Hankinnat vauvalle

leluponi

Satasella mukana keskusteluissa
Ootteko te jo alkaneet keräilemään tavaraa? Vai odottatteko vielä muutaman viikon? Kertokaa ihmeessä teidän hankinnoistanne, isoista ja pienistä! :)
Meillä kun tuo tuleva mummo on niin innoissaan, niin käytiinpä tossa just lastentarvikekirpparilla. Mukaan lähti mm. kaikki maholliset valkoset bodyt... Eikä tarvinnu ku vähän vihjasta että tää olis kiva, nii se lähti mukaan. Eikä tarvinnu ees ite maksaa :D Vaunuja ollaan jo kateltu ja suurinpiirtein päätetty mitkä otetaan. Pinnasängyn yksi ehdoton kriteeri taitaa olla keinuttelumahdollisuus.. :D Mutta me ootellaan rakenneultraa, että sais tietää sukupuolen. Sitten vasta isommat ostokset ja enemmän vaatteita :)
 
Me ei ihan vielä olla itse mitään ostettu mutta häkkisänky (alunperin mun vanha, suvussa kiertäny) on jo koottunaki kotona kun ei sille muuta säilytyspaikkaa ole. Mieheke sanoi että voitais ruveta jo pikkuhiljaa ostelemaan kaikenlaista kun on niin paljon hankittavaa, ettei menisi sitten kaikki rahat kerralla. Eli seuraavaksi listalla on luultavammin turvakaukalo. Hoitopöytä saadaan myös kotiin varmaan aika pian. Tätin vanha, siskollani ollut käytössä :) Vaatteita on anoppi myös kuulemma katsellut muttei aivan vielä uskalla ostaa kun heillä on ollut kaikenlaista itsellään raskauksissa joskus aikoinaan.
Itse varmaan vaatteita tulee ostettua myös kunhan sen sukupuoliarvion saa :)
Sellasta meillä :D
 
Meillä periaatteessa on jo kaikki, joten ei olla mitään vielä ostettu. Ainoat isot hankinnat meillä on tuplarattaat ja semmoinen turvakaukalo, jonka saa pikalukituksella kiinni. Vanha kun on sellainen, joka ostettiin kun muuhunkaan ei ollut varaa. Kesällä sitten vasta ostellaan, kun säilytystilaa ei ole hirveästi.

Viimeeksi ostettiin ensimmäiset vaatteet rv20 tienoilla ja viimeiset jutut varmaan joskus rv 33 paikkeilla, kun mieheni lähti 1kk ennen laskettua aikaa inttiin, niin kaiken oli oltava valmiina etukäteen.

Sukupuolesta riippuu tarvitseeko vaatteita ostella. Esikoinen kun on tyttö ja en pojalle vaaleanpunaisia mekkoja pue päälle. Mutta sen näkee sitten. Olen kuitenkin varma, että tuossa kirppiksillä kun pyörii, niin mukaan tarttuu varmasti paljon neutraalia pientä vaatetta, vaikka sitä onkin jo laatikko kaupalla.

muoks.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt jo hommattuna pinnasänky (koska saatiin ilmaseks) ja kaksostenrattaat (ostin kaverilta halvalla). Mut ellei noi ois tullu eteen niin tuskin oisin mitään viä hommannu. Josko sitten rakenneultrassa näkis kumpi on, et tietää tarviiko ostaa jonkun verran vaatteita vai eikö niitäkään. Mut muut on viä tallella, ja tuntuu et tullu lisääkin (esim lainassa olleita äitiysvaatteita kaveri palautteli, niin lykkäs mukaan kaikki omansakin) Ja syöttötuoli saadaan kans ilmaseks.

Ekasta kans hommattiin sillai pikkuhiljaa mitä eteen tuli. Ei ois todella ollu rahaa kerralla ostaa, ja melki kaikki hommattiin käytettynä ni ei niitä kerralla löydäkkä. Aika plajo esim vaatteita saatiin muilta, ja ite kiertelin kirppiksiä. Vaunut oli uudet kun anoppi halus ne ostaa, samoin syöttötuoli, muut tais olla käytettynä ostettuja/saatuja.

Älkää vaan hommakko kauheen paljoo 50-56cm kuteita!! Meillä meni 50cm kuukauden, 56cm meni kuukaden... (62cm tais kestääkin jo 3kk), eli joillekin vaatteelle saatto tulla se kaks käyttökertaa ennen kun jäi pieneks, osaa ei ees ehitty käyttään  (eli käytetyt passaa loistavasti, kun ei ne tossa vaiheessa kulu mihkä). Ja esim hoitopöytää käytettiin ehkä kaks kertaa (onneks oli lainassa eikä ite maksettu siitä mitään), kylpyveden lämpömittari oli turha, samoin tutit. Mut taas rintakumeille oli käyttöö, mitä en ollu ostanu valmiiks. Mut sen kaiken huomaa vasta sitten omasta kokemuksesta et mikä on itelle hyödyllistä ja mikä turhaa! :)
 
Pakkohan se on vielä kommentoida. Noista pienistä 50-56cm vaatteista olen Yohannan kanssa samaa mieltä, älkää ostako niitä paljon. Meillä oli kaksi 56cm bodya(nyt siis jo 4) ja 1 yöpuku, loput 62cm ja isompaa ja ihan hyvin pärjättiin. Vauvaa kun ei häiritse se, jos vaatteet on vähän löysät. Meidän esikoinen oli jo syntyessään 51cm pitkä, joten 50cm vaatteita ei olisi edes tarvittu ollenkaan. Ja 3kk ikäisenä oli jo 64cm pitkä, eli silloin meni jo 68cm vaatteet.

Meillä oli siis jo tiedossa, että tulee pitkä lapsi kun itse olen ollut 54cm ja mies 53cm pitkä. Kannattaa kyllä vähän kysellä omilta vanhemmilta, että jos on itse ollut syntyessään 47cm, saattaa niitä pieniä tarvitakin.

Kannattaa ostaa mahdollisimman käytännöllisiä vaatteita. Sitäkin voi kyllä miettiä haluaako käyttää pienellä potkuhousuja vai tavallisia housuja + sukkia, jotka tippuvat jalasta joka toinen minuutti. Myöskin bodyt ovat huomattavasti käytännöllisempiä, kuin paidat, jotka tuppaavat nousemaan kainaloihin kun nostelee vauvaa.
Ja tätä 50v. anoppini ei ymmärrä vieläkään: 3 viikon ikäinen ei tarvitse ikävän tuntuisia farkkuja, vaan voi mennä kylään isovanhemmilleen myös potkupuvussa. :D

Suosittelen myös lämpimästi hommaamaan erillisen pienen kannellisen vaipparoskiksen, jos ei esim. keittiön roskista halua viedä ulos joka päivä. Tekee elämästä paljon nautinnollisempaa. :p

Kuitenkin käytännössähän sen sitten huomaa mikä itsestä on helpointa ja parasta.
 
Mää oon kans kirpputoreja kiertänyt ja kassillisen neutraaleja vaatteita sieltä ostanut. On bodya ja potkaria, housua ja muuta pientä. Sitten taitaa olla yksi isompi lakki, mikä menee alkutalvesta ja yks semmonen toppatakki. Uutena olen ostanut Ed Hardyn tuttiketjun ja pääkallotutin, oli ihan pakko tilata netistä :D. Uutena on myös henkkamaukan parit bodyt ja housut, kun oli niin halvalla. Pinnasänky me saadaan kaverilta ilmaseksi ja vaatteita kans tulee kavereilta lainaan, jotka on tehneet jo lapsosia. Turvakaukalokin mahdollisesti saadaan käytettynä. Että jotain pientä. Itsellä kans aikomuksena, että pikkuhiljaa hommaillaan nuo tavarat tässä raskauden aikana, ettei jää viime tinkaan ja ettei rahat lopu kesken. Mistä tuota tietää, vaikka lapsi päättäis ennenaikaisenakin syntyä.
 
Meillä taas jäi alussa kaikki bodyt käyttämättä, mun mielestä ne oli hankalia. Melki oli tyttö yötä päivää sellasessa yöpuvussa, missä oli jalkaosa umpinainen. Tuntu helpommalta, kun se kuitenkin nukkuu niin paljon, et piti yöppäriä sit koko ajan! Viä kun synty talvipakkasilla, ni jotenkin tuntu lämpösemmältä asulta. Ja sit isompana (oisko se 62cm) aloin tykkään bodeista. Jossain vaiheessa mun mielestä sukkahousut oli ihan ällöjä ja epäkäytännöllisiä, ja nyt taas käytän niitä tosi usein. Kai jokku vaatteet on helpompi käyttää kun muksu on vantterampi.

Joo, ei noi pienet alussa munkaan mielestä tarvi mitään epäkäytännöllisä juhlavaatteita tms farkkuja, vaan sellaset ihanan pehmeet vaatteet. Aika vähän oon tolla vuoden ikäselläkään käyttäny farkkuja tms. Kai sit keväällä enemmän kun ei tarvi pukee niin paljon, nyt tuntus ihnalta laittaa farkut ja sit siihen villahaalarit ja toppahaalarit päälle.
 
Esikoisen kohdalla taisin alottaa puolessa välissä raskautta sen tavaran keräämisen.  Helpommin sai rahat riittämään kun vähitellen osti tavaraa.  Aika paljon saatiin tuttavilta tavaraa ilmaiseksi käytettynä, mm. iso osa vaatteista.
Tällä kertaa kaikki oli tuplarattaita lukuunottamatta jo valmiina.  Ne rattaat ostin jo nyt kun sattui aivan loistavat kohdalle huuto.netistä.
Noi pienimmät vaatteet...  Meillä koko 50 jäi kokonaan käyttämättä (niitä oli vain ihan pari ns. varmuuden vuoksi) ja koko 56 meni päälle kokonaisen viikon...   Vauva oli siis iso jo syntyessään.  Silti noita vaatteita on ihan hyvä olla useampi kappale kutakin ellei halua joka päivä pestä pyykkiä.  Pienistä vaatteista ei nimittäin ihan heti saa koneellista.  Monestihan eri kokoja pystyy käyttämään rinnakkain ja pikkuvauvalla ei ole väliä vaikka vaatteet olisi vähän isotkin kun ei muksu vielä niin liiku.
 
Itse en ole tohtinu vielä mitään ostella, haluan vielä odotttaa muutaman viikon tai ehkä jopa kuukauden. Mutta oon kyllä erilliselle tilille ruvenu laittaa jo rahaa säästöön vauvaa varten, ettei sitten rahat lopu kesken! Meillä kyllä varmaan käy niin ettei itse tarvi paljon ostella , koska nuo mummut on niin innossaan ( molemmille ensimmäinen lapsenlapsi) että oottavat kumpainenkin vaan multa lupaa että pääsevät tuhlaamaan vauvan vaatteisiin ja muihin tykötarpeisiin...emoticon
 
Oli ihan pakko tulla tänne hehkuttamaan, että pääsen IKEAAN huhtikuussa ja aion sieltä sitten ostella meiän vaaville kaikenlaista tavaraa :) (siksi olen näin innoissani koska asun aika kaukana IKEOISTA) Oon aivan intona!!! Oon jo tehny hirveetä listaa netissä, että mitä kaikkee sieltä voiskaan raahata mukanaan emoticon


http://Daisypath Anniversary tickers

http://Lilypie Pregnancy tickers

 
Itse oon ostanut jo turvakaukalon, vaunut ja ison kassillisen vaatteita kirppikseltä. Tullut hankittua myös tuttipulloja, tutteja, astioita jne.
Miesystävä huokailee että eikö tuo ole liian aikasta mutta olen
samoilla linjoilla kun suurin osa teistäkin; hyvä keräillä pikku hiljaa ettei rahat lopu kesken kun kerralla ostaa.
 Sitäpaitsi esim. vauvan vaate shoppaaminen on kirppiksellä niin kivaakin että kuka sitä nyt voisi vastustaa?! emoticon
 
laukku: Ikea on petollinen paikka. Sieltä tarttuu aina kaikkee "tarpeellista" mukaan. Nimimerkillä: asun muutaman kilsan päässä Ikeasta
No kyl mekin ostetaan vauvan sänky ikeasta ja sitten vähän säilytyskalusteita että saadaan vauvan vaatteetkin mahtumaan johonkin. Mie rakastuin viime kerralla Ikeassa käydessämme lastenosastolla semmoisiin pieniin sormi- ja käsinukkeihin. emoticon

Mä en oo oikein osannut tarttua vauvakamojen ostoon. Aattelen vaan "että kesällä sitten. Turha niitä kamoja on vielä hankkia."
 Pieniä ihania vauvanvaatteita oon vähän käynyt kaupoissa hiplaamassa, mutta siihen on sitten jäänytkin.
Mitä enemmän miettiin kaikkee tarpeellista ostettavaa, sen enemmän alkaa ahdistamaan kun en tajuu mistään vaunujutuista tai autoistuimista yhtään mitään. Menen sitten vaan aikanaan kauppaan kyselemään tyhmiä.. Siinä oon erittäin hyvä emoticon
 
wilperi: Tolla periaatteella nimenomaan, kysymyksiä esittäen!  Vaunuista voin vinkata sen verran että kannattaa Suomen oloissa olla isot pyörät, niillä pääsee eteenpäin hangessa, metsässä ja hiekalla.  Muut ominaisuudet onkin sitten semmosia mitkä kannattaa kattoa sen oman tilanteen mukaan (miten mahtuu autoon, hissiin jne.).
laukku: Paljon on meilläkin Ikeasta hommattu, mm. pinniksen ostin patjoineen sieltä kun sai uutena samaan hintaan kuin käytettynä.  Ikea on siitäkin kiva että sieltä löytyy sitä tavaraa pieneenkin budjettiin sopien.  Ja eikös niilläkin se postimyynti toimi?  Meinaan vaan että noita tavarataloja on kuitenkin harvassa niin saisi sitä tilpehööriä tilailtua.  Ne lelut ja tekstiilit ei paljoa painakaan joten ei luulisi postikulujen olevan isoja.  Ja vinkkinä sitten kaikille:  Ne Ikean harsot (kuviolliset) on kyllä kivan näköisiä mutta todella huonoja imemään.  Eli niitä en suosittele, muuten kyllä on toimivaa tavaraa.
Vitsi, mäkin haluisin rakentaa pesää!  Harmi kun on kaikki valmiina :(
 
Myökin lähdetään tässä viikonloppuna Ikeaan ostelemaan tavaraa. Tosin virallisesti siis vielä esikoiselle, mutta eiköhän sieltä kaikkea jo vauvallekkin tartu kun "kaikki on niin halpaa". Ei muuten ole siinä kohtaa kun niitä 2-5 euron juttuja on 100. ;D Meillä on kaikki tytön lautaset ja lusikat ostettu ikeasta ja ihan hyviä on olleet. Ja meiltä on siis onneksi lähimpään Ikeaan matkaa n.250km, joten ei sinne joka päivä eksy.

Moon: täällä ihan sama,että tahtoisin niin kovin rakentaa pesää ja ostella ja vaikka mitä, muttakun kaikkea jo on. Ja kaikki vieläpä niin 'uutta', olisi ehkä eri asia, jos kaikki tavarat olisivat varastossa seisseet vuosia, muttakun pinnasänkykin ehtii tässä olla poissa käytöstä vain puoli vuotta niin tuskin edes puretaan sitä.
 
wilperi: kokemust on! oon yhteensä kaks kertaa koko elämäni aikana käyny ikeassa ja aina mulla on ollu niin paljo tavaraa mukana että oksat pois! :D kyllä on miestä aina naurattanu kun on päässyt bussista tavaraa meidän autoon raahaamaan!
moon: se mua nimenomaan ihmetyttää kun jotkut niin kauheesti on sitä ikea tavaraa vastaan, ja ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa (meillä on olohuomeen pöytä, tv-taso ja parit hyllyt yms muuta säilytyskamaa) että ovat kyllä palvelleet oikeen mainiosti!

Tää tavaroitten kerääminen on niin ihanaa :) tuntuu vaan, että kaikki jotka eivät itse odota tai eivät jopa ehkä ole koskaan odottaneetkaan niin naureskelevat että miten te nyt näin aikasten. Hmh, omapa on asiamme. Toisaalta sitten ymmärrän kyllä anoppiani jolla on aikanaan itsellään ollut kaikenlaista raskauksissaan niin ei vielä itse uskalla ostella vaikka on kyllä myöntänytkin hiplanneensa vauvanvaatteita kaupassa :D

Toivottavasti tästä nyt sai jotain selkoa :D :D

http://Daisypath Anniversary tickers

http://Lilypie Pregnancy tickers
 
sisita: nimenomaan se, että kaikki on niin hirveen halpaa! Mun oma äiti sano mulle, että mun kans on niin "hauska" olla ikeassa ku juoksen siellä ku päätön kana ja hoen vaan "VOI KATO KU HALPA". ja sitten tosiaan kassalla niitä halpoja juttuja on niin paljon, että se ei ookkaan enään niin halpaa :D

              Daisypath Anniversary tickers

            Lilypie Pregnancy tickers
 
sisita: Joko teiän pieni iso esikoinen nukkuu oikeassa sängyssä???  Mä oon niin kiitollinen siitä että tälle meidän apinalle on vielä toi häkkisänky olemassa, muuten sitä ei pidättelis mikään :D  Oon itseasiassa vakavasti harkinnut josko pitäisi tulokkaalle hommata oma pinnis kun esikko olis kuitenkin vasta 1,5 kun vauva syntyy...  Etenkin kun juuri tuli Ikealta jäsenpostia että pinniksen sais alennuksella ;)
Ainiin ne jotka tuskailee rahan riittämisen kanssa:  se on loppujen lopuksi melko vähäistä mitä se lapsi tarttee.  Markkinoilla on aivan valtavasti kaikkea tilpehööriä mutta iso osa niistä on sellaisia vanhempien (etenkin meidän äitien) shoppailuhalua tyydyttäviä hilavitkuttimia mitä lapsi ei suinkaan tarvitse.  Aika mielenkiintoista keskustelua on käyty tuolla Sitä sun tätä vauvaperheen elämästä -osiossa muistaakseni otsikolla Tärkein ja turhin tarvike.  Sieltä voi saada vinkkiä.  Tosin osa semmosista mitkä on toisille tärkeitä on toisille turhia ja päinvastoin. http://www.vau.fi/Community/Forum/Room/Topic/?topicId=3001 tossahan se keskustelu olikin.
 
Moon: Siirretään sunnuntaina nukkumaan ihan oikeeseen sänkyyn, toivon vaan ihan hirmusesti, että onnistuu. Suosittelivat neuvolasta sen takia, kun nousee öisin seisomaan n.10krt ja sitte valvotaaki aina 5-20min. Tossa tavallisessa sängyssä kun ei oo laitoja mitä pitkin noussa seisomaa ni todennäkösesti rauhottuu yöt. Oon kyllä varannu sängyn viereen patjat, että jos muksahtaa alas. Kun niitä turvalaitoja ei nyt voi laittaa, ku niistähän se taas sitte nousis pystyy. Saa nähä mitä tapahtuu.
Miekin kyllä kattelin eilen, että pitäisköhän sieltä Ikeasta ostaa varmuuden vuoks toinen pinnis kun ei maksa oikeestaan mitään. ;)
 
HEIPPA! Ajattelin kysya etta missa noita lastenvaate/tavarakirppiksia on etela suomessa? Vanhemmat asuu Mantsalassa (joten akseli Lahti-Helsinki) ja olen kuukauden paasta tulossa kaymaan Suomessa ja ihastuin ideaan kayda kirppiksella, kun luin teidan hankintoja. :) Taalla Italiassa ei (ainakaan missa itse asun) ole kirpiksia.. Tosin miehen suku on iso joten sielta varmasti tulee tavaraa... Mutta paasee vahan itsekin fiilistelee! Ja kun kaikkea ei viitsi uutena ostaa.
 
Nurmijärven klaukkalassa on ainakin Viirin kirppis. Ei ole pelkkiä lastentavaroita mutta
niitä itse olen sieltä roudannut jo 3 muovikassillista vaatteita järjettömän edullisesti!
 
Takaisin
Top