Hankinnat

Onko se nyt sitten raja se 100? Liiotteletkohan? Mitä jos tulee vaikka 97? Pitääkö mun nyt ruveta laskemaan niitä kolahduksia?
:laughing021:wacky:
Siinä alkuun muutama kysymys mitä äiti voi esittää.
Sitten ruvetaan analysoimaan että mikä määrä niitä kuhmuja nyt on liikaa ja asetetaan kolahduksia asteikolle vähäinen haitta - suuri haitta. Suuren haitan kolahdus lasketaan viideks kolhdukseks tietty. Tätä varten todennäkösesti annetaan neuvolasta joku kaavake missä on KÄYRÄ ja siihen laitetaan asteikolle päivän kolahdukset ja niiden suuruus ja sit neuvolassa lapsi laitetaan käyrälle ja arvioidaan kypärän tarve.

...tai jotain :excited001

Over and out!
 
Eu:han vaatii laskemaan tietyllä kaavallaan kopsut. Huomioithan vielä laskennassa karkauspäivän sekä kesä- ja talviajan. On myöskin huomattu, että poikien pää kestää enemmän iskuja, koska myöhemmin kutsumme heitä miehiksi.
Sata on luku, jossa on kaksi nollaa ja yksi ykkönen. Siis luku yhdeksänkymmentäseitsemän ei ole riittävä. Yksi kops on yksi. Mikäli kentälle sattuu roiskumaan verta, ei siitä saa hyvitystä. Mustelma tai sen tyylinen kohouma ei myöskään oikeuta lisäämään kopsujen määrää.

Ystävällisin terveisin: Kaarina Kopsu, valtiotieteiden maisteri melkein kuin mestari
 
Oon kuullut villejä huhuja äitysköiltä, että jos hätä iskee kopsauksien kanssa, niin kestovaippa päähän. Tai normivaippa.

Jäin vaan miettimään, että onko se äidille vai lapselle.
 
just mallaillaan tässä turvaistuinta, joka saatiin ilmaiseksi lainaan. Nyt vaan alkoi epäilyttämään, et onhan se varmasti vielä käyttökuntoinen kun on 2008 valmistettu? Ei kolaroitu, se tiedetään. Huoh. En edes uskalla katsoa mitä tollanen maksais uutena.
 
Noista istuimista on varmaan sata miljoonaa erilaista mielipidettä. Mutta meilläkin on vanha ja kolaroimaton EHJÄ istuin tulossa pojalle ja uskon sen olevan ihan yhtä turvallinen kuin mitä noi kaupan monen sadan euron vehkeet :)
Mutta olen kyllä kuullut niitä juttuja, että uutta sen olla pitää kun muuten ei oo turvallinen ja piste..Minä perseeni pyyhin niillä mielipiteillä :D
 
Mä oon kuullut (tai lukenut?) jostain, että 5-7 vuotta ois se istuimen iän 'takaraja' riippuen siitä, miten on säilytetty yms. Mutta siis niin, että yli 7 vuotta vanha istuin alkaa jo todennäkösemmin olla hapertunut ja kärsiä iästään, kun että ois täysin kunnossa..
 
Mä oon vieläkin ihan ulalla tästä turvaistuin asiasta kun meidän kaupungissa ei ole edes liikettä missä myytäisi turvaistuimia niin pitäisi lähteä toiseen kaupunkiin niitä katsomaan, ja lasta pitäisi istuttaa siihen tuoliin ja autoonkin kokeilla kuinka se sinne istuu ettei tuu "tilattua" vääränlaista. meidän tapauksessa on halvempi tilata istuin kotiin netistä kun ostaa lähimmästä tarvikeliikkeestä missä hinnat on 50-100 euroon kalliimpia kun netissä. Mutta kun ei tiedä yhtään mikä istuin olisi hyvä. Mitään cybexin sironaa ei ole aikomus ostaa hinnan takia vaikka se varmaan hyvä onkin! Mutta liian kallis meidän kukkarolle...
 
Jos on huonosti rahaa käyttää istuimeen ja uskoo ettei tilanne tuu ihan heti muuttumaan, niin ehdottomasti suosittelen ostamaan kertaheitolla sellasen istuimen mikä kestää mahd. pitkään. Eli siis painosuositus mahd. isoksi asti. Sillon ei tarvitse ostaa uutta istuinta taas parin vuoden päästä. Se tietty (tai ainakin yleensä ne on kalliimpia) kirpasee kerralla vähän enemmän kukkaroa, mutta säästää pitkän päälle enemmän.
 
Turvaistuimesta sen verran, että jos autoilee paljon ja haluaa helpon ja turvallisen istuimen, niin britaxin dualfix on mielettömän hyvä. Se pyörii 360* eli sen saa käännettyä ovea kohti kun purkaa/lastaa, takapenkillä voi helposti syöttää kun kääntää itseään kohti ja kun vauva on tarpeeksi iso lapsi matkatakseen naama menosuuntaan, niin penkin saa nappia painamalla pyöräytettyä myös kasvot menosuuntaan. Törkykallis vempain (n. 400€), mutta sopii 4-vuotiaaksi asti ja ajoturvallisuus on ainakin omasta mielestäni se viimeinen paikka jossa tingitään. Se että itse osaa ajaa, ei takaa muiden taitoja, saati sitten tuulilasiin törmäävän hirven taitoja.
(Sopii muuten 0-4v. eli jos sattuisi vielä saamaan vauvan, kun penkki jäisi lapselle pieneksi, niin istuin olisi sillekin sopiva ihan laitokselta saakka. Kuulostan maksetulta mainokselta, mutta tosiasiassa tykkään vaan kovasti tästä istuimesta. Mieheni autossa on laina-istuin, eikä se ole yhtään niin hyvä
)

Oli muuten vaikea löytää isofix-kiinnitteistä istuinta, joka kulkisi selkä menosuuntaan. Muistakaa, että tutkitusti juuri selkä menosuuntaan reissaaminen on alle 2-vuotiaille turvallisin. Ns. Palkki-istuimet ovat käyttäjäystävällisiä ja helppoja äideille/isille, mutta eivät niin turvallisia.
 
Onkohan ne istuimet helppo vaihtaa autosta toiseen? Vai riippuuko se istuimesta? Meillä kun on kaks autoa ja kumpaakin käytetään yhtä paljon..
 
Riippuu istuimesta ja ihmisestä. Minä oon tosi pieni, joten mun on hankalaa nostella isoo ja painavaa istuinta. Ja esim. anoppi on sellanen tumpelo kaiken teknisen osaamisen ja liikkuvien osien kanssa, eikä ymmärrä ikinä mitään suullisia ohjeita, että huh. Se huvä kun osaa kiinnittää tytön siihen istuimeen. Ja tietty toiset istuimet vaan on hankalampia kun toiset. Asiassa kun asiassa. Meillä on tytöllä ja pojalla erilaiset ja tytön istuimessa en ikinä meinaa saada turvavöitä kiinni. Pojan istuimessa on tosi helppo. Noissa istumista on myös vähän niin että mitä parempi sitä painavampi.
 
Olen kuullut pipridae täysin samanlaista puhetta :)
Mutta tässä hieman faktaa..

"Kuinka pitkään turvaistuin säilyy käyttökelpoisena?
Turvaistuimissamme käytetylle muoville ei ole määritetty käyttöikää, sillä muovi ei muutu vuosien kuluessa huokoiseksi tai hauraaksi. Suosittelemme kuitenkin, että turvaistuin vaihdetaan 8–10 vuoden välein. Syy tähän on se, että teknistä kehitystä tapahtuu koko ajan ja uudet turvaistuimet suojaavat lasta entistä tehokkaammin.

On tärkeää, että turvaistuin on hyväksytty standardin ECE-R44/03 tai 04 mukaisesti. Kun nämä ehdot täyttyvät, turvaistuinta voi käyttää, kunhan se ei ole ollut mukana onnettomuudessa."


http://www.britax.fi/asiakaspalvelu/kysymyksia-ja-vastauksia

Turvallista matkaa :iroc
 
Kyllä ajatus oli ostaakin istuin joka on sinne 36 kg asti sitten käytössä eikä esim 18kg asti. Mutta just se istuimen kääntyminen olisi aika hyvä juttu! Meilläkin on telakallinen kaukalo, mutta silti lapsi on tosi hankala jo siihen kaukaloon laittaa ja joka päivä kuitenkin autolla matkustetaan johonkin päin kaupunkia tai kauemmas. Mua vaan häiritsee se kun toisaalta haluaisin sen palkki istuimen jotta näkisin että mitä lapsi siellä tuolissaan tekee ja onko unessa vaiko ei tms... Ja nyjyajan palkki istuin on kyllä turvallisempi kuin halvemmat selkämenosuuntaan istuimet koska se palkk suojaa kolarissa enemän kuin perinteinen viisipistevyö joka "repäisee" törmäyksessä kun taas vyöt ja palkki edessä pehmentää törmäystä, TOSIN taas lapsen siis olisi hyvä matkustaa selkä menosuuntaan jopa 4-vuotiaaksi asti, koska törmäyksessä pää/niska ovat paremmin suojassa. Huoh!! :confused: Kyllä on hankalaa....... !! :grin
 
Meillä on takapenkillä sellanen 180 astetta kääntyvä peili kiinni pään tuessa siinä pojan istuimen kohdalla. Se on kätevä kun sen voi kääntää niin että joko kuski tai pelkääjän paikalla istuva näkee siitä. Ostettiin Vauvatalo Johannasta.
 
Meillä on samanlainen peili kun Nitillä ja suosittelen, on tosi kätevä!
 
Me ostettiin nyt sitten britaxin two-way elite. Käytettynä tosin. Kaverilta saatiin sopuhintaan ja ollut yhdellä lapsella käytössä. Ei kylläkään ihan vielä oteta sitä käyttöön, mutta onpahan valmiina odottamassa sitten kun tarvii :)
 
Istuin viidakossa.... Ainoa mitä tiedän varmaksi on että selkä menosuuntaan on oltava niin pitkään kuin mahdollista... isofix löytyisi autosta, sitä kuulemma kannattaa hyödyntää... ostaakko -18 kg vai -25 kg asti menevät istuimet jotta käyttöikä olisi pidempi... mikä on liian ahdas ja miten oma lapsi kasvaa... ääh
 
Takaisin
Top