Hankinnat vauvalle

Tein äsken hyvän löydön kirpparilta: Eisbärchenin kaukalopussi 15e :) Nehän on uutena tosi kalliita, ja huutonetissä kans osa...
 
Yhtenä hankintana tuli mieleen, että hommatkaapa sappisaippua! Tuli vaan siitä mieleen, kun juuri hankasin sillä esikoisen vaaleista pöksyistä nurmikon jäkiä pois ja käytännössä kaiken sain lähtemään, samoin kuin mustikkatahrat :) Jos joku ei siis kyseistä saippuaa tunne, niin se on semmonen palasaippua millä hangataan tahraa, huuhdellaan ja sit voi vielä pestä koneessa pesuaineella. Monessa paikassa sitä on kehuttu, ni päätin sitten iteki hommata semmosen, ku alko ärsyttää ettei ruoka- ym. tahrat lähteny vauvan vaatteista pesukoneessa.. Tai en tiiä oisko joku Vanishkin yhtä toimiva (käyttääkö joku sitä, onko hyvä tahranpoistaja?), mut halusin tommosen "luonnonmukaisen" jutun ja halpakin se vielä on :) Ostin Dr.Beckmannin version, mut sit on muitakin, esim. Sonett, en tiiä onko merkillä väliä mikä ois paras..
 
Minäkin liputan sappisaippuan puolesta. Itse käytän nestemäistä saippuaa, ostan sen Prismasta ja on toiminut kaikille tahroille. Meillä esikoinen oli refluksivauva ja oksenteli paljon, joten pyykinpesua riitti.

Rintapumpuista ehdoton suosikkini on Aventin käsikäyttöinen malli. Olen kokeillut monia eri pumppuja ja Avent on tosi tehokas ja hyvä pumppu. Olin mukana tekemässä imetysvideota perhevalmennuksia varten ja tuli sitäkin varten testattua niin sähkökäyttöisiä kuin manuaalisia pumppuja, mutta ei ole tullut vielä Aventin vertaista vastaan. Meillä käytettiin myös Aventin tuttipulloja, jotka on mielestäni tosi hyviä. Tosin meillä poika ei nirsoillut pullojen suhteen vaan joi muistakin pulloista. Pumppausta varten kannattaa ostaa maidonpakastuspusseja, ne on sopivan pieniä. Itse kirjoitin aina päälle, minä päivänä maito oli pumpattu ja paljonko sitä oli. Kannattaa pakastaa heti alusta alkaen, jos jossain vaiheessa maidon tulo vähenee. Käytin myös maidonkerääjää, kun imetin toisesta rinnasta, niin toinen suihkusi maitoa.

Yksi hyvä hankita on kosteussuoja vauvan sänkyyn. Ainakin aikaisemmin äitiyspakkauksessa tuli suoja, mutta niitä voi myös ostaa eri kokoisina. Sen kun laittaa lakanan alle, niin välttyy pahimmalta pyykkirumbalta, jos vauva pissaa vaipan ohi tai oksentelee sänkyyn. Ei mene sitten patja ja petari likaiseksi. Sellainen kannattaa laittaa myös omaan sänkyyn jo ennen laskettua aikaa. Itselläni meni lapsivedet yöllä ja sitä tuli todella reilusti, niin säästyipä ainakin patja. Ja imetin poikaa öisin sängyssä, niin se suoja suojasi myös maidolta ja pissalta.

Talvivauvoja ajatellen on kaukalopussi ehdoton. Itse ostin harmaan fleece-pussin Lastentarvikkeesta ja se on toiminut hyvin.

Mansikkainen
 
Ja vielä vaipparoskiksesta. Meillä on ulko-oven viereen viety ulos rottinkikori, jossa on muovipussi sisällä ja kansi päällä ja viemme vaipat aina sinne. Ei ole koskaan haisseet täällä sisällä eikä myöskään ulkona. Tämä on kätevä ratkaisu, jos asuu muualla kuin kerrostalossa. ;)

Mansikkainen
 
Juu, Aventin pumppu (käsikäyttöinen) on kyllä paras! :)
Ja kosteussuoja on hyvä vinkki myös. Itse ostin esikoiselle Eurokankaasta ison palan semmosta muovitettua ohutta kangasta, mikä oli ilmeisesti tarkotettu kestovaippojen ompeluun. Toinen puoli muovia ja toinen froteemaista kangasta. Piti ommella siitä semmonen "pussi" patjalle, mut en sit koskaan saanu aikaseks, ni nyt se on vaan ns. poikkilakanana lakanan alla ja hyvin pysyy niinkin. Eikä oo hiostanu (niinku ilmeisesti jotkut suojat tekee). Laitoin sen muovipinta ylöspäin ni eipähän mee se suojakaan märäksi vahingon sattuessa, riittää että jollain rätillä pyyhkii pisut/oksut siitä muovilta pois. Ei kyllä tullu mieleen laittaa omaan sänkyyn mitään suojaa, onneks esikoisen kanssa lapsivesi tuli vaan "tihkuttamalla" ni ei tullu hirveetä vesivahinkoa sänkyyn ;) Täytynee tällä kertaa muistaa jotain suojaa laittaa kun marraskuu lähestyy..:)
 


HEI mä just puhuin eilen miehelle, että me kyllä varmana laitetaan ulos siisti roskis ja sinne pussi. Ei olis kovin iso vaiva käydä heittää vaippa sinne haisemaan ja kämppä pysyis raikkaana :D


Siihen mies totesi söpösti :

" Mutta muista, että vauvaa ei saa jättää siksi aikaa yksin hoitotasolle." <33
 
Mulla oli esikoisen aikana lainassa Ainun rintapumppu, ja nyt huusin ittelleni semmosen huutonetistä, en ole pitäny huonona. Ja pakastin maitoa ihan minigrip-pusseihin.

Pittää itellekki käyä ostamassa tuommonen suoja sänkyyn, viiimeks nimittäin lorisi vedet sänkyyn ja ihan kunnolla :D. Kuitenki sitte siinä käy niin, että ne tulee jossain tyyliin kaupassa jos sängyssä on kerta suoja, mikä estää pahimmat vahingot patjalle :D.

Esikoisen kanssa meilä oli sisällä vaipparoskis alussa, kun sen joutu tyyliin kerran päivässä viedä, mutta sittemmin alettiin laittaan pissavaipat normiroskiin ja kakkavaipat eri roskiin, niin ollaan pietetty ulkona roskista, myös kerrostalossa :D. Tosin kesällä sen joutuu viä aika usein, ettei ala haisemaan. Voi kumpa saisin opetettua poitsun potalle/pöntölle ennen ko toinen syntyy.... tutista päästiinki jo eroon, onneksi :).
 
Meijä äiti osti käytettynä sen ainun pumpun meille, ni ei sitä voi palauttaa :( Ehkä se nyt oppis et mitää ei kande ostaa ennenku ku kysyy multa eka. Mut oli siin paketis kaikkee muutaki vauvasälää, et lähinnä kai se osti ittelleen sen paketin, ku hoitaa mun veljen lapsii aika usein. Mehä ollaan täysin sit ilman tukiverkostoo, ku meijän vauva syntyy, ku molempien vanhemmat asuu monen sadan kilsan päässä.. vähä kyl harmittaa ja jännittääki, mut kylläpä monet yyhootki selviää ilman apua ni kai meki :) No eniwei siin paketis oli myös se ainun pumppu, ni aiko antaa mulle. Taidan kuiteski ostaa sen aventin jossain vaiheessa, ku oon kuullu et se on satakertaa parempi :)
 
Muuton yhteydessä tuli anopin kanssa puheeksi, että hän haluais hankkia meille kunnollisen hoitotason lastenhuoneeseen. Kun meillä ei oikein oo tilaa vauvaan vaatteille ja muille, niin sanoin hankkivani senkin niille, mut anoppi oli sitä mieltä, että niissä hoitotasoissa on hyvät sailytystilat. Nyt siis kyselisin, että olisko joku jo perehtyny hoitotaso-asiaan? Nyt saa siis olla hyvä ja kallis, oikein semonen unelmien täyttymys, kerta anoppi haluaa sen meille hankkia! :D
 
Mäki haluisin sen hoitopöydän/tason, mut ku meille ei mahu :( hyvä et saadaan pinnasänky mahtuun makkariin :S Ostan makkarin tv:n alle jonkun lipaston ni sinne sit menee ainaki vauvan vaatteet, meilläku ei oo vaatekaappeja ku pari kpl ja ne on meijän vaatteille.
Mietin sellast hoitoalustaa sit pyykinpesukoneen päälle, et sellanen tietty varmaan toimis.. meil on kyllä päältätäytettävä kone, et vähä se hoitoalusta menis reunoilta yli ja se nousis ylöspäin ku ne napit on sit sen hoitoalustan alla, mut ei kai se haittais.. kuitenki se varmaan iha tukevasti siinä pysyis.  
 
Kävin kiertelemässä vähän kirppareita sunnuntain ratoksi ja pienelle tuli ostettua vaatteita jonkin verran. Aika monet maksoi 0,50-1€, parista tosi hyvä kuntoisesta ja kivemmasta maksoin sitten 4€. Täällä puhuttiin siitä pienestä toppahaalarista niin sellainen olisi myös ollut tarjolla, mutta jätin ottamatta ja nyt mietityttää. Olisi maksanut 8€, tuntui jotenkin paljolta kaiken 1€-hintojen keskellä, mutta kaipa ne uutena maksaa ihan järkyn paljon, joten olisi varmaan ollut ihan hyvä ostos.

Eilen näin myös yhtä kaveria, jolla on 4- ja 2-vuotiaat pojat, ja lupasi rintapumpun lainaan. Jee, jotain saan siis kuitenkin lainattuakin, vaikka pelkäsin vähän, että kun lähipiirissä on niin paljon pieniä niin ei löydy lainaajia.
 
Mä kiertelin viime viikolla lastentarvike liikkeis, ni 56cm toppapuku makso 54e.. jäi kauppaan.. Saan ilmeisesti kaverilta koon 56 toppapuvun, se on kyllä vaaleensininen, mut kai se menee sen pari kk oli kyseessä tyttö tai poika, ja vaikka vannoin etten sinisen sävyistä osta yhtäkään vaatekappaletta :D Samoin saan serkulta ammeen ja potan ja sit vara yhdistelmävaunut, eli ne jää sit mummolavaunuiksi.. Ovat kuulema kunnoltaan niin hyvät et menee ihan ykkösvaunuinakin, mut jätän ne porukoilleni, kun meil on jo vaunut ja eipä tarvi 600km kuljettaa omia vaunuja kun mennää käymään porukoillani :)

 
Mä olen selaillut huuto.netistä ja tori.fistä vauvanvaatteia ja aika halvalla sieltäkin oon saanu vaatteita vaikka niihin on tullu postikulut 1-2e päälle, yleensä tosin oon sitten saanut ostettua useamman vaatteen samalta myyjältä. Mä olen miettinyt kanssa hommaavani tuon lämpöpussin, vielä en o sitä ostanu mutta varmaan se tuo eisbärchenin pussi sitten tulee olemaan. Joku jolla on kokemusta tuosta lämpöpussista niin osaatteko sanoa millasissa vaatteissa vauva laitetaan talvella sinne pussiin ja ootteko peitelly sitä pussia sitten vielä jotenki jos laittaa vauvan ulos vaunuihin nukkumaan? Entä sitten semmoinen rintareppu, onkohan siitä talvella niin paljoa hyötyä kun esim kesällä? Me muutettiin vasta kolmioon joten vauvalle on onneksi oma huone minne mahtuu hoitopöytä, pinnasänky sekä jonkunlainen laatikosto vauvan vaatteille. Tosin luulen että vauva tulee nukkumaan meidän kanssa yöt ainakin aluksi kantokopassa tms mutta muut unet vauva tulee kyllä nukkumaan omassa huoneessa. Olen miettinyt myös semmoista keinusänkyä minkä saa vaikka kattoon kiinni jos ei ole lattiatilaa, nimeä en nyt muista mutta se olis aika kätevä kun meidän huoneeseen ei pinnasänkyä mahdu niin vauva voisi nukkua ns. omassa sängyssä mun vieressä kun vauvan sänkyyn ottaminen on jotenkin vieras ajatus kun pelkään että sille sitten käy jotain vaikka oonkin tosi herkkäuninen. Meinaatteko te muut yrittää nukuttaa vauvan alusta alkaen omaan huoneeseen vai kuinka?
 
Ihan omaan huoneeseen nukuttaminen on varmaan mahdoton ajatus, jos vauva meinaa herääkin esim. 6 krt yössä niin nouse siinä sitten joka kerta toiselle puolelle kämppää syöttämään ja hyssyttelemään...? Me ajateltiin kyllä että vauva saa nukkua omassa pinniksessään mutta laitetaan se meidän sängyn viereen ihan kiinni. Siitä on sitten hyvä nostaa vauva vierelle esim. syömään. Pitää vaan miettiä miten nuo huonekalut asetellaan kun vaikka meillä on iso kolmio niin esim. makkari on niin huonosti suunniteltu! On ikkunaa kahdella seinällä, sitten vaatehuone ja vielä ovikin... Eli miten päin pistää kamat että vauva ei joudu vetoisan ikkunan viereen mutta kulku huoneessa onnistuu ja ovet aukeaa jne... Mies saa tod. näk. nostella huonekaluja ees taas sit kun saadaan pinnis hankittua :D
 
Veikkaisin, että menee nukkumiset samala tavala ko esikoisen kanssa, eli ekan syötön jälkeen nukkuu koko yön vieressä, ko mamma nukahtaa.. Pinnikseen siis yritetään saada kuitenki nukkumaan :).
 
Meillä on kaksio, niin omaan huoneeseen vauvaa ei kyllä saa ekan vuoden aikana. Mut vaikka oliskin isompi kämppä, niin ei välttämättä silti sais sitä vielä vuodessa omaan huoneeseensa, nähty on kaveriperheessä tämä. Muutetaan ens vuoden joulukuussa/sen jälkeen tästä pois ja sitten siellä uudessa kodissa alkaa lapsella totuttelu omaan huoneeseen ja ihan yksin nukkumiseen. Jos olis nyt jo kolmio tms, niin alle vuoden ikäisenä yritettäisiin ehkä jo saada omaan huoneeseensa, riippuen siitä minkälainen yöherääjä se sitten olisi jne.

Meillä on muuten nyt kaukalokin hankittu! Tai se on tulossa siis. Vauva-lehden tilaajalahjana oli Brion kaukalo ja se tulee meille sitten jossain vaiheessa. Kaikki isommat jutut siis hoidettu ja nyt EN OSTA mitään juttuja ellei tositositosi halvalla osu eteen jossain. Aion pyytää babyshower-lahjoiksi puuttuvia juttuja ja se mitä jää saamatta käydään sitten ostamassa itse.
 
Itsekään en ois kyllä voinu nukuttaa meiän tylleröä omassa huoneessa, koska olin muutenki niin puolikuollut kun piti nousta yöllä ottamaan tissille, että en todellakaan ois pystyny toiseen huoneeseen lähtemään vauvaa hoitamaan :D Helpompaa kyllä kun pinnis on siinä vieressä niin saa vaavin tissille sänkyyn. Monesti minäkin nukahdin imetyksen aikana, etenkin juuri alussa kun vauva kuitenkin syö tooooosi kauan ni eihän siinä ite jaksa hereillä pysyä ;) Nyt kun esikoinen on yli 1v ja toinen tulossa, ollaan vihdoin siirtämässä tyttö omaan huoneeseen jotta uusi tulokas saadaan meidän viereen. Ei aiemmin haluttu siirtoa edes yrittää, koska vaikka yösyötöt onkin loppunu jo aikaa sitten, itkee esikoinen edelleen mm. tutin perään eli joinakin öinä pitää kuitenkin useammankin kerran nousta etsimään tuttia. Olisi tarkoitus myös vierottaa tutti pois, jotta ainakin se tutin perään itkeminen öisin loppuisi ja kenties silloin nukkuisi yötkin paremmin....

Ja rintareppu oli meillä jossain vaiheessa aika kovassa käytössä, koska yhteen aikaan oli vaihe, ettei tyttö nukahtanut muutakuin liikkeessä..! Eli kyllä siinä kädet äkkiä väsyi jos piti kulkea vauva kainalossa ympäri kämppää tai heijata sitä uneen. Oli helpompaa laittaa rintareppuun ja sitten lompsia asuntoa edestakas tai muuten vain heilua paikoillaan istuen/seisten :D Oikein kätevä. Ja sai kädet vapaaksi ni pystyi itsekin jotain tekemään, esim. syömään&juomaan. Sitten kun nukahti kunnolla, piti vaan varovasti saada se laskettua johonkin sohvalle ja pujotella irti siitä repusta... Jonkun verran käytettiin sitä myös hereillä oloaikana silloin, kun oli kova sylin kaipuu eli oli itkemättä vain sylissä. Mies esim. antoi mun mennä lepäämään ja otti itse vauvan rintareppuun ja puuhaili sitten vauva sylissään jotain kotiaskareita - se se vasta oli ihanaa kun sai itse levätä ja toinen hoiti sekä kodin että vauvan..! :D
 
Meillä esikoinen nukkui noin vuoden ikään samassa huoneessa, sitten siirrettiin omaan huoneeseen. Se oli sopiva ikä, kun ei enää yöllä heräillyt syömään ja muutenkin sai sitten rauhallisemman unen kun ei tarvinnut meidän pyörimistä kuunnella. Välillä heräilee yöllä ja täytyy tuttia laittaa suuhun kun ei aina itse sitä löydä tai on tippunut lattialle. Tutin kanssa olenkin miettinyt miten siitä pääsisi eroon. Joko viimeistään kuukauden kuluessa tai sitten suosiolla odotetaan sen yli kun vauva on syntynyt ja esikoinen siihen tottunut. Katsotaan miten menee, poika täyttää syksyllä kaksi vuotta. :) Tutti meillä vain päikkäreillä ja yöllä käytössä. Toisen kanssa olen nukkumisjärjestelyn kanssa ajatellut toimia samoin. Eli alkuun meidän makkariin ja jos ei ole kovin herkkäuninen niin varmaankin taas vuoden ikään nukutaan samassa huoneessa. Meilläkin vauva jäi yleensä eka syötön jälkeen viereen nukkumaan kun tosiaan itsekkin nukahdin. :) Olisi alussa ollut hirmu rankkaa rankkaa ravata toisessa huoneessa, kun vauva heräili usein. Samoin itse tarkistelin monta kertaa yössä että pieni hengittää. Oli jotenkin turvallisempaa pitää vauva lähellä sekä minulle että vauvalle. :)
 
Meijän esikoinen nukkui alusta saakka omassa huoneessaan, omassa sängyssään. Päätettiin se jo heti kun ruvettiin vauvaa oottamaan :). Se järjestely kävi meille, koska vauva oli pullolapsi, eli ei tississä kiinni ja miehen kans syötettiin vauvaa vuoroöin.

Tämän tulokkaan kohalla sit onkin vielä vähän epäselvää miten nukkumisjärjestelyt tehään. Huonetta ei omaa tälle ole, eikä varmaan ihan lähivuosina saada järjestymäänkään..mut jossain vaiheessa saa nukkua veljensä kanssa samassa huoneessa. Aluksi varmaan laitetaan pinnis meidän makkariin, mahollisimman kauas meijän sängystä. Ja heti kun mahdollista, laitetaan samaan kämppään isoveljen kanssa.
 
Meil nukkuu vauva olosuhteiden pakosta samassa huoneessa, kun meillei oo ku kaksio.. Meidän sänkyymme en "opeta" eli meillei vauva/lapsi tule nukkumaan vähän isompanakaan vanhempien väliin missään tilanteessa. Siinä kärsii omat unet niin paljon jos joku on pyörimässä välissä.  
 
Takaisin
Top