Hankinnat

Opn vauvavakuutus on jo otettuna :)

Rintapumppu löyty entuudestaan, niin keittelen osat valmiiksi jos käyttöä tulee. Edellisissä raskauksissa en ole imettänyt, pumpannut noin viikon verran minkä jaksoin. Nyt saa nähdä miten käy, mä meen ihan fiiliksen mukaan. Jos imetys onnistuu niin hyvä, mutta jos ei niin sekään ei haittaa :)
 
Täällä odotellaan postista saapuvaksi vaunuja,vaatteita ja sitteri ostettu,pinnasänkyä yms hakemaan parin viikon päästä,kunhan muutto ollaan saatu tehtyä
 
Mä pumppailin aika paljon, vaikka sain kyllä imetettyäkin. Musta oli kiva, että mieskin pääsi syöttämään ja mä oon ehkä "vähän" konttollifriikki... :rolleyes: musta oli helpottavaa tietää, että nyt se vauva on syönyt 100ml ja on nälkäinen vasta 3-4 tunnin päästä :grin Pääsipä siinä sit harrastaan ja käymään rauhassa kaupassa. Saattoi olla päiviä, että E sai päivällä kaiken pumpattuna ja yöllä vaan imetin.
 
Meille otettiin varausvakuutus Lähitapiolasta, ihan vaan koska ekallakin on, mutta myös nyt noitten kipeitten supistusten ja raskausmyrkytysepäilyjen vuoksi. Esikoisen kohdalla oon kokenut hyväksi, mutta jos ei kouluikään mennessä isompia haavereita/sairauksia, niin sitten vaihdetaan pelkästään tapaturmavakuutukseen.

Ostin esikoisen aikaan sähköpumpun kaverilta, mikä jäi sitten käyttämättä, kun en herunut pumpulle ja maitokin sitten loppui kuukauden jälkeen. Meillä käytössä siis paljon pulloja, joten toi ilmaiseksi saatu sterkkakone oli taivaan lahja.
Nytkin ajatuksissa on, että pulloillaan ekan kuukauden jälkeen, jos vaan bebe suostuu pullolle. En koe imettämistä omaksi jutuksi, joten nopsasti siirrytään pulloon. Jos ei taaskaan käynnistyksen takia maito nouse, niin sitten vaan korvikkeet kehiin.
 
Mulla hommattuna vaunut, hoitopöytä, pinnasänky, jonkin verran vaatteita ja Sitteri.. Tänään meen hakeen äitiyspakkauksen [emoji7] kaukalo+telakka ja muut härpäkkeet aion hankkia kesälomalla [emoji4]tuntuu,että ihan hyvässä mallissa on asiat.. Mietin itkuhälytintä, että kuinka tarpeellinen/tarpeeton se on, kun asun kerrostalossa ja en varmaan kauheesti nukuta parvekkeella, lintujen ja tupakoitsijoiden takia. Tietty jos vauva nukkuu toisessa huoneessa on varmaan kätevä, mutta ilmankin varmasti pärjää...
 
Meillä itkuhälytin on ollut kovassa käytössä, mutta juuri sen takia, kun nukutetaan parvekkeella paljon. Meillä on ihan vain perus ikean itkuhälytin ja ollut kyllä hinta-laatu -suhteeltaan loistava! Voihan sen iykuhälyttimen sitten hankkia, jos huomaa, että sille on tarvetta. :)
 
Meillä ei kotona ole ollut ikinä tarvetta itkuhälyttimelle, mutta mökillä tai isovanhemmilla paljon käytetty :) Nyt mietin uuden hankkimista kun nuo meidän on jo 10vuotta vanhat ja välillä tulee ääni aika viiveellä.
 
Aloin miettimään tuota turvakaukalon valmistusajankohtaa. Ostettiin siis työkaverilta käytettynä kaukalo ja telakka. Laskeskelin heidän esikoisen iästä että kaukalo ei ehkä ole enää turvallinen. Osaatteko auttaa milloin tämä on valmistettu?
Tuo on tosiaan 2008 valmistettu eli jo 9v. vanha, suosituskäyttöikä kaukaloille on 5v.

Ikeassa olisi tosiaan kivoja hoitopöytiä:
- lipastomalli: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90256727/
- kirjoituspöytämalli: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S69035889/

Näistä tuo kirjoituspöytämalli houkuttelisi, mutta onkohan sillä oikeasti sitten käyttöä kirjoituspöytänä? Tollainen monipuolinen olisi kiva ja tuossa on aika iso tuo hoitotaso, että siihen saisi muutakin kuin hoitoalustan käden ulottuville (ja muut tarvikkeet siististi laatikoihin).

Meillä on just tuo Stuva ja on kyllä ollut loistava ainakin hoitopöytänä, tosin me otettiin 2x pieni ja 1x iso laatikko. Mies tykkää edelleen käyttää sitä esikoisen (2v 5kk) kanssa, niin ei ole ollut tarvetta laskea tasoa pöydäksi + syksyllä tietysti se tuleekin vauvalle käyttöön. Pienissä laatikoissa on vaatteet, isossa sekalaista pyyhettä, vauvapeittoa, kestovaippoja jne. ja tason alla 3 kpl näitä Orthexin koreja http://www.orthexgroup.fi/tuotteet/...yylikkaat-sailytyskorit/smartstore--basket-20 (yksi kannella), joissa mm. vaipat ja korien taakse mahtuu vielä nätisti kantoreppu. Pöytätaso on aika iso, peruskokoinen hoitoalusta näyttää melkein pieneltä. :p Alustan lisäksi meillä ei tasolla muuta olekaan kuin pienehkö kori, jossa usein tarvittavat jutut (hiusharjaa, pampuloita, rasvoja yms.) enkä ole huomannut, että tasolle kerääntyisi ylimääräistä rompetta - tosin olen niin nipo, etten kestä ajelehtivia tavaroita väärissä paikoissa vaan ne tulee automaattisesti laitettua pois näkyvistä. :grin

Meinaatteko hommata vauvalle vakuutusta?!

Otettiin jo vauvalla vakuutus OP:sta, meillä on kaikki siellä muutenkin ja kaikki on pelannut hyvin. Plussaa toki myös, että nyt on se 1. vuosi maksutta -kamppis.

-------

Nyt alkaa hiljalleen olla hankittuna sitä sun tätä. Jotain juttuja on esikoisen jäljiltä, mutta esim. vaatteista on suurin osa myyty jo aiemmin pois. Pieniä 50-62 vaatteita olen ostellut jonkun verran lähinnä käytettynä, vielä pitäisi joku kiva college- tms. jumpsuit löytää. Mitään kevyttä ulkohaalaria ei myöskään ole, kevyttoppis löytyi kaverilta mutta joku windfleece tms. voisi olla lisäksi. Apua ja joku pipo varmaan olisi myös oltava! :woot:

Yksilövaunut on ostettuna, tällä hetkellä istuimella esikoisen käytössä silloin kun tarvitaan ja koppa jemmassa mun porukoilla. Tuplat ostoslistalla, samoin kaukalo + telakka ja joku sopiva pussi siihen talveksi. Rintapumppu, kestoliivinsuojia sekä parit tuttipullot oli ennestään, uusia imetysrintsikoita varmaan täytyy harkita kun mulla on nyt jo boobsit sitä tasoa kuin esikoisesta tyyliin maidon noustessa (on muuten normisti pienirintaiselle vähintäänkin hämmentävää!). Ai niin ja pinnasänky tai nukkumapaikka ylipäänsä, se nyt on vielä vähän harkinnassa. Olen miettinyt sitä vuokrattavaa Vaavi-sänkyä ja jos ei muuta niin esikoisen äp-laatikkoon alkuun. :)
 
Mitäs kaikkea pitäisi lääkekaappiin hankkia varalta lasta ajatellen?
 
Minusta vastasyntyneen kanssa ei oikein mitään. Keittosuolatippoja voi tarvita ja niistäjän, mutta mitään lääkkeitä ei varsinaisesti vastasyntyneelle saa edes antaa. D-vitamiinikin aloitetaan vasta 2 viikon iässä ja äitiyspakkauksessa tulee mukana kuumemittari. :)

Kipulääkkeitä tarvitsee tulevaisuudessa kyllä, mutta niitä ei kannata valmiiksi ostaa vielä!
 
Täälläkin on uskallettu jo hankintoja tekemään. Kirppikseltä ostettu eri kokoisia vaatteita ja kaupastaki jotain. Torista löytyi just semmonen sitteri jota olin ajatellu ja lelukaari. Uutena tuli ostettua Britaxin rattaat mutta torista löytyi siihen hyväkuntoinen vaunukoppa. Turvakaukaloa mietittiin pitkään että uskaltaisko ostaaa käytettynä mutta päätettiin kuitenki ostaa uutena, Britaxin seki nii sopii vaunurunkoon.
Nyt puuttuu vielä pinnasänky ja hoitotaso. Alkaa jo vähä ahdistaan ku kaikkea vauvatavaraa alkaa olemaan mutta vauva vielä masussa, eikai se auta ku nyt uskoa että se vauva sieltä maailmaan tulee.
 
Meilläkin alkaa jo olemaan suurin osa tavaroista hankittuna. Hoitopöytä puuttuu, mutta sen kokoisia/mallisia ei ole mitä tarvitaan (ahdas tila) joten tehdään varmaan sitten itse se.
Anopin varasto on täynnä vauvatavaraa kun ei meille mahdu säilöön eikä vielä viitsi pinniksiä sun muita tänne raahata. Haetaan kaikki sitten kerralla loppukesästä ellei nyt mitään suurempia muutoksia tässä tilassa tapahdu ennen sitä.

Pojulle raivasin jo oman vaatekaapin tyhjäksi ja kävin ostamassa siihen Ikeasta liukuvat vaatelaatikot niin saa kivasti kaikki vaatteet niihin.
Äitiyspakkauskin tuli ja sit on toinen äitiyspakkauksellinen torista ostettuja vaatteita niin pitäisi niitäkin pikkuhiljaa alkaa pesemään ja lajittelemaan kokojen mukaan.

Oikeastaan puuttuu enää tutit ja tuttipullot, amme, lakanoita ym. Mitä sitten vielä mieleen juolahtaakaan :)
 
Melkein kaikki isoimmat hankinnat on hankittu nyt 3kk etukäteen ja kaikki Stokkelta:
- rattaat
- syöttötuoli
- sitteri
- kantoreppu
- vauvan kylpyamme

Lisäksi vaatteita, liinoja, sänky, lakanat jne.

Odottelen ja katson mitä saan babyshower lahjaksi ja loput ostan tarpeen mukaan jos ja kun tarvii
 
Meiltä taitaa enää puuttua jotakin vauvan hoitoon liittyviä tavaroita. Isommat hankinnat hankittu niin ei tarvii stressata sitä. Vaatteita pitäisi vielä lisää haalia.
 
Eilen pistin tilaukseen 2v4kk esikoiselle lastensängyn, niin saan sitten pinnasängyn tälle uudelle tulokkaalle. Tilasin samalla muutakin lastenhuonetavaraa, niin innoissani odotan että pääsen sisustamaan huoneita uuteen uskoon. Pinnasänky siirtyy meidän makuuhuoneeseen ja esikoinen saa pitää sen aikaa oman huoneensa. Sitten kun uusi tulokaskin on tarpeeksi iso omaan huoneeseen, niin saa periä esikoisen huoneen ja esikoinen pääsee viereiseen samankokoiseen huoneeseen, joka on palvellut nyt vieras/työhuonetta. :)
 
Suositelkaa hyvää ja turvallista kaukaloa[emoji4] isofix kiinnitys onnistuu... Haluisin sellasen, missä vauva ois hyvässä asennossa, ja sellanen mihin vähän pidempikin vauva mahtuis mahd. kauan.. Oon koittanut netistä tutkia ja etsiä mutta tuntuu etten tajua noista mitään...
 
Meillä on ollut Cybexin kaukaloita ja istuimia ja olen niistä tykännyt todella paljon! :)
 
Sen verran olen tässä etsiessä oppinut, että isofix kiinnitys joissain autoissa kallistaa väkisin sen telakan ja kaukalon tosi pystyyn asentoon, penkin vinoudesta johtuen. Joitakin kaukaloita saa säädettyä siinä telakassa, joitain ei. Turvavyökiinnitteisiin telakoihin sen sijaan saa joidenkin valmistajien mukaan laittaa alle tiiviiksi taitellun lakanan tai siihen tarkoitetun korjauspalan oikaisemaan sitä penkin kulmaa. En muista nyt missä merkeissä sai mitäkin, mutta pointti oli, että istuvuus autoon vaihtelee auton penkin ja telakan ja kaukalon mukaan. Tämä ei välttämättä kauheasti auttanut. :sad001
 
Joissakin autoissa voi myös säätää penkin kallistusta. Etenkin uudemmissa voi olla se mahdollisuus. :)
 
Takaisin
Top