Hankinnat vauvalle

Itse olen ainakin ostamassa paljon lisää harsoja. Jo veljenpoikaa hoitaessa olen huomannut että niitä tarvii pienen miljoonan. =D
 
Itellä ois hankintalistalla seuraavana itkuhälytin. Eli kokemuksia kaivataan, millainen ois hyvä, mitä ei ehdottomatsi kannata ostaa. Näistäkin kuulee niin paljon hyvää ja huonoa.. Joku ihan perus itkuhälytin ois tarkotus ostaa. Onko kukaan kuullu babyonon hälyttimestä? 
 
Kiitos kutsutariina! Olet meidän (tai ainakin mun) pelastava enkeli Eemin ohella. Paljon hyödyllisiä neuvoja olette jakaneet ja niistä on ollut iso apu.

Me aiotaan mennä kertisvaipoilla, onko jotain neuvoja millaisia kannattaa sille ihan pikkuiselle ostaa? Mä en tiedä vaipoista yhtään mitään.... en ole koskaan vaihtanut yhdellekään lapselle minkäänlaista vaippaa.
 
Oleppa hyvä vaan Maikkie. Vastailen ihan mielelläni. Pääsenpähän hetkeks ihan omaan rauhaan, kun ipanat antaa mun olla itekseen koneella eikä mieskään mua täältä pois aja. Mutsin laatuaikaa 

Vaipoista: Meillä mennään myös noilla kerttisvaipoilla. Kestoiluun olen aivan liian laiska ja pyykkikone pyörii meillä muutenkin lähes päivittäin enkä todellakaan halua lisätä sitä. Parit ekat kuukaudet oon aina ostanut noita liberon ja pampersin vaippoja. Hirveetä eroa niissä ei oikeesti ole eli meillä ostetaan sitä mikä kaupassa nyt sattuu olemaan sillä kertaa halvempaa. Kotiintuloa varten kannattaa ostaa 2-4 kiloiselle tarkoitettu paketti, puolikas riittää. Ostat sitten enemmän kun tiedät tarkemmin tuon koon. Sairaalassa on käytössä useamman kokoista vaippaa ja siellä voi sitten testata sitä mikä koko käy paremmin. Meillä muksut on lähes nelikiloisia syntyessään ja siirtyvät samantien käyttämään kakkoskoon vaippoja. Silti ostan aina kotiin tuota 1 kokoa, ja kyllä se paketti tulee käytettyä pois. Ei niiden koko ero oikeesti ole niin suuri, ettei "liian pientä" voisi enää käyttää. 
Sitten myöhemmin kun on painoa kertynyt vähän enemmän, ollaan siirrytty käyttämään muumivaippoja. Ovathan ne sentään suomalaisia ja ekologisempiakin kuin nuo liberot ja pampersit. Ja nykyään oikeesti ihan hyviä :)

Itkuhälyttimistä ei ole mulla juuri kokemusta, kun en ole aikaisemmin niitä tarvinnut. Nyt tälle tulevalle semmosen hommasin. Taitaa olla philipsin ja ihan semmonen tavallinen. Käytettynä ostin kaverilta 10€lla..
 
Mulle iski kamala ongelma... olin joten ruusunpunaisissa kuvitelmissa ajatellut meidän makkarin sitten huomattavasti isommaksi, mitä se todellisuudessa on.
Tänään sitä miehen kanssa mitottiin joka suuntaan ja liian pieni se vaan on. Sinne ei sovi mitään eikä sinne saa mitenkään järkevää järjestystä aikaiseksi. Huoh...
Pinnasänky saadaan kyllä sopimaan, mutta muuta sinne ei sitten sovikaan.
Onko se käytännössä kamalan hankalaa, jos vauvan hoitopöytä on eri huoneessa, mitä pinnasänky? Meillä mahtuis tuonne toiseen makkariin lipasto, missä on vauvan vaatteet ja siihen viereen sitten joku hoitopöytä/taso. Mutta tuonne meidän makkariin ne ei vaan mitenkään järkevästi sovi. Molemmista makkareista on lyhyt matka vessaan, missä voi sitten pyllyä pestä.

Miten te muut hoidatte yölliset vaipanvaihdot herättämättä koko muuta taloa? Ois kuitenkin ihan kiva, että isäntä sais nukkua yöllä, kun joutuu kuitenkin töissä käymään.
 
Yölliset vaipanvaihdot kuuluu siihen kategoriaan mitä sillon joskus muinoin on tehty. Ei niitä oikeesti tarvitse vaihtaa, ellei nyt satu kakat tulemaan. Noi nyky vaipat imee ihan järkyttävät määrät pissaa ja siltikin tuntuvat kuivilta.
Meilläkin on pieni makkari, eikä tännekään mitään hoitopöytää sovi laittamaan (no pidän sitä muutenkin aika turhana). Mutta siis, yölliset imetykset aiheuttaa sen, että vuoraan tuon meidän sängyn pyyhkeellä. Sitä maitoa (ja pulautuksia) kun on muuten pitkin pitkin sänkyä, enkä viitsi lakanoita montaa kertaa viikossa vaihtaa. Paljon helpompi vaihtaa se pyyheliina päivittäin. Sama muuten pätee vauvan sänkyyn.. Mutta siis, koska tuo meidän sänky on kuitenkin pyyhkeellä vuorattu, mahdolliset vaipanvaihdot hoidan siinä. Peppupesulle me ei yöllä mennä ellei ole ihan pakko, vaan homma hoidetaan puhdistuspyyhkeillä. 
Mikäli ei nyt siinä sängyllä halua hommaa hoitaa, niin hommaa semmonen pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso. 
 
Meillä ei myöskään mahdu makkariin muuta kuin pinnasänky. Pinnasängyn päälle tulee suoja kissoilta joten pinnasängyn päälle laitettava taso ei meille käy. Viereinen makkari on ns. vauvanhuone, jossa kaikki vauvan tavarat ja lipaston päällä hoitotaso.  Siellä siis hoidetaan vauvan hoito. Tämä siitäkin syystä kätevää että mies yötöissä joten nukkuu aamupäivät jolloin makkariin ei oikein voi mennä vauva hoitomaan. Yölliset vaipanvaihdot tehdään stten sängyn päällä tai miten vaan, silloin kun sille tarvetta on.  En usko että makkariin hoitopöytää tarvii. :)
 
Meillä olikin tarkoitus ostaa pinnasängyn päälle tuleva taso. Mutta ei se oikein tunnu kätevältä, kun pinnasängyn ja meidän sängyn väliin jää niin vähän tilaa, ettei siinä kukaan mahdu seisomaan, saatikka vaippaa vaihtamaan.
Käytännössähän sen sitten vasta näkee, millaiseksi nuo arkirutiinit muodostuu, mutta ois kiva etukäteen jo olla varautunut tilanteisiin. Ja meillä, kun ei makkariin sovi mitään, missä voisi vaippoja yms. vaipanvaihtoon liittyviä tavaroita säilyttää. Siksi mietin sitä, että jos vaan raakasti laittaisi sen vaipanvaihto pisteen tuonne toiseen huoneeseen. Päivällähän niitä vaippoja voi sitten vaihtaa ihan missä vaan... nuo yöt nyt vaan lähinnä mietityttää.
 
Täälläpä onkin jo täys hulina päällä hankintojen ja muiden valmistelujen kanssa.
Kieltämättä hommaa alkaa kertyä ajatuksella " Sitten äitiyslomalla minä...", mutta alottelin tänään valmisteluja vaikka töitä onkin vielä 5 viikkoa. Vapaa päivää oon vietellyt vauvan pyykkiä lajitellen ( tyyliin; vaalea, tumma, 40 astetta ja 60 astetta, harsot 90 astetta). Sain jo suurimman osan pestyä, ihan jotain pientä vielä jäi jollekin toiselle päivälle. Meillä on taloyhtiön pyykkituvalla isot koneet ja kuivausrumpu niin valmista tuli tosi nopeasti. Pyykki on rummun jälkeen tosi pehmeää ( toki vaatteet kuluvat nopeammin) ja mihinkään silitysrumbaan en aio lähteä. Toki arvostan ihmisiä jotka jaksavat silittää vauvan pyykin, minusta siihen ei vaan yksinkertaisesti ole.

Hoitopöytä koottiin viime viikolla makkariin, pinnasänkyä toivoisin tällä viikolla niin sais noita petivaatteita jo laittaa sinne pois tuolta työhuoneesta pyörimästä.
Pöytä, pinnasänky ja muuta haettiin viimeviikolla Ikeasta. Edullinen reissu oli!

Huomenna ajattelin viikkailla vauvan vaatteet hoitopöydän laatikoihin vähän koko järjestykseen ( isompia en kyllä edes pessyt vielä) ja vaateryhmittäin. saa nähä kauanko ne järjestyksessä pysyvät

Ihanaa kun saa jo puuhailla noiden kanssa, ja ennenkaikkea saa tavaroita järjestykseen tuolta kasoista lojumasta. (kaikki on tosiaan nyt kerättynä työhuoneeseen, joka alkaa muistuttaa enemmän kaatopaikkaa kuin ihanaa vauvatavaroidem säilytyspaikkaa.)

Meillä tosiaan hoitopöytä tulee makkariin, koska muualle ei mahdu.Toisinpäin kuin muilla :)
Yöllä en kyllä ajatellut vaippoja juurikaan vaihdella ennenkuin oikeasti on tarvis. Mutta ompahan nyt tuolla kun sinne hyvin mahtuvat.

Joku kyseli itkuhälytinjuttuja. Meille tulee tollaset näillänäkymin, http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0468/cdtbr/Cobra-MT600-radiopuhelin-pari

Kantavuus hyvä, VOX toiminto kytkee virran päälle lapsen äännellessä, hyvät akut jotka kestävät ulkona myös pakkasessa. Tällaiseen vähän erilaiseen ratkaisuun päädyttiin tuttavien hyvän käyttökokemuksen ja hinta-laatusuhteen vuoksi.

Näin mennään täällä:)
 
Tämä yksi tietämätön ehtii tulla nyt vain kiittämään kaikkia neuvoista ja ehdotuksista! Nyt on niin kiirus koulujuttujen kanssa, että palaan loppuviikolla asiaan paremmalla ajalla :)
 
Meille ei edes tule hoitopöytää, koska pepun pesu täytyy kuitenkin hoitaa kylppärissä. Eli laitetaan vain hoitotaso pesukoneen päälle. Jos sen hoitopöydän laittaa makuuhuoneeseen, niin sitten joutuu kuitenkin isäkin heräämään yöllä ja on paljon helpompi hoitaa se vaipanvaihto kylppärissä, missä on juokseva vesi.
 
Näin meilläkin. Jos nyt oltas facebookissa niin tykkäisin 

Pinnasänky kaivettu esille, kasattu, mobile laitettu kiinni ja kohta meikä painuu ompelemaan :))))
 
Pakko laittaa kuvaa .. Tuli musta vaan niin hieno 



Ja siis tyttöhän meille on tulossa, mutta koska pinnasänky tulee olemaan veljensä huoneessa ja mun fengsuit ei vaan pysty sulattaa mitään punasta tähän huoneeseen.. niin tässä tulos :D
 
Lievällä kateudella katson kuvia valmiista lastenhuoneista :) . Me teimme talokaupat vähän ennen kuin pikkuinen alkoi näyttää merkkejä saapumisestaan ja muuttamaan pääsimme vasta syksyllä. Meillä on vielä täysi remontti ja kaaos päällä. Asumme pahvilaatikoiden ympäröimänä yläkerrassa mikron, keittolevyn ja pienenpienen jääkaapin kera. Alakerta on kaaosta ja sieltä puuttuu tällä hetkellä vielä lattiakin puolesta kerroksesta.. Rv 31+1 tänään eli kiirettä pitää. Näissä olosuhteissa, joissa nyt ollaan, ei ole missään tilaa vauvansängylle - eli toivottavasti meidän nyytti ei ota kauheasti ennakkoa. Kaksi viikkoa olen ollut lepolomalla supistusten takia, nyt menen vielä kolmeksi viikoksi kokeilemaan työntekoa. Meille tuli äitiyspakkaus ja siihen lisäksi olen hankkinut vähän lisää vaatteita (bodyja, sukkia, housuja, unipussin). Toppahaalarit, pinnasängyn pehmuste, kestovaipat ja muutama myssy sekä pipo ovat ompelulistalla. Olen myös neulonut sukkia, lapasia ja villatakkia sekä virkannut sängynpeittoa. Vaunut, turvaistuin, sänky sekä hoitotaso ovat hankittuna. Hankintojen osalta kaikki alkaa olla aika lailla mallillaan, mutta muuten tosiaan ei ihan vielä. Aion aloittaa kokeilemalla kestovaippoja, ja jos ei onnistu, niin sitten kertakäyttöisiä. Kovin luottavaisella mielellä kuitenkin ollaan.
 
Voi kui ihania vauvan paikkoja/ huoneita teillä on . Tosi kaunista.
Mä en oo viel tehny mitään ku toi edellinen vauveli nukkua possottaa meidän ainoassa pinnasängyssä tälläkin hetkellä. Mutta joulun jälkeen sitten kun saadaan lakanoita isompaan täkkiin ja päällystettyä näkyväksi jäävät patjanosat uudella kankaalla niin vapautetaan pinnasänky seuraavalle tulokkaalle. Meilä se pinnasänky kyllä tulee nyt alkuun meidän makkariin sängynviereen.
 
Niin no meillähän on ollut toi vauvanhuone valmiina jo yli vuoden kun sen sisustin toipumisprosessissa ensimmäisen kuoltua. Aino siis syntyi ja kuoli kuukausi ennen kun tähän muutettiin. Talon ainut huone jossa ei tehdä remonttia. Ihan vaan siks että tekee sen ku lapsi kasvaa ja toi oli siistein kaikista. Nyt olen vaan ostanut sinne uuden verhon ja maton ku selvis että tulee tyttö. Jännä kun olen aina vihannu kaikkea tyttömäistä ja vaaleenpunasta ym mut nyt ne vaan on alkanu viehättää =D
 
Mä olen kanssa aina tähän mennessä sanonu, että mun tytölle ei sitten pinkkiä pueta.. Joopa joo, nyt en sano, kun tiedän joutuvani syömään sanat samointein. 

Mekin tehtiin talokaupat alkukesästä ja joko kesä menikin remonttia tehden. Hommaa "vähän" hankaloitti tuo nuorin neiti, joka sillon oli vuoden ikäinen ja opetteli just kävelemään.. ja varsinkin kun suurimman osan remontista tein minä. Selvittiin pelkällä pintaremontilla, mutta kyllä siinäkin hommaa on, kun pitää kaikki pinnat vaihtaa. Täällä asui aikaisemmin mies, joka poltti tupakkaa sisällä edelliset 15 vuotta, joten.. yööök! Mäkin normisti tupakkaa poltan, mutta ei tulis mieleenkään sisällä vedellä. Ja se haju.. ei jumala! No mutta katto, seinät, lattiat piti vaihtaa uusiks eli hommaa oli. Kyllä meillä mieskin osaa remppahommia tehdä, mutta tuo nyt on lähinnä keskittynyt noihin sähköjuttuihin ja niistä mä en tajua yhtään mitään. Jos puhutaan tapetin laitosta, maalaamisesta, vasaroimisesta, lattian laitosta, suunnittelusta ja päätöstenteosta, niin mä olen siinä hommassa ehdottomasti parempi. Ja tuo remontti piti saada suht nopeesti valmiiks ja oikeesti siihen pisteeseen, että tänne voi tuon puoltoista vuotiaan tuoda. Onnistuttiin, ja ihan kahestaan ilman suurempia apuvoimia.. ja avioeroa !!!

Meilläkin tuo neiti siirtyi normisänkyyn siinä reilun vuoden ikäisenä. No siis heti, kun osasi kunnolla tulla itse sängystä alas ilman pelkoa että satuttais ittensä. 
 
Onpa kyllä ihanan näköisiä vauvanhuoneita teillä.

Meillä tulee vain pinnasänky makkarin nurkkaan oman sänkymme viereen. Ihan kiinni meidän sänkyyn en pinnistä halua, koska muuten nurkasta tulee tosi ahdas. Onhan se ihan kätevää, että siihen pinniksen ja sängyn väliin ja sen verta tilaa, että siinä mahtuu seisomaan ja nostelemaan sitten vauvaa sänkyyn ja pois sieltä.

Tänään käytiin Ikeasta ostamassa Hemnes sänky ja siihen patja+petauspatja. Lisäksi sorruin ostamaan parit lakanat ja yhden pussilakanapakkauksenkin, kun oli niin söpöjä kuoseja.

Jos sitten tammikuussa kasais sen sängyn ja petais sen valmiiksi. Toisaalta tekis mieli laittaa jo nyt, mutta ehkä mä kuitenkin ootan ensi vuoden puolelle.

Nyt alkaa olla kaikki isommat hankinnat tehtynä. Vain hoitopöytä systeemit on vielä miettimättä. Luultavasti laitetaan vaan tuohon toiseen makuuhuoneeseen pöydälle joku taso, missä hoitohommeleita voi sitten suorittaa. Vauvan tarvikkeille ja vaatteille on jo saatu korkea lipasto, jossa on reilusti laatikko ja hyllytilaa.
 
Vihdoinkin on aikaa pysähtyä tämän asian äärelle. Tosin olisin mieluusti nukkunut pidempään, mutta minkäs teet kun ei nukuta..

On kyllä ihania lastenhuoneita teillä. Sormet syhyää kovasti itselläkin tuohon hommaan. Sovittiin miehen kanssa, että ensi viikosta käydään ostamassa ja tilailemassa kaikki mahdollinen (ei varmaan yhtään ole porukkaa liikenteessä jouluviikolla..). Joululomalla on sitten aikaa niitä väsäillä kasaan ja sommitella sisustusta :)

Meille tulee pinnasänky nyt alkuun meidän sängyn viereen. Ikeasta olemme hankkimassa ja vielä olen kahden sängyn vaiheilla, eli joko Hensvik tai Gulliver olisi tarkoitus ostaa. Täytyykin muuten ostaa patja samallaa reissulla. Hoitotasoksi tulisi Hemnes-lipastosysteemi, joka mahtuu meidän makkariin myös. Se on silleen kätsy, että siitä saa sitten halutessaan ihan normi lipaston vaikka lastenhuoneeseen. Joo ja ne vaunut ja turvakaukalo pitää myös hankkia ensi viikolla tai ainakin tilata. Onneksi olen joululahjat jo ostanut, niin voi rauhassa keskittyä näiden hankintaan :)

Eilen vähän jo hypistelin kaupassa öljyjä, rasvoja, vaippoja jne, mutta sinne vielä jäivät. Kohtapuolin voisi nekin hankkia. Harsoja pitää hankkia paaaljon lisää, sillä meillä on vasta ne pakkauksesta tulleet, samoin vaatteita. Mietin vain, että kuinkahan paljon noita 50 senttisiä kannattaa hankkia kun varmaan aika nopeesti niistä ulos kasvaa? Meille on näillä näkymin tulossa aika pieni vesseli, mutta kasvaahan sekin :)

Voi kun mullakin olisi taitoa itse ommella noita pinnasängyn suojia sun muita, mutta ei.. eipä ole kyllä konettakaan että voisi edes yrittää.

Hei sitten sellainen kymysys elikkäs mitäs kaikkea siihen synnärilaukkuun kannattais pakata?
 
Takaisin
Top