Hankinnat vauvalle

http://www.vekarakirppis.fi/  Tämmönen löytyy Helsingistä, ite en ole käynyt mutta hirveen moni kaveri on suositellut
http://www.tenavatamine.fi  Vihdin Nummelassa
Tuusulasta löytyy BellaCasa mutta sitä en suosittelisi, myyntipisteitä vain pari eikä valikoimaa siis nimeksikään.
http://www.viirinkirppis.fi/ Tätä kirppistä jo Suahili90 kerkesi suosittelemaan ja yhdyn vuolaasti suositteluihin!  Sijainti siis Nurmijärven Klaukkalassa ja täällä tullut pyörittyä paljon (vieressä kun asutaan) ja löytöjä tehty älyttömästi!  Paljon laadukasta lastenvaatetta ja tarviketta siis vaikka "tavallinen" kirppis onkin.
Tässä vielä linkki epäviralliseen kirpputorilistaan :) http://www.vuolanne.net/kirpputorit/
 
Kyselisin mielipidettä pinnasängyistä. Olen haaveillut semmoisesta pinnasängystä, jossa olisi laskettava laita ja jonka saisi parisängyn "jatkeeksi"; eli laita alhaalla parisänkyyn kiinni. Jotta ei tarvitsisi aina nousta ylös vauvaa ruokkimaan... Voisi ottaa vauvan helpommin viereen ja imettää...

Onko teillä, joilla on jo lapsi/lapsia, ollut käytössä pinnasänky laskettavalla laidalla? Vai tavallinen? Ja mitä ajattelet, kumpi on "parempi" tai käytännöllisempi? Plussaa ja miinusta?

Itse kun olen ensimmäistä odottamassa, niin on vähän vielä hakusessa moni asia... mietin miten siinä laskettavalla laidalla olevassa sängyssä menee sitten ne reunasuojukset (?). Ja miltä vastasyntyneestä tuntuu nukkua "isossa" pinnasängyssä äidin suojaisan kohdun jälkeen... jotain vauvanpesiä on myynnissä http://www.mussukat.fi/tuotteet.html?id=84/512 mutta niiden käyttöikä on varmaan aika lyhyt...

Tämmösiä pohdintoja heti aamusta. :)
 
Meillä on ihan tavallinen pinnis ilman laskettavaa laitaa.  Pohjan saa sitten laskettua kyllä.  Ihan hyväksi on se meillä huomattu, toki jos haluaa perhepedin kaltaisen jatkumon niin ihmeessä laskettavalla laidalla vanhempien petiin kiinni.  Mä imetin kuitenkin aina istualtaan niin piti jokatapauksessa nousta sängystä.
Vauvanpesän asian ajaa joko äitiyspakkauksen laatikko tai sitten vaikkapa pyyhkeistä tai tyynyistä pinnasänkyyn rajattu pienempi alue.
 
Meillä oli ihan tavallinen pinnis laskettavalla pohjalla. Siitä sai sen yhen reunan irrotettua, niin pidettiin sitä meiän sängyn "sivuvaununa". Ei se pinnis niin helpolla liiku et sitä välttämättä kii tarvis sitoo omaan sänkyyn, ei meillä ainakaan. Helppo oli siitä yöllä siirrellä viereen syömään ja takas pinnasänkyyn. Tosin aluks napero nukku melki vallan meiän välissä ettei tarvinnu senkään vertaa siirrellä (pääsi ite helpommalla), sit joku 2-3kk alettiin totuttaan omaan sänkyynsä ni tehtiin pinnasängystä sivuvaunu. Ja kaikki reunapehmusteet mitä oon nähny, on sellasia ettei ne ees yllä koko pinniksen ympäri, et hyvin se sama sopii, oli siinä neljä tai kolme laitaa kiinni!!

Et mun mielestä turhaa rahanhaaskausta joku erikoissänky, koska normista saa muokattua miten tykkää (varmistaa vaan sen et pohjaa voi laskee/nostaa), ja et yhen laidan voi irrottaa.

Meillä oli kans pinnasängyssä se äitiyspakkauksen loota aluks, mut tyttö nukku siinä ehkä kaks yötä osittain, kun tosiaan pääsi helpommalla perhepedissä. Et onneks ei ostettu siihen mitään kehtoo tms pesää.
 
Meillä oli ihan tavallinen pinnis, josta saa vain pohjan laskettua. Olisin halunnut juurikin sellaisen hienon, josta laidan saa laskettua, mutta ei ollut varaa valittaa kun ilmaiseksi sai. Kuitenkin totesin tytön synnyttyä, että ei mitään olisi sellaisella tehty kuitenkaan, kun ensimmäiset 3kk oli keltaisuuden takia todella väsynyt ja nukkui ihan hyvin itsekseen. Minä myös imetin istualteen, joten senkään puoleen siitä ei olisi ollut apua.

Ensimmäiset 2kk meillä oli äitiyspakkauslaatikko pinnasängyssä ja sitten meillä potkittiin jo alareunaa niin kovin, että oli pakko siirtää neiti ihan pinnasänkyyn. Olisin toki halunnut, jonkun hienon ensisängyn, mutta näin jälkikäteen ajateltuna se olisi ollut aika turha investointi noin lyhyttä aikaa varten. Muutamalla tutulla on ollut imetystyyny pinnasänkyä pienentämässä, sitä tosin saa aina edestakaisin siirrellä.

Sitten ihan vinkkinä, kun itselläni oli esikoista odottaessa vain aikaa..:
Leikkasin Ikeasta ostetusta 1euron peitosta 2 60x70cm palaa ja ompelin niistä reunat siisteiksi ja sain peitot, jotka mahtuivat äp-laatikkoon. Näihin kävi 'pussilakanaksi' 60x70 tyynyliinat.
Ja muistaakseni tuon samaisen peiton loppupalasta tein petauspatjan äp-laatikkoon.
Sitten tosi tylsää kun oli, tein vielä reunalakanat ja ulkopuolelle helmalakanan. Niihin en kunnollisia ohjeita löytänyt, mutta ihan omasta päästä ja mittailemalla sai ihan hyvin tehtyä.

Sitten, jos joku tarvitsee edulliset vaunut, suosittelen vierailemaan tällaisessa liikkeessä:
Kärkkäinen Oy
Verkkokaupassa on todella huono valikoima, mutta liikkeet löytyvät Lahdesta, Oulusta, Iistä ja Ylivieskasta. Nyt viikonloppuna kävimme Lahden liikkeessä ja huomasin, että edullisimmat ihan hyviltä vaikuttavat vaunut maksoivat 175e. Meilläkin on tuolta ostetut vaunut, maksoivat tosin 225e, mutta nyt ollut joka päiväisessä käytössä vuoden ja hyviksi olen todennut ne.
 
Itsekin rupesin tuota pinnasänky asiaa miettimään. Meillä olisi tulossa ilmaiseksi Ikean valkoinen pinnasänky, mutta rupesin miettimään tuota vauvan siirtelyä pinniksestä tissille. Meillä on tämmöinen modernisänkyratkaisu, että meidän runkopatja on lattialla ja ei olla hommaamassa siihen mitään koroketta tai jalkoja (moderniratkaisu: rikoimme sängyn, emmekä jaksaneet ikinä korjata :D). Että nyt pitäs miettiä, että löytäisinkö jotain lattiamallin vauvankehtoa tai vastaavaa kun äp-laatikko jää pieneksi vai rupeanko ramppaamaan itse ylös alas yöt.
 
Niin joo ja noista kirppareista! Oulussa hyvä kirpputori, mistä löytyy paljon lastenvaatteita, tarvikkeita ym: Paljekirppis.

http://www.paljekirppis.fi/
 
meillä on käynyt hyvä tuuri sen suhteen, että vaunut, rattaat ja autokaukalot ja jotain muuta sälää ollaan saatu sukulaisilta. pinnasänky ja syöttötuolikin (appi ja anoppi osti) löytyy jo. ite on kerennyt ostelemaan vasta muutamia vaatteita. aprillipäivänä (toivottavasti saadaan varmasti oikeita vastauksia ;>) ois rakenneultra ja sen jälkeen ois tarkotus ostella lisää rompetta sukupuolen mukaan. ei malttais kyllä enään yhtään oottaa!
 
Onpas täsä keskustelusa ollu hiljasta, kukaan ei oo maaliskuun jälkeen kirjotellu mitään!

Ite oon vasta nyt ruennu miettiin vauvahankintoja ja tällä viikolla on tullu ekat vaatteet ostettua, lisäks hoitotaso pesukoneen päälle. Eilen käytiin kattoon vaunuja ja kaukaloa. Että voikaan vaunujen valinta olla hankalaa! Tuola liikkeesä oli runsas valikoima Brion, Oran ja Emmaljungan vaunuja. Briot hylkäsin heti ku ei jotenki silmää miellyttäny. Samaa hintaluokkaa on Oran Jovi Airit, jotka on mun mielestä paljo nätimmät ja kätevämmän oloset (lisäks ihan hitusen suomalaiset, ainaki niihin on ommeltu Ora Finland -logo...). Mies "merkkitietosena" haluais Emmaljungat, mutta mua kyllä hirvittää niitten hinta! Orat hoitolaukun ja sadesuojan kans maksais 499, Emmaljungat 800-900. Onko ne nyt sitte hintansa väärti vai onko ne oikeesti myös laadukkaammat, kätevämmät ja kestävämmät? Ei mennä konkurssiin, vaikka kalliimmat vaunut ostetaan, mutta en silti haluais pistää rahaa turhaan.

Kaukalon valinta oli helpompaa. Tykästyin niihin Cragon kaukaloihin ku sinne näytti vähä isompiki vauva hyvin mahtuvan toppavaatteitten kans, ku sen ylimääräsen pehmusteen sai tarvittaesa ottaa pois. Siinä oli myös selkänojan korkeussäätö, Brion kaukaloisa vauvan pitää olla aika pystysä asennosa. Mua houkuttelis ostaa Cragon matkarattaat kauppareissuja ym. varten ku siihen sais kaukalon kätevästi kiinni ja vois käyttää vielä 4-5-vuotiaalla lapsella. Hintaa niillä oli 119 euroa. Jos hankkii matkarattaat niin varsinaisten vaunujen painolla ja kasattavuuella ei olis niin paljo väliä, ku mun ei niitä tarttis kuitenkaan yksin nostella (autoon kyllä mahtuu!). Näköjään sitä osaa stressaantua tämmösistä näinki mukavista "ongelmista"!
 
Josku: Toi vaunuvalikoima on ihan järjetön viidakko. Yritin aluksi tutkia itse netistä kaikkea vaunuista, mutta siinä meinasi hermot mennä. Marssittiin sitten lähimpään lastentarvikkeeseen ja kyseltiin myyjältä kaikkia hölmöjä kysymyksiä. Saatiin kasa esitteitä mukaan ja lopulta päädyttiin Emmaljungan Classic Sporteihin. Onhan ne vähän kalliimmat kun jotkut muut, muttta on niitä kalliimpiakin vaunuja. Autokaukaloksi otetaan varmaan Maxi-Cosin Cabriofix.
Jos vaikka ens viikolla onnistuttaisiin noi käydä tilaamassa :)

Tein tässä just Ikea ostoslistaakin ja helpotuin kuinka paljon tavaroita saadaan Ikeasta yhdellä kauppareissulla hankittua... Ennen vauvasänkyä täytyy vaan hankkia ja asentaa uudet liukuovelliset vaatekaapit makkariin ja maalata makkarin seinät. Onneks vielä ei oo mikään kiire :D
 
AAH.. Vaunuja.. Oikeestaan ARGH!!

Raahasin sit eilen miehen rattaita kattelemaan.. Oon nyt aatellu ne tuplat ostaa..

Noh.. En osannu päättää et haluunko vierekkäinistuttavat vai peräkkäin.. Ja ku meillä sitä rahaa ei hirveesti olis niihin vaunuihin laittaa.. Niinkuin Joskukin mainitsi, että niitähän löytyy halpoja ja todella kalliita..

Mä olin sit karsinu vaihtoehdot kahteen ennenku mentiin miehen kanssa niitä testailemaan..

Eli yks vaihtoehto oli vierekkäin istuttavat halvat carenat: http://www.ozbaby.fi/carena_double_swing_tuplarattaat_pr_37182.html

Toisena sitten peräkkäin istuttavat hiukan kalliimat britaxit: http://www.ozbaby.fi/britax_b_dual_2011_rattaat_pr_05784011.html  (Niin ja tohon sit lisätään viel sisaristuin ja pehmee/kova vauvakoppa)

No noita sit esittelin miehelle.. Ei tykänny oikeen kummastakaan.. Jos hänen olis pakko valita ni olis valinnu noi britaxit..

Sitten tuli myyjä siihen.. Näki et mies ei tykänny kummastakaan.. Ni esitteli sitten kalleimmat tuplat mitä sieltä löytyi.. Ja mieshän nyt haluaa juuri ne.. Itse en välttämättä halua, juuri tuon hinnan takia.. Mutta täältä sitten löytyis ne kalleimmat: http://www.ozbaby.fi/baby_jogger_city_select_sisarusrattaat_pr_012832.html
Niin ja noihinkin tietty kantokoppa ja sisaristuin mukaan.. Eli laskettiin hinnaksi 950 euroa.. Huhhuhemoticon

Myyjä kehui rattaita ja rungollakin kuulema elinikäinen takuu.. Ja menevät varmasti myydyksi kun ei enää tarvita.. Noissa baby joggereissa ja britaxissa se etu, että saa sitten yksittäisvaunuiksi.. Kun taas noi carenat on aina tommoset kömpelöt isot..

APUA.. Mitä mä teen?? Onks kellään kokemusta tai tietää millaset noi baby joggerit on käytössä??
 
Meillä on hankittuna jo kauan sitten mainitsemani häkkisänky (joka siis tosiaan minun alunperin, jolloin se tosin oli sellainen räikeän oranssinkeltainen mutta myöhemmin tätini miehensä kanssa on maalannut sen valkoiseksi), joka on todella hyvä, pohjan saa kolmelle korkeudelle ja yhden laidan laskettua alas :) Nyt myös hoitopöytä on täällä odottamassa pikku miestä. Ikeasta sitten ostinkin kaikenlaista. Harsoja, pyllypyyhkeiksi luonnonvalkoisia pyyhkeitä, pari fleecevilttiä (toinen semmoisella söpöllä autonkuvalla), hoitoalustan hoitopöydälle, hoitoalustan päälle "suojat", jumppalelukaarisysteemi :D, soiva kettu pehmolelu, helistin, pehmeät palikat ja pikkuinen pallo, amme. Muuta ei nyt tule siltä listalta mieleen! Ainiin ostin jonkun lastenkirjankin, koska tykkään niitä myös itse lueskella ja aina joskus miehelle :D
Vaatteita meillä on hyvin vähän itse ostettuja mutta siskolta sain pussillisen. Vaatteita tullaan saamaan myös veljeltäni ja hänen avovaimoltaan koska heille syntyy toinen poika kesäkuun alussa ja hänen pienimmät vaatteet kerkeävät (toivon mukaan) jäädä pieneksi ennen meidän pojan hyökkäystä! :) Ostettuna on myös kaksi ensituttia ja kaksi tuttipulloa. Vauvan lakanoita on vaikka kuinka paljon, samoin kuin saatiin tätiltäni pinnasängyn reunasuojus!
Oho, ompas tota tavaraa ja silti puuttuu vaikka mitä :D No äippäpakkauksessahan sitten on myös kaikenlaista :)
Gracon turvakaukalon telakalla ostamme käytettynä serkkuni äidiltä koska luotan, että sitä ei ole kolaroitu ja on kuitenkin häneltä ostettuna yli puolet halvempi kuin aivan uutena.
Vaunut ovat nyt sitten kovasti mietinnässä :)

(Oho tulipas pitkästi tekstiä, toivottavasti joku jaksoi lukeakkin :D Kirjotusvirheitä löytyy myös varmasti kun kirjoitan vain nopeasti enkä jaksa aina katsoa tuleeko kaikki ihan oikein :D )

 
idaho: Kiva, että muillaki menee noin päin, että mies olis valmis panostaan vaunuihin enemmän ku ite. :) Meijän kohdalla myyjä vähä ihmetteli asiaa, ilmeisesti yleensä miehet saa toppuutella naisia ja muistutella budjetista... Meillä ite oon kyllä selvästi säästäväisempi osapuoli ihan kaikkien hankintojen kohdalla.

laukun hankinnoista lukiesa iski jonkinmoinen paniikki - meillä ei oo vielä hankittuna (muutamaa vaatetta lukuun ottamatta) ja vauva syntyy ihan just!

Ns. isommat hankinnat tehään varmaan kerralla samasta liikkeestä, jos vaan päästään yhteisymmärrykseen noista vaunuista. Ei jakseta vertailla kovin monesa paikasa hintoja ku ei täälä "maaseudulla" ees kovin montaa vaihtoehtoa oo. Ja saa varmasti ihan hyvät alennukset ku kerralla ostaa vaunut, kaukalon, matkarattaat ja mahd. vielä sitterin ja itkuhälyttimet. Rahaahan sillä reissulla palaa ihan mukavasti, mutta kirpasee vaan kerran... Pinnasänkyä ei aiota ainakaan vielä täsä vaiheesa hommata ku tänne meijän pieneen asuntoon ei kovin hyvin sellasta mahtuiskaan. Meillä talo valmistuu toivottavasti tammi-helmikuusa, joten siihen asti pitäis yrittää pärjätä vähemmällä tavaralla. Vauvaa nukutetaan aluks varmaan äp-laatikosa. Meiltä kotoa löytyis ikivanhat 1800-luvulta peräsin olevat "perintövaunut", jotka on ollu isänisänisällä (tai jo aiemminki) käytösä. Niisä on sellanen valkonen korikoppa ja isot metallirattaat. Mua vähä houkuttelis ottaa ne vauvalle nukkumapaikaks ku niitä vois sisälläki liikutella huoneesta toiseen. Mies ei vaan kauheesti osannu arvostaa niitä, mutta ehkä sen mieli vielä muuttuu...

 
Me ostettiin tänään Britaxin turvakaukalo Isofix-telakalla, pinnasängyn patja, reunasuojus, pussilakana ja hoitoalusta. Saatiin semmoinen mukava pakettihinta sovittua. Aiemmin on jo hankittuna pinnasänky ja hoitopöytä. Vaunut hankitaan kesällä mun työkaverilta. Eilen tuli äitiyspakkaus (vuoden 2010) joten vaatteitakin on jo aika mukavasti. :) Ihanaa kun saa vähitellen laitella kotia vauvaa varten.
 
Josku, ihan mielenkiinnosta kyselen, että missäs kaupungissa asutte kun meillä näyttäs olevan sama synnytyssairaala? :) (ei toki ole pakko kertoa josset halua) Mutta jos samassa kaupungissa asutte kuin me niin täällä ei tosiaan paljonkaan ole valinnanvaraa nuissa lastentarvike kaupoissa :D
 
Idaho, meillä on juuri nuo Carenan Double Swingit ja ainakin mitä niitä tässä kotona on pyöritellyt niin mahtuu kulkemaan ovista ja kääntyy (noin tupliksi) melko helposti. Myöskin kasaus on helppoa. Vielä olen ainakin tyytyväinen noihin, saa nähdä miten sitten syksyllä, kun oikeasti otetaan käyttöön. Ja todellakin ihan hinnan takia päädyttiin noihin, kun muutenkaan sitä rahaa ei ole.
Meillä on nyt ihan kaikki hankittu vauvaa varten ja kesän saa sitten viettää vauvan huonetta sisustaessa. Voi olla, että ostamme vielä yhden huppupyyhkeen ja ehkä pari lelua lisää kun tuo tuleva isosisko rikkoo joka päivä noita leluja.
 
laukku, me asutaan Kalajoella ja vaunuja ollaan kateltu Ylivieskasta. Kokkolasa oon kerran vieraillu Baby City -liikkeesä, mutta sielä tuntu olevan paljo suppeampi valikoima ku tuola Ylivieskasa, josta löyty runsaasti malleja Briolta, Oralta ja Emmaljungalta. Onko Kokkolasa muita lastentarvikeliikkeitä?
 
Ei oo Kokkolassa kuin yksi lastentarvikeliike, vaikka vois kuvitella, että olis useempi kun mukamaste niiiiiiin SUURI kaupunki :D Siellä tosiaan tosi suppea vaunuvalikoima ja muualta ei sitten täälä vaunuja saa jossei justiinsa vaikka ylivieskaan lähe kahteleen :> Mutta me ollaan vaunuja kahteltu netistä jos sieltä tilais!

 
Ihanaa lueskella näitä hankintoja!  Ite joudun kuumeisesti aina pähkäilemään että mitä sitä mukamas tarttis (kun on kaikki valmiina) kun mieli tekisi sitä pesää rakentaa :D
Vauvakirjan ostin jo tulokkaalle.  Mauri Kunnaksen vauvakirja oli ehdoton, semmoinen on esikoisellakin.  Kirpputorilta taas tarttui viime viikolla matkaan pieni sorsalelu vauvalle ja kolme aivan ihanaa puulle maalattua Aku Ankka -aiheista taulua lastenhuoneen seinälle.  Jotain pientä siis tännekin ;)
 
Takaisin
Top