Hankinnat vauvalle

Meillä on tainnu käydä vähän tuuria nuiden vauvan hankintojen kanssa, kun kaveri sai vauvan tuos 8kk sitten ja ostaa sille kaiken uutena, joten olen todella halvalla saanut ostettua sitten vain hetkenkäytössä olleena mm. kehtosängyn, turvakaukalon telakalla ja hoitopöydän ja kaikki tietenkin graco tms. ihte en nii välitä merkeistä, mutta kaverini tykkää vertailla ja ostaa mahdollisimman laadukasta. Sitte pinnasänky ja yhdistelmärattaat vajaan vuoden ollu tutun tutulla käytössä niin yht. 60€. pikaisesti laskettuna kaikki vauvantarvikkeet nolla lähtökohdasta olen saanut hankittua alta 500€ ja todella hyvä kuntoisena, suurin osa aivan uuden veroisena.

Itkuhälytin on ainut mikä puuttuu, mutta olen miettinyt että tuleekohan sitäkään tarvittua. Isossa kaksiossa ei hirveästi tuu oltua nii kaukana ettei itku kuuluis. Ja toivon mukaan koira oppis ilmottamaan, jos heräilee ilman ettei satu olemaan kuulemassa. Reagoinu silleen jännästi kavereiden lapsiin että tullu ilmoittamaan viereen tuijottamalla ja pikkuisen vinkumalla.

Täytyy kyllä sanoa että teistä kokeneemmista äideistä täällä on ollu uskomattoman suuri apu hankinnoissa ja muutenkin valmistautumisessa vauvan syntymiseen. Vaikka kuin olen pyörinyt kaverien apuna vauvojen hoidossa, se on varmasti aivan valtavan paljon erillaista oman kanssa sitten ja ei silloin tuu huomattua kysellä mitä kaikkea tulee ostaa ja mitä ei. Olette korvaamattomia kiitokset siitä!
 
Itse aion laukkuun pakata:
sukat
imetysliivit
kotiinlähtövaatteet (mies joko unohtaa tai ottaa väärät)
kamera
hammasharja+tahna
hiusharja+ponnari
huulirasva
deodorantti

vauvan kotiinlähtövaatteet laitan kaukaloon valmiiksi, mies sit ottaa mukaansa kun tulee hakemaan
 
Sairaalaan pitäisi kuulema ottaa imetysliivit mukaan, mutta miten ne voi ostaa ennen synnytystä, kun ei tiedä kokoa? Nyt olen pärjännyt samoilla liiveillä kuin ennen raskautta, mutta eihän sitä koskaan tiedä, miten paljon koko muuttuu. Olen sen verran rintava, että tarvitsen kunnolliset tukevat liivit ja ne maksaa niin paljon, etten oikein arvaisi summassa ostella, jos eivät sitten sovikaan.
 
Apua, mulle alkaa tulla kauhee paniikki että aika loppuu kesken. Jos meidän lapsi äitiinsä tulee, niin se tulee sieltä todella ajoissa pihalle ja parhaassa tapauksessa mulle on enää 6 viikkoa aikaa (tai voihan se tulla vaikka huomenna...) enkä edes tiedä, mitä kaikkea multa vielä puuttuu?!? Tai mitä pakkaisin laitokselle mukaan. Tietysti lapsen sisävaatteet on aika helpot, mutta entäs sitten ulkovaatteet. Äitiyspakkauksen haalari on tolkuttoman suuri eikä sitä saa edes pussiksi niin kuin aikaisemmin on ilmeisesti saanut. Entä lakki? Millainen pipo lapsella pitäisi olla ja mitä siellä alla? entä sitten lapaset ja töppöset?
 
Mullahan ei itsellä mitään kokemusta ole sairaalakassin pakkaamisesta tai mitä lapselle laitan lähtiessä päälle.
Kassiin kuitenkin ajattelin sujauttaa:
-Imetysliivit x 2 ja liivin suojia
-pari paksua yösidettä
-hiustenhoitojutut ( minipakkaukset toki), harja ja pompuloita
-kasvopesut ja rasvat, hammasharja ja tahna
-deodorantti
-iPad emoticon
-puhelin,laturi ja kamera
- kotiin ajattelin lähteä samoilla kuin meninkin ( ja mies osaa tuoda jos tarvii)
Asutaan lähes sairaalan vieressä että paniikkia tuskin tulee

Vauvalle ajattelin pukea ( kokeneet korjaa sitten emoticon )
-body, puolipotkarit, vanupuku, villatumput- ja sukat, kypärämyssy, villamyssy ja koko helahoidon humpsautan vaan kaukalopussiin :) Kuiteski auto on lämmin ja sairaalasta ajaa meille 5-10 min. Riittääkö nuo?

 
 
Mullahan edessä siis sektio, ja sitä myötä sairaalassa olo venyy muutamaan päivään, min 4ään. Pakkaan siis kaksi kassia, johon toiseen tulee mun kamat ja jotka otan mukaan sairaalaan mennessä ja toiseen ipanan, jonka isä taa tuoda tullessaa turvakaukalon kera kun kotiinlähtö koittaa.

Mun kamat:
- kotiinlähtövaatteet samat kuin tultaessa, mitään omia vaatteita en muuten ota mukaan..
- villasukat
- dödö, pesuaineet yms.
- ipod ja joku kirja
- korvatulpat öitä varten (saa niitä osastoltakin mutta..)
- yösiteen 
- kamera, laturi, kännykkä
- imetysliivit ja parit pestävät liivinsuojat. Vihaan niitä kertakäyttösiä kun tarttuvat tisseihin kiinni. 

Ja muksun kamat:
- body, potkuhousut, tumput, tossut, hattu (ei kypärämallinen.. en tykkää niistä kun on niin hankalat pukea päälle sen velton niskan takia), ja se turvelo. Autossa on kuitenkin lämmin, niin en toppapukua laita päälle. Ajomatkaa kun on enempi, niin se ipana paistuu sinne pakettiin muuten. Sen lyhyen ulkonaolon ajaks otan viltin sen turvelon päälle. Ja aika tärkeetä on ottaa mukaan esim. yks semmonen HARSO. Sen kun laittaa suojaamaan siihen kaukalon päälle tuulelta, niin ei kylmä ilma pääse heti toisen keuhkoihin. Se kylmä hengitysilma taitaa oikeesti olla vaarallisempaa, kuin se viileys. Harva sitä kuitenkaan oikeesti paleltumaan asti pääsee. 

Niistä vaatteista.. semmoset tumppu bodyt on todella käteviä, niin talvella kuin muutenkin. Muuten joutuu hommaamaan erilliset hanskat käsiin. Eli siis semmoset bodyt, missä kädet saa piiloon. Suosittelen! Ei niitä ÄP pakkauksen toppapukuja oo tainnut koskaan saada pussimallisiksi, ellei nyt sitten ihan parin viime vuoden aikana, mutta turkasen isohan se on, totta.
Automatkoille kätevin on hommata semmonen turvelo, kaukalopussista en itse niin välitä, kun siinä jää kädet suht suojattomaks. Mutta automatkoille kyllä riittää se, pipo, hanskat ja töppöset + joku viltti suojaamaan pahimmilta pakkasilta autoon mennessä. Pipona monet käyttä kypärä mallista, mutta itse en tykkää. Sen laittaminen päähän on musta helvetillistä. Meillä siis käytössä ihan normi hattuja, jotka vaan todella pikkusen kokoisia. Niskaa on joka puvussa suojaamassa huppu.
Vaunuilu lenkeille.. Ekaan pariin viikkoon ulos ei ole talvivauvalla mitään asiaa, ja senkin jälkeen pakkasilmaan totuttaudutaan pikkuhiljaa.. tyyliin 5-10 min pätkissä. Eli enemmän sulla menee aikaa siihen pukemiseen kuin varsinaiseen pihalla olemiseen. Pakkasraja taitaa vastasyntyneillä olla -10/-15, riippuen nyt taas siitä, mikä nyt on käytössä. Nää suositukset vaihtuu vähän väliä, mutta siis oman harkinnan mukaan tässäkin. Kovalla tuulella vähän herkemmin kannattaa pysyä sisätiloissa. Mutta siis mitä pihalle. Meillä taas jälkeen kerran body, potkarit, extra tumput + töppöset (vaikka semmoset neulotut on ihan jees), pipo, äp-pakkauksen tumput+töppöset, paksumpi fleecehaalari (taitaa olla tyyliin puolitoppa) ja paketti makuupussiin ja makuupussi vaunuihin. Kaveriks ehdottomasti se harso/pyyhe suojaamaan tuulelta. Tolla selvii. Tärkeintä on tosiaan suojata siltä tuulelta, ei niinkään siltä pakkaselta. Ääreisverenkierto pienillä on huono, mutta muuten kyllä pärjäävät. Eli siis jalat, pää ja kädet kunnolla suojattu. 
Ja mistä sitten tietää onko ollut sopivasti päällä? Kokeilemalla. Paras kokeilupaikka on niska, eli jos siellä tuntuu kuumalta, niin seuraavaks vähän vähemmän vaatetta. Kädet ja jalat toki kokeilla vielä erikseen. Enemmän taitaa edelleen olla vaarana se, että pukee liian lämpimästi kuin liian vähän. 
Jossain oli puhetta semmosesta, että piilottais sinne vaunuihin pakkasmittarin, niin näkee sen todellisen lämpötilan. Kuulosti ihan suht fiksulta, vaikka itse en tota ole koskaan kokeillu. 


 
Mäkin pakkailen ihan noi perus hygieniatuotteet, imetysliivit + joku "imetyspaita" ja edelliskerran vahvistamana otan kyllä myös vaihto-/kotiinlähtövaatteet mukaan. Viimeks kaikki omat vaatteet oli sukkia myöden sotkussa, kun lapsivedet meni synnytysvastaanotossa heti kättelyssä. Ja mikäli kaikki menee niin kuin toivoisi eli hyvin, niin toiveissa on kotiutua aikas pian, mutta siellä osastollakaan en halua heilua siinä kammottavassa yöpaidassa, vaan vaihdan omat mukavat lökövaatteet päiväsaikaan. Niitä yösiteitä tms meni kyllä aikas reippaasti synnytyksen jälkeen, mut osastolta onneks sai niitä. Niin ja jotkut sisätossut/läpsykkäät (mielellään pestävät) kannattaa ottaa mukaan. Viimeks pakkasin sekä miehelle että itselle iki-ihanat crocsit synnärireissulle ja niin taidan tehdä nytkin! :D Vauvalle otan mukaan bodyn, potkarit, tumput, sukat, myssyn ja vähän ohuemman ulkopuvun. Niin ja tietysti se turvakaukalo kuuluu mukaan! Mies saa tuoda sitten tullessaan, kun hakee meidät kotiin. Niin ja jälleen edelliskerrasta viisastuneena, aion ottaa vauvalle mukaan sellaisen pienen ensitutin. Sairaalassa oli vaan sellaisia tosi isoja ja heti ekana yönä tuli tutille tarvetta, kun pojalla oli niin kova imemisvimma. Se roikkui ensin reilu kolme tuntia vuoron perään tissiltä toiselle ja sit rohkenin soittaa kelloa, kun alkoi nännit oleen vähän hellänä ja kätilö toi tutin pikku-ukolle. Tosin aivan liian ison siis. Ei ollut kuin niitä yhdenlaisia.
 
Sekä äitini, että yksi sukulainen, jolla on vähän isommat lapset, luulivat, että äitiyspakkauksen haalarin saa makuupussiksi eli sellainen se ilmeisesti aiemmin ollut.
 
Mä en oo ees ajatellu koko sairaalakassi asiaa kummankaan osalta vielä. Nyt ku sain työt päätökseen niin ajattelin ekaks hoitaa tän joulun ja uudenvuoden pyhät alta pois ja vasta sen jälkeen alan keskittymään paremmin tulevaan vauvaan.

Sitä mäkin täs vaan tuumasin et ku tuo edellinen vauvelini tuleva isosisko syntyi RV 38+4 ja nyt menossa jo 32+1 nii jos saman kaavan mukaan mentäis niin se ois vaan 6vk ja rapiat jälellä. OMG! Vähä kans alkaa hirvittää. Mut eiköhän tässä viel keritä.

Äh ja ny mä en sit kuiteskaan töistä ottanu niitä isoja kroonikko vaippoja pariaa kotiin vaikka niin monta kertaa jo asiaa meinasin. Ne vaan ois nii hyvät sairaalaan mennes. Tai kotona ku supparit on alkanu. Ei oikeen uskaltas istuskella tuossa ah niin mukavassa nojatuolissa ku se on hyvin vaalea peessi et ei vaan menis viel vedet siihen saati sitten auton istuimelle... Noh ehkä mä menen viel sit käymään duunis hakemas niitä.
 
Nyt tarviin apua!
Oon yrittäny kerätä muistilistaa KAIKISTA tarvikkeista mitä tarvitsee, ja mitä olisi hyvä olla kun vauva tulee kotiin. Osa on hankittu kyllä, mutta mun muistiin ei ole luottamista, ja aivan varmasti on paljon vielä sellasta mitä en ole muistanut hankkia.
Elikkäs, jos joku avulias voisi koota yhden listan, missä olisi hoitopöydästä topsipuikkoihin asti mitä pitäisi olla, ja myös mitä olisi hyvä olla.
Esikoinen kyseessä, ja olen niin huonomuistinen, että tarvitsen sen yhden listan missä kaikki josta voin sitten yliviivata kun on hankittu. Omasta mielestäni on jo melkeen kaikki, mutta jotenkin sellainen fiilis että joitain oleellisia asioita olen unohtanut kirjoittaa / jättänyt huomioimatta. 

Kiitoksia etukäteen jos joltain aikaa riittää tälläiseen vaivaan.. :))
 
Voih... tuo Ama:nkin kaipailema lista ois kyllä mullekin tarpeellinen. Ja varmasti aika monelle muullekin ensikertaäiskälle. Kutsutariina? Eemi?

Minäkään en ole vielä uhrannut ajatustakaan koko sairaalakassille. Noh... sen verran, että villasukat ja kroksit lähtee mukaan. Ja vauvan kamat pakkaan turvakaukaloon, jonka mies saa sitten tuoda tullessaan, kun tulee hakemaan meitä kotiin.

Samat ajatukset on, kun Eemilläkin, että uuden vuoden jälkeen sitten alan keskittymään enemmän tähän vauvan tuloon. Kootaan pinnasänky ja laitan sen valmiiksi. Järjestelen vaatteet ja hoitotason kuntoon.

Nyt ajatukset on joulussa ja sen järjestelemisessä. Hassua, miksi on pakko saada laittaa kaikki mahdolliset laatikoista ja kinkuista aina joulukuuseen asti, vaikka mekin kahdestaan joulua vietetään eikä olla edes aattona kotona syömässä. Se vaan kuuluu asiaan, että saa laittaa kaiken itse. Ja pakko on laittaa, vaikkei jaksaiskaan. Ja mieskään ei nyt pysty suuremmin auttamaan, kun on perjantaisen polvileikkauksen jäljiltä hieman jalkapuoli vielä. Mutta kyllä meille joulu tulee!
 
Tommonen hankintalistahan voi olla kilometrin pitunen. Riippuen nyt kuinka tärkeenä äiti pitää esim. vaipan lämmitintä. Tommonen vekotin on olemassa, näin jossain, ja repesin kyllä ihan täysin kun joku vakavissaan semmosta kehu.. joopa joo :D
Vaatteet on kans semmonen, että niitä on paha lähteä hirveesti neuvomaan. Joku tykkää jostain ja joku ei. Makuasioita joista ei voi väitellä, mutta jos noita tavaroita nyt muutaman laittas, mitkä musta olis hyvä olla olemassa.
Laitan * mikäli se on semmonen halutessaan hommattava tavara, mutta kuitenkin todella hyödyllinen. Mitään vaipparoskiksia en ala rustaamaan, eli ihan semmonen suht riisuttu versio..

Turvakaukalo
Vaunut
Pihalla nukuttavalle itkuhälytin ja kissasuoja*
Makuupussi
Pinnasänky
Lakanoita
Tyynyliinoja/pieniä pyyhkeitä puklusuojiks sänkyyn *
Peitto/viltti
Harsoliinoja min 5kpl
Imetysliivit (aluks vaik kokoa isommat ku mitä nyt, ja ite tykkään kaarettomista, vaikka muuten kaarisuojia käytänkin)
Liivinsuojia (kesto/tavis)
Imetystyyny*
Yösiteitä
Rintapumppu*
Hoitolaukku/reppu/joku kassi
Lansinoh rasvaa rinnanpäihin
Tutteja (erimallisia ja mahdollisimman pieniä, mieluiten sellaisia jotka tarkoitettu nimenomaan 1-2 kk ikäisille vauvoille. Meillä suosikki oli silikonen Mam, mutta poika taas tykkäsi nuk- luonnonkumista. Tärkeintä on se muoto/materiaali) *
Parit tuttipullot
Tuttipullojen kuivausteline on ehdoton, mikäli ei imettämistä pidemmän päälle suunnittele.. ja muutenkin. Kuivaa nämä toki kuivauskaapissakin, mutta.. *
Varalle parit purkit korviketta. Esim. Nan 1, ja tutteli jotka tarkoitettu vastasyntyneelle on ok
Hoitopöytä/taso/joku missä vaihdat vaipat
Topseja (vauvalle tarkoitettuja)
Septidineä (puhdistusainetta)
Talkkia
Sinkkivoidetta
Bebanthenia 
Perusvoidetta tyyliin erisan tms.
Kynsisakset (vauvoille tarkoitetut pyöristetyllä kärjellä)
Nenäfriida/pikkuniistäjä (ensimmäinen paljon parempi)
Keittosuolatippoja
Vanulappuja/apteekista sideharsotaitoksia
Vaippoja (newborn) tai sitten kestojuttuja.. niistä mä en tiiä mittäää.. :D
Kylpyöljyä
Top to toe tms pesuaine (ei shampoota)
Kylpyamme 
Kylvetystuki on tosi kätevä vastasyntyneelle, ja varsinkin jos vanhemmat epävarmoja *
Kylpyammeelle jalat (ehdoton mikäli ei halua tappaa selkäänsä, eikä ammeelle ole hyvää laskupaikkaa esim. saunan laude. Voi kokeilla etukäteen, eli jännitä hartiat, käsivarret, alaselkä, mene kontillesi lattialle hiemaan kumaraan tukien vain toista kättä ammeen reunaan.. ja ole siinä asennossa suht liikkumatta 10 min, yritä nousta ylös ottamatta tukea mistään.. :D ) *
Kylpyveden mittari
Parit pyyhkeet (huppupyyhkeet on kivat, mutta selvii niillä tavallisillakin)
Vauvan harja
Yksi semmonen vauvan myssy karstan poistoon (loistava keino, mikäli vauvalle tulee paljon karstaa, elikkäs tuota öljyä hierotaan päänahkaan ja sitten vaan tommonen pipo yöks päähän. Lähtee tämän jälkeen ihan harjaamalla pois)*
Sitteri *

Lyhyt lista vaatteista:

Potkuhousuja/puolipotkuhousuja
Paitoja/bodeja
Sukat
Tumput
myssyjä (kannattaa pitää talvivauvalla, siis niitä ohkasia leuanalle solmittavia, ei mitään pipoja)
Toppatöppöset/tumput
Toppahaalari

Mulla itellä on vaatteita ihan tajuttomasti, kun niitä on kertynyt vähän sieltä ja täältä. Elikkä jokaista kokoa löytyy yks banaanilaatikollinen. Ei lopu vaatteet kesken :D Mutta siis, noi koot käytännössä vaihtuu 2-3 kk välein, paitsi ehkä tuo 50 koko, joka voi olla jo kuukauden ikäiselle pieni. Riippuu siis paljon siitä, minkä kokoisena muksu syntyy, minkälainen ruokahalu ja millaset geenit. Mutta siis kannattaa varautua ostelemaan noita vaatteita 2kk välein. Toppavaatteet on alunperin meillä reilut, kokoa 62. Turvelo on kokoa 68, ja niiden avulla selvitäänkin sitten koko talvi. 

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

Ja niin, meillä tuo pinnasänky koottiin kissoille muistutukseks. Niillä kun ei sinne ole lupaa mennä, niin piti siitä taas vähän muistuttaa, mutta tais olla turhaa. Kävivät haistelemassa vierestä, mutta eivät ole siellä olleet. Meillä ei mitään suojia tms. ole, kun omat kissat on opetettu. Muuten saavat kyllä mennä ja olla miten sattuu.. Naapurin kissoja varten pitäs varmaan hommata vaunuihin semmonen kissasuoja. 

Mutta nyt tuli mies pois töllö edestä joten raahaudumpa herran viereen. Jos sais muutaman tunnin taas nukuttua ennen ku noi vanhimmat muksut lähtee kouluun :)


 
Iso Kiitos katusutariina:lle hankintalistasta! :)
Tuli ainakin tänne ensikertalaiselle tarpeeseen, nyt voi vielä kertailla mitä puuttuu ja onko varmasti kaikki! :)
 
Kiitokset kovasti listasta :) tästä on nyt hyvä tarkistellakki onko kaikki jo vai paljonko vielä puuttuu.
 
Meillekin tuli just pinnasänky, mutta siellä ei ole vielä patjaa. Kerran olen löytänyt kissan sieltä vasta nuuhkimasta ja silloin tuli kyllä lähtö, mutta en oikein vielä tiedä kuinka kiinnostuneita ovat ja tietysti se kiinnostus kasvaa heti, kun sinne tulee patja = paljon ihanampi nukkumapaikka heidän mielestään.
 
Voi vau Katusutariina minkä listan olet jaksanu rustata. Tuosta on varmasti hyötyä monelle.

Joitain kommentteja laitan omista kokemuksista. Mut siis niinku Katusutariina sanoi monet asiat on tosiaan makuasioita, eikä niitä voi varmasti tietää etukäteen.

-Eli mä en ikinä pärjäis 5kpl puklurättejä. Ne on sika hyviä ja meillä niit kulunu aina monta päivässä.
- Mulla ei ole ollu koskaan vauvoille tarkoitettuja topseja. Ihan normi topseilla olen pärjänny.
-Eikä liioin niistäjää minkään laista. (tosin mun vauvat ollu aika terveitä, pari pientä nuhaa ollu)
- olen pärjännyt myös ilman vanulappuja tai taitoksia
- peuainettakaan ei ole tullu ostettua kun vasta sitten isommalle vain kylpyöljyä ja perusrasva käy vauvan pesemiseen myös.
- noi jalat ammeelle on varmasti hyvät. ilman olen kuitenkin ollu. Ihan hyvä konsti on ollu laittaa vessanpöntön päälle amme ja tuoli itelle viereen. Tosin nyt meillä ei ole pyttyä kyppärissä......

Ei siis ollenkaan tarkoitus kritisoida, tuo lista on mainio. Ja kaikki muut kohdat olisin varmaan kirjoittanut samoin.

Ja noihin talkkeihin ja sinkkivoiteisiin ym. Mulla on niitä jäljellä edelliseltä ja olen niitä kerran ostanut silloin ennen syntymää. Niitä tarvitaan mutta mäkin olen käyttänyt niitä aika vähän. Vain tarvittaessa. Ainoastaan perusrasvaa on kulunut paljon kun tytöllä on atooppinen iho.
 
näinhän se... Senpä takia juuri meillä se sänky siellä jo valmiina onkin. Ainut mikä puuttuu on se itse ipana. Muutaman kerran kun kissan sieltä heivaa pois, niin kyllä ne oppii.. tai jos ei opi niin sitten tietää hommata sen kissasuojan tms. ennen kuin se vauva sinne oikeesti tulee..
 
Kiitos katusutariinalle kattavasta listasta!

Edellispäivänä kaveri toi taas pari kassia tavaraa, oli harsoa, lakanaa, makuupussia, leikkipeittoa, ruokalappuja jne jne jne. Niitä olen nyt pari päivää  pessyt ja silittänyt :)

Eilen käytiin Ikeasta hakemassa sänky, patja ja hemnes-lipasto+hoitotaso sekä vähän muuta pientä sälää. Voi kun mies ehtisi ne kasaamaan pian.

Vaunuja + turvakaukalo pitäisi myös käydä ostamassa/tilaamassa. Ajattelin kyllä ottaa mieheni mukaan, koska itse en osaa "neuvotella" hinnoista ollenkaan, mutta hän osaa :) Tiedä sitten antavatko tuollaisissa liikkeissä edes mitään alennuksia tai kaupanpäälisiä..? Aina kai kannattaa yrittää :)

Taidan tässä lähipäivinä myös suunnata kauppaan hakemaan noita öljyjä, rasvoja, tuttipulloa jne Kyllä me vissiin ehditäänkin kaikki hommat saamaan valmiiksi ennen helmikuuta :D
 
On kyl nyt ihan erilaiset tunnelmat kuin oli esikoista odottaessa. Esikoisen kanssa tunnelma oli katossa ja kaikkia vauvan juttuja laitettiin innoissamme paikoilleen. Nyt ollaan vasta pinnis laitettu valmiiksi, eilen pesin ensimmäisen koneellisen pieniä vaatteita. Tuntuu ihan oudolle, kun tää toinen vauva ei ole enää niin uusi ja ihmeellinen. Vaikka toki rakastan tätä toistakin masuasukasta ihan yhtäpaljon kuin ensimmäistäkin. 

Synnytystä odotan todella innolla jo itsenikin takia, loppuu tämä raskausdiabeteksen kanssa taistelu.. Ehkä sekin vähän latistaa innostusta tästä loppuraskaudesta. Mutta enää maksimissaan reilut 6 viikkoa. Jokainen viikko on ollut rd-diagnoosin jälkeen enempi vähempi taistelua itseni kanssa tai huonoa omaa tuntoa. 

Tähän nyt tuli vähän muitakin juttuja kuin vain vauvalle hankintoja. 
 
No kommentoin sitten tähän sivuun, kun homma lipes sivuraiteille sopivasti.. Eli faceböökistä copypastea: 

Miten äitiys muuttuu lapsimäärän lisääntyessä

Äitiysvaatteet:
1. lapsi: Alat pitää äitiysvaatteita heti, kun saat tietää raskaudestasi.
2. lapsi: Pidät normaaleja vaatteitasi niin pitkään kuin mahdollista.
3. lapsi: Sinun normaalit vaatteesi ovat äitiysvaatteitasi.
4. lapsi: Kolmenkympin trikoot Vapaavalinnasta. Ulos lähtiessä pitkä takki päälle.

Vauvan nimi:
1. lapsi: Selaat läpi kaikki nimikirjat ja kokeilet eri nimiyhdistelmiä.
2. lapsi: Jonkun täytyy nimetä lapsensa isovanhempien mukaan.
Voithan se yhtä hyvin olla sinä.
3. lapsi: Avaat almanakan, suljet silmäsi ja katsot mihin sormi osuu. Impi! Miksi ei?
4. lapsi: On mietitty jo moneen kertaan. Otetaan joku aiemmista vaihtoehdoista.

Valmistautuminen synnytykseen:
1. lapsi: Teet hengitysharjoituksia säännöllisesti.
2. lapsi: Et välitä tehdä hengitysharjoituksia, koska muistat ne viime kerrasta.
3. lapsi: Pyydät epiduraalipuudutusta 8. kuukaudella.
4. lapsi: Puudutusta ei tarvita. Paikat ovat jo niin löysät, että yritetään vain pitää sisällä sairaalaan saakka.

Vauvan vaatteet:
1. lapsi: Peset uudet vauvanvaatteet, lajittelet ne värisävyjen mukaan ja viikkaat ne kauniisti vauvan pikku vaatekaappiin.
2. lapsi: Katsot, ettei vaatteissa ole isompia tahroja ja hävität vain kaikkein suttuisimmat.
3. lapsi: Pojat voivat pitää pinkkejä vaatteita, vai mitä?
4. lapsi: Vähintään kaksi kolmasosaa vanhoista vaatteista laitetaan kaapin sijasta kierrätykseen, ihanat hepenet ensimmäisenä. Ei tule mieleenkään ostaa uusia.

Ongelmatilanteet:
1. lapsi: Otat vauvan syliin pienimmästäkin ininästä.
2. lapsi: Otat lapsen syliin vain jos hän meinaa herättää vastasyntyneen.
3. lapsi: Opetat kolmivuotiaasi vetämään mekaanisen helistimen.
4. lapsi: Vauvan kanssa? Mitä ne ovat?

Vauvan liikunta:
1. lapsi: Otat vauvan mukaan vauvauintiin, vauvajumppaan ja vauvakerhoon.
2. lapsi: Otat vauvan mukaan vauvauintiin.
3. lapsi: Otat vauvan mukaan ruokakauppaan.
4. lapsi: Joku iltapäiväkerho sitten kouluiässä, kun pystyy kulkemaan yksin. Mielellään maksuton.

Poissaolo kotoa:
1. lapsi: Kun ensimmäisen kerran jätät vauvan hoitajalle, soitat kotiin ainakin viisi kertaa.
2. lapsi: Juuri kun olet lähdössä, muistat jättää puhelinnumeron, josta sinut tavoittaa.
3. lapsi: Pyydät hoitajaa soittamaan vain, jos hän näkee verta.
4. lapsi: Terveyskeskuksen puhelinnumero on jääkaapin ovessa.

Kotona:
1. lapsi: Vietät paljon aikaa vain katselemalla vauvaa.
2. lapsi: Pidät silmällä, ettei vanhempi lapsi nipistele, lyö tai töni vauvaa.
3. lapsi: Yrität piiloutua lapsilta hetkeksi joka päivä.
4. lapsi: Vanhin on jo oiva lastenhoitaja. Silloin kun hän on koulussa, seuraavakin pärjää.

Musta tää oli loistava 
 
Takaisin
Top