Hankinnat

Täällä on mietinnässä, monen muun tarvikkeen lisäksi, toisen auton hankinta. Mies ajaa tällä hetkellä pitkää työmatkaa (aikaa menee 40min-1,5 h per suunta riippuen ruuhkista), joten minä jäisin aika pitkälle autottomaksi lapsen kanssa kotiin. Aivan pakolliset menot onneksi taittuvat julkisilla tai kävellen, mutta helpottaisihan se kummasti arkea varsinkin talvisäissä.

Löytyykö täältä paljon autottomia lapsiperheitä tai vaihtoehtoisesti sellaisia, jotka kokevat omassa käytössä olevan auton välttämättömyydeksi?
 
Meille tulossa esikoinen ja ei omisteta autoa ollenkaan. Asutaan pääkaupunkiseudulla ja jos johonkin pidemmälle pitää lähteä niin silloin mennään joko junalla, lainataan tai vuokrataan auto.
 
Meillä on vain yksi auto ja mies töissä saman matkan kotoa ajallisesti kun teillä Dossier. Ja esikoinen on siis 2v 10kk. Hyvin ollaan pärjätty ja enimmäkseen kävellen tai pyörällä liikuttu. Asutaan n 5km meidän kaupungin keskustasta. Näiden kolmen vuoden aikana oon ehkä pari kertaa aatellu et nyt ois hyvä olla auto. :happy:
 
Meillä ei oo autoa ja asutaan Helsingissä. Joskus pidemmälle reissulle lähtiessä, ois kiva, että olisi auto, mutta onneks junat kulkee. :)
 
Meillä on auto ja Helsingissä asutaan. Mies osti pari kk sitten kakkos auton, että mulle jäisi kesäksi auto kun olen lasten kanssa lomalla ja mies pitää lomat vasta syyskuussa ja ei pääse töihin ilman autoa. Noh mies olikin n.kk sitten kolarisaa kakkos autollaan ja auto meni lunariin ja mies ollut siitä asti saikulla. ( onneksi ei käynyt miehelle pahemmin kuin kämmenluu poikki)

Kauhulla ajattelen jo että miten pärjätään poikien kanssa jos mies pääsee palaamaan töihin parin viikon sisällä ja me jäädään päiviksi ilman autoa. Niin sitä vaan kaikkeen tottuu ja nyt totuttu siihen että pääsee helposti autolla liikumaan.
Mutta ilman yhtään autoa ei varmasti pärjättäis! ihan jo 5 henkisen perheen ruokaostokset ja molempien vanhemmat asuu Helsingin ulkopuolella ja usein halutaan heitä nähdä
 
Hui [emoji44] onneksi ei käynyt sen pahemmin!

Meillekin yksi auto on ihan ehdoton, kun vanhemmat ja osa kavereista asuvat toisella puolella Suomea. Toinen helpottaisi juuri esim. kaupassa käyntiä.

Täytyypä käydä potkimassa renkaita [emoji1]

Yhdistelmävaunut lähtivät eilen tilaukseen [emoji4]
 
Mistä hitosta mä nyt tiedän millaiset vaunujen renkaat on hyvät? Kääntyvät, lukittavat, mahdollisimman isot etupyörät pitää olla, mutta ilmakumit vai jokku muut? Vaunujenostopaniikki.
 
Mä en pärjäisi (enää) ilman omaa autoa, kun olen tottunut, että saan mennä oman aikatauluni mukaan esim. harrastuksiin, kauppaan, töihin, jne. Meillä ei ole sellaisia julkisia että kulkeminen niillä onnituisi helposti ja koirien kanssa oma auto on helpoin. Miehellä taas niin paljon omia harrastuksia ja muita menoja ettei saataisi varmaan ikinä aikatauluja sopimaan jos yhdellä autolla pitäisi yrittää. Taisin viimeksi olla kolme viikkoa ilman autoa, kuljin pyörällä ja julkisilla mitä pystyin ja kyllä hermot meni. Eli tää on varmaan aika ihmis- ja elämäntilanteesta riippuvaa.

Noista vaunun renkaista, ilmakumi on hyvä, jos vaunu ei ole superjousitettu, kääntyvät etupyörät auttaa pienissä tiloissa kääntelyä (kauppakeskukset), lukittavista voi olla apua tietyissä maastoissa ja lumessa ja sohjossa.
 
Ilmakumit. Jos täyskumiset tai kennorenkaat olisivat jotenkin ilmakumeja paremmat, niitä käytettäisiin myös polkupyörissä ja autoissa. Mutta ei käytetä.
 
Esikoisen vaunuissa/rattaissa eturenkaat sais lukittua, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt. Kokeillut kyllä, että miten ne sitten käyttäytyy, mutta ei mulle mikään tärkeä ominaisuus.
 
Kannattaa pohtia vähän omia tarpeita, että tarivtseeko esim kääntyviä pyöriä. Ne on super näppärät pienissä tiloissa ja tasasella maalla. Mutta kovin töyssyisellä ja esim lumisella on tosi hyvä saada ne lukkoon tai olla ihan kinteät pyörät. Mulla on ollut kenno renkaat ja ilmakumi renkaat ja nyt on umpikumiset. Kaikilla kyllä pääsee liikkumaan ja kaikissa on puolensa. Nää umpikumiset on mun makuun parhaat. Vaunuissa paino ja nopeus ei ole kuin murto-osan esim autoon, niin en lähtis autonrenkaisiin vertaamaan.
Makuasioita, kannattaa kokeilla ja miettiä mitä itse tarvitsee :)
 
Mulla on käytössä ilmakumirenkaat ja umpikumiset. Ainoa mikä ottaa umpikumisissa päähän on se että niihin tarttuu lumi. Kamala kerros lunta talvisin renkaissa kiinni :|
 
Umpikumisissa varmaan tuohon lumi juttuun vaikuttaa renkaan muoto? Meinaan yhtiin sellaisiin jäi lumi missä renkaat oli sellaiset litteän malliset. Mutta sellasisiin pyöreän mallisiin, hyvin paljon saman mallisiin kuin mitä ilmakumirenkaat on niin niihin ei jää lumi.
Tai näin olen itse huomannut :)
 
Näin ensikertalaisena kyselee mikä on välttämätöntä ostaa pientä sälää kuten:
hoitoöljyjä(pesuun)
vanupuikkoja
Ja muuta sellasta mitä ilman ei pärjää alussa. Jos ei heti jaksa mennä kauppaan.
Oon sellanen joka tykkää tutustua asiaan ennen tilannetta.
 
Vanupuikkoja tarvitaan napatyngän puhdistukseen. :) Niitä kannattaa siis kyllä olla valmiina kotona! Hoitoöljy ei ole mitenkään pakollista. Itse emme sitä juuri edes käyttäneet ja edelleen on sama pikkupullo menossa, joka oli libero-laukussa. Lapset yli 2v nyt.. joku perusrasva on hyvä olla olemassa. Esim sinkkivoide käy hyvin. Äitiyspakkauksessa tulikin jo talkki mukana nykyään, sille todennäköisesti on käyttöä. Vanulappuja tmv tarvitsee alussa myös vauvan päivittäiseen pesuun. Toki pehmeä puuvillainen pesuliina ajanee saman asian. Vaippoja sen verran, että pärjää muutaman päivän edes kotona.

Muuta voi minusta ostaa sitten tarpeen mukaan.
 
Me tykättiin käyttää apteekista saatavaa Ceridal öljyä, sopii niin moneen tarkoitukseen. Ja meillä kaksi viikkoa yli lasketun syntyneiden vauvojen ihot on ollut ihan rutikuivat niin öljy oli siihen tosi hyvä.
Kannattaa itselle myös varata siteitä ja särkkäriä kotiin. Vauvan kanssa pärjää aika vähällä loppujen lopuksi.

Itse ostin tällä kertaa valmiiksi
Öljyn
Pesuvaahdon
Sinkkivoiteen
Talkin
Tops puikot
Vaunulaput
Puhdistusliinoja paketin

Ja itselle
Siteet
Liivinsuojat
Nännivoide
Särkkäriä
 
Kunnon yösiteitä kannattaa kyllä varata itselle jokunen paketti. Toiset vuotavat enemmän kuin toiset. :) Mieskin osaa niitä onneksi ostaa tarvittaessa lisää.. :wink
 
Bepanthen mahdolliseen vaippaihottumaan ja antiseptinen puhdistusaine napatynkään on meidän ostoslistalla jo mainittujen lisäksi.
 
Mitähän kaikkea oonkaan hankkinu, hmm..

Vauvalle:
-Iho/kylpyöljy
-kosteuspyyhkeitä
-Vanulappuja
-Vanupuikkoja
-Vaippoja
-Kynsisakset
-pehmeä hiusharja, saa karstaa hierottua pois

Mulle:

-Liivinsuojia
-Yösiteitä

Siinä tollaset tais ollakin..
 
Täällä kanssa suosittu ceridal öljyä. Bepanthenia löytyy aina kotoa ja sitä tullut käytettyä vauvoillakin. Vaippaihottumaan olen kyllä huomannut perunajauhon auttavan hyvin.

Itselläkin pitäisi jossain vaiheessa ostella perustavaraa. Tai eipä puutu kuin vauvan vaipat ja omat siteet kaikista tarpeellisimmista. Liivinsuojiakin vielä edellisen imetyksen jäljiltä. Joitakin juttuja kun muutenkin aina kotona.

Unipesää kovasti miettinyt ostaisiko vai ei. Kolmenkin kanssa kyllä mennyt ilman mutta jos viimeiselle jotain "extraa". Onko kenellekään kokemusta?
 
Takaisin
Top