Hankinnat

Me asuttiin esikoisen ekat 2v 42 neliön kaksiossa. Nyt on 70neliön "kolmio", mutta esikoinen nukkuu silti edelleen vieressä (ja meidän sänky on 140cm...). Nyt täytyy vihdoin sisustaa toinen huone valmiiksi että esikoinen pääsisi muuttamaan sinne hyvissä ajoin ennen kuin vauva tulee ja "varastaa" hänen paikkansa.
 
Kuinka moni on käyttänyt tai aikoo käyttää kestovaippoja? Kiinnostaisi kokemukset niistä. :)

Me on esikoisen kanssa osakestoiltu. Öisin ja reissuissa käyttää kertiksiä, muuten (myös päiväkodissa) kestoja. Tää on toiminut meillä hyvin! Oma hommansa siinä kyllä oli että löysi juuri omalle lapselle sopivat vaippamerkit, jotka ei falskanneet. Vaikka olis ihana hankkia kaikki jo valmiiksi ennen syntymää, niin suosittelen lainaamaan vaippapaketin vaikka kestovaippayhdistyksen vaippalainaamosta, niin pääsee rauhassa testaamaan minkä malliset vaipat omalle vauvalle sopii ja minkä tyylisistä itse tykkää. Valinnanvaraa kun on hurjasti. Vaipparumbaa en ole muuten kokenut työlääksi, konehan ne pesee, eikä ripustaminen ole mikään raskas juttu.
 
Yhden lapsen kanssa ei ollut munkaan mielestä ylivoimaisen työlästä :).
Sit kun on viisi muutakin henkilöä taloudessa lykkäämässä pyykit sen äitihenkilön niskoille, niin edes kuivausrumpu ei pelasta työläisyydeltä :joyful:.

Mä ostin ennen syntymää tälle maaliskuiselle toukka-merkkisiä yhdenkoon vaippoja. Tykkäsin ihan hirmuisesti, kauniit kuosit ja vaihtoehtoja sisäpinnoiksi. Lisäksi ostin erikokoisia harsoja ja parit kuoret ja tein muutamat villahousut. Eniten lopulta käytettiin taskuvaippoja. Mutta sitten kun vaipat useasti lojui seitsemättä päivää pesemättä, niin tuumasin että antaa olla :hilarious:.
 
Kiva kuulla eppula ja Repo. :) Kestovaippayhdistyksestä en ole koskaan kuullutkaan, mutta aion kyllä tutustua. Ahdistaa se jätemäärä, joka vaipoista syntyy, mutta vois kans tilanteen mukaan käyttää kesto- ja kertakäyttöisiä.
 
Mä myin pari kuukautta sitten KAIKKI vauvanvaatteet pois! Ei jääny siis mitään jäljelle muuta kun villahaalari! :hilarious:
Ehkä sieltä on sit poika tulossa ku ne olikin kaikki vaaleanpunaisia! :grin
 
Paljon on tulossa näköjään sisaruksia reilun 2v ikäerolla! Meille tulee pikkaisen vajaa 2v, jos kaikki nyt sujuu hyvin. Tosiaan tuntuu kamalan aikaiselta miettiä edes hankintoja, mutta ihanahan se on jo maalailla ajatuksia. Nuo tuplarattaat itselläkin harkinnassa, tosin meillä ei esikoinen koskaan ole rattaissa viihtynyt niin niistä saattaisi olla enemmän haittaa kun hyötyä?

Lähes kaikki on tallella meillä, uusi turvakaukalo pitää hommata ja telakallinen on tälläkin kertaa must! Haaveilen mallista, jonka saisi jonkinsortin rattaisiin yhdistettyä. Ois kätevä.

Meillä ollut käytössä Manducan kantoliina ja Ergobaby 360 -kantoreppu. Liina käytössä aika alusta asti, reppu muistaakseni 4kk eteenpäin ja toimii edelleen. Molempia voin suositella.

Ja siis ne liivinsuojat! Ostakaa monta pakettia kaappiin. Jos loppuu kesken ja maitoa vaan tulee ja tulee...

Meillä hoitopöytä jäi täysin turhakkeeksi. Pöytätasona tällähetkellä. Wc:n taso toimi hyvänä hoitopisteenä. Haaveissa saada pieni remppa vessaan, että hoitopöydän saisi sinne hyödynnettyä 'tasoksi', saahan sitä aina uneksia.
 
Nuo liivinsuojat on kyllä niin totta.. :hilarious: Mä ostin muutaman parin niitä jotain villaisia (ja tais äitiyspakkauksestakin tulla) ja käytin myös niitä paljon. Ne tuntu paremmalta toisinaan arkoja nännejä vasten kuin ne kertakäyttöiset. Helppo pestä pesukoneessa. Ihan alussa toki maitoa saattoi tulla niin paljon yks'yhtäkkiä, että kertakäyttöiset piti paremmin.
 
Tänään tulee lidleihin äitiyshousuja myyntiin. Pitää varmaan käydä kattomassa minkälaisia ne ois, kun oli kohtuuhintasia. Niitä tosin ei vielä hetkeen tarvi, mutta ovatpahan sitte valmiina.
 
Harmi vaan että niissä ei koskaan ole oikeaa kokoa.... ja en jaksa mennä oven kahvaan jonottaan. Esikkokin nukkuu vielä
 
Kestoliivin suojat on ainoita joita mun liiveihin laitan. Esikoisen aikaan kokeilin pari kertaa kertiksiä ja ne oli kamalia möykkyjä. Mutta musta ei maitoa nouse edes lapsen tarpeiksi niin ei sitä liivinsuojiinkaan montaa tippaa tule. Täytyykin muuten kaivaa ne esiin kun niitä voi jo raskaus aikana käyttää tuulisuojana kun nännit on herkkinä.
Vaippoina taasen kestoja ollaan käytetty kotosalla muutamasti, ajatuksella että edes yksi päivässä on pois roskiksesta. Mies ei siedä kestoja joten se ei ainakaan lisää mun kestoilua.

Hoitopöydän myin pois just helmikuussa ja sitä meillä oli käytetty todella paljon. Täytyy miettiä ostetaanko uusi/käytetty vai pärjätäänkö jollain muulla systeemillä.
 
Voisi itsekin tällä kertaa harkita noita monikäyttöisiä liivinsuojia. Öisin siis alkuaikana, kun maidon nousu pahimmillaan, kirjaimellisesti uin maidossa ja silloin paidan sisässä oli pyyhkeestä lähtien. Toinen voisi olla maidonkerääjä(?) toiseen rintaan, kun kyljellä imettäessä myös pikkuinen oli ruokailun lisäksi suihkussa... Kokemuksia? Ja tosiaan niissä kertakäyttöisissäkin on paljon eroja, Pirkat muistaakseni itselleitse parhaat.
 
Mä en esikoisen aikaan herunut pumpulle, mutta maidonkerääjään tuli aina pieni määrä imetyksen aikana. Ne oli sitten hyvä hörppyyttää vauvalle.

Jännä kun näitä rupee miettimään, niin tulee ihan sellainen olo, että enhän mä enää muista puoliakaan mitä esikoisen kanssa on vauva-aikaan tehty. Eikä siitä oo kuin pari vuotta aikaa!:wideyed:
 
Jännä kun näitä rupee miettimään, niin tulee ihan sellainen olo, että enhän mä enää muista puoliakaan mitä esikoisen kanssa on vauva-aikaan tehty. Eikä siitä oo kuin pari vuotta aikaa!:wideyed:

Vähän offtopic, mutta en minäkään. Harmittaa, että en raskausaikana pitänyt päiväkirjaa niinkuin nyt olen ensimmäisen vuoden aikana pitänyt. Tosin sinne nyt yrittää vaan silloin tällöin jotain suurinpiirtein mitä oppi milloin ym kirjoittaa. Nyt pitäisi raskausaikana jo skarpata vähän kirjoittelemaan.

Tai saihan tän tähän yhdistettyä: hankittava PÄIVÄKIRJA.
 
Mä yritin viimeks käyttää maidonkerääjiä mut unohdin aina laittaa. Jos tällä kertaa skarppais. Ja yritän alusta asti pumpata maitoa pakkaseen. Ja mulle kertakäyttöiset liivinsuojat oli parhaimpia.
 
Pakko noista liivinsuojista kommentoida.
Minä en voinut sietää niitä kestoliivinsuojia, ei sopinut ollenkaan minulle.
Ja kertakäyttöisistä liivinsuojista itselle ihan parhaat oli Lansinoh liivinsuojat. Ne oli ehkä jonkunverran kalliimmat, kun jotkut toiset, mutta ihan parhaat!!! :)
 
Mitä liivinsuojiin tulee niin käytin äippäpakkauksen kestosuojat kerttiksinä pois :grin Itelle yllättäen parhaat liivinsuojat oli rainbow-suojat, niissä oli hinta-laatusuhde kunnossa :D Joskus vertailun vuoksi kokeilin merkkisuojiakin, mutta ei ne istunu ollenkaan ja hintaa paljo enemmän! Joku kyseli kestoilusta niin meillä mentiin suosiolla kerttiksillä, todetiin jo synnärillä Libero touch -vaipat aivan parhaiksi ja niillä mennään vielä tänäpäivänäkin..
 
Alkuun oli käytettävä kertsejä liivinsuojia, mutta aika äkkiä maidon tulo tasaantui ja siirryin kestoihin. Mullakaan sitä maitoa ei tullut ihan niin hirmuisesti.
 
Mä tykkäsin viimeks Ainun liivinsuojista ja käytin vaan niitä. Nyt haluaisin kokeilla kestosuojia, vois vaikka itse tehdä. Esikoisella käytettiin 6kk-1,5v kestovaippoja. Aikaisemmin en ollu jaksanu perehtyä niihin vaikka kiinnosti jo raskausaikana. Ja sit taapero yks päivä päättikin ettei halua ikinä enää nähdäkään kestoja :rolleyes: Jäi käyttöaika lyhyeks joten ne odottaa nyt toista kaapissa mut ei sovi vielä ihan pikkuvauvalle. Tällä kertaa haluan alottaa kestoilun jo pariviikkoisella :)
 
Meilläkin tosin käytettiin kestoja kotona päivisin ja öisin ja kodin ulkopuolella kertiksiä. Nytkin varmasti tullaan käyttämään molempia sekaisin mutta ehkä sinakin yritän enemmän tälle vauvalle löytää sopivia yökestoja.
 
Takaisin
Top