Hankinnat

NameItillä myydään ainakin hyviä, jos haluu kokeillakin. Mä ostanu suurimman osan äippävaatteista facen kirppiksiltä.
 
Rahaa ku ei oo liikaa, ni käytettynä linjalla mennään, kaukalo on sen verran että päästään sairaalasta si kotio, vaunut on myös jotka mun piti ostaa serkulta, mutta kysyi voiko hän antaa ne meille häälahjaksi, suostuin lisäksi hän antoi 3pkt ykkös koon vaippoja, liivisuojia pkt, vaatteita ja rintapumpun. Ens viikolla haen lämpöpussin ja haalarin, jotka löysin tori.fi stä, suositaan kerrospukeutumista si talvella. Anoppi kutoo juuri villahaalaria meille kans.
 
Muistakaa varata kotiin myös siteitä itsellenne jälkivuotoa ajatellen! Yösiteitä aion itse ostaa usemman paketin ja siirryn siivellisiin sitten kun vuoto vähenee. Niitä kun joutuu vaihtamaan aika tiuhaan ainakin aluksi ja mun mies ilmoitti jo, ettei ymmärrä niistä tuon taivaallista eikä osaa niitä lähteä sitten ostamaan :D
Korviketta muutama tetra/pullo siitäkin huolimatta vaikka aikoisitte imettää, joskus se ottaa aikansa ennen kuin alkaa sujumaan.
Jos pakkaseen mahtuu ruokaa, täyttäkää se valmiiksi kaikella, mitä on helppo kokata/lämmittää. Imetysrumban keskellä ruuanlaitolle ei aina liikene paljoa aikaa.
Meillä mies ei pidä töistä sen kummemmin vapaita, joten aion kokata etukäteen valmiiksi jos jonkinlaista ruokaa ja pakastaa sopivia annoksia rasioissa, sekä ostaa pakasteina mm vihanneksia, marjoja, lihaa, kalaa jne niin paljon säilöön kun mahtuu ja täyttää kuivaruokakaapit.
Mistä olette muuten ostaneet harsoja? En meinaa löytää niitä mistään tai sitten kuljen silmät kiinni kaupoissa.
Itkuhälytin on myös ainakin meille ehdoton, kun aiotaan nukuttaa vauvaa ulkona/parvekkeella vaunuissa.
Myös netflix ja kasa pokkareita mua ja imetysmaratoneja varten jo nyt valmiina :D
Vauvalle on vaatteita joka lähtöön aina kokoon 74 asti, äitiyspakkaus, tuttipullon sterilointilaite, vanna, pussilakana, kirjoja, manduca, yhdistelmävaunut, hoitolaukku, kosteusuojakankaita, pottakin löytyy jo :D
Myös vanulappuja ja -puikkoja on, äitini haluaa ostaa kaikenlaista pientä mm tuttipullon, tutin, tuttinauhan, vaippoja, liivinsuojia jne..
Lidlin vartalotyyny saa toimia imetystyynynä. Tumppuja en meinaa mistään löytää, mutta sisko antoi vinkin, että pienet sukat käy myös tumpuista.
Leikkimaton ostin myös, ostin jopa helmitaulun, palikkalaatikko ja kuutiopalapelejäkin löytyy jo, innostuin ehkä hieman liikaa... :D
Pinnasänky, patja, sitteri, mobile ja rintapumppu puuttuu vielä.
Autoa ei ole, joten turvakaukaloon joka tuli yhdistelmien mukana, ei vielä ainakaan osteta telakkaa/adapteria koska ei sitä tarvita kun matkalla sairaalasta kotiin ja sen saa varmasti lainattua jostain lyhyttä matkaa varten.
Myös särkylääkettä lähinnä itselle, puhdistuspyyhkeitä, nenäliinoja, voiteita ja kasa salmiakkia hommattu jo nyt!
Olen pyrkinyt ajatukseen, että on sitten mulla ja miehelläkin paljon valmiina kaikkea, ettei tarvitse juosta kaupoissa heti alkuun joka päivä jotakin etsimässä :)
Tulipas sekava selostus, pistän väsymyksen piikkiin..
Ainiin ja pinnasänkyyn kissaverkko tms suoja tilattava tai rakennettava, vaikka tuskin menevät kun eivät menneet siskonpojan sänkyyn kun hän oli pieni ja olin kissojen kanssa heillä paljon.
Vielä kun saatais se kolmio, että pääsis kaiken laittaan paikoilleen!
Niin ja tosiaan lähes kaikki ostettu käytettynä ja vain alle 400e mennyt kaikkeen tähän rahaa, aika kattavasti tuhon hintaan vaikka itse sanonkin :)
 
Kattava lista Aurinkometsältä vinkkejä, mitä kannattaa hommata/tehdä!! :) Ja tosi edullisesti kaiken tuon mainitsemasi olet löytänyt!! :)
Sen verran olen eri mieltä/kerron oman kokemuksen.. Esikoisen aikana varasin siteitä monta pakettia (ehkä 4 pakettia) ja erisorttia valmiiksi, että sitten ei tarvii käydä ostamassa. Viimeiset siteet niistä käytin ehkä neljä kuukautta sitten ja esikoinen kuitenkin jo 1v8kk. Eli olin varautunut turhaan. Minun jälkivuoto oli lähes olematonta, koska esikoinen lopulta syntyikin sektiolla. Nyt siis en aio hamstrata ihan niin paljon, koska ei voi tietää miten asiat menee. Totta kai täytyy ainakin yksi paketti ostaa, mutta se riittää alkuun.
Sitten valmiista ruoista pakkaseen. Tosi hyvä vinkki ja varmasti joillekin toimii, mutta..
Meillä oli jotain valmiina pakkasessa, mutta sittenpä ne ei maistuneetkaan/ei tehnyt mieli niitä ruokia. Joten ne jäi syömättä. Minusta oli ihana kokkailla ja leipoa ja toisaalta rotinavieraat kantoi kassitolkulla aina tullessaan ruokaa/herkkuja, joten sitä riitti. Toki, tämä on yksilöllistä miten kukakin haluaa tehdä ja paljon vaikuttaa millanen vauva syntyy, mutta näin meillä kävi.
Nää ihan vaan minun oman kokemuksen perusteella halusin tähän kirjoittaa, en "moittiakseni" Aurinkometsän vinkkejä! :) ♡ Ja jokainen tietysti toimii just niin, mikä itselle paras ja luonnollisin tapa! :)
Sit noihin harsoihin, meillä päin ainakin ihan prisma, tokmanni ja jopa s-marketit myy ns. perus harsoja. Ja netistähän saa tilattua jos minkälaista! Ite esikoisen aikaan kun tilasin, niin googleen kirjotin hakusanaksi vain harso ja sieltä tuli eri verkkokauppoja, mitkä myy! :)
 
Mulla oli runsain jälkivuoto esikoisen kohdallaan kesti mooonta viikkoa.
Nelosen kohdalla oli todella vähäistä ja siteet jäi juurikin kaappiin roikkuu. Kaikki lapset tullu alateitse ja siltikin ollut huima ero vuodoissa.
Harsoja saa myös Ikeasta! Siel oli neutraalissa sävyssä eikä hinta päätä huimannut. Harmittaa ku en ostanut ku yhden paketin (2kpl) ja tiedän ettei ne tuu riittää. Harsot kun tulee niin tarpeeseen!
 
Harsoja itse ostin Nameitstä kun oli niin ihan kuosi osassa :Heartpink (esikoisen aikaan)

Mä ostin ihan suosiolla 1paketin tenaa ja 1 paketin yösiteitä jölkivuotoon ja niillä taisin pärjätä. Kuukautiset alkoivatkin jo 3kk synnytyksestä eli aikas pian tarttin lisää...

Libero laukku kannattaa tilata ja sieltä ottaa sairaalaan mukaan ne liivinsuojat ja VAUVA ÖLJY! Helpottaa oloa jos tulee tikkejä kun öljyllä saa ne pidettyä "pehmeinä"...
 
On kyllä tosiaan Aurinkometsällä kattava lista! Olet kyllä ajatellut jo pitkälle :)

Tuossa ruoka-asiassa komppaan tiitu^a aika pitkälle. Me tehtiin myös esikoisen syntymän varalle vähän ruokaa pakkaseen ja kyllä syötiinkin ne, mutta jaksoin silti kokatakin ja se oli mukavaakin. Jokunen leipomus kannattaa olla pakkasessa sellaisten vieraiden varalta, jotka eivät tuo mitään. Meillä ainakin kävi niitäkin, mutta useimmilla onneksi oli kahvipöydän tarjoiltavat mukana.

Nyt on ainakin pakko kokata, kun on muksu jo ennestään. Onnistui se tai ei :hilarious: Ei enää riitä, että huitaisee leivän palan lounaaksi tai muroja, kun pitää toinenkin ruokkia.

Mutta liiaksi en murehtisi kaikkia hankintoja etukäteen. Kaupasta saa kyllä tavaraa sitä mukaa, kun tarvisee. Jokainen muksu on erilainen ja mitä toinen tarvitsee ehdottomasti, toinen ei ollenkaan.
 
Joo, tosiaan tohon mitä köhnö laittoi, niin kaupasta kyllä saa jos mitä sit tarvii. Me esim. esikoisen aikaan ostettiin rintapumppu etukäteen, ja käytin sitä koko aikana ehkä 3 kertaa. Ei ollut meidän juttu. Että tosiaan kannattaa varautua, mutta "liika on liikaa". Tai itse nyt yhden lapsen jälkeen osaan ajatella niin, että kaupasta saa, jos mitä vielä tarvii. Että jotain tottakai hommataan valmiiks (esim. vaippoja), mutta loput käydään sit tarpeen vaatiessa kaupasta! :)
Mutta jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja ymmärrän sen, että varsinkin esikoisen kohdalla on ihanaa hankkia kaikkea etukäteen!!! :)
 
Ihana miten hyvin olet jo valmistautunut Aurinkometsä! :) alkoi itseä vähän tuota listaa lukiessa hirvittää, kun oon hankkinut tasan yhden bodyn ja housut, ja turvakaukalo on ainoa isompi juttu joka odottaa sukulaisella :D

Ajattelin ensi viikolla hakea äitiyspakkausta ja sitten pikkuhiljaa alkaa miettiä mitä muita vaatteita tarvitsee, vaunut on seurannassa ja muita hankintoja tehdään varmaan sitten kun ollaan takaisin kotona putkiremppaevakosta, eli varmaan joskus marraskuussa. Toivotaan vaan, ettei bebe päätä tulla kovin paljon etuajassa :D
 
Mulla taas olis todellakin auttanut asiaa, jos olisi tajunnut tehdä paaaaljon ruokaa ja tarjottavaa pakkaseen. Oli imetyksen aloittaminen niin täysipäiväistä aluksi ja sitten kun se alkoi jotenkin sujua, alkoi täysipäiväinen koliikki. Siinä ei todellakaan jäänyt aikaa ja energiaa tehdä ruokaa, ei mulla eikä edes miehellä. En siis haluu pelotella, aika harvalla on niin vaikeaa, mitä olen noita kavereiden vauvoja katttellut, mitkä tosiaan vaan syö ja nukkuu :)

Siteitä meni aluks tosi paljon, mies kävi kiltisti ostaan lisää kun annoin tarkat speksit :)
 
Mullaki on ollu harsot monesti kaupassa hukassa, kun ainaki täällä on esim Prismoissa vauvatarvikkeita kahdessa eri paikkaa; on se ruokapuoli missä on tuttipullot, tutit, liivnsuojat yms ja sitten on se puoli missä on esim pottia ja kylpyammeita niin ainaki täällä harsot löytyy sieltä :D

Siteitä kannattaa tosiaan varata, ei ne vanhaks mene vaikka oiski liikaa :D Itekki aion varata nimenomaan yösiteitä monta pakettia, koska niitä tulee käytettyä päivisinkin ja saa tosiaan vaihtaa joka vessakäynnin yhteydessä. Itehän tein niin, että nappasin sairaalasta muutaman jättikokosen "vaippasiteen" matkaan, ne tuli oikeesti vielä kotona tarpeeseen :D Ei tarvi koko ajan kulkea veriläikkä persuksissa..

Samoin liivinsuojien menekki yllätti aikoinaan, olin ostanu paketin ja aattelin et nämähän riittää hyvän aikaa :D Siinä vaiheessa ku maito nousi niin niitä sai vaihtaa kans ihan koko ajan tai oli paita märkänä :D

Samoin esim pyykinpesuainevarasto kannattaa huolehtia täyteen, ettei käy niinku meille; monet niskakakat peräkkäin ja kaikki pienimmät hyvät bodyt pyykkikorissa eikä ollu kaapissa hajusteetonta ainetta, ei muutaku mies äkkiä kauppaan :D
 
Apua, mä en oo vielä hommannut mitään :D Paitsi äitiyspakkauksen laitoin tilaukseen ja esikoisen vanhoja pikkuruisia vaatteita löytyy.
Mut ei kai tässä mikään kiire vielä ole, kun muuttaakkin pitäs jossain vaiheessa, nii ehkä sit alkaa miettimään hankintoja paremmin :)
 
Päivätär, en mäkään :) rakenneultran kunniaksi kävin ostaan pari pientä bodya ja housut :) Esikoisen jäljiltä tosin kaikki isommat jo olemassakin, mut en mä jouluisen esikoisenkaan kanssa jotenkin uskaltanut ja osannut ostaa mitään ennenku myöhemmin syksyllä. Ihanan stressitöntä nyt, kun vähän tietää jo näistä asioista!
 
No joo onhan tässä aikaa onneks :D itelläki ollu vähän sellanen ettei uskalla ostaa mitään. Kaikki aikanaan :)
 
Meillä on tilanne se, että nytkään vieraita ei käy, joten tuskin käy lapsen synnyttyäkään.
Mulla ei ole myöskään ystäviä eikä sukulaisia tällä paillakunnalla.
Eikä ole autoa.
Joten meille on helpompi kun on sitä ruokaaki jne, mulla lisäks adhd joka verottaa varmasti jaksamista/keskittymistä sitten kun poika on syntynyt. Lääkitys kun on pojan vuoksi tauolla ainakin raskauden ja imetyksen ajan. Mun kyky organisoida synnytyksen jälkeen varmaan on olematon niin siks olen haalinut jo nyt kaikkea valmiils :D
Tietenkään en tarkoita, että kaikkien tarviis tai piyäis. Meillä tää tapa tuntuu vaan oman jakdamisen ja pärjäämisen vuoksi parhaalta :)
 
Musta paras aika hankinnoille on sillon kun itellä on aikaa ja intoa. :) Mä oon alkanu hankkimaan ja tekemään ite nyt kun ei sitte tiiä omasta jaksamisesta myöhemmin syksyllä enkä haluu jättää kaikkea miehen varaan. Esim. vaunujen purkaminen paketista ja kokoaminen hengästytti jo nyt. :joyful: Eniten epäilen omien käsien toimimista viimeisillään kun nytkin on jo puutumista ja lämpimässä turvotusta. Eli ainakin yritän tehdä ajoissa neuleet mitä haluun vauvalle.
 
Musta paras aika hankinnoille on sillon kun itellä on aikaa ja intoa. :) Mä oon alkanu hankkimaan ja tekemään ite nyt kun ei sitte tiiä omasta jaksamisesta myöhemmin syksyllä enkä haluu jättää kaikkea miehen varaan. Esim. vaunujen purkaminen paketista ja kokoaminen hengästytti jo nyt. :joyful: Eniten epäilen omien käsien toimimista viimeisillään kun nytkin on jo puutumista ja lämpimässä turvotusta. Eli ainakin yritän tehdä ajoissa neuleet mitä haluun vauvalle.
Peesailen sua!
Jännään kovasti että missä kohtaa alkaa oikeasti tuntumaan raskaalta. Mullakin oli tuota käsien puutumista viimeksi loppuraskaudessa. Ja sitten kun ei saa nukuttua, niin ei oikein tahdo ajatus kulkea, varsinkaan mihinkään ylimääräiseen.

Oon jo meidän makkaria aloitellut järkkäilemään, yksi lipasto pitää tyhjentää ja tuoda vaatekaappi tilalle. Sinne voi sitten pikkuhiljaa laitella vaatteita.

Muuten kaikki hankinnat on tehty, mutta imetysliivit vielä puuttuu ja ne kertissiteet. Muutamat isot kestositeet hommasin lisäksi, jos tuntuu että alapää ei kestä pitkää sidekautta. Ne tulee kyllä sitten myöhemminkin käyttöön.

Pakastimeen en viitsi tehdä ruokia, niitä ei kuitenkaan kukaan suostu syömään (maistuu pakkaselle, koostumus muuttuu, tai mitä ikinä keksivätkään..). Jos mies ei kokkaa alussa, niin sitten syödään mitä on :D.
 
Löydettiin se sykenäytöllinen doppleri torin kautta lähistöltä jokin päivä sitten. mies on nyt innostunut siitä niin että saan makoilla useampaan kertaan päivässä hänen leikkiessä altakarkailevan vauvan kanssa sykkeen etsimis hippaa. Kiva vehje kyllä! :joyful:
 
Löydettiin se sykenäytöllinen doppleri torin kautta lähistöltä jokin päivä sitten. mies on nyt innostunut siitä niin että saan makoilla useampaan kertaan päivässä hänen leikkiessä altakarkailevan vauvan kanssa sykkeen etsimis hippaa. Kiva vehje kyllä! :joyful:
 
Takaisin
Top