Hankinnat vauvalle :)

Meillä isoin hankinta on sit tuplavaunut, sillä esikoinen on vasta 2 vuotta, eikä hän jaksa silloin vielä kulkea pitkiä matkoja. Seisomalautaa en halua, sillä vaunuja on silloin niin hankala työntää. Oon kuolannut Bugaboon donkey vaunuja :) ne ois niin kätevät ja niissä olisi se kaikkein tärkein KÄÄNTYVÄT etupyörät ja extrana se että niistä saa sit kapeemmat yhen lapsen vaunut. Meillä on esikoisella gesslein f4 ja oon tykännyt vaunuista IHAN älyttömästi. Noh täytyy mennä sit kauppoihin pyörimään kun aika vähän kuluu :)
 
Meillä on myös lähes kaikki hankinnat edessä... Viime raskaudessa jätin kaikki viime tinkaan mikä oli varsin stressaavaa.. Nyt ajattelin olla ajoissa liikenteessä mutta tämän raskauden riskit hieman varjostaa kovasti etukäteen tavaran haalimista..
 
Munhan ei pitänyt mitään vielä ostella mutta mutta... Parit bodyt, myssyt ja sun muuta oon jo ehtiny ostaa:D Heh olin niin ylpeenä kaupassa ku kaupan myyjä kysyi tuleeko nä lahjaksi et laitetaanko pakettiin, ni totesin ilosen ylpeenä et eiku mulle itelleni=) Tuntuu vaa niin kivalta kun tuolla kasvaa joku pieni nuppu:)
 
ninspe: minä olisin ottanut itselleni pakettiin =) Minäkin ostin jo yhdet sukat :) ja aloitin yhtä peittoa virkkaamaan.
 
Täällä tarttui tänään mukaan pienet sukat ja tumput kaupasta. Ihan vain muistuttamaan itseä miksi on hyvä syödä terveellisesti ja malttaa ottaa ne päikkärit :) siniset on väriltää vaikka itellä tunne että tyttö tulisi, jos joku menee pieleen ni menevätpä ainakin sitten miehen veljen pikkuiselle joka syntyy syyskuussa tai sitten voi huonossa tapauksessa haudata ne johonkin nättiin paikkaan. En vielä uskalla mitään ajatella enempää hankkivani vaikka kuinka suloisia asioita kaupassa näkeekin. Pessimistin vikaa
 
Täällä odotellaan ensimmäistä ja yritän mieleni malttaa, että vielä ei ostaisi mitään. 

Edellinen yritys päättyi keskenmenoon ja silloin jo kerkesin jotain neulomaan tulokkaalle, mutta nyt taikousko voittaa ja saa puikotkin odottaa!
 
Koska kuvat on kivoja, niin ajattelin jakaa tämän täällä! Herkkyyskohtauksessani kaivoin kaapista yhden (eli useampi löytyy) laatikollisen vuosien aikana ostettuja vaatteita, hipelöin, kääntelin, viikkasin, asettelin ja kuvasinkin muistoksi. Katsotaan, millainen läjä näitä ehtii kertyä ennen kuin käyttöä oikeasti tulee...

Ps. En ilmeisesti millään voinut rajata kissaa ulos kuvasta, joten siinä sekin sitten.

 
Kovasti olen yrittänyt etten mitään hankkisi ennen np-ultraa ainakaan, mutta tuossa Lapin reissulla ollessa tarttui sellaiset ihanan ihanat tossut mukaan.. Lampaannahasta tehdyt täydelliset pienet tummanruskeat karvatossut. Helmikuussa lämmintä tarvitaan :)
 
Koskas meinasitte alkaa tekemään hankintoja vauvalle? Itseltäni puuttuu kaikki, ihan kaikki! Oma esikoinen on jo 13vee, häneltä ei mitään ole jäljellä, ja sitäpaitsi esim rattaiden kehitys on ollut niin huimaa etten taitaisi niitä isoja köntyksiä edes haluta :) En vain osaa päättää koska alkaisin hankintoja tekemään! Lisäksi tarvii turvakaukaloa, kestovaippoja, pinnasänkyä, hoitopöytää, rintereppua, kantoliinaa, ja mitä ihmettä kaikkea tarviikaan! Tarvisin varmaan valmiin ostoslistan josta voisi sitten ruksailla yli.. :D Tuntuu nyt jo että aika loppuu kesken vaikka näin alussa ollaankin :D Pitäisi vaan ehtiä myös etsiä uusi asunto ja muuttaa.. Kaiken hankintojen lisäksi. HUH.
 
Meillä on hankintalistalla:
Muntain buggy Duet tuplarattaat
niihin koppa ja lämpöpussit ja adapteri kaukalolle
uusi hoitolaukku
Tyttärelle uusi sänky että pinnis vapautuu
Cybex Pallas turvaistuin tytölle
Maxi-Cosi cabriofix kaukalo tulokkaalle

Kaks mikä mun vauva-arjesta on tehnyt ihanampaa on
-vaipparoskis (ne on hyvin kätevä saada roskikseen heti hoitopöydän ääressä, on meillä tytön huoneessa, eikä haise)
-Manducan kantoreppu (on parit kauppareissut ollut elämänpelastaja kun tyttö vierastaa ja kaikki menee eteen pällistelemään)
-tuttipulloja, koska korvikevauva (meillä on riittäny kaks, MAMin anticolik pulloja suosittelen, on vieläpä kätevä streloida mikrossa, ohjeet mukana)
-lämpöpussi kaukaloon, itsellä Wallaboo- merkkinen ja todella kätevä keksintö

Mitä olen huomannu ettei niinkään olis tarvinnu: hankin aika maltillisesti kaikkea eikä sellasta ole vielä tullu vastaan mutta vaatteita oli liikaa, ihan pieniä ei kauan käytetty ja väkisin sain käytettyä ehkä kaikkia kerran pari. Housuja jäi ihan hirveästi käyttämättä. Bodeja menee huomattavasti enemmän. Ostin myös kaikkia söpöjä vaatteita esim mekkoja, ja nää on sitte niin turhia, kun on vaan kotona ei niitä tule käytettyä ku on melko epäkäytännölliset. Puetaan sitte ku mennään jonnekkin.
 
Mä olen ajatellut noista hankinnoista, että katselen silloin tällöin kun on aikaa huuto.nettiä ja kyselen josko sukulaisilla olisi tarvikkeita. Me myös tarvitaan kaikki, kun on esikoinen tulossa ja budjetti pyritään pitämään minimissään. Siispä olen jo aloittanut, ettei sitten hätäpäissään joudu ostamaan mitään superkallista tammikuussa :)
Miehen serkulta saadaan rattaat, syöttötuoli ja sitteri (ilmeisesti lainaan). Hoitopöytä haluttaisiin kylppäriin eli pitää olla kosteisiin tiloihin sopiva. Ikeassa semmoinen on kohtuullisen hintainen, jos ei käytettynä löydy. Vaatteita mulle on kertynyt onneksi vasta 3 bodya, housut ja kengät. Yhteensä kaikki hankinnat tällä hetkellä 3 € eli hyvin on periaate pitänyt tähän asti :)
Itse tiedän, että on melko kiireinen syksy tulossa, joten ei musta oo niin hassua katsella ja hankkia tavaroita valmiiksi varsinkin kun ei käytä niihin hulluna rahaa. (Nämä ajatukset siis sen jälkeen kun toivuin eilisten kirpparihankintojeni aiheuttamasta "morkkiksesta") :D
Jos sitten jostain syystä tavaroita ei tarvitakaan helmikuussa (jos kamalasti käy), niin eiköhän niitä saa eteenpäin kierrätettyä. Hankintastressit siis minimiin :)

Millaisia kokemuksia teillä on kantorepuista? Onko kalliimmissa oikeasti parempi ergonomia? Suunnittelen hankintaa ja hinnoissa on todella paljon eroja. Onko kyse vain merkistä vai onko kalliimmat oikeasti parempia selän kannalta?
 
Meillä jäi ekalla kerralla kaikki käyttämättä mutta pidettiin silti seuraavalle. Jos olis käyny uudestaan huonosti niin sit olisin hankkiutunu niistä eroon
 
En osaa sanoa mutta Manduca ja Ergo on ainakin kaks kehutuinta. Aika hintavia mutta käytettynä saattaa löytää todella hyvään hintaan. Manducassa voi kantaa vastasyntyneestä eteenpäin ja Ergoonkin on ostettavissa lisäosa millä se onnistuu. Näissä on erona esim rintareppuun se että lapsella on ergonomisempi asento, jalat ei roiku vaan on M-asennossa tukevasti kiinni aikuisen vartalossa. Noista jompaakumpaa suosittelen. Kannattaa käytettyä metsästää, voi olla tuuri ja löytää ihan muutamalla kympilläkin. Yks helmikuinen 2012 oli löytänyt kolmella kympillä Ergon kantorepun ruotsista. Moni on maksanut käytetystä sen 70 euroakin. Itse olin valmis maksamaan kun niin moni sitä kehui ja molemmissa käyttöikä todella pitkä. Niissä menee lapsi ihan 20 kiloseks asti selässä.
 
Kiitos! Hyvä tietää, pistetään mietintään :)

Onkos tietoa hyvistä nettikirppiksistä tai helsingin seudulla sijaitsevista lastentarvikkeisiin erikoistuneista kirppiksistä?
 
Ihan hyviä vinkkejä tuli jo nyt! Tuo Manducan kantoreppu minullakin on hankintalistalla, kun sitä on minulle myös paljon suositeltu. Vähän pohdiskelin tuota hoitopöytä-asiaa, onko teillä kenelläkään kokemusta sellaisesta "lisäosasta" joko pinnasängyn päälle tai pesukoneen päälle, josta näpsäkästi tulisi sitten hoitopöytä? Minulla ei ihan kauheasti tilaa ole ja muistelisin että tuota hoitopöytääkin käytin esikoisella ainoastaan vaipanvaihtoon jos silloinkaan.. En vaan tiedä miten tukevia eesim nuo tasot pinnasängyn päälle olisivat. Se kuulostaisin ainakin ihan fiksulta :D

Oletteko kukaan muuten kestovaippailleet? Mietin vain tuota likaisten kestovaippojen säilytystä, eli mikähän olisi paras systeemi? Eihän ne varmaan kuin vanhimmat päivän ehdi olemaan "säilytyksessä" ennen pesua, mutta haisee ne varmaan silti :D

Ja osaako joku auttaa minua tämän lastenvaunuhelvetin kanssa, anteeksi kielenkäyttöni :P Rattaita tuntuu oleva miljoonia, istuin osuudella, kantokopalla, kovalla ja pehmeällä, niinku häh?!? Kääntyvä aisa ym hienoudet, apua! Sen tiedän että haluan ostaa rattaat/vaunut sekä turvaistuimen käytettynä, mutta mistäs minä tiedän millaiset haluan ja että sopiiko sitten se turvaistuin niihin rattaisiin? Kräääääh.
 
Siitä vaan liikeisiin kokeilemaan. Meillä on nyt käytössä yhdistelmävaunut mitkä olis sit menny seuraavaks rattaina ja niihin olen ainaki ollu tyytyväinen. Ja niissä just heittoaisa sen takia että kun muunnetaan rattaiks niin lapsi kattookin eteenpäin. Ite vertailin monta kuukautta vaunuja netissä ja sitte käytiin vielä liikkeessä kattomassa ennen ku ostettiin. Ne myyjät osaa sitte neuvoa paljon just sopivista kaukaloista ym ym ja usein voi saada neuvoteltua itelleen alennustakin jos ostaa paljon samasta paikka.
 
Meille on myös esikoinen tulossa eli kaikki täytyy hankkia alusta asti ja budjetti ei mikään suuren suuri ole. No, eilen kävin lastentarvikekirppiksellä ja jumpe, löytyi turvakaukalo+telakka todella halvalla!. Ihan uusi ja lähes käyttämätön, kävi kyllä niin hyvä tuuri kun noin halvalla löysin. Ja toki pari potkupukua tarttui myös mukaan =) Ja tuleva mummu varmasti kutoo ja ompelee paljon vaatteita vauvalle. Pinnasänky saadaan isältäni, sillä on kotinsa vintillä joku ikivanha mutta tosi hyväkuntoinen vaaleansininen pinnasänky. Vielä kun löytäisi yhdistelmävaunut jostakin halvalla niin olisi isommat hankinnat tehty. Tota hoitopöytä asiaa olen myös miettinyt ja olen sitä mieltä että eiköhän se siinä pyykkikoneen päällä mene, kun kone on sivusta täytettävä. Toki jos pinnasängyn päälle saisi jonkun levyn niin olisihan siinä enemmän tilaa... Täytyy katsoa. Niin ja onneksi meillä helmikuisilla on nuo joulunjälkeiset alennusmyynnit juuri sopivasti ;)
 
Minä olen ajatellut, etten hirveästi tee hankintoja. Neidin tavarat on kaikki tallella, joten se auttaa olennaisesti asiaa. Eikä se pienenä haittaa, vaikka käyttää "vääränvärisiä" vaatteita.

Ensimmäisessä raskaudessa en uskaltanut hankkia mitään. Sitten kun olin kertonut lähipiirille raskausuutisen, niin tavaroita alkoi tulla sieltä sun täältä. Yksi ystäväni tarjosi minulle lapsiensa "jäämistöä": sain kerralla yhdistelmävaunut, parvekevaunut, pinniksen, sitterin, 2 syöttötuolia, kylpyammeen ja tietysti jotain muutakin tarpeistoa. Töistä sain pari pussillista ihan pienen vaatteita. Serkuiltani olen saanut ja osittain pienellä rahalla lunastanut ajan myötä tosi paljon vaatteita. Turvakaukalo ostettiin käytettynä kaverilta ja toiselta kaverilta myöhemmin turvaistuin.

Jälkeenpäin ollaan saatu kolmannetkin, vähän tilavammat, rattaat. Se oli hyvä juttu, sillä ensimmäisten rattaitten koppaosa kävi yllättäen pieneksi tytölle jo ensimmäisenä syksynä, kun koppaan piti mahtua myös lämpöpussi. Koska molemmat rattaat oli Emmaljungaa, pystyttiin uusi isompi koppa vaihtamaan vanhan akseliston päälle. Siksi vaihdettiin, kun ensimmäisissä rattaissa oli ilmakumirenkaat ja ne on käytössä olleet paremmat kuin umpikumirenkaat.

Tässä sitten ihan viime viikolla meille tarjottiin ilmaiseksi käytetty pinnasänky, matkarattaat ja kaksi matkasänkyä. Otettiin vastaan, vaikka tilaa ei nyt olekkaan hirveästi. Meillä on ollut mun veljeltä lainassa matkarattaat, mutta kun ne on kuluvaa ja särkyvää tavaraa, niin ei niistä ylimääräisistä haittaakaan ole. Nyt on meillä sitten mummolassa hyvät rattaat, niin ei tarvii niitä sinne kuskailla ja kotona on normaalit rattaat ja parvekerattaat ja kahdet matkarattaat. Eli rattaissa löytyy:)

Mitä nyt on ostettu, niin Manduca. Se on ollut ihan käyttökelpoinen apuväline. Ihan pienä sitä ei vaan voinut käyttää, kun vauvan jalat ei taipuneet haralleen. Joskus 4 kk ikäisenä käyttö alkoi onnistua. Sama juttu oli ystäväni vauvalla, ei onnistunut ennen. Manduca on ollut kätevä paikoissa, mihin ei voi mennä vaunuilla, esim. jossain myyjäisissä ja retkeillessä.

Mitä aion ostaa, niin jonkin sellaisen kivan pienen kevyttoppahaalarin, missä vauvan voi sitten synnäriltä tuoda kotiin:). Meillä oli viimeksi sellainen 62cm haalari, ja vauva hukkui siihen, sitä ei tosin sitä haalaria sitten käytetty sen koommin. Viimeksi tietty oli kevät pitkällä jo, kun neiti syntyi huhtikuun lopussa. Nyt talvivauvalle tarvii omankokoisen haalarin.

Viimeksi otettiin äitiyspakkaus ja se oli kyllä hyvä juttu, kun siinä oli tarpeellisia juttuja. Sillä pärjäsi tosi pitkälle. Nyt en aio ottaa, kun entiset on tosiaan tallella. Sitäpaitsi minua ärsyttää jotkin vaatteet siinä uudessa pakkauksessa: esim. IvanaHelsinki-bodeja sai toissa talvena Sittarista vaippojen oston yhteydessä, joten niitä on jo aika monta....

Vaippoja pitää sitten lähemmin alkaa ostaa tarjouksesta, niitä kun sitten menee... Mutta ei tässä hirveesti ostettavaa taida muuten olla. Ai juu, rattaisiin pitää hankkia sellainen lauta, että neiti voi sillä sitten seisoa. Kyllä kai tuollainen miltei kolmivuotias sitten jo pärjää ilman rattaissa istumista...?
 
Takaisin
Top