Hankinnat vauvalle

Meil ei oikein mies innostunu tuosta pumppaus-asiasta.. totesi et enhän mää oo koskaan kuitenkaan missään niin kauan et se vauva pitäs heti kuukauden ikäsenä opettaa tissin lisäks myös pullolle... Ku sano et eihän mul salilla mee ku max 2h, sit jos syötän just ennen lähtöö ni pärjää sen aikaa.. Hmm.. no totta tuokin. Jotenki itestä kuitenki tuntuu et onhan se hyvä opettaa myös sille pullolle, jos tulee jotain et haluu mennä vaik kaupungille shoppaileen päiväks, tai ryyppäämään tms... ni sit pumppaa jääkaappiin valmiiks maitoo ni sielt voi antaa sit, ku äitee oo paikalla.
 
Mä sanoisin kyllä tohon pumppausjuttuun, että ihan miten ÄIDISTÄ parhaalta tuntuu. Täytyyhän lapsi voida jättää vaikka iskän hoitoon 2h pidemmäks aikaa joskus kuitenkin. Mene ohi tän keskustelun, mut me kyllä ollaan varmaan kaikki aika moderneja vanhempia, että isät osallistuu lapsenhoitoon ja päästää ne äiditkin liikenteeseen joskus ilman vauvaa. Ettei tarvi olla niin sidottuna lapseen kun joskus vielä meidän vanhempien aikana varmaan oltiin. Ja meillä myös mies haluaa syöttää vauvaa, on sen sanonut joskus kun puhuttu vauvanhoidosta, niin kyllä meillä opetetaan pullosta syömään jossain vaiheessa.

Äh, unohdin eilen kiireessä tsekata sen kaukalopussin koon. Ja ehkä kyselen vielä ensin, että löytyykö yhden ystävän kaappien kätköistä joku toppapuku ihan pienelle. Tuskin, kun hänellä on kesälapsia.
 
Niimpä. Mää luulen et täs on joku muu juttu, ehkä sitä jännittää vielä ajatella et jäis kaksin vauvan kaa ja sen vastuulle jäis ruokkiminen :D
 
Voi olla :D mä kun sanoin yks päivä miehelle, että päästät sitten kans mut jumppaan jne, niin sanoi että tottakai päästää ja mielellään on hetken beibin kanssa kaksin ja itsestäänselvää muutenkin, että opettelee kaiken tekemään, niin mä saan levätä joskus ja isukki viettää laatuaikaa lapsensa kanssa :)
 
Meillä oli 62 cm toppahaalari pojalle ja vasta tammikuun jälkeen tais olla vasta hyvä. Niissä on tosi iso mitoitus, ainakin Reimalla ja Lassiella. Me jouduttiin siis ostamaan 56 toppis, mutta tulipa sitäkin sitten käytettyä monta kuukautta. Niin ja tuo meidän poitsu on syntynyt siis lokakuun puolivälissä, eli sikäli ihan vertailukelpoinen tapaus. :)

Piti tosta pumppaamisesta kanssa sanoa, että vauvoillahan ei ole mitään rytmiä, että tasan kahden tunnin välein söisivät, joten onhan se hyvä pumpata maitoa jemmaan jos itse lähtee pois. Vaikka vaan tunniksikin. Meillä poika oppi väkisinkin pullolle, kun ei musta tarpeeksi maitoa koskaan tullut, mutta huomattiin, että pulloissa oli hirveesti eroja, että mitkäs kelpas ja mitkä ei. 
 
Oli pakko tulla kommentoimaan vielä tuota pumppaamisjuttua. Useinhan asiat ei mee niinku elokuvissa et ku vauva syntyy niin se samantien tyrkätään tissille ja se alkaa onnellisena imeä. Voi käydä niinku HP86 kirjoitti et vauveli voi joutua teholle tai sitten ihan vaan lastenosastolle ku syntyy. Meillä poitsu oli ekat 9 päivää lastenosastolla ja maidonnousuun ei ois ollut minkäänlaista mahdollisuutta jos mulla ei ois ollu kotona sähköistä rintapumppua. Toi et vauva joutuu alkuun lastenosastolle on loppujen lopuksi melko yleistäkin, monesti syynä on alhaiset verensokerit tai jokin tulehdus (meillä molemmat). Mä sain vauvan tissille ekaa kertaa ku se oli 4 päivän ikäinen. Sit ku poitsu pääsi kotiin niin eihän se millään suostunu syömään tissiä ku oli pulloon tottunu. 3 viikkoa taisteltiin asian kanssa (jo olin luovuttaa noin 100 kertaa koko touhun), kunnes yks kaks se homma alko luistaan ja siitä viikon päästä ei pullo enää kelvannu ollenkaan. Joka tapauksessa se rintapumppu oli meillä imetyksen pelastus. Niin ja pakko mainita vielä sen verran et en tosiaan oo mikään imetyksen fanaattinen puolesta puhuja vaan suoraan sanoen en koskaan mitenkään "nauttinu" siitä vaan helppoahan se tavallaan oli. Noh mut toinen tilannehan voi olla myös se mitä monella kuulee et kun se maito alussa nousee niin sitä kanssa tulee niin paljon et vauva ei millään jaksa ja pysty syömään kaikkea. Myös tällöin se rintapumppu voi olla isoapu et selviää ilman rintatulehdusta ja sitä pakottavaa tuskaa. Kuitenkin oon sitä mieltä et jos tuota pumppua ei mistään saa halvemmalla tai lainaan tms. Niin varmaan kanstii odottaa et vauva syntyy ja sit katsoa tarviiko sitä vai ei ja jos käyttöä on vähänkään enemmän niin se sähköinen versio on ehdottomasti parempi!

Pulloista: Meillähän tosiaan kävi sit niin et ku poitsu oppi tissille niin pullo ei tahtonu kelvata. Jouduttiin ostaan varmaan 10 eri merkkiä ennenku löyty sellanen joka kelpas edes vähän. Toi oli meillä Mam anti colic-pullo. Sit ku poitsu 7,5 kk:n iässä päätti et enää ei sit tissi kelpaakkaan (lopetti tissittelyn ku seinään) niin eihän noi pullot kevannu vaan sit kelpas vaan Ainun ihan perustutti ja pullo. Et meillä näin "helppo" tapaus. :)

Vaipparoskiksestakin täällä on ollu kovasti puhetta. Meillä oli vaan ikean tavisroskis jossa oli suhteellisen tiivis kansi ja se piti melko hyvin hajut. Tutulla oli ihan vaan tavallinen ämpäri, johon tuli tiivis kansi. Sekin oli halpa ratkaisu ja piti hajut hyvin. Tässä siis muutama hyvä vaihtoehto, jos ei raski sitä oikeaa vaipparoskista hankkia (mikä varmasti on kanssa tosi hyvä keksintö).

Hankinnoista vielä sen verran et meilläkin on toi kaukalopussi hankinnassa. Esikoisesta jo sitä mietin ja jälkikäteen harmitti ku sitä ei tullu ostettua ajoissa. Esikoinen on syntynyt lokakuussa. Meillä oli Reiman 62 cm toppapuku, jossa oli molemmille puolille vetoketjut alas asti ja sitä käytin vähän kaukalopussin tapaan, eli pujotin kaukalonvyöt haalarin alle, jolloin esim. pitkällä automatkalla oli helppo vaan haalari avata. Silti varmaan se oikea pussi on sata kertaa kätevämpi. Sit imetystyynyn ostoa oon kanssa miettiny. Meillä viimeksi oli lainassa kaverilta sellanen jossa oli styroxtäyte ja siitä en hirveesti tykänny. Ärsytti se kahina ja tuntu et koskaan sitä ei saa sillai ku pitäis. Nyt ajattelin et satsaisin sellaseen laadukkaampaan joss on kunnon täyte. Tosiaan ku kuitenkin tällä kertaa toi hankintojen lista on niin paljon lyhyempi niin vois raskia sellasen hommata.

Ai niin ja itselle aioin hankkia nyt raskausaikana (varmaan heti rakenneultran jälkeen) sen bolakorun (vai mikä sen nimi onkaan). Jo esikoisesta sen oisin halunnut mut silloin se jäi. Nyt sen haluan! :)
 
Vau. Täältä saa ihanasti ideoita ja muistutuksia mitä kannattaa ehkä miettiä!

Näistä kantoliinoista kuitenkin vielä. Pepa ja muut kantoliinan käyttäjät: Millainen kantoliina sinulla on? Millaisen kantoliinan suosittelet?

Minä ainakin haluaisin yrittää käyttää sitä kun siinä on ymmärtääkseni enemmän vaihtoehtoja kuin kantorepun kaa ja tulee halvemmaksikin. Löysin tällaisen sivun

http://www.kantoliinakanava.fi/

josta päättelen että kudottu liina on ehkä monipuolisin? Onko jollakulla kokemuksia?
 
Mulla on trikooliina. Se on aika hyvä aloittelijalle. Ite oon tykänny siitä mutta se sopii parhaiten alle vuoden ikäisen kanteluun. Sitä isompaa jos haluaa vielä kanniskella niin joku tukevampi varmaan on parempi. Oon miettiny että voisin tuon trikooliinan lisäksi hankkia kudotun liinan niin voisi kantaa isompaa lasta vielä selässä sitten kun tuossa edessä kantaminen alkaa käymään hankalaksi :) Näin tässä juuri bussissa eräänä päivänä kun yhdellä naisella oli arviolta n. 1,5v ikäinen lapsi selässä ja näytti tosi kätevältä että haluun myös kokeilla :D
Oon tuota kakkosta kantanu n. 1vuotiaana vielä lonkalla tuon trikooliinan kanssa, mutta en usko että enää tuo 2v siinä pysyis, se kun joustaa liikaa.. Toi kudottu liina olis siihen sitten taas ihan passeli.
Uusimmassa Vauva - lehdessä oli juuri jotain juttua liinoista ja linkki mistä voi käydä katsomassa liinan sidonta ohjeita : http://www.vauva.fi/kantoliina.
Ja youtubesta löytyy myös jos englantia ymmärtää ;) Taitaa sieltä suomeksikin löytyä jotain..
 
Onko kellään kokemusta Koala-riippumatosta? Sen saisi nyt vauva-lehden tilaajalahjana, jos tilaa lehden ystävälle. Muo alkoi hirveästi houkuttamaan ehkä siis enemmän lehden tilaus, mutta kaikki bonuslahjat ovat tervetulleita=) en kuitenkaan haluaisi mitään turhaa kapistusta nurkkiin pyörimään. Lähinnä ajattelin tuota riippumatto mummolavierailuille tms.
 
Meillä on nyt hankittuna vaunut, kaukalo+isofix sekä sänky kaikkine tarvikkeineen. Mies vähän innostui tuolla sänkykaupoilla ja mukaan lähti sit sängyn, patjan ja reunapehmusteen lisäksi vielä huopa ja pussilakanasetti. Kaiken piti olla samaa sarjaa, et on sit niin yhtenäistä alkuun :D Minä kyllä halusin tuon reunapehmusteen, kun ostettiin ihan pinnasänky ja mies sit huomas nuo loput jutut mitkä oli samaa sarjaa :)
Myös vaatteita on tullut pikkuhiljaa hankittua, ihan vaan pelkästään bodyja ja parit housut. Kaikki on semmosia mitkä käy molemmille, kun vielä ei voi ostaa vaaleanpunaista tai -sinistä. Jospa sitä parin viikon päästä olisi jo viisaampi ;)
 
Voi mä en ole ostanut vielä oikeastaan mitään! :( 
Paitsi kirpparilta yhden kietaisunutun ja yöpuvun, molemmat valkoisia kun ei tiedä kumpi olisi tulossa... Miehelle kun yritin sanoa että voisko jotain hankkia niin "mikäs kiire tässä on, eikös sitten syksyllä ehdi..." Joo ehtii varmaan mutta mun kaupassa kiertely saattaa olla hiukan hankalampaa siinä syys-/lokakuussa...
 
Mie vannoin, että meille ei hankita yhden yhtä vauvatavaraa ennen elokuuta, kun on vielä muutto edessä, mut kuinkas sitten kävikään... :D Meillä on nyt turvakaukalo ja siihen sopivat matkarattaat (Graco) ja vaunutkin on ostettu (Emmaljungan classicit citykopalla).... Mutta kun tässä nyt kävi niinkin perinteisesti, että sattui löytymään hyvkuntoista käytettyä tavaraa joko lähialueelta tai muuten kätevästi ja sopivaan hintaan. :) Eli ei voinut tehdä muuta kuin ostaa.

Mies on kovasti yrittänyt toppuutella miun huuto.netissä surffailua (kohta on varmaan koneella joku esto :D). Mut omasta mielestäni oon tehny hyviä ja järkeviä pitkän tähtäimen hankintoja. Kyllä se mieskin sen jo pitkin hampain myöntää :). Mut yhtään uutta tavaraa kaupasta tai vaatetta ei meille tule ennenkun on muutettu ja tavaroille on joku paikka :D. Tavarat ei kaupasta lopu vielä syyskuuhunkaan mennessä. Toki on järkevää ennakoida, jos alkaa tuntua, että on hankala liikkua, itselläni vielä suht pieni maha ja muutenkin vointi hyvä (koputan puuta).
 
etuli: ostitko nuo emmaljungan classicit uusina vai käytettyinä? Mitä maksoit? Mä olen jotenkin kallistumassa niihin kun tuntuu että ne city crossit on kamalan matalat ja se kankainen kori ei oikein innosta... Me saatais citykoppa viel lainaan ystävältä niin ei tarttis hankkia kuin se ratasosa :)
 
Vilukissa ostin käytettynä. Kolme vuotta vanhat 2009 tammikuussa syntyneelle vauvalle ostetut, mut vaan 6kk käytössä olleet (olivat sitten hankkineet scooterit). Oli huuto.netissä myynnissä osta heti 400€, mut tinkasin hinnan 370€, kun ystäväni tuo vaunut mulle. Ja siis hintaan sisältyy se citykoppa. Niissä oli siis harvinaista kyllä postitus vaihtoehto... En olis kuitenkaan rohjennut niitä ehkä matkahuollon kautta kuljetuttaa, aika hyvin olisi saanut pakata. Ja oli kyllä tuuria! Huuto.netissä on vähemmän noita classiceja (ainakin muutaman viikon selailun perusteella), kuin esim. duo edgeä... Uutena olisi täällä maksaneet 515 pelkät vaunut. Kuulemma tosin heinäkuussa "tarjouksessa" hitusen alta 500€... Ja siis kun täällä Joensuussa asutaan, niin täällä vähän huonosti liikkuu noita käytettyjä... Tai ainakin vähemmän, kuin pk-seudulla...
 
Katsoin samaa, eli että jostain syystä niitä classiceja on vähemmän käytettynä myynnissä, en sitten tiedä miksi. Käydään todennäköisesti viikonloppuna miehen kanssa liikkeissä hiukan työntelemässä eri emmaljungia niin tiedetään sitten mitä mallia ryhdytään metsästämään netistä :)
 
Minulla iski epätoivo :( tulin tänne porukoille ja en ees osannu kasata niitä yhistelmävaunuja, ku oli kasaan taitettu. En osaa vittu mitään. Ja turvakaulaloa en osaa irrottaa telakasta.. pitää mennä lastentarvikeliikkeestä kysyyn mite se lähtee irti.. äitikää ei muista, vaik ite oli kattomassa mite se napsautetaan irti.. Sit sain kassillisen jotain tuttipulloja, ja äiti sano et tuttiosat pitää sit ostaa uudet, no mistähän semmosiaki ostetaan.. Hitto oon käsi kaikkien vauvajuttujen kaa. Olikohan tää sittekää iha fiksu ajatus, ei kaikista oo äideiksi :( 
 
Noh noh ddrops ota rauhassa vaan :) Nuo epätoivon tunteet on iha normaaleja. Ei kaikkea voi osata heti ekalla yrittämällä. Ei kukaan synny äidiksi. Äidiksi kasvetaan. Ei tässä ole mikään hätä :) Neuvoja voi kysyä ja apua saa. Tutti pullon päitä saa ostettua ihan joistain isoista marketeista citymarket prisma ym vaikka verkkokaupasta. Niissä pulloissa varmaan näkyy mitä merkkiä ne on? Sillä kun googlettaa nii varmasti löytyy. Ja jos ei ole merkkiä näkyvillä niin voi aina mennä esim vauva liikkeeseen kysymään jos siellä joku tunnistais muodon.
Ja nuo rattaat on aika yleinen ihmetyksen aihe aina kun ostaa uudet. Ihan ns "kokeneillekkin" vanhemmille. Veljelläni oli aina joka kerta taistelut uusien kanssa et miten sitä nyt sai makuu ja istuma asentoo jne. Rauhassa tutkii nii kyl sen jossai vaihees hoksaa :) Varmasti susta tulee hyvä äiti! Meistä kaikista tulee!
 
Juu tuskin se hyvän äitiyden mitta on se että osaako laittaa rattaat kasaan vai ei :) Mulle on tulossa kolmas enkä mä edelleenkään muista miten noi meidän kärryt menee kasaan tai että miten ne saa takaisin pystyyn, tosin meidän ei tarvii niitä kauheen usein laittaakaan matalaks kun ei meillä oo autoa.

Kyllä noi kaikki jutut oppii sitten ajan kanssa, turha niistä on murhetta ottaa vielä tässä vaiheessa :)
 
Kun tässä talvivauvaa ollaan saamassa, niin:
Itse halusin hommata lämpöpussin(Eisbärchen), mikä sopii meidän turvakaukaloon, koska pienen talvivauvan kanssa on varmasti helpompaa, kun voi vaan laittaa sisävaatteissa pussiin ja lähteä matkaan. Lisäksi vastasyntyneet liikkuvat vähän ja ovat kapalomaisissa kääreissä tyytyväisiä, niin ajattelin että lämpöpussi on varmasti toimiva ja tarpeellinen :)
Ja 50/56 vaatteita ei kannata yltiöpäisesti hommata, niitä kaikki kuitenkin tuo tullessaan vauvaa katsomaan :D
 
Tuo lämpöpussi on tosiaan aika ehdoton! Etenkin, kun mekin tehdään pitkää reissua vähän väliä, kun mies on kotoisin muualta päin Suomea, niin talvella on kiva laittaa vauva lämpöpussiin ja kaukaloon ja sitten kun auto on mukavasti lämmennyt, niin eikun lämpöpussista vetoketju auki. Mä ite ostin tuon aikanaan ihan vahingossa: olin ostamassa käytettynä leikkimattoa, niin myyjä kysyi, että olisko tarvetta lämpöpussille. Hetken siinä emmin ja ajattelin, että äh, oli käyttöä tai ei, niin otetaan sekin. Ja nyt on sitten toinen käyttäjä pussille jo tulossa... :)

Meillä taas meni niin päin, että kaikki ostivat vaatteita lahjaksi koossa 62-68, joten niitä jäi paljon käyttämättäkin, kun taas noita 50-56 cm sai pestä jatkuvasti koneessa, kun niitä oli kuitenkin loppujen lopuksi aika vähän. Eli tällä kertaa meinaan hakea näitä pieniä vaatteita lisää. :)
 
Takaisin
Top