" rasvauksesta, eikä muodosta omaa luontaista rasvakerrosta, jos aina rasvataan. Atoopikkoihoiset ovatkin asia erikseen, koska atoopikoilta tämä luontainenrasvakerros jää kehittymättä perintötekijöiden vuoksi.

Kylpyveteen tosiaan kannattaa laittaa tilkka öljyä. Ceridal toimii myös tässä, mutta myös ruokakaupoistakin löytyvät vauvaöljyt ovat hyviä.

Napatyngän ehdottomasti paras desinfioija on metyleensini, mitä saa apteekista. On iso purkki menekkiin nähden, mutta se säilyy ja on monikäyttöistä! Siinä on ainut haittapuoili, kun värjää alueen siniseksi. Pitää olla siis tarkka, ettei vaatteisiin mene.

Topseja (napaan) ja varsinkin vanulappuja kuluu tosiaan ensimmäisinä kuukausina paljon! Niitä siis kannattaa varata vauvalle ihan omat. Vauvan kaulapoimua saa olla meinaan pyyhkimässä useita kertoja päivässä, ettei maitoa jää muhimaan ja rikkomaan ihoa. (ja jos näin käy, metyleensini on ehdottomasti paras tähän) Ja sinkkivoidetta ( itse en ole tykännyt halpismerkkien "pirkka, rainbow" sinkkivoiteista. Ovat liian voidemaisia, eikä aja asiaansa ) ja talkkia. Vauvalle oma kuumemittari pepusta mittaamista varten (auttaa myös, jos on vatsa kova tai pierupiukassa) ja harja sekä vauvojen kynsisakset. Eipä sitten hoitopöydälle varmaan paljon muuta tarvitsekaan :)​
 
Muokattu viimeksi:
Meillä tyttö ei oppinut ikinä kunnon imemisotetta, vaikka kuinka yritettiin harjoitella. Imetys sujui sitten rintakumin avulla. Rintakumi voi olla avuksi myös, jos nännit menee ihan rikki kuten mulle myös kävi. Ei nimittäin satu sitten niin paljon se imettäminen kun on se rintakumi. Lansinoh-rasva on kyllä loistavaa tavaraa myös!

Meillä tytöllä oli atooppinen ihottuma, välillä riitti öljy kylpyvedessä ja välillä piti perusvoiteilla rasvailla. Apteekin perusvoiteet hyviä, itse pidän noista orionin rasvoista. Apteekista saa myös apua oikean paksuisen rasvan valintaan, jos tarvitsee. Mäkin tykkään ceridal-öljystä. Orionin öljy oli kans ihan hyvä mutta se saakutin purnukan pumppusysteemi oli ihan p:stä. Ceridal öljy suihkii sen mitä pitääkin ja ei jää vuotamaan ja valumaan.

Meidän pitäis vielä niitä harsoja hommata lisää, en uskalla laittaa tota miestä niitä ostamaan. Tiedä mitä sieltä tulis, jos sen sais yksin sinne babystyleen lähtemään :grin

Mä en kestä istua vaan paikoillani tai köllötellä, niin on pakko olla jotain tekemistä niin sitten kudon. Ja kun tässä tätä pakollista paikoillaan oloa on ollut niin me hukutaan kohta noihin villavaatteisiin... Vielä kun mun äitikin niitä kutoo. Pitää vissiin joululahja sukkia ja lapasia alkaa kutoa valmiiksi :grin
 
Voi mä myös neuloisin mielelläni pikkuiselle jonkun villatakin ja muuta, mutta en osaa. Tai siis osaan kyllä neuloa, mutta en osaa tulkita niitä ohjeita ja mulla menee hermo niiden kanssa aivan välittömästi. Tumppuja olen nyt vähän aloittanut ja purkanutkin jo moneen kertaan, kun on joko liian iso tai pieni tai sitten kavennan väärin tai tai .. Ei ole luotu mun hermoja tuohon hommaan :) Että Winksu meille voit villavaatteita lähetellä :D
 
Winksu meille kans voi postissa laittaa villiksiä tulemaan :wink tai mie voin vaikka hakia, ei maha olla pitkä välimatka jos meinataan samalla synnäillä synnytellä:grin

Ostin tänään kappahlista newbie pipon ja tumput (sinne tumppujen alle hyvin vielä vaikka yhdet ohuemmat laitettua jos kylmempää on). Hirveästi ois tehnyt taas mieli ostella kaupoista vauvalle vaatetta vaan sain pidettyä itseni aisoissa kun tarve on nyt 62 ylöspäin, etten osta ennenkuin tiedän kumpaa sukupuolta tämä lapsi on. Pojalle ostin kirppikseltä 1,5€:lla juhlakengät, tosi hyvä kuntoset!
 
Tuli tuosta kuumemittarista mieleen, että meillä töissä (ensiapu + lastenosasto) on ohje, ettei enää nykyään pyllystä lämpöä mitata, vaan ihan kainalosta "riittää". Toki mikäänhän ei kiellä pepusta mittaamasta ja tosiaan joskus jos vatsa/pieru tiukalla, siitä on apua!

Mä käytin esikoisen kanssa rintakumia alkuun toisessa rinnassa, kun oli niin matala nänni, mut tosiaan vaan alussa. Sain kokeilla sitä synnärillä ja sit mies haki kaupasta kotiakin.
 
mini* tuosta muistuikin mieleen että esim. tosiaan esikoiseltakin mitattiin lämpö sillon päälle kolme vuotta sitten ihan kainalosta salissa, kun syntyi :), aina tosiaan olen itsekkin mitannut kainalosta (joskus korvasta) kun on tarvinnut.
 
mini* Sairaalassa missä itse olen töissä lastenosastolla, otetaan vauvoilta lämpö pepusta. Siellä hoidetaan paljon vastasyntyneitä ja keskosia. (Olen kylläkin ollut nyt kotona pari vuotta, joten en tiedä onko käytöntö tosiaan yleisellä tasolla muuttunut). Isommilta vasta korvasta tai kainalosta :)
 
+Mymmeli+ En tosiaan tiedä onko valtakunnallinen käytäntö, meillä oli muuttunut ilmeisesti v. 2012 aikana, kun olin hoitovapaalla. Mutta itse kyllä mittailin esikoiselta tosiaan pepustakin, onneksi ei usein tarvinnut! :)

Pesin ja laittelin kaappiin viime viikolla vauvan vaatteet ja jostakin syystä niitä on ihan hirveesti! Oon ihan "vahingossa" saanut hankittua varmaan liikaakin vaatetta.. No, esikoisen synnyttyä tuntu, et niitä on liian vähän, niin nyt ei ainakaan tarvi sitä surra!
 
krgr Se riippuu juurikin siitä tarvitseeko niitä pulloja kuinka paljon. Itse imetin esikoista, eikä maitopulloja tullut juuri koskaan käytettyä. Rintapumpun osat kuitenkin pitää kattilassa keittää ja siinä samassa sitten keitti sen pullonkin. Eli meillä ei olisi ollut koskaan sille käyttöä. Itse lähtisin sellaisen ostamaan vasta, kun kokee tarvitsevansa sellaista :)
 
Meillä tyttö siirtyi pulloruokintaan noin 3kk ikäisenä ja hyvin pärjättiin kattilan kanssa :) Ostin vaan oikein ison kattilan (joka kyllä muutenkin oli hankinnassa, kun ei oikein kunnon "soppakattilaa" ollut) niin mahtu paljon kerralla keittelemään. Samaa mieltä Mymmelin kanssa, että ostaa sitten sen varsinaisen steriloijan jos kokee sitä tarvitsevansa. Noi Mam:in tutit tulee sellasessa kotelossa, jossa ne voi steriloida mikrossa, se oli kyllä kätevä on sai nopsaan tutin steriloitua (3min), jos ei muuta keitettävää ollut.

Mä tilasin vaaville teddykompanietin pienen Bert ketun unileluksi, paketti tuli eilen ja on muuten niiiin söpö :love017 Vois melkein itellekin ostaa sellasen unileluksi, varsinkin jos niitä löytyy isompana :grin
 
Mää oon keittänyt pullot, niiden tuttiosat ja tutit :) En ajatellut hommata mitään laitetta...musta ei ollut iso homma laittaa niitä kattilaan ja hoitaa homma kerralla :) esikoista en siis imettänyt, enkä tule tätäkään imettämään niin ostin jo esikoisen aikana pulloja niin että periaatteessa riittävät 12 tunniksi jonka jälkeen keittelin kaikki kerralla (tai jos satuin tekemään ruokaa niin samoilla hellan lämmöillä löin pullotkin omassa kattilassaan, vaikka niitä olisi ollut vähemmänkin. Eräs ystävä taas vannoi sellaisen sterilisoijan nimeen! :) Loppujen lopuksi ekan lapsen kohdallakin lopetin keittämisen aika aikaisin. En nyt tarkalleen muista miten pitkään sitä tein (varmaan n. kuukauden), mutta rupesin pesemään pullot koneessa/käsin ja tuttiosia pesin käsin ja keittelin sitten välillä
 
Mäkin sain vihdoin keiteltyä pullot ja tutit sekä rintapumpun. Tänään ajattelin olla superahkera ja ommella pinnasängyn reunapehmusteen valmiiksi. Ja myös muutaman tuttinauhan.
Meidän kantoreppukin on vihdoin tullut postiin, en malta oottaa et mies tulee kotiin ja tuo sen samalla. Me päädyttiin ostamaan tulan kantoreppu ja siihen vielä vauvatuki, joten sitä voi alkaa käyttämään melkein heti. Kantoliinan sitomista pitäisi myös vielä hieman harjoitella.
 
Innostuin virkkaamaan isoäidin neliöitä vaunupeittoa varten. Tulevat niin nopeasti ja saa kätevästi värejä yhisteltyä. Haaveena joskus oli virkata iso torkkupeitto niistä, mutta tämähän tulee muutamasta kymmenestä palasesta. :)
 
Takaisin
Top