Hankinnat vauvalle

Tuikkis

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olis kiva kuulla näin esikoista odottavana, mitä kaikkea hankitte vauvalle etukäteen. Paljonko minkäkin koon vaatteita jne ja mitä muuta luulette tarvitsevanne.

Itse ei olla ostettu vielä muuta kuin vaunut ja aika maltillisesti aijotaan hankintoja tehdä. Ei oo oikeen hajuakaan mitä kaikkea vaatetta (ja minkä kokoisia) talvivauva tarvitsee? Eikös ne äitiyspakkauksen talvivaatteet ole isoja heti ensi talvea ajatellen?

Pinnasänky saadaan käytettynä ja siihen ajattelin ensiksi laittaa sen äitiyspakkauksen laatikon.

Kiitos kun valaisette tietämätöntä! :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jotakin hankintoihin liittyvää keskustelua täällä olikin jo aiemmin, mutta nyt kaipaisin vinkkejä nimenomaan vaatteiden suhteen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Vaatteita on niin runsaasti nykypäivänä että jokaiselle äidille löytyy omat lempparit. Se mikä itselle sopii parhaiten löytyy käytännön kokemuksella.
Perusbodeja nyt varmaan menee eniten, vauva pulauttelee ja kuolaa ym joten niitä saa olla, itse koin sukat turhauttaviks kun ne aina irtos, siks käytin paljon sukkahousuja tai potkupukuja missä on kiinniommeltu "sukka". Mutta tiedän monta äitiä jotka koki nämä juuri epäkäytännölliseksi vaikka ite tykkäsin. Kunhan ovat varustettu kunnon napeilla ja neppareilla, jos ne on hempulat, menee vaan hermo. Mun tuli suosittua myös kerrospukeutumista, sukkisten ja bodin päälle oli helppo heittää nätimpää housua Ja paitaa/ mekkoa/ potkuria.
Meidän vauva viihtyi myös hyvin unipussissa mutta tämä tuli vasta parin kolmen kuukauden ikäisenä. Toiset vannoo kapaloiden nimeen, siittä mä en tiedä mitään.
Vauvat on myös tosi eri kokoisia, ja kasvaa eri tahdissa. Mulla oli perus 50cm kotona odottamassa mutta tyttöni syntyikin vain 42cm joten kaupasta oli haettava vieläkin pienempää ekaksi kuukaudeksi. Voi käydä myös toisinpäin.. Ja kuinka nopeaan vauva kasvaa seuraavaan kokoon vaihtelee, meillä yks koko kestää pitkään kun ei pituusgeenejä ole ja suvun naiset on kaikki alle 160cm.

Summasummarum, kantsii varata vähän sitä sun tätä ja sitten itse todeta mitkä on lemppareita ja mikä toimii. Tästä syystä käytettynä saa hyväkuntoista ja edullista ja toisesta päästä voi pistää takas myyntiin, mitkä ylimääräisiksi jää. Toisella kierroksella on jo sitten helpompaa kun kerran on plärännyt noiden kanssa :) meillä käytännöllisyys voitti usein lempivaatteissa! :)
 
Kietaisubodyt on sellaisia mistä itse tykkään, mutta ne solmimisnarut on hankalat, eli neppareilla varustetut näppäriä.

Pienelle haalari on ehkä hankala pukea. eli jos löytyy jostain toppapussi, niin sellaista suosittelen. Ja jos pussissa vielä on reikä kaukalon turvavöitä varten niin aina parempi ja helpompi!
 
Me saatiin kavereilta kolme säkillistä vauvan vaatteita, kun niiden neljäs lapsi täytti äskettäin vuoden. Eivät meinaa tehdä enää enempää lapsia, joten antoivat kaikki meille, kun kuulivat, että poika olisi tulossa. Toisaalta se saattaa vielä muuttua tytöksikin, koska ultrassa ei oltu ihan varmoja asiasta. No sitten voi mennä osa vaatteista jollekin toiselle vauvalle. Noissa säkeissä riittää neutraalejakin sen verran, että meille riittää. Esikkoa odottaessa kaikki luulivat, että tyttö tulee ja sain lahjaksi pienen pieniä tytön vaatteita. Sitten syntyikin 54cm pitkä poika, joten vaihtoon meni aika lailla ja äitiyspakkauksesta löytyi pian sopivia
 
Kuinka moni on käyttänyt/meinaa käyttää kestovaippoja? Kokemuksia? Mitäs kokemuksia kantoliinasta/rintarepusta? Ite ajattelin jonkin kantoliinan hommata, arkiaskareita helpottaakseni. Mistäs noita harsoja kannattaa tilata/ostaa?

Sitten mietin tuota hoitopöytä juttua, että miten paljon se sitten todellisuudessa helpottaa, kun ei olis periaatteessa tilaa sille, enkä kyllä suoraan sanottuna sellaista edes tänne halua. Eikö se vaipan vaihto, yms hoito toimenpiteet ole ihan sama tehdä vaikka sohvalla/sängyn päällä kuin hoitopöydällä, jos käyttää jotain suoja-alustaa "vahinkojen varalta"? Kokeneilla äideillä on varmaan kokemuksia tästäkin kertoa :)
 
Iituliina, noissa otsikoissa kun selaa eri sivulle on jo kestovaipat nimellä pitkä ketju asiasta niin ei tule montaa kertaa samat jutut joka ketjuun! Samoin kannattaa lukea turhat ja kivat lisävarusteet ym vastaavia missä näistä asioista ollaan jo keskusteltu!
 
Mä ostin Manducan Ellille, mutta harjoittelusta huolimatta hän ei siinä viihdy. Ei viihdy siis juurikaan sylissä muutenkaan, eli vähän hukkaostos hänen kohdallaan. Toivottavasti Nasu-Elmiina oppii siinä olemaan, vaikka näillähän on kohtuullisen hyvä jälleenmyyntiarvo. Siskoltani sain jonkin kantoliinan, mutta siihen en oikein oppinut vauvaa laittamaan niin, että olisi tuntunut tukevalta...

Hoitopöytä on ollut meillä ihan ehdoton, ja vaihdan vaipan Ellille edelleen siinä, ikää nyt 11kuukautta ja risat. Kyllähän se onnistuu lattialla, sängyllä, sohvalla, jopa rattaissa/vaunuissa, mutta mun selkä tykkää tuosta hoitopöydästä eniten.
 
Me on pohdittu mikrouunin tarpeellisuutta, kun ei sellaista olla omistettu 6 vuoteen. Ajattelin, et jospa aluksi pärjäisi pelkällä ruuanlämmittimellä (esim. Philips Avent). Kavereiden mielestä ollaan hulluja. Mitäs täällä kokeneemmat on mieltä?
 
Käyn katsomassa aiempaa ketjua, josko tästä olikin jo puhuttu.
 
Ei meilläkään ole mikroa ja hyvin tuli vedenkeittimessä kiehuva vesi ja vesihauteessa maito, samoin piltit!
 
Jotkut hankinnat kannattaa jättää sinne, kun vauva on jo syntynyt, että paremmin tietää mikä vauvalle sopii ja mikä ei. Mun esikoiseni esimerkiksi ei suostunut tuttia imemään ollenkaan. Ainoastaan tuttipullosta, sitten imetyksen loputtua, suostui maitoa ja velliä juomaan. Kantoliina oli kokeilussa, mutta siinä ei viihtynyt, vaikka solmimismallit olikin ihan hyvät ja tukevat. Sitteri oli ainoa tosi tarpeellinen hankinta (tosin käytettynä sekin), kun olin yksinhuoltaja, enkä olisi ilman sitä voinut käydä edes suihkussa tai tehdä ruokaa tai siivota jne jne. Eihän silläkään kovin pitkä se käyttöaika loppujen lopuksi ole, mutta ei ole monella muullakaan "lisävarusteella", joita vauvalle hankitaan. Eipä sitä tosiasiassa tarvitsisi lopulta muuta kuin vaatteita ja vaippoja... Kestovaipoista en tykännyt, kun se jatkuva peseminen tuntui aika ylivoimaiselta kaiken muun pyykin lisäksi. Enkä tykkää hirveästi vauvankakan hajustakaan, vaikka joidenkin mielestä sekin on varmasti aivan ihanaa!
 
Me saatiin just amme työkaverilta. Lisäksi laitoin tilaukseen yhden läppärilaukun, jota ajattelin käyttää myös hoitolaukkuna. Vasta vähän vaatteita ollaan hommattu ja jonkin verran kestovaippoja.

Vaatteista mietin lähinnä sitä, miten paljon vaatetta pitää missäkin lämpötilassa pukea. Kuinka kylmässä tarvii toppapuvun, milloin riittää kevyttoppapuku ja mahdolliset lämpöaluskerrat...? Pelkään että lapsi saa lämpöhalvauksen tai paleltuu kun en vaan osaa. :/

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Niskasta sen tietää.
Vauvan kädet ja jalat on aina viileät, joten niihin ei kannata luottaa. Jos niska on lämmin. (Ei kuuma tai kylmä) vauvalla on hyvä.
Vauva kyllä taatusti myös ilmoittaa jos sillä on liian kuuma tai liian kylmä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jee. Kiitos niskavinkistä Rosita! Enpä ole tuommoistakaan aiemmin kuullut. :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Hanskimus, ei kaikkea tarvikkaan tietää.. Tuo niska hommakin tulee takuu varmasti neuvolasta, ellei jo synnärillä. Niinkun paljon muutakin hyödyllistä, vauvan synnyttyä neuvolan rooli korostuu ja tehostuu. Siks onkin hienoa jos on mukava neuvolatäti!
 
Citrus, enpä voi eilisen shoppailureissun perusteella enää tuota maltillisuutta allekirjoittaa! :D

Hullaannuin jotenkin kaupoilla ja ostin vaikka vallan mitä pikkuneidille. Bodeja, puolipotkareita, yöpuvun, harsoja, mekon jne... Äitiyspakkauskin tuli eilen, nyt sitten tekemään inventaariota, että mitä kivaa vielä tarvitaan! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja tuota toppahaalaria minäikin aloin miettiä, että varmaan se pitää ostaa. Voi kun osais ennustaa minkä kokoinen vauva sieltä tulee, niin olis se koon päättäminen helpompaa!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top