Hankinnat

Millähän perusteella siellä semmosta väitettiin? Vai onko tässä taas menny tukehtuminen ja kätkytkuolema sekasin? Esim perhepeteilyä arvostelevat perustelee sitä vastaan kohonneella kätkytkuolemariskillä, vaikka oikeesti kyse on tukehtumisesta silloin kun perhepetiä ei osata/ymmärretä tehdä turvallisesti (molemmat vanhemmat selvinpäin, ei lääkitystä/sairautta joka vaikuttaa uneen syventävästi, ei ylimääräsiä peittoja, tyynyjä, pehmoleluja, ei upottavan pehmeetä patjaa). Kätkytkuolema tarkottaa imeväisikäsen/alle 2-vuotiaan selittämätöntä kuolemaa.
 
Nooh, mulle näköjään riittää kun sanotaan ettei raskaana saa hengittää kuin sisäänpäin, ei ollenkaan ulos, ni arvatkaa kellä jo kohta pullistuu silmät päästä... :D
Ja meil on lapsi nukkunut ikänsä perhepedissä, joten kai tää mun sekoilu liittyy lähinnä tähän alkuraskauden panikointiin... Kai mä muulloin osaan melko rationaalisesti ajatella. Kai :D
 
Mä oon yhden unipesän nähny livenä, ja mietin itse tilannetta missä sitä hyödyntäisin. Mä käyttäisin sitä kun imettää vauvaa, et sais vauvan kääräistyä siihen ennen imetystä ja sit laskettua lämpimässä pesässä sohvalle nukkuu. Mut siinä kohdassa en vois kuvitellakaan jättäväni vauvaa valvomatta sohvalle. Joten sen tukehtumiseen johtavan huonon asennon sitten uskoakseni huomaisin.
Kätkytkuolemat on niin harvinaisia ja miten kauan näitä unipesiä on nyt ollu, pari vuotta? En nyt usko et niiden välille ois yhteyttä löydetty.

Mut Tinja79:n kommentista tulee väkisinkin mieleen et koht se on just sitä panikointia ja spekulointia, kun hormonit hyrrää vaan :D
 
Toiset tykkää käyttää unipesää pinniksessä ettei ois niin valtavasti vauvalla tilaa ja ois muutenkin turvallisempi olo siellä pieluksissa. Ja tiedän ihmisiä, jotka on kovasti tykännytkin siitä. Ite en osais sitä käyttää, kun vauva tulee alkuunsa nukkuu mun kylkeen ja siirtyy siitä sitten sivuvaunuun isosisarustensa tavoin.
 
Meillä on vielä kaikki vauvakamat tallella esikoisen ja kakkosen jäljiltä, joten paljon vauvatavaroiden hankintoja ei varmastikaan tuu. Sen sijaan auton vaihto on kyllä edessä kun ei kolmee turvaistuinta/turvakaukaloa ja kahta turvaistuinta mahdu ton nykyisen takapenkille. Kauheen valtamerilaivan sitä saa kyl hankkia että tila riittää :O
 
Mä ostin dopplerin Tori.fistä. Eipä sitä vielä viikkokausiin voi käyttää, mutta ostin kun oli halvalla malli minkä halusinkin. :) On mulla sille jatkodiilauspaikka jos nyt itsellä ei tulisikaan käyttöä. Mutta toivotaan nyt, että tulee. :Heartred

Ekassa raskaudessa mulla oli lainassa doppler. Tykkäsin, mites muut?
 
Multa löytyy doppleri, ostin sen esikoisen aikana ja käytin molempien kohdalla. Itseäni rauhoitti kummasti, jos liikkeitä ei tuntunut, niin pystyin varmistamaan dopplerilla. Sain kuopuksen kohdalla äänet kuuluviin rv 8, joten kaksi viikkoa vielä, niin alan kokeilemaan joko löytyisi :wink
 
Mulla ei ollu esikoisen raskausaikana. Pelotti että jos en löydäkään sykettä niin menisin sit ihan paniikkiin. Mut nyt oon miettiny et pitäiskö hankkia. Ois vaan niin ihanaa kuunnella aina kotonakin :)
 
Mä en oo doppleria hankkinu enkä varmaan hanki. Hysteria siitä tulee jos ei sekunnissa löydä mitään :D
 
Minulta löytyy myös Doppler. Viime raskauden aikaan sen hankin ja en kyllä katunut ostosta. Sai kuunnella pikkuisen sydänääniä aina kun halusi.

Alussa, kun ei vielä liikkeitä tuntunut, niin rauhoitti mieltä että toinen on elossa ja loppuraskauden aikaan, kun oli vähempi liikkeisiä päiviä sai aina varmistettua että toinen on elossa ja sykkeet hyvät. Ja myös tuleva sisko ja vauvan isäkin saivat kuunnella sykkeitä (kun aina ei luonnollisestikaan neuvolaan kaikki päästy kuuntelemaan) sekä muutkin läheiset. Iltaisin aina nukkumaan mennessä kuunneltiin (ei tietenkään joka ilta). Ja kun doppleria oppi käyttämään, niin tiesi kyllä aina paikan mistä sydänäänet löysi nopeasti. Suosittelen kyllä. Juuri eilen kaivoin jo dopplerin esille, nyt vain pitäisi vielä jaksaa odotella viikkoja että pieni kasvaa ja voi alkaa taas sitä käyttämään.
 
Muokattu viimeksi:
Dopplerin kanssa kantsii kuitenkin olla varovainen. Kuulemma dopplerilla kuuntelu aiheuttaa lämpöaaltoja, joilla voi olla haitallinen vaikutus sikiöön, jos liian kauan tai liian usein kuuntelee.
 
Olen lukenut jostakin tuosta samasta asiasta.Tietenkin pitää olla varovainen ja järki päässä, ettei jatkuvasti sitä käytä.
 
Mun mies on laittanut mulle rajoittimet etten liian usein käyttäis :D Mut ehkä kerran viikkoon tuli viimeksi käytettyä. Ja pitää malttaa mielensä ettei liian varhain edes yrittäisi, koska siitä se paniikki seuraa...
 
mä luulen että unipesä olis meillä hyvä kun talo kahdessa kerroksessa että vois nukkua sohvalla siinä, tai yötsiellä pinniksessä alkuun,miks ei vaunuissa jos iso koppa,voihan sitä monessa paikkaa ilman pesääkin nukkua. voisko pesä auttaa siinä että ottaa viereen nukkumaan pelkäämättä että litistää vauvan,kyllä tätä pelkäs esikoisen kanssa.

yks vaihtoehto olis ottaa myös lainaan "sairaalapeti" pyörillä? onko jollain ollut ja kokenut hyväksi? ehkä tämäkin turvallisempi vaihtoehto kun nuo lapsoset pomppii ja leikkii.. nooo näitä kerkee miettiä...

vitsit mä tota doppleria mietin, kiinnostais ehkä käyttää vain viikkoa pari ennen nt ultraa :grin
 
Mullakin on doppler ja kuuntelin silloin tällöin ekassa raskaudessa. Oli se kyllä mukavan rauhoittava. Luin kuitenkin äskettäin juuri tuosta, että kaikkea ylimääräistä uä-säteilyä kannattaisi välttää, koska tutkimuksissa todettu, että saattaisi olla haittaa sikiölle. Ajattelin siis yrittää tässä raskaudessa vain "hätätilanteissa" turvautua kotidoppleriin, esim. jos liikkeitä ei olisi tuntunut mielestäni tarpeeksi.

Aion hankkia sähkökäyttöisen rintapumpun. Mulla on Aventin käsipumppu, joka monella toimii. Ite kuitenkin uskon, että pääsen paljon helpommalla/voin ottaa rennommin,kun ei tarvii tehdä sitä pumppaavaa liikettä käsin ihan hiki hatussa. Olen kuullut paljon hyvää sähkökäyttöisestä.:)

Kaikki esikoisen vaatteet ym tarvikkeet on tallessa, mutta jos tuleekin tyttö, meneekin sit vaatehommat ihan uusiksi. :woot:
 
Mulla ei oo juuri mitään jäljellä isompien tavaroista. Monet tavarat kiersi meiän 3 lapsella ja välissä serkuillakin. Vaunut annettiin tuttavaperheseen ja vanha turvakaukalo heitettiin pois. Itkuhälytin löytyy koska ostettiin nykyaikaisempi vasta tälle meidän nuorimmalle ja se on ollu mökkireissuilla viime kesänäkin käytössä :)

Mutta sellasten perustavaroiden lisäks hankitaan rintapumppu.
 
Meillä on onneks kaikki tarpeellinen vielä tallessa, pienet vauvanvaatteetki on muistaakseni aika paljo sellasia jotka käy tytölle ja pojalle. Jotain varmasti tulee ostettua kuitenki. Turvakaukalo pitää tarkistaa et on edelleen käyttökelpoinen ja tuplarattaat pitää todennäköisesti hankkia et pääsen koirat ulkoiluttaan. Rintapumppu pitää kyllä myös uusia ku sähkökäyttönen meni rikki vähä ennen ku pumppaamisen lopetin, ja se käsikäyttönen on ihan hirvee.
 
Täälläki paljon tavaraa ennestään, mut rattaisiin ainaki adapteri ja vaunukoppa pitää ostaa. Ja seisomalauta. Rintapumpunkin heitin menemään. Se oli kyllä muutenkin ihan surkea..

Ekana olis varmaan dopplerin hankinta. :)
 
Meillä on tuo esikoinenkin tosiaan vasta 6 kk, joten suurin osa vauvatavaroista on vielä käytössä. Esikoinen on tyttö, mutta iso osa vaatteista on unisex tai poikavärivaatteita, koska itse tykkään kylmistä väreistä ja ne myös sopii pikkuneidille parhaiten.

Lähinnä sisarusrattaat ja toinen sänky tulee mieleen pakollisista. Rattaista erityisesti kiinnostaisi joku kohtuuhintainen peräkkäin istuttava malli, jossa taaperokin näkisi kohtuullisesti ympärilleen. Ne taapero tavarakorissa -tyyppiset näyttää aika ankeilta. :shifty: Ehdotuksia otetaan mieluusti vastaan. :)

Niin ja sänky. Milloin teillä on vanhemmat lapset siirtyneet pois pinnasängystä? Meillä esikoinen nukkui noin 5 kk ikäiseksi perhepedissä ja kopassa ja siirtyi sitten pinnikseen. Mietin, että tarvitaanko kumminkin kaksi pinnasänkyä, vai voiko 1,5 vuotiaan siirtää jo juniorisänkyyn kun kehto/koppa jää kuopukselle pieneksi? :wideyed:
 
Takaisin
Top