Hankinnat

Ihania pussilakanoita tuolla!
Mut tää on se ongelma; vauvan peitot on usein kokoa 80x120cm, ainakin kotimaiset. Noi pussilakanat on 100x130cm kokoisia. Oikeankokoisia ja kivannäköisiä tuntuu olevan vaikea löytää, tai sitten en ole etsinyt tarpeeksi..

Mä täällä lokakuisena vaklaan muitten ryhmien keskusteluja :rolleyes: Itse olen silleen pihi että kirpaisee kaikenlaiset ihanuudet jotka kyllä silmää miellyttää. Itsehän olen pihistellyt niin, että ostin yhdet kivat pikkulakanat Ikeasta. Sitten ostin kivat lasten lakanat samasta paikasta, ja ompelen niistä vauvan lakanat. Täytyy kyl myöntää pienoinen aivopieru, kun olin katsonut vauvan lakanan mitat väärin ja kuvittelin että saan yksistä lasten pussilakanoista kahdet vauvan lakanat mutta enpä saakaan ellen sitten osta ihan vaavin peittoa, ikeassa myös pinnisosastolla oli vähän isommat peitot o_O No mutta hinta ei ainakaan kirpaise ja on ihan kivoja kuoseja. Nyt tää mun pointti taisi vähän mennä :grin
 
Mä täällä lokakuisena vaklaan muitten ryhmien keskusteluja :rolleyes: Itse olen silleen pihi että kirpaisee kaikenlaiset ihanuudet jotka kyllä silmää miellyttää. Itsehän olen pihistellyt niin, että ostin yhdet kivat pikkulakanat Ikeasta. Sitten ostin kivat lasten lakanat samasta paikasta, ja ompelen niistä vauvan lakanat. Täytyy kyl myöntää pienoinen aivopieru, kun olin katsonut vauvan lakanan mitat väärin ja kuvittelin että saan yksistä lasten pussilakanoista kahdet vauvan lakanat mutta enpä saakaan ellen sitten osta ihan vaavin peittoa, ikeassa myös pinnisosastolla oli vähän isommat peitot o_O No mutta hinta ei ainakaan kirpaise ja on ihan kivoja kuoseja. Nyt tää mun pointti taisi vähän mennä :grin
Meillä on kans isommalla noita ikean lakanoita ja se peitto myös. Tykkään! Mut tuntuu aika isolle peitolle vauvan käyttöön.

Esikoiselle reilu 10 vuotta sitten tehtiin samoin kun sinä, eli kylmästi vaan saksilla palat pois ja ompelukoneella kiinni. Hyvät tuli :).
 
Mä kans suunnittelin esikoisen aikaan samaa että 1 iso lakana puoliksi mutta mummo tuumas ett iso homma ommella... ei varmaan tajunnu ihan mitä ajoin takaa... no se jäi ja ostin vain parit halppis lakanat (joista toiset jäi käyttämättä kun lapsi pelkää kuviota yöllä)
 
Lueskelin ketjun läpi ja alkoi vihdoin vähän innostua tästä vauvatavaroiden hankinnasta :) En oo uskaltanut ostaa vielä yhtään mitään, kun pelottaa vielä jos rakenneultrassa tuleekin jotain ikävää ilmi. Ja kun on tätä ikää eli riskejä muutenkin. Vaatteita yritin käydä ihaileen, mut en osannut ostaa mitään, kun ei tiedä onko tyttö vai poika ja minkä näköinen tyyppi tulee :D onneksi on pieni kummityttö jolle ostella :)

Meillä tulee esikoisen kans ikäeroo aika tasan 3 v ja käytännös kaikki tavarat ja kivat vaatteet on säästössä. Niillä mennään pitkälle. Tuplille en näe tarvetta, seisomalautaa mietin, riippuu varmaan talven lumisuudesta, et miten toimii. Meillä on Brio Smilet + niihin menevä Primo-kaulalo. Ihan lyömätön yhdistelmä oli meille. Edelleen ratasosa käytössä ja toimii hienosti. Ostettiin nyt kesällä ihan pienet matkarattaat rinnalle. Smilejen edut: kapeat eli mahtuu hissiin kuin hissiin, kivan korkeat, ei tarvi kumarrella ja taaperon kanssa kiva jutella kun ollaan ”samalla” korkeudella. Oon itse siis lyhyt 160, työntötuntuma ok, vaikka istuin korkealla. Toimii näppärästi sekä hiekalla että kaupungissa. Kaukalo on aika basic ja pieni, mutta alkuksi kivan kevyt ja saa suoraan rattaisiin kiinni. Vaunukopan kanssa muuten loistavaan tavaratilaan on hankala pistää isompia tavaroita, se pisti välillä raivostuttaan, mut kaikkee ei voi rattaiden kanssa saada :)

Muita mitä mulla tuli käyttöön ja mitä voin suositella:
- Doomoo imetystyyny
- rintakumit ja nännivoide (voi Olispa imetys tällä kertaa tuskattomampaa alussa :)
- hoitotaso oli pesukoneen päällä tilanpuutteen takia
- paljon harsoja. Me ei ikinä käytetty niitä kosteuspyyheitä, pestiin vaan lavuaarissa peppu ja harsolla kuivaksi. Luonto ja vauvan iho kiittää :)
Käytetään niitä vieläkin milloin mihinkin.
- Pinnasänky. Meillä Stocken se ihana ovaali, lähinnä tilan hankaluuden takia. Nyt mietin et pitäiskö hankkia lisäksi semmoinen sivuvaunu yläkertaan ja veis stocken alakertaan. Muutetaan pian isompaan asuntoon, jee! Sivuvaunu olis ollut esikoisen kanssa paras, kun olis saanu sen helposti vedettyä viereen syömään ja sit taas itse nousematta takas omaan sänkyyn.
- rintapumppu. Oi järkky sitä maidonnousun muutamaa ekaa päivää kun imetys ei vielä muutenkaan oikein helpolla sujunut :)
- kantoliina ja -reppu. Suosittelen kokeileen erilaisia reppuja. Joka kropalle sopii eri, Manduca ja Tula hyvät vaihtoehdot. Meillä Manduca ja joku ikivanha puolirisa ergo, joka myös kiva pienen kanssa. Rengasliina ihan paras. Meillä pojalla oli koliikki, joten sitähän sit kannettiin melki 24/7 ekat 6kk... eikä vieläkään nuku rattaissa, vain repussa tai sängyssään.

Turhakkeita mulla:
- nännisuojat vai mitä ne ny oli. Mulla maitoa tuli vaan just sen verran ku tarvi, ei juuri ikinä valunu yli.
- tutti. Kun ei kelvannut, niin ei kelvannut. Kyllä niin toivottiin että olisi sen koliikki-itkuissaan huolinut edes bussissa tai kaupassa!
- Hmm. En nyt muista muita turhakkeita :) Tuttipulloja ei juuri kans tarvittu, kun ei tyyppi huolinut.

Me kans osakestoiltiin eka vuosi. Kotona kestot, reissulla ja yöllä kertikset. Suosittelen! Ei stressiä absolutismista, mut vähentää jätettä ja rahanmenoa ihan järjettömästi. Musta siitä ei ollut juurikaan liikaa vaivaa, ihan mukavaa puuhaa niitä taitella. Pesut meni samalla ku muutenki vauvanvaatteet tai muut 60-asteiset. Kun tiesi että on hyvästä niin tuli vaan hyvä fiilis :) Meille sopi kaikki eri vuosien äippäpakkausten mallit, niitä saa puoli-ilmaiseksi kirppareilta.
 
Laitanpa tänne saman vinkin ku salaisellaki puolella sanoin, et jos teillä (lähinnä varmaan ei-esikoista odottavat) on Libero-kerhon pisteitä kertyny roikkumaan niin sinne pistekauppaan on nyt tullu Philips Aventin tuttipulloja, tutteja yms ihan laatutavaraa, kannattaa tilata! :)
 
Toivotaan, että viimeksi helmikuun vauvalle lahjana saatu Eishbärcherin kaukalopussi tulisi nyt käyttöön.. Oli silloinkin vielä ihan kunnon pakkasia, mutta se pussi oli vaan kerta kaikkiaan ihan liian kuuma meidän kuumakallelle. Tuore tietämätön äiti oli ihan hädissään, kun vaunulenkilläkin vauva vaan huutaa ja huutaa, kunnes tajusin avata pussin vetoketjua.. :grin
 
Laittakaapa suosituksia noista kaukalo/lämpöpusseista! :) Oon alkanu itekki kallistua sen hankinnan puolelle niin ei tarvi arpoa et minkä kokosen haalarin ostaa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei sitten tosiaan tuota eishbärcherin pussia käytetty, vaan kaukalossa käytössä oli ainoastaan lämmintä vaatetta ja villapeittoa ja vilttiä. Toimi hyvin ainakin tosiaan sen pari kk mitä piti. Vaunuissa ehdottoman hyvä oli äitiyspakkauksen makuupussi, kunhan sinnekään alle ei pannut vauvalle liikaa vaatetta..
 
Esikoisen syntymävuonna oli niin järkyn kylmä, että kaukalopussi tuli tosi tarpeeseen. Meillä oli joku suht halpis vain, en muista merkkiä, Baby stylesta ostettiin.
 
Minä kanssa mietin tuota kaukalopussia. On eri merkkejä ja materiaaleja. Käykö se sama vaunuihin? Se äp-pussi aika iso vastasyntyneelle.
 
Meillä ostettiin tammivauvalle toppapuku ja sit lisänä oli se äitiyspakkauksen makuupussi. Ei tullut liian kuuma kun oli sen verran väljä se pussi. :)
 
Mä suunnittelen hankkivani sellaisen pinnasängyn, jonka saisi sivuvaunuksi sänkyyn yösyöttöjä helpottamaan. Ajatus vauvasta meidän sangyssä nukkumassa tuntuu ahdistavalta. En varmaan pystyisi nukkumaan, kun pelkäisin päällekierähtämistä. Minkähänlainen sänky olisi tohon tarkoitukseen hyvä? Aion ostaa sängyn käytettynä torista tai jostain. Suurimmassa osassa saa pohjan vain kahteen eri korkeuteen. Se ei taida riittää..
 
Mä suunnittelen hankkivani sellaisen pinnasängyn, jonka saisi sivuvaunuksi sänkyyn yösyöttöjä helpottamaan. Ajatus vauvasta meidän sangyssä nukkumassa tuntuu ahdistavalta. En varmaan pystyisi nukkumaan, kun pelkäisin päällekierähtämistä. Minkähänlainen sänky olisi tohon tarkoitukseen hyvä? Aion ostaa sängyn käytettynä torista tai jostain. Suurimmassa osassa saa pohjan vain kahteen eri korkeuteen. Se ei taida riittää..
Mä hankin sellaisen bedside crib-sängyn. Se on siis pienempi kuin tavan pinnasänky, mutta siinä on paremmat nuo pohjan korkeuden säädöt. Kokemuksia ei kyllä vielä ole.. ehkä miinuksena lyhytikäisyys :).

Muistaakseni isomman pojan pinnasängystä (ihan joku aika perus Ikea) saa laidan pois, mutta ei otettu silloin vauvana kun olis ollut ihan väärä korkeus.
 
Minä kanssa mietin tuota kaukalopussia. On eri merkkejä ja materiaaleja. Käykö se sama vaunuihin? Se äp-pussi aika iso vastasyntyneelle.
Käy sama vaunuihin, mutta voi olla hankala siirrellä kaukalosta vaunuihin ja takaisin.

Meillä on vaunuihin omansa ja kaukaloon omansa. Eisbärchen on tosi lämmin, hyvä kylmänä talvena, ja menee isommallekin lapselle (se isompi pussi). Mut kuumahan se on jos on loskakelit. Äitiyspakkauksen pussilla, toppapuvulla ja villapeitollakin pärjää hyvin, ei ole pakko olla erillistä pussia :).
Mikähän se pakkasraja ihan pienellä vauvalla oli tuohon vaunuiluun?
 
Mä suunnittelen hankkivani sellaisen pinnasängyn, jonka saisi sivuvaunuksi sänkyyn yösyöttöjä helpottamaan. Ajatus vauvasta meidän sangyssä nukkumassa tuntuu ahdistavalta. En varmaan pystyisi nukkumaan, kun pelkäisin päällekierähtämistä. Minkähänlainen sänky olisi tohon tarkoitukseen hyvä? Aion ostaa sängyn käytettynä torista tai jostain. Suurimmassa osassa saa pohjan vain kahteen eri korkeuteen. Se ei taida riittää..

Itekin haluan vauvan sängyn eka meidän sängyn viereen ja olen katsellut mm. Jollyroomista sellaisia pinnasänkyjä missä pohja liikkuu 3 eri korkeuteen ja laidan saa lukittua alemmas, eli varmaan yltää sängystä suht hyvin vauvan luo. :) Jollyroomissa oli ainakin vielä vähän aikaa sitten ale ja yks kriteereihin sopiva sänky ois ollu 118 e muistaakseni.
Toinen mitä oon harkinnut on Vaavi- ensisängyn vuokraaminen. Tietääkö kukaan miten tuo toimii sängyn vierustalla? Hirveästi olen kehuja kyseisestä sängystä kuullut.
 
Kaukalopussi oli kätevä olla erikseen, kun se pujotetaan niihin vöihin ja on siinä sit aina valmis.
Turvallisempi vauvalle se kuin toppa-asu vöiden kanssa. Vaunuissa pärjäsin viimeksi äitiyspakkauksen kamppeilla muistaakseni. Tosin ihan aluks ei pakkasen (en muista rajaa) takia paljoo kärrytelty ja koliikkivauvana se ei siellä käytännössä yhtään viihtynyt muutenkaan. Korotuskiilan kanssa lopulta edes hetkiä. Kantoliina ja äitiystoppa oli myös hyvä yhdistelmä pieniin ulkoiluihin.
 
Kenelläkään vinkkiä mistä sais tilattua (tai ostettua Hki) raskausjegginsit tai muut vastaavat? Eli haussa mukavat, mutta siistit pöksyt töihin.

Aamunen (ja varmasti syksyn myötä paheneva) housukriisi on selätettävä mahdollisimman pian :D
 
Kenelläkään vinkkiä mistä sais tilattua (tai ostettua Hki) raskausjegginsit tai muut vastaavat? Eli haussa mukavat, mutta siistit pöksyt töihin.

Aamunen (ja varmasti syksyn myötä paheneva) housukriisi on selätettävä mahdollisimman pian :D

Mä ostin tori.fi:n kautta käytettynä tosi hyvät h&m:n raskausjegginsit tai melkeinpä farkut mut ilman kiristävää "vyötärösuikaletta". Ja uutena tilasin Zalandolta toiset. Niitä en ole ehtinyt vielä pitää koko päivää, mutta hyviltä vaikuttivat nekin ja hinta oli nuukallekin sopiva :)
 
Mä ostin tori.fi:n kautta käytettynä tosi hyvät h&m:n raskausjegginsit tai melkeinpä farkut mut ilman kiristävää "vyötärösuikaletta". Ja uutena tilasin Zalandolta toiset. Niitä en ole ehtinyt vielä pitää koko päivää, mutta hyviltä vaikuttivat nekin ja hinta oli nuukallekin sopiva :)

Täytyy tutustua Zalandon valikoimaan. Uskon että ne tulee kulutettua niin puhki, ettei haittaa vaikka uutena ostais. Ja toki uudet kengät syksyä varten on ansaittu, ni sais samalla hankittua :D
Nim. En edes muista millon olisin ostanut itelleni uusia vaatteita :D
 
Takaisin
Top