Hankintoja, hankintoja... vauvalle, kotiin jne :)

piia84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Täällä voisi olla kiva kertoilla mitä on tullut osteltua uudelle tulokkaalle/kotiin/ylipäätään, tai vaikka mitä onkin jo valmiina nurkissa odottamassa :) mikseipä myös kuvia voisi laitella, jos haluaa! :)
 
Tämmöstä ketjua oonkin odottanut sillä olen ehtinyt ostaa jo vaikka mitä.
Hankittuna on jo:
-turvakaukalo, isofix telakka ja turvakaukaloon lämpöpussi
-2 Malm lipastoa vauvan vaatteille ja muille jutuille
- kestovaippoja hirveä määrä vastasyntyneestä M-koon, niillä pärjätään varmaan pitkään
-hoitoalusta pyykinpesukoneen päälle
-vaatteita olen ostanut varmaan noin 20-30kpl kirppikseltä ja muutaman alesta. Lisäksi sain muutamalta ystävältä kasan vaatteita.
- sweddleMe kapalo
- pinnansängyn pehmuste
- muutaman lelunkin olen jo hankkinut
- sain myös tuttipulloja ystävältä ilmaiseksi

Yhteensä rahaa on kulunut tasan 300 euroa, olen pitänyt kirjaa kaikesta. Lipastot ja niihin kuuluvan lasilevyn ostimme uutena joten niihin meni jo 140 euroa.
Lähes kaiken muun olemme ostaneet käytettynä. Vaunut meinaamme myös ostaa käytettynä, se onkin varmaan sitten enää ainoa kallimpi ostos.

Sanoin miehelleni että kaikkiin hankintoihin menee meillä varmaan se 500 euroa, mutta ei taida budjetti ihan pitää. Taitaa mennä lähemmäs 700. En kuitenkaan pidä summaa pahana
kun se sisältää kestovaipat.
Onneksi saadaan vielä mieheni siskolta jonkin verran tavaraa puoli-ilmaiseksi.
 
Meillä tällä hetkellä isommista tavaroista hommattuna vain:
pinnis(käytettynä) :) ja ensisänky(käytetty sekin) joka onkin sitten alakerrassa, semmonen ihana "rottinkinen" ja vanha, narisevilla renkailla :Heartred
Hoitoalusta
Duunasin vanhan liinavaatekaapin vauvanvaatteille säilytykseen (tällä hetkellä se on väriltään valkoinen)
Muutama hassu vaatekappale löytyy: kaupasta,kirpparilta,siskolta ja jotain pientä esikoiselta säästettyä.
Vaunut on jo mietittynä, oran jovit hommataan
Turavakaukaloa on myös kattottu ja varmaan brion primo isofixillä...

Koitan vielä hetken malttaa ostoksien kanssa että saadaan tilaa raivattua makkareihin(myös isompi lapsi muutettua vihdoin omaan huoneeseensa nukkumaan), eteiseen (on tulossa uudet naulakot ja kenkätelineet että päästään yhdestä isosta kaapista eroon, sitten mahtuu vaunutkin yhteen nurkkaan odottelemaan käyttäjäänsä)

Plajon vielä hommattavaa vauvan liinavaatteista lähtien! kaikki olen heittänyt tai antanut pois esikoiseni ajoilta...
 
Voi mäkin tahtoisin ensisängyn kun pinnis on vähän turhan iso meidän makkariin.
Vanha pinnasänky saadaan mun vanhemmilta ja siinä on nukkunut jopa äitini. Vähän se kaipaa uutta maalia pintaan. Äitini on myös säästänyt kaikki lakanat minun ja pikkuveljeni vauva ajoilta, joten niitäkään ei tarvitse ostaa.

Ne vaunutkin oltaisiin jo varmaan ostettu jo olisi tilaa säilyttää. Mutta meidän rivarikolmiossa on niin pieni tuulikaappi. Luulen, että tullaan säilyttämään vaunuja saunassa. Koska ei todellakaan olla himosaunojia niin tuntuu tyhmältä kun niin iso tila menee ihan hukkaan. Ja eipä niille vaunuille muutakaan paikkaa ole kun en tahdo säilyttää ulkovarastossa.
 
Vaikka yritin hillitä itseäni, tänään innostuin vähän tuolla kirppiksillä myös odottavan kaverini kanssa ja ennestäänkin oli jo pari vaatetta. Nyt löytyy siis muutamia bodyja, ihana "karhupuku", yöpuku, vauvan huppari, sukkia, myssy ja muutamat potkuhousut. Ostin myös vauvan pussilakanan. Lähes kaikki on nyt aika neutraaleja värejä, vaikka en olekaan mikään hysteerinen noitten poika/tyttövärien kanssa. Vähän vaikeaa miettiä, mitkä vaatteet on oikeasti tarpeen ja toimii käytännössä, kun ei ole vielä oikein kokemusta näistä jutuista.

Rattaiksi saadaan ehkä käytetyt Emmaljungat jos vaan osoittautuu täysin ehjiksi (täydennetään setti tarvittavilla lisäosilla, kuten turvakaukalo jne). Syöttötuoliksi ajattelin, että jos pelkkä pöytään kiinnitettävä malli riittäis (esim: http://www.inglesina.com/en/fast.html).. ja sänky on luultavasti Troll kun löytyi sopivan kapea ja monikäyttöinen malli laskettavalla laidalla. Ehkä siinä nukkuu lähemmäksi vuoden ikää ainakin.

Mun kaveri puhuu kestovaippailun puolesta, mutta olen toistaiseksi kiertänyt ne tuolla kaupoissa pyöriessäni. Mielelläänhän sitä olisi ekologinen, mutta pelkään, ettei ne ole yhtä hyviä ja toimivia ja joutuu vaihtamaan useammin... ja sitten on se pyykkäys. Mahtaakohan onnistua kaiken muun keskellä? Hmm.

Kauheesti on vielä hankittavaa, mutta yritän nyt vähän jarrutella sentään kun on vielä niin monta kuukautta aikaa (joskus vaan iskee sellainen "kaikki kuntoon ja valmiiksi nyt heti" -vaihe :D). Kyllä on miehellä täysi työ pysyä perässä välillä...
 
Meidänkin pitäs ostaa semmonen karhupuku mut en yhtään tiedä minkä kokonen olis hyvä. Semmosen olis niin sulonen. Ja mietin, että pitäiskö ostaa vielä ihan kunnon toppapukukin kun laskettu aika on maaliskuun alussa. Oliko se kaksi viikkoa talvella ennen kuin vastasyntyneen saa viedä kunnolla vaunuilemaan?

Mä kyllä puhun kestovaippojen puolesta, vaikka olenkin monilta kertiksiä käyttäviltä äideiltä kuullut, että en mä jaksa niitä kestovaippoja pestä ja niin edelleen.
No mä olen sitä mieltä, että jaksan ja eihän niitä vaippoja joka päivä tarvitse pestä kun niitä hankkii tarpeeksi.
Alkuun hankitaan kyllä varalle yks paketti kertiksiä ja pidemmillä matkoilla käytetään kertiksiä.
Musta on ollut hauska huomata kuinka mun kestovaippailua vastustanut mies on myös innostunut kestoilusta. Pitää toivoa, että into säilyy.

Mä olen just kauhistellut noita pöytään kiinnitettäviä syöttötuoleja, että onko ne turvallisia.. Mutta ilmeisesti on ja ainakin vie vähän tilaa. Meille tommonen ei kyllä sopisi kun meidän ruokapöytä on niin kevyt, ois varmaan pöytä heti nurin.
 
Ja mää taas oon niin kertisten käyttäjä kun olla voi! :laughing002 Onneksi meitä on täällä moneen lähtöön :happy119

Nannai, pari päivää taaksepäin ostin pikkuruisen toppapuvun. Tällä kertaa siihen ei juuri kasvunvaraa hirveästi tule, mutta ajatuksena olikin että menee sen pienen hetken ja sitten siirrytään jo kevyempiin..... Vauvahan voi syntyä periaatteessa jo helmikuun puolella, tai sitten viim. maaliskuun puolessa välissä, ja ajattelen kyllä, että ainakin täällä saa pitää toppaa vielä tuolloin päällä esim. turvakaukalossa jne. ei sitten tartte vällyjä kovasti päälle työntää...
 
Onpas teillä jo kaikkea hankittuna! Mä en oo antanu itelleni vielä lupaa hankkia mitään, mistä johtuen meillä on yks body, yksi t-paita/sortsi-asu ja yhdet neulotut tossut. Kaikki nämä on ollut kaapin perällä jo vuosia :rolleyes: Tarkotus on odotella joulun jälkeisiä alennusmyyntejä, enkä ehkä oikein vieläkään uskalla uskoa vauvaa todeksi.

Kestovaippailusta ajattelen samoin kuin Kittis!
 
Meillä esikon kanssa ei olisi tullut kyllä kestovaipat kysymykseenkään. On sen verran herkkäihoinen, että pienikin karheus ja kosteus mikä kestovaippoissa on rikkoi ihon. Samaten myös ne kuravellit kainaloihin asti n.3x päivässä teki jo mielettömästi pyykkiä ja kestovaipat olisivat kyllä loppuneet aika nopeasti. Ja suositus on, ettei öisin vaihdeta vaippaa ei toiminut meillä edes kertakäyttövaipan kanssa, joska pojat yksinkertaisesti pissaavat niin paljon, niin kestovaipan kanssa olisi saanut kyllä vaihtaa lakanoita ja vaatteitä yöllä tupate sen mitä sitten jouduin. Ja mulla siis oli ajatus lähteä kestovaippailemaan, mutta onneksi en ollut niitä omaksi ostanut. Meillä täällä toimii kestovaippavuokraamo, joka on muuten kestovaippailijoille mielettömän hyvä ja edullinenkin vielä! Tälle uudelle tulokkaalle en edes aio kokeilla.

Meillä ei ole uutta tulokasta varten ostettu muuta kuin Stokken tripp trapp- tuoli. Ja tämäkin ostettiin jo silloin, kuin toista vasta suunnittelimme :laughing002 tuoliin kuuluvat lisäosat meillä esikon jälkeen olivatkin tulokasta jo odottamassa. Tämä tuoli kasvaa lapsen mukana, eikä tarvitse alkaa erikseen ostelemaan mitään juniorituoleja ja jälleenmyyntihintakin on kohdillaan, niin tämä syöttötuoli oli meillä ainut oikea vaihtoehto. Suosittelen lämpimästi! :happy119 Nämä pöytään kiinnitettävät syöttötuolit sopii paremminkin mummola-käyttöön. Ovat isommalle lapselle aika vaarallisia, koska isompi lapsi jaksaa potkaista+keikata itsensä ja syöttötuolin pois pöydästä. Ne toimivat turvallisesti ainoastaan silloin, kun on aikuisten välissä istumassa, jolloin syöttäminen on mahdotonta.

Toppahaalari kyllä pitää ainakin ostaa. Siinä vain on se mutta, kun en haluaisi saada vauvan sukupuolta selville etukäteen ja haalari on kyllä kiva sitten olla tytölle tyttömäinen ja pojalle poikamainen. Voiskohan miehen pistää sitten synnytyksen jälkeen haalariostoksille, jos etukäteen kuitenkin sovitaan mistä ja millainen :happy3 Poika jos on, niin silloin kaikki nämäkin on jo valmiina :)
 
Piia84 mäkin luulen että ostan se kunnon toppapuvun kun mun täytyy kuitenkin käydä vaunujen kanssa ulkoiluttamassa koiria. Mut taas kerran mietin et ostanko sitten 56 vai 62 koon, kun kestovaipat vie kuitenkin aika paljon tilaa.

Mua muuten kiinnostaa se harhakäsitys että kestovaippoja menee enemmän kuin kertiksiä. Siis eikö kertiskin kannattaisi vaihtaa joka pissan jälkeen? Mä olen joskus katsonut kun kaverini joka käyttää lapsillaan kertiksiä, kattoo vaippaan ja toteaa et eihän siellä oo ku pissa ja sitten lapsi jatkaa leikkimistä pissavaipassa vielä tunnin. En ymmärrä. Tiedän toki että kertikset on tehty tosi imukykyisiksi, mutta tuntuu hurjalta että lasta voi pitää pissavaipassa tunteja.
 
Nannai: Kertakäyttövaipat ovat pintakuivia, joten vaipanvaihto EI ole tarpeen joka pissan jälkeen. Eli vaikka vaipassa olisi pissa taikka kaksi ei se tunnu kostealta ihoa vasten. Ihan pienten vauvojen vaipossa on pissaviiva, mikä muuttuu eriväriseksi, kun on oikeasti tarve vaihtaa vaippa,jolloin ei vaippa enää ole pintakuiva. Eli ei siis mitenkään harhakäsitystä :wink
 
Okei mä en tämmöistä tiennyt kertiksistä, vaikka olen ollut päiväkodissa töissä. Noloa. Kaikkea sitä oppii. Olen aina ollut niin kestojen kannalla, etten edes ole kertiksiin juuri tutustunut.
Koskeeko tämä sitten kaikkia vaippoja vai vain niitä isoimpia merkkejä? Mietin esim että me voitaisiin matkoilla käyttää biohajoavia vaippoja.
Jotenkin kuitenkin edelleen vierastan ajatusta siitä että vauvan pitäisi pitkään olla pissavaipassa, vaikka olisi kuinka imukykyinen vaippa.
 
Mutta onhan kestovaippojakin pintakuivana ja niihin voi pakata imuja lisää jos ei halua pissavaippaa vaihtaa saman tien. Toki sekä kertiksillä että kestoilla on paras vaihtaa saman tien ja antaa ilmakylpyjä aina kuin mahdollista. :)
 
Nannai: Liberon vaipoissa ainakin on se pissaviiva. (usein synnytyssairaalasta saa mukaansa liberon-lahjakassin, missä on mukana muutama vaippa) Nyt en muista oliko muissa. Meillä enemmikseen käytetty Liberoa, koska ollut muodoltaan selkeästi paras eikä ole iho ärtynyt. Öisin ne eivät riittäneet vaan ostimme öitä varten pambersin baby dry-vaippoja. Meillä esikoinen oli niin pitkä ja hoikka ja on edelleenkin, että se myös pitkälti vaikuttaa vaippojen merkin valintaan. Esim. nämä muumi-vaipat (niin teippi kuin housuvaippa) ovat hirmuisen isoja ja esikko olisi mennyt oman painoluokan vaippaansa melkein kahdesti!
 
Oonkohan mä jotenkin epänormaali, kun en oo jaksanu kuin ajatuksen tasolla funtsia hankintoja :D tosin rahavaratkin on niin nollissa ettei mitään tällä hetkellä edes pystyis hankkimaan...

Viikko 17 kolkuttaa ovella ihan just ja meikäläinen ei kiiruun kierää oo pitäny millään, hmm...
 
Ihana tällainen ketju. Mulla 17 viikkoa tulee täyteen tänään ja en ole itse hankkinut lapselle mitään ja ensimmäiset äitiysvaatteet ostin itse vasta viikonloppuna. Olen kuitenkin sitäkin enemmän jo saanut kaikilta kavereilta, joilla on pieniä lapsia.

Me saatiin mun miehen siskolta heidän lapsuusajan pinnasänky, joka pitää kyllä maalata vielä ennen maaliskuuta. SIinä on ihan uudet patjat ja lakanoitakin löytyy.
Muita tavaroita joita on saatu:
Vauvan vaatteita (en ole edes avannut kasseja vielä, vaan ovat hyvin pakattuina. Avaan sitten kun tiedetään vauvan sukupuoli, niin pystyy palauttamaan osan vaatteista jo siinä vaiheessa)
Sitteri
Leikkimatto semmosella kaarella
Kantokassi
Rintareppu ja kantoliina
Rintapumppu
Matkarattaat

OIkeastaan isommat hankinnat on enää vaunut, turvakaukalo,syöttötuoli, amme ja hoitotaso. Vaunut todennäköisesti ostetaan yhdeltä kaverilta ja turvakaukalo pitäisi olla matkarattaiden kanssa yhteensopiva, jotta saadaan niistä suurin hyöty irti. Kesällä kuitenkin reissataan varmaan aika paljon mummolassa ym. niin mahtuu autossa pienempään tilaan. Koska me ollaan saatu niin hyvin kaikkea, niin en ole edes miettinyt mitään hankintoja kovinkaan paljoa. Kaappeihin pitäisi ensin raivata tilaa, jotta saadaan uudelle asukille sitten tavarat yhteen paikkaan :happy119

Vaippojen suhteen ajattelin kyllä itse pitäytyä kertakäyttöisissä vaipoissa.
 
Meillä on viikkoja kohta 18 ja hommannut olen vasta joitain bodeja ja muita ihania pikkusia vaatteita lähinnä kirppikseltä, ja lisää saadaan tutuilta. Vaunut saadaan siskolta ja vauva saa nukkua äitiyspakkauslaatikossa ekat kuukaudet niin sänkyäkään ei hommata vielä. Kantoliinoja ja kestovaippoja täytyykin alkaa katsella, ne lienee nyt tärkeimmät ostokset !
 
Piia84, kyselisin vielä noista Oran Joveista: osaatko arvioida, paljonko ne vie tilaa kasassa? Tarjoituikin mahdollisuus ostaa sellaiset käytettynä ja mietin että mahtuuko autoon. Entä mikäköhän on maksimileveys, joiden kanssa kannattaa mennä bussiin..?
 
Meillä on hankittuna joitakin vaatteita vauvalle yms. pientä.

Eilistä alkaen on ihasteltu Gessleinin F6 -vaunuja meidän olohuoneessa ja onhan nuot aivan ihanat! Rattaat saa vaihdettua tarpeen mukaan pienempiin pyöriviin (tuli mukana), heittoaisa ja todella jämptin tuntoset ja tyyli on just sellane, mistä tykkään. Olen myyty! :)

Seuraavaksi hankintalistalla pinnasänky. :)
 
Kittis, Oran vaunut ei ole ihan pienimmästä päästä :) Voi joutua ottamaan esim. pyörät pois paikaltaan peräkonttiin laittaessa, jopa kopankin voi joutua ottamaan erikseen, mutta se kyllä riippuu ihan siitä minkälainen auto on kyseessä (minkä kokonen peräkontti on, kun peräkonttihan voi itsessään olla iso, mutta monessa henkilöautossa se sisäänmeno-aukko on paljon pienempi kuin itse peräkontin tilavuus). Ovat myös raskaammat kuin jotkut toiset merkit ovat, kun katsoo kilomääriä, mutta itse olen tykännyt kyllä niistä (eivät tunnu kyllä raskailta työntää, ainakaan omasta mielestäni ja olen kyllä testaillut jo esikon aikaan vaunuja), varsinkin kun asutaan täällä hiekkatien varressa ja meillä on noita lenkitttäviä olemassa :happy119 :happy119. Omat aiemmat oli oran saaga-merkkiset niissä oli kovassa kantokopassa vielä rautaiset "sangat" ettei varmasti pääse koppa menemään ruttuun jos vaunut syystä tai toisesta kaatuisivat tms (tiedän olin YLIvarovainen :laughing014) . mutta totesin niitä käyttäessä, vaikka hyvät olivatkin, etä halvemmatkin kyllä kelpaavat seuraavalle lapselle :rolleyes: :rolleyes: Linja-autoon menevät siinä missä muutkin vaunut :smile
 
Takaisin
Top