Hankinnat vauvalle

PePa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Aloitan nyt ihan oman keskustelun kaikille hankinnoille mitä tulee tehtyä tulevalle pienelle :) Voi sitten käydä vakoilemassa mitä muut on hankkinu ja täydentää omaa listaansa jos jotain on päässyt unohtumaan / ei ole tullut ajatelleeksi. Voi jakaa myös vinkkejä jos on jonkin kapistuksen todennut tarpeelliseksi vauvan hoidossa :)
 
Vastaan nyt heti tähän omaan aloitukseeni :D
Me ei oikein olla mitään hankintoja vielä tehty. Oon lähinnä vaan katellu sivusilmällä noita olemassa olevia kamoja..
Mutta tän merkkinen vaunukoppa mulla olis listalla, kuhan vaan löytyis sellanen joka sopii kukkarolle ja olis suht lähellä että haku onnistuu jos ei sitä pysty lähettämään. Huutonetissä aika monella on toiveena haku, eivät vissiin haluu lähtee selvittää lähetysmahdollisuuksii.. :/
http://www.huuto.net/kohteet/quinny-dreami-vaunukoppa-vari-fudge/222994705
Värillä ei silleen oo niin väliä. Nuo meidän kärryt on puna-ruskeet mutta siitähän lähtee sitten tuo istuinosa ja kuomu pois niin ei oo niin väliks et minkä värinen tuo koppa on.
 
Aaa just meinasin perustaa keskustelun samasta aiheesta. :D
Juurikin nimittäin ton takia, etten pahemmin mitään hankintoja ole tehny ja tossa viikonloppuna tajusin, että hyvää vauhtii alkaa jo puolivälikin lähestyy...
Joltain vauvakirppikseltä kävin sit paniikissa pari potkupukua ostamassa, mut siinäpä se. Vähän itku silmässä sieltä piti sit lähteä, kun alko harmittaa etten oikeesti tiedä mitä ihmettä mun pitäis oikeestaan ees ostaa. :D Vaunut? Ja kuinka pitkälle noilla äitiyspakkauksen kamppeilla sit pärjää, tarviiko heti jo jotain muuta siihen sivuun vai vai vai...? Apua.
 
Noi äitiyspakkauksen vaatteet on yleensä vähän isoja vastasyntyneelle, tai oli silloin 2007 ku esikoinen synty :D 2010 kun kakkonen synty nii en sitä pakkausta ees ottanu. Tosin mitä mä nyt tuolta Kela:n sivuilta oon käyny kattoo niin ovat vissiin lisänneet vähän pienien vaatteiden määrää.. Varmaan ainakin kannattaa muutama 50 ja sit 56cm vaatteita hankkii. Tai no mä ainakin tykkään että vaatteet on vauvalle sopivat, ettei se huku niihin :) Mut kannattaa pitää se mielessä että ne kasvaa aika nopeesti ettei kannata kuitenkaan ihan hirveesti niitä hamstrata, jäävät sitten käyttämättä.
Ja kyllä niitä vaatteita ehtii hankkia lisää sittenkun se vauva on syntynyt, ei kannata ottaa niistä etukäteen liikaa stressiä :))

Sellasta mä tulin vielä kyselee että onko joku täällä miettiny käyttävänsä kestovaippoja? Tai onko kokemusta?
Mä silloin kakkosen odotusaikana noista vähän innostuin ja hankin varastoon muutamia mutta sitten kun vauva syntyi niin ne jäi kuitenkin käyttämättä. Ajattelin että vois nyt kun toi vauvanhoito alkaa jo toivon mukaan olee mulle tuttua niin vois sitten ehkä jopa uskaltaa kokeilla niitä kestojakin :D
Ja onko kukaan aatellu kantoliinan hankkimista / käyttämistä? Mulla on liina ja sitä jonkin verran oon molemmilla käyttäny, ja varmaan siis myös nyt kolmannellakin. Riippuu kyl varmaan aika paljon et millanen syksy & talvi on nyt tulossa, että kuinka kylmää on ja viittiikö sit ainakaan ulkona mennä liinan kanssa kun vauva on pieni. En varmaan tuu ostamaan mitään takkia erityisesti sen takia että se sopis liinan kanssa, en mä niin hurahtanut niihin kuitenkaan ole :D

Kaksplussan sivuilta löyty muutes tällänen :
http://kaksplus.fi/sisalto/vauvan-tarvikkeet-479
Jos on jollekulle hyödyllinen :)
 
Jatkan tätä mun yksinpuhelua nyt kun pääsin vauhtiin :DD
Mulle esikoisen aikana ehkä paras ja hyödyllisin hankinta oli rintakumit. En haluu pelotella ensiodottajia mutta imettäminen sattuu :D Mulla meni ainakin rinnanpäät ihan hajalle ja vuos verta. Ilman rintakumii ne olis varmaan lähteny kokonaan irti, tai siltä ainakin tuntu. Meinas itku päästä aina kun vauva tarras kiinni. Kumin avulla pääs haavat paranee ja myöhemmin suju sit ilman sitä kumiakin.
Kun odotin toista kertaa ostin sellaset jo valmiiks kaappiin, mutta tuo meidän neitipä ei niitä huolinukkaan :) Olin jo ihan paniikissa että mitäs nyt kun ei tuo ime tissiä kumin kanssa ja sylkee vaan pois. Mutta ei sitten hajonnukkaan iho enää samallalailla ku ekalla kerralla ja imetys onnistui sitten ihan alusta asti ilman niitä kumeja. Eli oli toisella kerralla ihan turha ostos mutta esikoisen aikaan taas ihan maailman paras hankinta.

Jotain nännirasvaa kannattaa kyllä ehdottomasti hankkii valmiiks, jos meinaa imettää. Synnäriltä saattaa saada jotain mukaan, mä ainakin sain ekalla kerralla. Mutta on se hyvä hankkii jo valmiiks nii sitten jos ei saakkaan niin siit on oikeesti apua.
 
Oli muuten hyvä kun sanoit noista rintakumeista PePa! Ne pitää lisätä omalle listalle, just in case. Ei niihin nyt montaa euroa mene hukkaan jos ei koskaan käyttöä olekaan.

Vauvalle on hankittuna jo vaikka mitä, äidille ei :D imetysliivit on mielessä kyllä ja liivinsuojukset, mutta liivejä en ainakaan vielä lähde ostamaan. Joku bepanthen tms meiltä löytyy normaalisti aina kotoa, joten erikseen ei tarvi voidetta rinnoille käydä hankkimassa. Ja eilen kyllä ystäväni sanoi etsivänsä kaappien kätköistä mulle rintapumpun vielä.

Vauvanjutut:
Pinnasänky+siihen patja+peitto+lakanoita/pussilakanoita+2kpl froteesuojuksia & pinnasuojus, hoitoalusta, vaatteita varmaan vuodeksi jo :D, leikkimatto, tuttipulloja, kaukalosta seuraava turvaistuin autoon, syöttötuoli, leluja, perusvoidetta (koska sitä löytyy aina 2-3erilaista muutenkin), makuupussi, kaukalopussi, sitteri, pari pyyhettä. Siinä taisikin olla kaikki.
Sitten lähempänä hankitaan vaippoja, vaipparoskis ja kosteuspyyhkeitä. Ystävä suositteli tuota vaipparoskista, heillä ei todellakaan koskaan haise kakkavaipat kylppärissä ;) ja yhdellä kaverilla haisi aina todella pahalta.. Eli kyllä sijoitetaan siihen roskikseen. Varuiksi voisi kyllä ostaa jonkun korvikemaitopaketin kanssa, että jos ei imetys sitten suju tai ei pysty tai jotain.

Kaikki jo hankitut on ystävältä ostettu tai kirpparilta ostettu, eli halvalla päästy. Pinnasänky patjoineen ja suojuksineen saatiin ilmaiseksi tutulta ja samoin myös turvaistuin, hoitoalusta ja leikkimatto+jotain leluja. Samasta osoitteesta saadaan ehkä vielä vaunut, jotka menee parvekekäyttöön ja käyttövaunut+kaukalo autoon ostetaan uutena.

Ootko PePa (ja muut vanhemmat) millaista hoitolaukkua käyttänyt? Minkä kokoinen olisi hyvä olla? Aika paljon kamaa varmaan tulee kannettua siinä mukana kuitekin.
 
Hui, alko pyörrytämään noita hankintoja lukiessa.. siis iha kauheesti kaikkee... ite oon aatellu et kuhan pinnis, vaunut ja turvakaukalo on ostettu ni pääsee pitkälle :D Äitiyspakkauksessa tulee sit vaatetta ja muuta sälää. Ni ostelen sitä mukaan kun keksin ja tulee mieleen mitä puuttuu..
Noi rintakumit on varmaan aika hyödyllinen juttu, kiitos pepa tiedosta. Mä ostin imetystyynynki, kuulema helpottaa hitosti oikeen imetysasennon löytämisessä, ja helpottaa muutekki imetystä. Se on kuitenki tärkein opettelun aihe, ettei heti 2 kk kuluttua luovuta et ei tää onnistu ja maito loppuu.
 
Vaatetta on paljon, koska halusin rauhassa niitä ostella ja sitten löytykin paljon kaikkea kerralla, kun ihmiset innostunu tyhjentään kaappejaan. No ei mua haittaa, eipähän tarvii sitten ison mahan kanssa lähteä niitä haalimaan :) ja tosiaan äippäpakkais me otetaan ja sieltä saa sitten pikkutilpehööriä ja loput hankitaan sitten kun tulee tarvetta.
 
Mä en oo koskaan ostanu mitään varsinaista hoitolaukkua. Mulla on aina ollu vaan joku laukku mihin nyt sattuu mahtumaan sille reissulle tarvittavat kamat mukaan :)
Mulla oli tytön vauva-aikaan pitkään sellanen kangaskassi mikä toimi musta ihan hyvin. Nykyään se on aika kärsiny ja hajonnu joten en sitä enää käytä :D Laitan tähän kuvan niin näkee paremmin, roikkuu tuossa noissa meidän kärryissä :)



Kättäriltä saa yleensä ainakin, varmaan myös muilta synnäreiltä, sellasii Liberon ym. mainos "paketteja" missä tulee jotain vaippoja, ja muuta pikkukrääsää. En nyt muista oliko Libero vai Pampers vaiko mikä, mutta oon molempien synnyttyä saanu sellasen mainoskassin jota oon molempien vauva-aikaan käyttäny myös hoitolaukkuna. Se on aika pieni, mutta sinne mahtuu lyhyille reissuille hyvin pari vaippaa, tuttipullo, korvikepaketti, vaihtovaatteet yms. pientä.
 
Eli ei mitään jättikassia tarvii kuitenkaan :) toi sun kassi näyttää samalta mikä mulla on, mut pallot vaan on keltasia :) varsinaista hoitolaukkua en kanssa meinannu ostaa, joku siihen soveltuva ja tavalliseenkin käyttöön sopiva tulee sitten olemaan meillä kanssa käytössä.
 
Jei. En ole ainoa joka on jo jotain hankkinut :) Esikoisen jäljiltä kun vannoin että toista en enää tee niin suurin osa tavaroista on laitettu kiertoon, vaan niin se mieli muuttuu. ;)
Eli mitä meillä on nyt hommattuna niin isofix turvaistuin ja yhdistelmävaunut. Pinnasänkyä mies ei vielä antanut ostaa :) Esikoiselta löytyy jo amme ja potta ja syöttötuoli.

Ja Pepa, meillä koitettiin tuota kestovaippailua esikoisen kanssa mutta kyllä se oli niin sottaista puuhaa että ei kiitos enää. Menen nyt siis siitä mistä aita on matalin ja ostan kertakäyttävaippoja suosiolla.
Imetystyynyn aion taas tehdä (inhoan niitä kauppojen vauvanallekuviotyynyjä) oli niin kätevä! ja kantoliinan käyttäjiltä haluaisin minäkin kuulla kokemuksia, ajattelin lähinnä sisälle että pystyis paremmin sitten eikoisen kanssa touhuileen ja ruuat ja pyykit ym laittaan?
Rintapumppu oli kans meillä must kun maitoa tuli niin paljon että oli rinnat kipeänä :s
Leikkimaton ja hoitopöydän jätän nyt suosiolla ostamatta kun olivat niin turhia meillä. Istuskelen muutenki niin paljo matolla että siinä samalla semmosen täkin päällä vaihdoin aina vaipatki :)
Äitiyspakkauksen jätän nyt ottamatta kun siskolta saan vauvanvaatetta :)
 
Mäki ajattelin jättää hoitopöydän kasaamatta tällä kertaa. Meiltä kyllä sellanen löytyy mutta jäi viimeksikin niin vähälle käytölle. Lattialla saa ihan hyvin vaipan vaihdettuu :) Voi olla että ehkä hommaan sellasen jonkun alustan sitä varten, tai sitten vaan kaivan jonkun vanhan viltin tuolta komeron perältä :D

Ja vaikka mä mielelläni kokeilisin tuota kestovaippailua niin voi olla hyvinkin että se jää taas kerran multa kokematta :D On nuo kertakäyttöset niin paljon helpompia, vaikka luontoa rasittaakin. Ehkä kokeilen pari kertaa ja jos ei suju niin varmaan loppuu kokeilut lyhyeen.

Rintapumppu on kyllä kätevä. Joudun varmaan hankkimaan uuden kun musta tuntuu että tuosta vanhasta ei oo enää kaikki osat tallessa.

Meillä ainakin neiti viihtyi hyvin kantoliinassa kun imuroin ym. siivoilin :) Tiskaaminen oli vähän hankalaa, meillä kun ei oo tiskikonetta ja käsin joutuu tiskaamaan. Siinä puuhassa oli vähän tiellä. Mutta oon tykänny kantoliinasta kun se tuntuu niin hyvältä päällä. Ei paina mistään kohtaa ja kädet jää vapaaksi puuhailuun. Silloin kun Iida synty niin oli ihan hirvee hellekesä joten se rajotti aika paljon liinailuu, oltiin molemmat aina ihan hiestä märkiä. Nyt kun tämä syntyy loka-marraskuun vaihteessa niin luulen että ainakin sisällä tulee käytettyy paljon tota liinaa. Ja varmaan alkuun ulkonakin jos ei nyt heti hirveet pakkaset iske heti marraskuussa..
 
Ompas kiva kun PePa aloitit tän aiheen. Esikoista kun odottelin koin samanmoisen topicin todella hyödylliseksi kun olin kanssa ihan pihalla mitä kaikkea vauvaa varten tarvii hankkia. :)

Meillä on esikoisesta kaikki tallella, joten tätä kakkosta varten on ihan vaan pienet hankinnat edessä. Tuplarattaita oon miettiny ku ikäeroa muksuille tulee vähän reilu kaksi vuotta. Todennäköisesti ne ostetaan mut vielä harkinnassa. Esikoiselle täytyis ostaa lastensänky niin vauva perii sitten pinniksen. Esikoisella ei ollut hoitopöytää, koska meillä oli silloisessa talossa kodinhoitohuone ja siellä hyvä taso. Se on ihan ehdottomasti paras paikka vauvanhoitoon ku hana ja allas vieressä. Samoin ei tarvinnu miettiä ku pissat lens kaaressa lattialle et äkkiä ne pesemään ku oli laattalattia. Nyt sit ei oo kodinhoitohuonetta, joten hoitopötä täytyy laittaa, koska se säästää kyl selkää hirmusesti. Muutamia vaatteita haluan kanssa pienelle hommata vaik täytyy myöntää et esikoiselta niitä on säästössä ihan älytön, mut silti pakko saada ostaa muutama sellanen mini ihanuus. :) Sit tietty ihan perusjuttuja niinku rasvaa, oma harja vauvalle yms.

Vauvan kanssahan loppujen lopuksi pärjää pienelläkin tavaramäärällä vaik nykyään sitä tavaraa on tarjolla ihan hirmuisesti. Tässä kuitenkin listaa mitkä koin tarpeelliseksi tai hyödylliseksi esikoisen aikaan:
- Äitiyspakkaus, sisältää kaiken perustarvikkeen
- 50-56 cm vaatteet, kuten PePa kirjoittikin niin niitä ei äippäpakkauksessa ollut ja esikoinen oli pieni syntyessään niin meillä noi koot meni melkein kuukauden
- sähköinen rintapumppu, meillä meni 3 viikkoa ennenkuin imetys alko onnistua ja takuulla ilman tuota ei maito ois noussu
- Rintakumi, poitsu aluksi suostu imemään vaan sen avulla ja tosiaan säästää alun kivuissa
- erilaiset tuttipullot ja pulloharja
- muotoiltu pesupunkka, jossa omat jalat (ihan loistava kapistus, säästää selkää)
- ikean pesupunkka, jossa pohjassa liukuesteet (tää on ollu myöhemmin ehdoton, kun vertaa mummolan orthexin punkkaan jossa poitsu liukastelee koko ajan)
- sitteri, meillä oli tosi itkuinen esikoinen 3 eka kuukautta ja päikkärit nukku vaan sen ajan sitterissä tai sylissä
- kantoliina, sitä kaipasin mut liian myöhään hankin sen, nyt se on onneksi hankittuna
- vaunut ja turvakaukalo
- hoitoalusta hoitopöydälle
- nenäfriida ja suolatipat
- matkarattaat, jotka oli samaa sarjaa kaukalon kanssa. Eli ensin mentiin sillä kompinaatiolla ja myöhemmin pelkästään rattailla. Vie vähän tilaa ja kätevämmät esim kaupassa kuin oikeet vaunut

Tuossapa listaa, mitä äkkiä tuli mieleen. Esikoista odottaessa ostin paljon vaatteita kirppareilta ja alennusmyynneistä, Kaikki melkein oli valmiina kokoon 74 cm asti ja huomasin kyl myöhemmin kuinka paljon tuolla säästin rahaa ja hermoja. Mulle se ostovimma iski vasta noin 3 kk ennen laskettua aikaa ku ennen sitä en ollut osannut ostaa vauvalle mitään. Tosta mun listasta vielä sen verran et meillä tosiaan oli 3 eka kuukautta vaikeaa ja itkuista niin siksi monet sellaset jutut oli tarpeellisia, mitkä ei välttämättä "helpommalle" tapaukselle oo. Siksipä noi mitä kokee tarpeelliseksi on varmaan melko yksilöllistä. :) Meilläkään ei muuten ollu hoitolaukkua vaan ihan tavallinen laukku on ajanut saman asian. 
 
Onko kellään kokemusta tuosta manduca-kantorepusta? Ymmärtääkseni siihen saa laittaa jo ihan pienenkin? En viitsisi ostaa kantoliinaa kun en kumminkaan opi sitä sitomaan ja mies tuskin suostuu sitä käyttämään. Ja useimpiin reppuihin ei ihan pientä saa laittaa.
Noista hankinnoista muuten. Moni juttu on kai sellainen mitä monet ostaa etukäteen (esim. sitteri, rintapumppu) vaikka ei sitten tiedä tarvitseeko. Me ei ajateltu hankkia mitään hoitopöytää, ehkä korkeintaan sellanen hoitotaso pinniksen päälle (onko kellään tällaisesta kokemusta?) En jaksaisi ahtaa tätä pientä kämppää täyteen ja ei sitä hoitopöytää kuulemma edes tarvitse kovin kauaa...
 
Ei oo kokemusta tollasesta hoitotasosta mutta eiköhän se toimi ihan yhtälailla kun hoitopöytäkin :) Jos on vähän tilaa niin tietenkin kannattaa sellaista harkita.

Pikatsu Toi nenäfriida on kyllä huippujuttu, pitääkin ostaa uus kun meidän vanha hukku muutossa. Mun mielestä oli ehdottomasti parempi vekotin ku sellanen pumppu millä pitäis saada nenä tyhjennettyy, meillä ei ainakaan ikinä toiminu. Vaikka ainakin mua aluks ällötti se friidan idea mut nopeesti siihen tottu :D

Mäkin oon noita tuplarattaita miettiny mutta taidan jättää hankkimatta. Meillä esikoinen oli 2v8kk kun toinen syntyi. Tuplia ei ollut joten herra opetteli sitten kävelemään kaikki matkat. Alkuun oli vähän hankalaa mutta nopeasti oppi. Nyt kakkoselle ja kolmoselle tulee ikäeroa n. 2v4kk.. ollaan nyt tässä kesän aikana opeteltu liikkumaan ilman rattaita, onhan tuo neiti vähän haaveilija ja jää välillä keräilemään kukkasia ja ihmettelemään ihmisiä :D Ajattelin että voisin hankkia sellasen seisomalaudan, mutta en sitten tiiä tuleeko sen käytöstä kuinka paljon riitaa noille kahdelle.. Varmaan ei muutenkaan kovin paljoo liikuta ens talvena, varsinkaan jos tulee yhtä paljon lunta kun parina viime talvena, joten eiköhän se liikkuminen sitten jo ensi kesänä suju kun neitikin täyttää jo 3v.
 
Meille tulee olemaan hoitotaso joka tulee siihe pinniksen päälle. Äiti sitä ehotti, ku sillä on ollu meijän kaa (3lasta) aina semmonen ja todella toimiva ja hyvä ratkaisu jos tilaa ei oo paljon. Lattialla ja sängyllä menee kuulema äkkiä selkä kipeeks.

Hei kertokaa mullekki mikä tuo nenafriida on ja miten se toimii???
 
http://www.apteekkituotteet.fi/NenaeFriida

Siinä on siis sellanen putki mikä menee vauvan nenään ja siitä lähtee letku millä sitten imetään se räkä pois sieltä sieraimesta. Se räkä ei tuu imijän suuhun asti vaan jää sinne letkuun :D Kuulostaa ällöltä, tai ainakin mua ällötti alkuun, mut ei se oikeesti oo niin paha miltä kuulostaa :)) Ja toimii tosi hyvin ku käyttää niiden suolatippojen kanssa.
Meillä Iida oli pienenä aina nuhassa ja tuo pelasti monta kertaa meidät kun sai nenän tyhjennettyy..
 
Aaa, okei.. Eli niitä suolatippoja sit laitetaan ennenku imetään nenu puhtaaksi?
Sitte tuli mieleen, et mitä kandeis varata lääkekaappiin vauvaa varten...???
Siis jos tuo nenäfriida, ittelle ne rintakumit ja joku bebanthen tms jos tulee nännirikkoi...
Varmaan jotain vauvanrasvaa, ja talkkii... ? Mut mitäs muuta vois lääkekaapis olla varuiks?
 
Juu ne suolatipat irrottaa / pehmittää sitä räkää.
No varmaan just jotain peppurasvaa tai jotain yleisrasvaa ja talkkia voi hankkia valmiiksi. Ja ehkä joku desinfiointiaine vois olla hyvä, jos vaikka se napatynkä tulehtuu tms. Tosin sit kannattaa kyl varmaan neuvolaan ensin soittaa ja varmistaa miten toimitaan :) En nyt muista että minkä ikäselle voi kuumeessa suppoja laittaa, eikai ihan pienelle vielä..? Mutta isommalle vauvalle niitäkin on hyvä olla varalla.
 
mies osti meille eilen tälläset :) http://www.tori.fi/uusimaa/HERQULES_Raptor_3_Spin_yhdistelmavaunut_3682257.htm?ca=16&w=118 vähän olin ihmeissäni ku hän ei yleensä ilman viikkojen tai kuukausien kinumista mitään ostele, mut ihan kiva :) jos ei jonku takia ookkaan hyvät ku ei päästä testaan et kuinka kevyet on lenkkeilyyn tms, niin kerkee myydä vielä pois ja hankkia toisenlaiset tilalle :D
 
Takaisin
Top