Hankinnat vauvalle

Minusta sitteri on kyllä ihan ehdoton hankinta ja siinä voi pitää vastasyntynyttäkin, kunhan vain pitää makuuasennossa. Se helpottaa niin paljon esim. suihkussa käymistä, kun vauva voi katsella äitiä. Meillä esikoinen viihtyi tosi hyvin sitterissä, vaikka pidin häntä kyllä heti syntymästä alkaen myös kovalla lattiallakin.

Sterilointikonetta en ole kokenut tarpeelliseksi, sillä pullot ja tutit keittää tosi nopeasti ja ei niitä joka päivä tarvitse keittää. Meidän neuvolan täti sanoi, että riittää, kun huuhtelee päivittäin ja sitten kerran viikossa keittää ja meillä ainakin toimi tämä eikä vatsatauteja yms. ole ollut.

Mun pitäisi löytää vielä pienelle talvihaalari, sillä meillä on esikoisen jäljiltä vain äippäpakkauksen puku, joka on kyllä liian iso nyt alkutalvena. Ehkä tällä viikolla teen kirpparikierroksen ja etsin puvun.

Me ostettiin myös jo vaippoja valmiiksi, korvike ja tutit vielä puuttuvat, mut eiköhän nekin ehditä vielä ajoissa hankkia.

Mansikkainen
 
Heh, sama juttu kun sulla onnekas10, melkeen vois kolmoset vaatettaa tällä vaatemäärällä tai vähintään kaksoset :D noh, just tän takia yritän pysyä poissa niiltä kirpuilta loppuajan!

Pullojen sterilointilaitetta ei meillekään tule. Keittäen vaan, onpahan yks turhake vähemmän kaapissa. Sitteriä ei varmaan oltais etukäteen hankittu ellei olis kaverilta saatu 15eurolla tosi vähän käytettyä kolmenkympin sitteriä. Kyllä sille varmaan käyttöä tulee ihan kiitettävästi ja toivottavasti vauva viihtyy myös ihan lattialla köllöttelemässä. Lattialla makoilua varten meillä on hankittuna pari vilttiä ja la sain kaverin äidiltä hänen meille tekemän täkin tähän tarkotukseen :) Tää nyt ei taas aiheeseen liity, mut toivottavasti vauva tosiaan viihtyy lattialla ja sitterissä ettei koko ajan tarvii sylissä olla.
 
On kyl vaikeeta valita imetysliiveihin oikeaa kokoa, varsinkin jos on tälleen tosi paljon turvotusta :( Se kumminkin sit häviää niin voikin käydä niin että liivit ei ole enää napakat päällä. Mutta sain parit liivit tutulta käytettynä ja meen varmaan sit vauvan tulon jälkeen vasta ostamaan ihan uusia kaupasta, koetan pärjäillä siihen asti noilla saaduilla :)
 
Noista rintapumpuista. Ootteko ostaneet/käyttäneet sähkö- vai käsikäyttöisiä? Eilen kirpparilla kierrellessä ois ollu Ainua ja Aventia käsikäyttöisenä tarjolla 13-20€. Ja kumpikahan nyt olis järkevämpi ostos? Kyllä miekin oon aatellu, että pumppua varmaan tarvitsen, mut onko perusteluja, miks pitäs olla sähkökäyttöinen? Ne on kuitenkin niin paljon kalliimpia, enkä näin äkkiseltään itse keksi, miks se sähköinen olis NIIN paljon manuaalista kätevämpi...
 
Sen mitä oon kuullu, niin sähkökäyttönen on parempi jos on hirveesti käyttööä pumpulle, mut vähäisessä käytössä käsikäyttönen riittää. Tehokkaampia varmasti noi sähkökäyttöset. Mä hommaan sen vaan jos on tarve, mut nyt on toi käsikäyttöinen.

Kaverilta sain vähän lisää vauvajuttuja, mm. korviketta, sinkkivoiteen ja kertishoitoalustoja yms. mitä he ei tarvii. Ja sorruinpa ostamaan hoitolaukun, mut kun se oli alle kympin :D Ja hieno on, tummanruskea Brion laukku. Kehtaa ukko käyttää sitä kanssa. Kävin kirpparilla pyörähtämässä ja sieltä tarttu mukaan pari euron vaatetta, käyttämätön kestovaippa ja 3kpl muovisia autoja.
 
Mulla itellä on käsikäyttöinen pumppu mut jos samanlailla maito nousee ku muidenki aikana nii kyl mä taidan ostaa sen sähkökäyttösen.. meinaan että oon sellanen suihkutissi ollu aikasemmissa että käyttöö kyl pumpulle on.. :D
 
Aventin käsikäyttönen pumppu on kyllä paras :) Sen ostin lueskeltuani vinkkejä esikoista odottaessa ja ei kaduta. Vaikka onkin käsikäyttönen, niin on silti helppo käyttää, ei pidä ääntä ja ei satu. Jos pumppaaminen sattui, siitä tiesi että rinta ei ole laitteessa "oikein".

Ja sillon ku itellä oli "suihkutissit" ja maitoa tuli eniten, oli käsikäyttönen pumppu silti riittävä, koska sillon pullot täytty melkein kuin itsekseen - ei paljon pumppailla tarvinnu ku maito vaan valu/suihkus pulloon :D Ja toisaalta sillon ku tissit on ihan pinkeenä maidosta ja on pakko pumpata, en vois kuvitellakaan pistäväni jotain sähkökäyttöstä pumppua tissiin, koska tissit on täytenä ollessaan älyttömän arat.. emoticon Helpompi käsikäyttösellä pumppailla semmosta vauhtia ja semmosella voimalla kuin haluaa. Ekat pumppailut super-pinkeistä rinnoista oli ainakin itellä aina pientä tuskaa.. Siis vaikka sanoinkin ettei Aventin käyttö satu, niin kyllä sekin nipisteli silloin kun piti täpötäysiä tissejä pumppailla - sillon sattuu vaikka vaan käsinkin "lypsäisi" koska rinnoissa on niin kova paine..
Mutta myönnän silti, että kyllä käsi ois väsyny jos ois pitäny enemmän pumpata, mut ite pärjäs aika vähällä pumppailulla ni siks ehkä jaksan liputtaa Aventin puolesta :)
 
Mulla on Ainun sähkökäyttöinen pumppu ja olin siihen tosi tyytyväinen esikoisen aikaan. Mulla sitä käyttöä olikin tosi paljon kun ensimmäisen 3 viikon aikana esikoinen söi käytännössä ainoastaan pumpattua maitoa kun ei tissille suostunut. Mulla maitoa ei tullut mitenkään suihkuamalla niin en olisi käsikäyttöistä jaksanut käyttää. Tuon sähkökäyttöisen Ainun mukana tulee myös se käsipumppu mut en ole koskaan sitä edes kokeillut. Te jotka mietitte pumpun ostamista niin tekisin ehkä niin että odottaisin siihen että vauva syntyy ja tekisin sitten valinnan tarpeen mukaan koska onhan se sähkökäyttöinen paljon kalliimpi ja jos sitten jääkin käyttämättä. Ihan hyvä että tutkailee vaihtoehtoja jo valmiiksi niin sitten voi vaikka miehen laittaa ostoksille jos ei itse jaksa tai pysty.. :)

Sain viimein käytyä esikoiselta jääneet vauvanvaatteet läpi. Onhan niitä melkoisesti ja kun esikoisesta ei kysytty kumpaa sukupuolta on tulossa niin noi kaikki pienet koot (50-62) on neutraaleja värejä. Ei siis haittaa et nyt on tyttö tulossa. Päätin kuitenkin että ostan vielä yhden bodyn ja housut sekä kokoa 56 et 62 vaaleanpunaisena (tai jotain muuta "tyttöväriä") niin saa sitten pikkuisen väriäkin ton valkoisen mukaan. Siniset jätin pesemättä mut en niitä pakkaile vielä kovin kauas pois jos synnytyksessä paljastuukin vielä yllätys ja tyttö onkin muuttunut pojaksi. ;) En tosiaan ottanut äippäpakkausta kun tuota vaatetta ja tarviketta on niin paljon sekä esikoisen pakkaus on kokonaan tallessa. Viime viikolla ostin turvakaukaloon lämpöpussin kun esikoisen aikaan jo siitä haaveilin sekä vauvalle omat kynsisakset. Myös hoitopöydän sain hankittua, kävi tuuri kun serkulla oli sellainen kunnon puinen 4 isolla laatikolla ja sain sen ihan pilkkahintaan. Nuiden parin vaatteen lisäksi täytyy vielä käydä ostamassa vauvalle oma harja, Bepanthenia, lasohnia (vai miten se nyt kirjoitetaankaan), pieniä vaippoja, pieni toppalakki, pieni peitto sekä värillisiä harsoja (valkoisia on vaikka kuinka mut ne on olleet pyllypyyhkeinä joten ostan nyt pukluharsot värillisenä jotta ne erottaa). Myös imetystyyny on harkinnassa ostaa omaksi. Esikoisen aikaan oli kaverilta lainassa sellainen imetystyyny jossa oli ne styroxpallot sisällä. En siitä tykännyt yhtään kun kahisi koko ajan eikä saanut kunnon asentoa millään. Saisin sen tyynyn nytkin lainaan mut en halua. Näin muistaakseni Prismassa sellaisen muumi-imetystyynyn jossa oli vanu sisällä (vajaa 40€ hintaa), onks kellään siitä kokemusta onks hyvä?

Ai niin ja se isoin hankinta on edelleen tekemättä eli ne kaksosten rattaat. Meillä vaan on tällä hetkellä auki muutetaanko melkein heti vauvan synnyttyä ja se vaikuttaa aika paljon noiden vaunujen hankintaan joten olen niiden hankintaa päättänyt suosiolla lykätä. Ja eihän sitä alkuun vauvan kanssa edes pitkille vaunulenkeille pääse.
 
Nyt on imetysliivit hankittuna. Ostin kahdet Carriwellin liivit tänään. Toiset tuota perusmallia (seamless) valkoisena ja toiset pitsiset (Lace drop cup) mustana. En kuvasta tykännyt noista pitsisistä yhtään, mutta kun myyjä kehotti kokeilemaan niin kokeilin sitten kuitenkin ja tykästyin. Oma koko on 75B ja nyt ostin sitten S ja I-koot noista. Jos en olisi kokeillut olisin varmaankin ostanut varmuuden vuoksi isommat ja ne tulivat kyllä niin häiritsevästi kainaloihin, kun oon aika lyhytselkäinen pituudesta (168cm) huolimatta. Tämä vain tiedoksi, jos joku muukin miettii kokojen välillä.
 
Täälläkin on kovasti pohdittu tuota rintapumppu asiaa, että kumpi ostetaan, käsi- vai sähkökäyttöinen. Yksi ystäväni sanoi että hänen kohdallaan sähkökäyttöinen ei ollut hyvä vaihtoehto, koska rinnat olivat tulleet kipeäksi sen käytön jälkeen kun taas käsikäyttöisellä ei samaa ongelmaa ollut ilmennyt. Nämä ovat tietysti niin makuasioita; se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
Olen itse kuullut kovasti kehuja Aventin käsikäyttöisestä rintapumpusta ja tällä hetkellä olen itse kallistumassa sen kannalle. :) Noissahan on tosiaan aika iso hintaerokin noiden käsi- ja sähkökäyttöisten välillä.
 
Minä ostin käsikäyttöisen pumpun. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa sähkökäyttöistä hintaeron takia.

Noin muuten alkaakin olla kaikki vauvaa varten valmiina. Pikkuvaatteet on hyllyssä ja petasin myös äitiyspakkauslaatikkoon pedin valmiiksi :) 3vkoa jäljellä laskettuun aikaan. Eilen jopa muistin ostaa kotiin itselle siteitä jälkivuotoa varten. Oon kupittanut viimeiset 8v, niin ei ollut kotosalla siteitä ja tuntui, että tuo "sidemarkkina" oli taas aivan hepreaa. Ostin yhden paketin kokeeksi, katsoo sitten onko hyvä ja ostaa sitten lisää tai laittaa miehen ostamaan, kun tietää sitten synnytyksen jälkeen tarpeen paremmin.

 
Kuinka paljon teillä on ostettuna harsoja? Mä en oo ostanut (vielä ainakaan) ite ollenkaan, meillä on äitiyspakkauksesta tulleet + 2 kpl hienompia, jotka saatiin lahjaksi.

Tällä viikolla oon tehnyt vauvalle ihan hyviä löytöjä. Ostin kirpparilta uuden veroisen leikkimaton, huusin Wallaboon kaukalolämpöpussin (http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4411/pl) ja olen sopinut kaupat lipastomallisesta hoitopöydästä (saan alkaa pesemään vauvan vaatteita eikä tarvitse säilyttää enää pusseissa ja laatikoissa:)). Imetystyynyä metsästän vielä kirppareilta. Rintapumpusta oli joskus puhetta yhden kaverin kanssa, mutta asia jäi vähän ilmaan, että saanko sieltä lainaan.
 
Mulla on harsoja jonkun matkaa yli viisikymmentä, mut meillä onkin tarkotus myös vaipattaa niillä alkuun :D Ei ihan pukluräteiksi varmaan noin paljoa tarvihe! :) Mut luulen, että hyvä ois joku kymmenkunta olla, kun sitten jos niitä ei kauheesti käytetä, niin osa on koko ajan pesussa ja muutama ympäri huushollia käden ulottuvilla ja sitten yks ehkä vaunuissa ja yks hoitolaukussa, että on sitten mukana tarpeenvaatiessa... Näin jotenkin voisin mutulla ajatella. Mitään kokemustahan mulla ei tosin ole... :)

Mie saan serkulta lainaan ihan uuden veroisen puuhamaton, jossa on niitä killuttimia ja sitten kirpparilta viime viikolla bongasin sellaisen Emman kantokassin vitosella. Ajattelin, että olisikohan sille käyttöä? Esim. matkarattaisiin, kun meillä ne Emmaljungan vaunut on aika isot ja vaikka on travelsystem matkarattaisiin, niin siinä kaukalossa ei voi kuitenkaan pitkiä aikoja pitää... Ja voisihan sille jotain muutakin käyttöä sitten löytyä. Jäi nyt vielä sinne kirpparille, se oli työkaverin pöydässä, että jos siltä on ehtiny aika loppua niin voin ehkä siltä suoraan kysyä, että jäikö myymättä... Vitosesta ei kuitenkaan konkursiin menis. Ja sit siellä oli niitä Aventin manuaalisia pumppuja, hinnat tais olla 13-20€ ja niitä oli varmaan viis myynnissä. Naapurilta saisin Emman rintapumpun, mut onko kellään semmosesta kokemusta? Tekeekö sillä mitään? Vai kannattaisiko ostaa vaan tuo Avent? Moni on sitä kehunut...
 
Mä en oo laskenu, mut ihan hyvä nippu noita harsoja on. Mut meillä on niitä paljon kestovaippailun takia kanssa, eli toivottavasti on sitten toimivia.

Totesin eilen, et meillä on kaikkea ja liikaa. Vaatteita on niin paljon ettei todellakaan tarvii joka päivä pyykätä. Noita muita juttuja on siis ihan sopivat määrät, mut vaatteet lähteny lapasesta. Anoppi käski sanpmaan mitä he vois sit meille ostaa. Ja yrittää miehen serkun vaatteita jne saada meille ja käski miestä soittamaan serkulleen. No onneks ei oo soittanu :D Olis voinu anoppiki suunsa avata ennenkun mentiin vikat ostokset tekemään, niin olis pyydetty pari juttua. Toisaalta yhden adapterin vois niiltä kyllä vaunuihin pyytää.
 
Jos joltain puuttuu vielä sitteri, niin tiedoksi että uk:n amazonista saa musta-hopean baby björn balance -sitterin hintaan 57,5£ = n. 70e. Ei postituskuluja. Meille tilasin yhden, kun sellainen vielä puuttui ja vastaavia käytettyjä näyttäisi olevan huuto.netissä myynnissä alkaen n. 80e...
 
Täällä alkais kans pikkuhiljaa vauvan hankinnat olemaan valmiina, ei taida juurikaan puuttua kun. Korvakuumemittari ollut hakusassa mutta ei ole vielä löytynyt, mutta eiköhän sen ehdi. 
Vaatteita on täälläkin hoitopöydän laatikot täynnä, kokoa 50-56 on HIEMAN kertynyt että saas nähdä ehtiikö kaikkea ees pitää. 

Itelle pitäis vielä imetysliivit ja ja imetyspaitoja jostain löytää. Liivejä en ole uskaltanut ostaa etukäteen kun ei oikeen oo osannu tuota kokoa arvioida.. Mutta onneksi mulla on nyt laitokselle ottaa siskolta saadut, niin uskaltaa sitten sen jälkeen satsatakkin liiveihin kun vähä tietää kokoa tarkemmin. Asun vaan tällasella pikkupaikkakunnalla missä ei niissäkään tarjontaa hirveästi ole mutta onneksi ouluun on vain 100 km ja siellä ainaki stocmannin yläkerran lastenvaateliikkeessä ainakin tuntu olevan hyvä tarjonta. pääseepähän joulushoppaileen mikäli kaikki menee vaavin kanssa niinkuin pitääkin, ja syntyy viimeistään silloin kun olisi tarkotus.

 
Taas vähän hankintoja tehtynä ja hyvä mieli :) Löysin vihdoin ja viimein imetystyynyn kirpparilta, jota oon metsästänyt koko äitiysloman ajan. Halusin sen ehdottomasti hankkia, kun kaikki mun kaverit on sitä kehuneet (joilla imetys on onnistunut), mutta en halunnut ostaa uutena, kun jos ei imetys sitten syystä tai toisesta onnistukaan niin menee vaan rahaa hukkaan.

Kävin myös Lindexistä hakemassa vielä toisenkin imetystopin, nyt on mustana ja valkoisena. En oo oikein innostunut niistä luukkumallisista t-paidoista, joten oon nyt ostanut noita toppeja, joita voi sitten neuletakkien yms kanssa käyttää.

Mä oon myös vähän yllättynyt, että meillä on noin paljon noita 50-56 koon vaatteita. Ite ostin niitä kesällä ihan muutamat kirpparilta, mutta sitten niitä onkin ilmestynyt ihan älytön määrä, kun sain isot kassilliset veljen vaimolta ja yhdeltä hyvältä ystävältä. Eipä tarvi vaatteita lähteä hankkimaan ekan kuukauden aikana :D Toivon mukaan lahjaksi tulee sitten vähän isompaa, muuten ei ehdi mitenkään kaikkea edes pitää.
 
Takaisin
Top